[TI] Tinkerzadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ewona

Re: [Centraal] Tinkerzadel topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 16:18

Ik heb een vraagje ivm het zadel van Pride.
We hebben een veelzijdigheidszadel erbij, een 17,5 inch Harry Horse Switch.
Singeltje erbij gehaald met elastisch stuk eraan.
Het zadel blijft wel op zijn plaats liggen, dus gaat niet vooruit of achteruit.
Maar schuift lichtjes opzij...
Niet echt veel, maar ik merk toch na een tijdje, ook al is hij goed aan gesingeld dat het weer niet goed ligt.
Het is nog een nieuw zadeltje, zou een brede boom inzitten (ga meteen even kijken welke kleur) wat passend zou zijn voor hem.
Wat moet ik hiermee ?
Even aankijken en hopen dat het zadel zich alsnog gaat zetten ?
Extra steundekje eronder leggen ?
Hulpmiddeltje halen, zoals borsttuigje of zo ?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 16:20

Kan je evt niet eens aan iemand vragen die ervaring heeft met zadels passen? Ik denk dat dat de beste manier zal zijn. Ik heb het ook soms wel eens voor hoor, dat hij onder het rijden door wat schuift. Bij mij lag het dan meestal aan bv ongelijke stijbeugels of niet goed aangesingeld.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 18:24

Denk dat ik dat maar eens moet doen dan.
Stijgbeugels waren gelijk, had ik nagekeken.
En ik had hem verschillende keren nagekeken of hij goed aan gesingeld was.
Bij de dochter deed het zadel net hetzelfde.
Kennis zei al dat ik het zadel eerst een tijdje moet gebruiken met een gewoon dekje en nog een steundekje eronder en dan de tijd geven om zich te zetten naar de rug van het paard.
Maar ik wil natuurlijk niet dat hij er last van zou krijgen in de vorm van drukplekken of zo, dus toch maar eens naar laten kijken.
Ik ben nog eens gaan zien welke boom erin steekt en is een rode, dus toch wel een wijde.
Maandag of woensdag ga ik naar de ruitershop (doen ook pas service) en neem ik het zadel mee om te zien wat zij ervan denken. Dan maak ik gelijk een afspraak dat ze eens tot bij ons komen om het zadel na te kijken en eventueel ook een paar andere zadels mee te brengen, moest het niet echt passen.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:00

Sinds vandaag een westernzadel voor Sally erbij.
Afbeelding

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:51

Mooi zadel!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:46

nice! Diaz is en blijft er te klein voor helaas :(

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:07

Ik ben ook DRINGEND op zoek naar een nieuw zadel, met mijn huidige (Zaldi Record) kan ik niet springen en mag ik geen dressuur wedstrijden rijden. Ik zoek dus een VZH zadel leer, liefst ook nog cognac, is vrijwel niet te vinden :(

En al helemaal omdat ze geen makkelijke pasvorm heeft, er zijn meerdere zadelpassers bij geweest en veel types van bv K&M pasten haar niet omdat ze te weinig bespiering achter de schouder heeft en het zadel dus naar voren schuift.

Deze week eens trekkingsaddles bellen want Zaldi bevalt op zich goed. Iemand verder nog tips? MFSC zadelpassers hebben niet wat ik zoek/goedkopere modellen passen niet, en wil geen kunststof/boomloos zadel.

Snelverter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:08

Ziet er erg mooi uit die foto!

mf1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:59

Ik heb een Wintec Pro contourbloc met cair met een rode boom, aangemeten door de zadelpasser. Ligt als een huis en zit prima :D

Ze staat niet op haar charmants op de foto XD

Afbeelding

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 23:59

Hier een aantal boomloze zadels voor onze tinkers,de Torsions bevallen heel goed en de Barefoots ook,maar dan wel zonder vps,persoonlijk vind ik de zadels er dan veel te hoog opliggen,niet prettig.

Kerry_Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 23:12

Afbeelding

Ik heb een wintec pro cair, met witte boom. Ligt super op mijn Tinker en is heerlijk licht en comfortabel!

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:20

Ik heb me deze zomer een 'flexible' dressuurzadel aangekocht.
Is een lederen zadel met flexibele boom daardoor het dus een beetje mee geeft in de breedte. Heb een boommaat 34 genomen.
Vind het wel nog wat raar zitten, heb er nog maar 3x opgezeten en mee 'gereden', heel anders dan mijn gewone boomzadel maar hoop dat het snel went!
Afbeelding

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 00:38

Dacht dit topic nog eens omhoog te gooien ;) Altijd gezegd om voor een Massimo te gaan maar uiteindelijk een Trekker Pro Endurance gekocht en.. dik tevreden :D
Afbeelding
Hier nog met mijn gewone singel. Hier hetzelfde zadel met de WoW H-singel. (Beetje oncharmante foto :') )
Afbeelding

Zadel past ook overigens op onze grotere en bredere Tinkerruin.
https://lhvzta.bl3301.livefilestore.com ... 162616.jpg

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 09:13

Dat zadel ziet er heerlijk uit, waar je een heerlijke buitenrit mee kan maken van uren!!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 21:33

Afbeelding
Hi luitjes,

Even dit topic omhoog schoppen :D

Zit met een klein probleempje met Goofy. Meneer is nogal rond en kort en dat is lastig met zadels. Hij heeft een prima passend 17" Thorowgood-cob dressuurzadel, alleen heeft dit de neiging om te gaan schuiven naar links of rechts.
Ik heb Goofy ingereden met een barebackpad wil ik hem nu vaker gaan rijden met een zadel. Ik verwacht dat als hij een betere spieropbouw krijgt het zadel ook wat minder zal rollen (tenminste dat hoop ik...) dus ik ben op zoek naar een (mogelijke) tijdelijke oplossing en hierbij dacht ik aan een boomloos zadel.

Nu vroeg ik me af of er verschil zit tussen boomloos en boomzadel wat betreft verschuiven.
Mijn barebackpad verschuift namelijk niet, weten jullie wat ik kan verwachten met een boomlooszadel? Gedraagt zich dat net als een barebackpad, of te wel, minder kans op verschuiven? Of is het een beetje vergelijkbaar met een boomzadel?

Hoor graag wat jullie ervaringen zijn op jullie kort gebouwde rondgeribte tinkers.

Dank je wel alvast :)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:06

Ik raad je aan om even de eerste pagina van dit topic door te nemen, hier vind je héél veel info! [HAR] [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Qua schuiven; de pad/zadeldoek die je onder je zadel hebt liggen én de singel doen ook behoorlijk veel. Zo kan een bv. banaansingel je probleem van schuiven oplossen (indien het zadel voor de rest wél goed past). Zo kende ik ook iemand met een Barefoot, die zoo erg schuifde dat je eraf vloog tijdens het rijden. Dat heeft zij dan weer opgelost met een HAF pad. Er zijn verschillende truukjes om het schuiven tegen te gaan, indien het zadel voor de rest wel past.

Mijn combinatie is dus de Trekker samen met een WoW h-singel, die heel handig is voor paarden met een ronde buik. Jammer genoeg is die nogal prijzig en had ik het geluk dat ik hem gewonnen heb. Anders had ik het niet gekocht, denk ik. Maar mijn zadel schuift minimaal met deze combinatie!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:22

Hi Jackytje, heel erg bedankt voor je tips en de link naar t topic :j

PlienR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:15

Ik heb een Massimo Trail voor mijn tinker..