[TI] Verkoopprijs veulen 2009

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:14

Misschien heb je er wel 2 voor die prijs. :+ :+ :+

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:18

Mayra kost vandaag 5000 euro, en er komt iedere dag 1000 euro bij....... :roll: := :o

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:19

Volgens mij zitten er geen hobbyfokkers in Appleby :+

*** Kijkt op rug, kijkt nog 'ns, geen 5000 euro ^) ***

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:20

Keeva schreef:
Neem je er voor mij ook een paar mee dan, Jacky ? Zoek maar wat leuks uit ;-)

Doe ik voor je,neem toch een laptop mee dan kan ik elke dag de cobs aanbieden aan jullie ! :7

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:22

:D

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:24

Nee ik geloof het ook niet maar ik heb via markplaatsen op internet in engeland toch al
leuke veulen gezien voor veel mindere prijzen. :+

Bij de meeste gerenommeerd fokker van engeland kon ik vorig jaar een prachtig hengstveulen
kopen van The Producer voor 1500 pond.
Misschien was dat omdat ik zo lief glimlachte :=

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:26

@julian,
ik denk dat je het nu heel duidelijk en goed hebt geformuleerd.
Wat ik zie bij de "grote"fokkers is dat ze zogoed als altijd hun eigen hengsten gebruiken ( uiteraard is dat het meest voor de hand liggende)
maar dan denk ik, nieuw bloed in je hele fokstapel zou niet verkeerd zijn, tevens zijn er ook hengsten van buiten af die de "fok"merrie kunnen verbeteren..
Kijk eens bv bij stambomen online en dan de nakomelingen van de hengsten vd "grote fokkers" hoeveel dat er wel niet zijn...
is het dan een kwestie van verbeteren of van vermedigvuldigen??? Want als ik dan naar de prestaties kijk... vallen me die soms best tegen, ondanks moeder en vader ster is

verbeter me als ik ergens fout zit, maar zo zie ik het.. Er zijn genoeg "hobby"fokkers, die naar meerdere hengsten gaan kijken, of op keuringen met pen en papier in de aanslag zitten om alles te noteren over een hengst..
dat zie ik de "grote"fokkers niet doen

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 17:01

hola hola!
met grote en gerenommeerde fokkers bedoel ik niet noodzakelijk groot in aantallen, voor alle duidelijkheid ;)
eigenlijk bedoel ik net dàt juist niet :+ want hoe meer paarden, hoe minder overzichtelijk het allemaal wordt, hoe minder goed elk veulen afzonderlijk wordt opgevoed enz
vaak heeft zo een fokker ook een eigen hengst waar hij (bijna) al zijn merries laat van dekken, je maakt mij niet wijs dat juist die hengst bij àl die merries de beste combinatie is :o ster x ster geeft niet noodzakelijkerwijs ster he ;)
waarmee ik ook weer niet per definitie bedoel dat iemand met een eigen hengst slechter fokt ;) voor alle duidelijkheid :P

edit: anderzijds zijn er net zo goed kleinschalige hobbyfokkers die ik persoonlijk knoeiers vind :o want ze dénken misschien wel dat ze bewust nadenken over hengstkeuze (bijvoorbeeld) maar baseren zich bv op aftekening en dergelijke...

met de term "grote" fokker (aka gerenommeerd) bedoel ik dus mensen uit beide categoriën, want in beide groepen zijn er zulke te vinden!
En een veulen van zo'n fokker vind ik wel per definitie meer waard dan van een andere.

waar leg je de lijn? sja, die lijn is subjectief en dus moet eenieder dat voor zichzelf beslissen he ;)

Biancaa

Re: Verkoopprijs veulen 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 23:54

Nu staat het er anders Frenia :P Nu ben ik het merendeels wel met je eens. Ook wat er staat over hobbyfokkers (ook die heb je kleiner en die hebben dan een eigen hengst die ze dan zelf gebruiken en wat misschien ook niet altijd de juiste combi is)

Nu begrijp ik wat je bedoeld en vind ik het inderdaad ook kloppen. De meeste mensen die maar is een keer fokken kiezen een hengst op kleur of omdat hij zo'n leuk koppie heeft. Ze kijken dan niet verder of denken niet na of deze hengst bijvoorbeeld veel te groot is voor hun maiden merrie. Dat soort dingen... De grote kwekerijen, zo noem ik ze dan maar, gooien hun eigen hengst op alle merries en hebben tig veulens die dan wel voor een lagere prijs verkocht worden maar er wordt niet gekeken naar of de hengst wel zo'n goede verbetering is voor hun merrie. De veulens staan meestal in de kuddes en worden amper in handen genomen (kijk in Ierland enzo) Het wil inderdaad niet zeggen dat dit dan geen goed veulen zou zijn of een veulen wat niet hoog zou kunnen eindigen op een keuring.

