[TI] Is dit het geheim van de Gypsy`s?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:01

Bij rasp zie je van die witte korreltjes en is het niet echt open (soms klein plekjes) bij mok heb je echt wonden en is ook vaak warm(hoeft niet altijd hoor). Ze zeggen dat rasp en de plek waar dat zit ook vaak een plek is waar mijt zit. Mok kan ook naar binnen slaan en ontstekingen veroorzaken. Claire heeft in de kootholtes ook kleine bulten dat is van de mok. dat veroorzaakt rasp niet. Heb de zwavelbloen met olie op alles gesmeerd. Zag haar vandaag nog wel licht stampen maar veel minder dan voorheen nog even doorgaan er mee dus.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:02

haha,snowdon,je bent flauwwwww :P

Citaat:
Mok is een verzamelnaam voor verschillende vormen van huidirritaties aan de onderbenen van een paard. De meest bekende is wel die in de kootholte (het gebied net boven de hoef aan de achterzijde van het been).

oke,dat weten we dan.
maar rasp dan??

rasp zit volgens mij echt alleen op de plek onder de voorknie.
heb het zelf nog nooit gezien bij de achterbenen.

en toch blijf ik het verwarrend vinden :+

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:04

Op de achterbenen komt het ook voor, kan zelfs aan de voorkant van het pijpbeen zitten....

Hoe je het ook noemt, het is troep :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:05

dan houd ik het daar maar op.

geen rasp,maar troep.

:D ;)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 16:06

Nou ik heb het er net voor de eerste keer opgesmeerd. Met mijn handen. Wat een @!#werk. Ik heb geprobeerd om op alle vier de benen zoveel mogelijk huid te raken dus dat was me nogal een karwei. Nu maar hopen dat het werkt. Maandag ga ik het herhalen. Ze heeft nu wel mooie gele sokken :P (en ik een gele waas over mijn kleding :P).

Tanneke

Re: Is dit het geheim van de Gypsy`s?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 16:32

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:42

Nooit van gehoord Tanneke. :n

Vandaag Kira's sokken voor de tweede keer ingesmeerd met ''Het Spul''. Haar huid zag er wat roder uit. Vogens mij is dat een goed teken want dan is de huid meer doorbloed. Met heel goed zoeken toch nog wat wondjes gevonden. Het spul daar op gesmeerd en paard reageerde niet dus het zal wel geen pijn doen. De smerigheid van de sokken viel mij wel mee; wat stoofig en grijzig van kleur. De gele kleur van de zwavel is ook vrij snel weg. Ik denk dat ik volgend weekend nog een behandling geef.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:12

Nou jongens, ik heb Black vandaag ook de volledige behandeling gegeven :D
Hij had op een voorbeen een rasp plek(je) en staat vaak te stampen met z'n achterbenen.

Ik heb eerst z'n benen gewassen met teershampoo en toen alles droog was het "spul" erop gesmeerd. Ik heb een liter slaolie in een beslagkom gemengd met 5 eetlepels zwavelbloem en daarna het spul weer in de fles terug gegoten. Was zo erg makkelijk aan te brengen op de benen. Beetje gieten, beetje wrijven en klaar is Clara. Viel me erg mee, ben zelf ook niet vies geworden... :+

Over 3 dagen de 2e ronde. Ben erg benieuwd hoe het er tegen die tijd uit ziet en of de vettigheid een beetje weggaat na een tijdje (of zou je na een week ofzo weer moeten wassen). De hoefsmit komt volgende week, of die zo blij zal zijn met die glibber benen is nog de vraag. :P .

