[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:12

Dames, ik lees altijd mee, maar heb weinig puf om te reageren. Excuses daarvoor :*

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:55

Ach ja een blunder kan je overkomen.

35 km ik ben dan dood haha

@snackie het is je vergeven hoor ;)
Maak me er ook schuldig aan

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 08:51

Snackie, geeft toch niet komt wel weer!
Ellie, jeetje 35 km!! Doe het je niet na hoor
Hlw, oepsie maar kan gebeuren
Chimello, veel plezier met guess vandaag

Hier zaterdag weer op Jallad gestapt ging niet helemaal zoals het hoort hij schrok volgens mij en deed een kleine rare sprong naar voor maar ik zat met links in de beugel en recht had ik nog niet over het zadel. ( mn man had hem vast en kon hem erg vlug wel weer stop zetten) maar ik ben er zelf afgestapt/gestruikeld maar gevoel dat ik door mn enkel ging.. nog steeds last van. kan wel goed lopen en zo maar buigen doet pijn tis op mn wreef. dus geen idee hoe ik het voor elkaar heb gekregen.
Later gewoon weer opgestapt zonder problemen en braaf rond gestapt daarna lekker gewassen op de wasplaats.
Zondag hebben we een boswandeling aan de hand gedaan. Super braaf was hij

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 11:13

Komt wel weer Snackie :)

Dat is een flinke tocht Ellie, leuk.

Veel plezier vandaag Chimello :)

Oei, vervelend van je voet zeg. Gelukkig daarna wel fijn rond kunnen stappen, en leuk dat hij ook zondag zo braaf was.

Hier een nieuwe lading hooi geregeld voor het komende jaar, komen ze zaterdag brengen :)

En verder druk met afspraken bij de bank voor ons nieuwe huis, rondkijken in de woonwinkels en werk :P

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 11:42

Meeting gecancelled :( is al de 3e of 4e zelfs die niet doorging... Maak wel zelf foto's voortaan...

Beterschap met je enkel Niene!

Maartje al een huis op et oog dan? Spannend zeg!

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 11:43

hoezo gecancelled? tis hartstikke mooi weer!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 11:54

Ja hier ook mooi weer gewoon, vanmiddag even wel wat minder maar voor de rest.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 11:57

Gister was het vreselijk weer dus uit voorzorg gecancelled want om 9 uur smorgens beslissen was te laat voor ons.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 12:37

zonde chimello.wil ook heel graag foto's hebben van eros,maar helaas komt t er gewoon niet van.binnekort neemt 1 van de bijrijders de camera als t goed is mee.

ondanks dat ik jarig ben al flink gewerkt vandaag.eros had zich weer flink gepaneerd en ook samen t hoofdstel,bijzet en zadel gepoetst.nu heb ik nog tijd en vakantie.voor de rest niks op de planning vandaag

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 12:42

Druk bezig ellie. Gefeliciteerd met je bday!

Jammer Chimello zo gaat de lol er gauw af.

Succes maartje!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 12:42

Gefeliciteerd met je verjaardag!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 13:00

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 13:05

ellie gefeliciteerd!!
hee cool maartje!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 13:06

Leuk!

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 13:14

Wat jammer dat de meeting gecanceld is chimello.

En gefeliciteerd met je verjaardag Ellie :D

En jij ook gefeliciteerd met de aankoop van een huis Maartje :j

Hier ook mooi weer, als ik 's avonds terug naar huis rijd van de logopediste misschien eens stoppen bij de wei van Indigo en Casanova om wat foto's te maken van die twee en wat te knuffelen met men maatjes. (ze staan sinds kort op iemand anders zijn weide omdat die iemand zocht die even korte metten wou maken met het lange gras) Casanova wordt steeds knapper vind ik terwijl Indigo op het moment een lelijk eentje is :D

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 00:03

Ellie gefeliciteerd! Officieel al gisteren, sorry!

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 00:14

Maartje dat is leuk dat artikel! En intussen lekker shoppen voor je huis. Moeten jullie veel doen of klussen, het was toch al heel netjes?