Is er wel een lijn? ;)

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 07:36

En dan heb je ook nog met smaak te maken he! Want wat ik een mooie rastypische hengst vind, vind een ander weer veel te zwaar of te klein of te dik of te kort of wat dan ook. Sommige zoeken ook bewust naar ranke, grote hengsten.
Dat vind ik zo "lastig" aan het fokken. Iedereen heeft zijn eigen fokdoel en de veulens worden toch wel verkocht. Aan de andere kant is het wel weer mooi om te zien hoe blij en gelukkig iedereen is met zijn eigen uitzonderlijke gekke bonte peerd....

Maar zo'n fokdoel zie ik in meerdere stamboeken veranderen... En daar is al eerder over gepraat. Voor mij is het belangrijk om terug te gaan naar de oorsprong van het ras. Ik houd van zwaardere paarden met lekker dik beenwerk en sokken. En ik heb geen idee eigenlijk wat ik dan zou betalen voor een goed veulen waar ik de achtergrond van ken. Als de veulens hier duurder worden dan in Engeland, dan ga ik liever in Engeland "shoppen". Want nu de pond stukken lager ligt dan voorheen, is het soms best aantrekkelijk om een veulen/paard over te laten komen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 07:45

dat vind ik hetzelfde met de merries, wat de 1 een supermerrie vind vind de ander weer helemaal niks.

persoonlijk zou ik geen 3000 euro voor een veulen over hebben maar als je het voor je veulen kan krijgen ben je gek als je het niet probeert :D

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:36

De grote fokkers denken echt wel na hoor.welke hengst op welke eigen merrie,vaak hebben ze ook meerdere hengsten om uit te kiezen,Ze moeten hun boterham ermee verdienen en een naam hoog te houden.

Verders vind ik het aan de hengstenhouder of die nu groot of klein is om mensen te adviseren welke hengst goed bij de aangeboden merrie zou passen,als dit zou betekenen dat hun eigen hengst afvalt,vind ik dat ze dat ook moeten vertellen. Hengstenhouders die alles dekken wat aangeboden word,krijgen denk ik wel verschil in kwaliteit van de nakomelingen. Met als gevolg grote kwaliteit en prijsverschillen tussen veulens,met bv dezelfde vader. Wat weer verwarrend word voor de evt.kopers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:12

Maar de 'verantwoording' of het een goed fokproduct zal zijn, hoeft imo niet bij de hengstenhouder te liggen, tenzij die fokt voor een eigen nakomeling. Moet een beetje van beide kanten komen imo. Ik denk dat een hengstenhouder wel moet kunnen adviseren en ook stomweg nee zeggen (igv zware hengst op licht merrietje, of grote op een kleine). Maar als het een geval is van dat het type bijv. teveel uiteen ligt naar smaak hengstenhouder, dan vind ik het toch dat de eindverantwoording bij de merriehouder ligt.

Ik fok voor de verkoop, altijd al gezegd en is ook zo, ben ik heel eerlijk in. Maar ik probeer wel een zo goed mogelijk resultaat te krijgen, naar wat ik geslaagd vind. En afhankelijk van het doel / de plannen is het een beetje proberen met soorten hengsten. Maar ik ga bijvoorbeeld weer niet naar keuringen. Reden is omdat ik er niet van houd mijn merrie te transporteren indien niet echt nodig. Vraag altijd een thuiskeuring aan zodat ze iig in het stamboek opgenomen worden, en verder is het aan de nieuwe eigenaren.

En juist omdat Tinkers zo'n mengelmoes zijn met NSvT / ICS / GDHA (oid) met allemaal hun eigen stamboek / vereniging / oid. Met allemaal verschillende fokdoelen. Daarom zijn er ook zoveel verschillende Tinkers. En dat is juist prachtig. Wat de een weer als haar ideale fokdoel beschrijft vind ik bijv. weer net wat te zwaar. Ik vind een compact paard met goed beenwerk en sokken / manen ook preferabel. Maar ik hecht weer wel meer waarde aan een goede beweging, dus mooi ruim, gedragen en krachtig. Veel compacte zware paarden vind ik te korte stamp-passen hebben. Terwijl anderen dat juist als een ras-element zien.

moor

Re: Verkoopprijs veulen 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:18

3000euro is top om te vangen maar ik denk dat wat Tinkermuts zegt >2000 hengst <2000 merrie in de goede richting zit!

Zoms zie je een top veulen 1e premie + veulenkampioen super aftekening voor 2000euro en wordt niet verkocht??!!

Maar er blijven liefhebbers die er 3000 voor over hebben!