Oh ja, nog een wijze les geleerd vandaag: nat haar is langer dan droog haar...
Dacht na het wassen, ik knip het sokhaar dat op de grond hangt een beetje korter, komt er ook niet zoveel klei in. Hmmmm nu heeft ie een beetje hoog water. :o Maarrrrrr, als ie hard loopt zie je er niets van :D

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:40

Zijn er mensen met voor, na en tijdens de bahandeling foto's?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:43

tanneke:
staat wel bij dat product dat het niet in de zon mag of bij warm weer..dus vraag me af of het wel zo geschikt is..
kelly haar rasp is momenteel vrij stabiel
ik heb het nu behandeld met klitwortel en de huid lijkt wel wat rustiger .
even afwachten hoe het gaat ,maar als het niet verbeterd ga ik ook zwavelbloem halen

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 23:19

Na drie behandelingen in een week hebben die van mij ondanks het mooie weer nog niet aan hun sokken geknaagd *\o/* Vrijdag behandel ik ze weer en ik probeer het iedere week te herhalen.
Ik vind het een relaxed werkje. Veel minder intensief ( en slecht voor m'n rug) dan behandelen met eprinex.

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 06:43

super vasthi....
heb je ook foto's van hoe je het aanpakt en hoe het er nu uitziet?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:01

Ik vraag me dan toch echt af hoe jullie het erop smeren.. Ik pak steeds een plukje haren op om dan het spul op de huid te kunnen smeren. Als je dan alle huid wil hebben gehad ben je nogal lang bezig. Maar jullie smeren het dan dus vooral in de sokken zelf?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 15:05

Belangrijke update!
Van de week had Kira koliek (was ik zelf niet bij) en de DA was erbij gehaald. Ze (DA en pensioneigenaar) hebben het toen gehad over de jeuk en hoe te behandelen. De pensioneigenaar heeft toen verteld hoe ik Kira behandelde, dus met de zwavelbloem en zonnebloemolie. De DA schrok hier heel erg van en heeft gezegd dat ik hiermee onmiddelijk moest stoppen omdat dit zwaar giftig was. Ook vond hij het heel erg dat ik het spul er met mijn blote handen op had gesmeerd; hij dacht dat ik ondertussen wel huiduitslag moest hebben. Daar is niks van waar, want ik heb vorige week twee keer behandeld en ik heb er helemaal niks aan over gehouden maar goed. Ik wilde het hier toch even melden.

Ze waren er nu toch achter dat het mijt was (dat zeg ik al maanden) en hij heeft nu neocidol gegeven en Kira ingespoten met iets waarvan de staleigenaar niet meer weet hoe het heet. Maar bij deze stop ik dus de behandeling met olie en zwavelbloem. Wel vond ik dat de huid er vandaag beter uit zag dan daarvoor en de staleigenaar had haar ook niet meer zien stampen.

Off topic: op het flesje neocidol staat: 2-3 wassen en dan een week niet. Wordt hiermee bedoeld twee tot drie dagen achter elkaar 1x per dag wassen en dan een week rust, of in één wasbeurt 2 tot 3 keer achter elkaar wassen?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 15:08

Neocidol, sebacil, zwavelbloem.... het is allemaal giftig :+
Beetje overdreven reactie hoor.
Uiteraard met je er met beleid mee omgaan.

Ik vond de 2 a 3 dagen achter elkaar behandelen dan ook te veel en heb het bij 1 x gehouden. Heeft hier gewoon gunstig effect. Je kan ook van die plastic wegwerp handschoenen aandoen bij de zwavelbloemmengsel behandeling, maar goed je handen wassen werkt ook afdoende. Al ruik je het wel lang na. Een mondkapje werd bij sebacil toendertijd al aangeraden, kan je wellicht ook gebruiken voor opwaaiend zwavelbloempoeder?
Laatst bijgewerkt door snowdon op 19-04-09 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 15:11

Ja ik vond dat hij ook nogal overdreef met zijn giftig.. Inspuiten zal wel gebeurd zijn met ivermectine of zoiets en daarbij vallen veel paarden in een keer dood bij neer omdat ze er niet tegen kunnen.. Maar goed.