Chimello jammer van de meeting. Jouw eigen foto's zijn toch ook altijd goed?

Niene sterkte met je voet. Goed zeg dat je er meteen weer opkruipt. Heb je nog nieuwe foto's onder het zadel? Supersjiek dier, lijkt me leuk :)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 07:08

Klopt, het huis is 4 jaar oud en er hoeft niet aan gedaan te worden :)

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 08:41

Helaas nog geen onder het zadel foto's
ik zit erop met cap en body protector en vind dat zelf uber sexy _O- NOT
dus maken nooit foto's
ja als we klaar zijn met werk dan maak ik hoofdportretjes of rol foto's hahhaa

maar vanavond er weer op wellicht als het rustig is los in de bak en dan kan mn vriend wel een fototje maken... maar onder voorbehoud als het niet druk is in de bak

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:10

Dat is wel lekker zeg als je er zo in kunt Draakje!

Hier is mijn jonge merrie drachtig gescand :P Kan ze nu lekker de wei op.

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:21

Oh gefeliciteerd met de dracht, voor wanneer is ze uitgerekend?

gisteren dus nog bij het jonge grut geweest. Casanova was echter erg druk en wou alle aandacht... Typisch casje :D
dus mooie foto's van hen maken had ik toch maar opgegeven en heb gewoon wat met men druk ventje geknuffeld men jonge zusje heeft dan daar wat foto's van proberen maken waar ik wel blij mee ben want aangezien ik meestal foto's trek op de wei zijn er haast nooit foto's van mij en de paarden :P

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:26

Caroline gefeliciteerd! Hoe gaat het trouwens met jouzelf, met je nek?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:18

:wave:

Wat tof Ellie, Kyona een 10 op karakter, en daar heb jij maar mooi de basis van gelegd :D
Misschien kan je online een mooie frontriem vinden? Nog gefeliciteerd met je verjaardag, heb je een fijne dag gehad?
_______

Jonore, had ze een praam op toen de hoefsmid kwam? Zoals je al kan lezen zijn er vele manieren, en vooral ook oorzaken waarom een paard lastig is. Blue Boy van Carolien (tinkerplein) is een paard met de nodige trauma's door import en/of vorige eigenaren. Daarmee moet je vooral veel engelen geduld hebben en vooral niet straffen (= nog negatiever maken vd gebeurtenis). Jonge paarden zijn vaak wat "lastig" puur door het jong zijn, gebrek aan ervaring. Inderdaad, veel oefenen, net als met alles geldt, veel belonen, negatief gedrag negeren, rustig blijven, overnieuw beginnen tot het goed gaat. Lukt het niet om het goed te laten gaan? Dan vraag je teveel en moet de stap iets kleiner. Enige moment waarop mijn paarden van mij reactie krijgen op negatief gedrag is wanneer ze gevaarlijk worden.