Heb je het nou in je tweede stukje over neocidol of over zwavelbloem? Volgens de DA moest je idd bij neocidol wegwerphandschoenen aan doen. Mondkapje is misschien ook wel een idee.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 15:15

ff aangepast ;)

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:28

Ik gebruik altijd wegwerphandschoenen en heb verder geen negatieve effecten bemerkt aan mijn drietal, maar zal ze in de gaten houden! Dank voor de tip.

Ik smeer alleen het onderste stuk van de sokken in (tot de kogel). Gewoon goed inmasseren dan trekt het echt wel in de huid.
Foto's moet ik nog even maken.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:41

Jongens zou het niet makkelijk zijn in de beginpost een samenvatting te maken van het "spul" n de hoeveelheden om te mengen?
Dyco heeft een opstoot gehad van Mok omdat hij nu tijdenlijk op stal staat denk ik.
Nu zit ik heel het topic uit te pluizen maar er staat zoveel dat ik het dus gewoon niet vind?
Zwavelbloem bij een apotheek halen? Hoeveel olie? Of was t te gevaarlijk?
Ik volg niet meer maar zou t wel graag weten.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:52

Eh nou qiunzy, volgens mij is het zo dat niemand weet hoe het nou zou moeten, dus iedereen doet maar op zijn eigen gevoel (het aantal keren en de hoeveelheid / verhouding olie - zwavelbloem).

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:00

Het gaat niet om de hoeveelheid, het gaat om de substantie.
De zwavel doet het werk, de olie zorgt voor het makkelijker smeren en opname in de huid.

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:06

Ik gebruik de zwavel/olie nu ook bij Balou.
Ik moet zeggen, dat het goed werkt.
Wat betreft de verhouding heb ik het maar iedere keer op gevoel gedaan.
In het begin 3 lepels zwavel en dat vermengen met wat (100 ml?) olie.
Dit heb ik om de 3 dagen gedaan met als eindresultaat succes!
Echter merk ik wel dat zijn urine nogal zuur ruikt, de laatse paar dagen.
Dit zal wel met de zwavel te maken hebben, uiteraard.
Omdat ik me nogal zorgen maakde of de hoeveelhied gebruik van zwavel, ben ik gaan Google, maar niets negatief gevonden wat gebruik betreft.
Het blijkt dat ze zwavel nodig hebben, oa voor de groei van de hoeven enz.

Omdat de mok nu vrij goed uitziet, ga ik de zwavel vermengen met een grotere hoeveelheid olie, en dat 1x per maand erop smeren.
Hoe ik het doe? Ik gebruik van die latex handschoenen, maak een kuiltje in mijn hand, doe daar het goedje op, en laat het boven de plek zou uit mijn hand lopen en dan goed insmeren.

gitbadru

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:35

hallo daar,

ik gebruik voor mijn fries ook zwavelbloempoeder die je gewoon bij de D.A. drogist kunt bestellen voor weinig, vermengt met uiercreme. Dat vind ik makkelijker om op de wondjes te smeren dan olie. ik doe 3 of 4 eetlepels in een potje uiercreme.

groetje,
git

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:51

ik heb bij kelly toch eerst de klitwortel geprobeerd.. zit alcohol in en salicyl in,dat laatst is pijnstillend en jeukwerend.
heb haar benen 3 keer goed ingesmeerd er mee en na een aantal dagen heb ik de haren goed uitgekamt met een haarkam.
er kwamen ontzettend veel korstjes mee en schilfers en nu lijken de benen rustig...

klitwortel word aan geraden bij ernstige roos, en aangezien het daar op lijkt heb ik toch besloten om dat eerst te proberen.
het lijkt in elk geval nu goed te gaan,maar ik wacht wel even af of de rasp toch nog weer erger gaat worden

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:37

Zo ik heb dit topic weer eens even een schop onder zijn kont gegeven.
Ik ben erg benieuwd naar ervaringen tot nu toe.
Vasthi gebruik jij het nog?
Zijn er meer die het uitgeprobeerd hebben?
Ik wil het eigenlijk ook eens gaan uitproberen namelijk.....