Dus in geval van gericht trappen tijdens voetjes tillen. Meestal krijgen ze een pets op hun reed of een trap terug, bij een enkeling heb ik eens een zweepje gepakt omdat je daar beter niet in de buurt kon komen zo hard sloeg die als ze het zat was. Bij kleine Lola ben ik van heel jongs af aan al begonnen met benen aanraken en wijken voor druk over het hele lijf. Dat wil zeggen als ik ergens met mn hand tegen haar aan duw ze opzij moet, makkelijkste is natuurlijk het "om gaan" door aanraking bij de vlak of bil, maar ook achterwaarts gaan of opzij vanuit de schouder zijn daar onderdelen van. Dit is belangrijk omdat met voetje vragen ze gewicht op hun andere been moeten zetten. Als ze niet snappen wat de bedoeling is als jij aan hun sok trekt zullen ze anders enkel tegen gaan hangen en krijg je dat been nooit van zijn leven van de grond, dus voorbereiden is al dmv druk het gewicht van het paard handmatig op het andere been kunnen zetten. Binnen een week kon ik dan ook haar voetjes oppakken, achter sloeg ze dan weliswaar (niet gericht), maar dat is puur een evenwichtskwestie, negeren dus. Vooral kort houden, ze neer proberen te zetten voordat ze lastig doen omdat het te lang duurt, zo leren ze dat een voetje optillen helemaal niet erg is en zullen ze het steeds makkelijker doen. Stiekem help ik Lola een beetje met de ontspanning door tussendoor te kroelen, helemaal achter is dat een mooi hulpmiddel geweest om haar te leren ontspannen op drie benen waardoor dus ook het slaan ophield. Inmiddels kan ik haar voetjes allemaal zo lang omhoog houden als ik wil. Soms wil ze even niet; spelen of een slok bij mamma is immers veel belangrijker. Als ze dan weg wilt trekken verhoog ik de druk op de hoef die ik vast heb (= niet prettig), beetje steviger beetpakken dus, zo leert ze dat dat niet is wat ik wil, want als ze hem ontspannen laat dan rust hij enkel op mijn hand en hou ik verder niks eraan vast.

Overigens, je mag Tinkers gewoon bij hun sokken trekken om ze omhoog te krijgen, is vaak wat makkelijker voor jezelf, en hun voelen duidelijker. Uiteraard niet aan sokken omhoog houden, dat is dan wel weer een beetje sneu :+

Wat de smid doet, daar ben ik het niet zo mee eens. En mijn smid gelukkig ook niet. Bij vervelende paarden zegt mijn smid inderdaad, niet zeuren, luisteren en zal hij best even vasthouden. Maar bij jonge paarden is het vooral een positieve ervaring die ze moeten gaan ontwikkelen, daar kom je veel verder mee dan afdwingen. Het zijn dieren die ruim 5x keer zoveel wegen als wij doen, als je dat afdwingen echt wilt voort zetten in de gehele omgang, wat voor hulpmiddelen heb je dan wel niet nodig?! Ik zou dus zeggen, gewoon loslaten en opnieuw oppakken; "ik respecteer je dus ik laat los, maar we waren nog niet klaar dus ik pak nog even opnieuw." Een praam kan wanneer de hoefsmid komt de eerste keren even de scherpe kantjes van de spanning of ongeduld weghalen en zou ik dus ook zeker niet uitsluiten, is echt geen schande of zielig, is voor het dier alleen maar fijner omdat het dan minder stress ondervindt. Ik denk dat de meeste jonge paarden met praam worden bekapt, al is een eerlijke kans zonder natuurlijk altijd op zijn plaats. Je kan ook kiezen voor verdovingspasta oid, nadeel daarvan is als ze zo boos of angstig worden dat ze daar doorheen komen ben je nog verder van huis omdat ze lichamelijk ook niet honderd procent functioneren dan.

Nu zeg ik, Lola doet nu met mij heel braaf met voetjes geven, maar kan best zijn dat als er straks een vreemde meneer komt met allemaal eng gereedschap dat ze dan ineens niet meer zo braaf is met dr voetjes, dan is het gewoon proberen met een kroel en wat lekkers, zoniet praampje.

Zelfde is trouwens met trailerladen. Net als heel veel mensen had ik met trailer laden zoiets, als ze eenmaal vooruit gaan, dus bijvoorbeeld tot halverwege de klep, dan mogen ze niet meer terug en houden we dus druk op het touw of zetten we er iemand achter met zweep, bezem, longeerlijnen of meer van die praat. Er zijn vele ook bekende namen die een soortgelijk systeem hebben. Nu was er laatst een instructrice die zei, hoezo mogen ze niet terug? Schijnbaar is er iets in of met die trailer dat ze niet vertrouwen, omdat het onbekend is of vanwege negatieve ervaring. Behoudt het respect voor je paard dat als hij zegt ik doe een stapje terug, dat dat dan OK is. Daarmee vergroot je het vertrouwen, ipv het kapot te maken. Wel moet je uiteraard altijd leider blijven voor het paard, dus net zo hard afstraffen wanneer het paard geen respect toont en dus door jouw ruimte komt. Als jij zegt we gaan nu een pas naar voren dan moet dat paard dat doen, maar zodra hij dat heeft gedaan gaat de druk er weer af. Als jij verwacht met druk je paard in een keer de trailer in de vragen en dat lukt keer op keer steeds niet, dan is dus schijnbaar je stap te groot en moet je hetgeen dat je vraagt iets verkleinen (dus in dit geval bijv. alleen op de klep gaan staan).

Nimby schreef:
Ha bedankt voor de tips alvast. Het heel geduldig en langzaam opbouwen herken ik mezelf meer in dan snel en hard handelen. Gelukkig heb je het zo ook voor elkaar gekregen!

Toen Tess net was gekomen zat er een kleine maar natte mokplek linksvoor, schuin in de kootholte. Been kon ik moeilijk aanraken en toen ik er eenmaal aan had gezeten - een keer zalf en paar keer acederm gespoten - helemáál niet meer. (Was ook een beetje dikker, zal wel zeer hebben gedaan.)
De mokplek is nu weg, ik denk dankzij de chevadonyll thee trouwens :) en ik kan ook weer aan het been zitten, maar daar ben ik weken mee bezig geweest. Iedere keer van bovenaf een stukje verder naar beneden aaien, net voor ze wil verzetten ophouden en weer belonen. Zodat ze merkt dan dat het niet eng is en haar been kan laten staan. Nu kan ik dat been gewoon poetsen en de sokken doorpluizen zonder dat ze wegtrekt.

Daar voel ik met voetje geven eigenlijk ook meer voor. Kan dan wel evt in combi met zo'n zacht touw voor de veiligheid.

Klinkt prima +:)+
Misschien had je zelf al door; maar die mokplek, zij vond aan het been zitten spannend, maar gaf jou het voordeel van vertrouwen en liet jou eraan zitten, waarop jij nog spannendere dingen ging doen (zalf smeren en spuiten), dus voor haar tien stappen te ver. Begrijp me niet verkeerd hoor, je hebt naar mijn inziens goed gehandeld, dat plekje moest gewoon even behandeld, maar voor haar reactie valt ook wat te zeggen :)

______

:wave: Claudia, heb jij nou een paar nieuwe bonte erbij lopen of zijn er gewoon een paar niet blijven hangen op mijn harde schijf?! Je moet die foto's van je broertje wel even tonen hoor!!

Leuke kar Nienke, uitermate geschikt voor gezinsuitstapjes! :D
En gewoon foto maken hoor, BP en cap is gewoon veiligheid, hoort erbij!

Wat is er donderdag dan Lor?

Maartje lekker woon-shoppen :))

Beebs drachtig Caroline? Gefeliciteerd! Je krijgt uiteraard nog Pb terug, maar wil even de tijd nemen, en die heb ik momenteel niet zo. Bijlezen duurt nu me eigenlijk al te lang, t is dat mn medicatie nog niet werkt, haha.

Zo, en nu is het poep-schep-tijd. Al is dat in praktijk vooral Lola-knuffeltijd :')

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:49

Thanx, ja Beebs is drachtig. Schijnt dat dat toch beter is om te zorgen dat ze goed aanzetten in gewicht. Ze is nu 6 week onderweg, en vandaag het hartje gezien.

Mijn nek gaat aardig de goede kant op, maar ik rij nog niet. Maar ja, zo eerst maar weer opstarten met werken en dan maar eens zien.

@Caily; Prima hoor, zoals ik al schreef heeft het dus geen haast :D

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:52

Meh, ik vind m'n foto's wel oke maar is ook leuk om te kijken hoe andere mensen het karakter van je paard vastleggen op foto.

Gefeliciteerd met de dracht, wie is de pappa?

Wat leuk Maartje, en dan nog lekker alles inrichten enzo. Zal wel geen moeilijke klus worden he ;)