[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:17

Lotte dat ziet er heerlijk uit zo buiten rijden! schattig die twee koppies bij elkaar. Wat goed dat je hebt doorgezet.

Vanochtend had ik weer een mijlpaal, voor het eerst bij de smid. Het goede nieuws is dat haar hoeven prima waren en er eigenlijk niets aan hoefde te gebeuren. Dat was dan maar goed ook want ze laat haar benen nog helemaal niet braaf pakken. Daar protesteert ze heftig op, proberen weg te komen, flink omhoog, smid proberen weg te drukken etc. Hij heeft nu heel veel tijd besteed aan haar laten wennen aan het vaststaan en haar benen op te pakken. Dat vond ik tof van hem. Hij heeft ook veel uitgelegd. Hij grijpt wel meteen (en flink) in bij ongewenst gedrag. Voorbenen kon hij op den duur een tijdje omhoog houden maar niet er op tikken. De achterbenen heeft hij uiteindelijk een tijdje met een touw omhoog gehouden want ze mepte gericht als het haar te lang duurt :\
Over 8 weken gaan we weer proberen :=

In die tijd moet ik verder oefenen, met haar been langer hoog houden, desnoods met een touw, pfoe. Ik had juist de taktiek om een voet te vragen, en neer te zetten voor ze wil wegtrekken. Zodat de voet gegeven wordt als ik vraag, en teruggezet wordt als ik dat toelaat. Leek me theoretisch kloppen...
Maar de smid geeft aan dat ze moet leren haar been zolang te geven als ik/wij dat nodig vinden. Dat is ook weer waar. Want mijn manier heeft een keer heel goed gewerkt maar andere dagen ook weer niet (vooral achterbenen houdt ze niet stabiel en begint ermee te roeren, kan gevaarlijk worden).

Hoe doen jullie dat met jong paard leren voeten geven?? ben benieuwd!

Ik vond het in ieder geval weer een hele ervaring...

draaakje

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:29

Ah, leuke foto lotte! Gezellig met zn 4en :p

Hier ooit een merrie op de fokkerij gehad die absoluut geen voeten gaf, haar benen mocht je ook niet aanraken. Ben er elke dag mee aan de gang gegaan, eerst op afstand met een borstel aan een steeltje voor mijn eigen veiligheid en later een steeds korter steeltje. Dat zo opgebouwd totdat ze niet meer bang was om aangeraakt te worden aan haar benen. Daarna haar voorvoeten opgetild, eerst kort en zo steeds langer. Achterbenen hetzelfde maar daar wel begonnen met een zacht touw in een lus voor eigen veiligheid. Hele kleine stapjes nemen, echt de tijd nemen en heeel veel oefenen.
Uiteindelijk ook het veilen en op de hoeven kloppen geoefend voor er een geduldige! Hoefsmid bij kwam en dat ging toen helemaal goed. ( zorgen dat ook de hoefsmid geen haast heeft en hetzelfde handeld)

Mijn tinkermerrie met hoefkanker gaf van veulen af aan netjes voetjes, maar door al het geklooi aan haar voeten was dat wel anders toen ze weer hier terug kwam ( toen ze dus al hoefkanker had).
Daar ook gewoon weer heel rustig begonnen, geen haast, kleine stapjes, niet te lang in een keer willen en vertrouwen geven. Ook dat kwam weer goed, en ik heb tot de dag van vandaag diep respect voor haar, op het laatst behandelde ik of de hoefsmid haar hoeven 3 keer per dag en dit was alles behalve pijnloos. Haar vertrokken gezicht en gekreun krijg ik nooit meer van mijn netvlies en uit mijn geheugen, maar ze bleef braaf haar voeten geven...

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:02

ik heb er ook wel eens 1 gehad die goed met de benen kon zwaaien als je maar probeerde op te pakken,of juist zo strak ging staan,dat haar benen blokken beton waren.gelukkig had deze geen slechte hoeven,maar dat was ec
ht een drama geworden dan.
ruana was in het begin moeilijk,maar naarmate ze me kende ging dat steeds beter.toen ze net verkocht was,herhaalde zich dit bij de nieuwe eigenaren dus heb ik ze geadviseerd rustig aan op te bouwen en dit heeft gewerkt.
eros is gelukkig makkelijk

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:24

Ik begin echt zo jong mogelijk met voetjes geven. Gewoon honderden keren herhalen... Echt vervelend als je er eentje hebt die niet wilt. Bones bijvoorbeeld... 2 hoefsmeden hebben al nee gezegd. Heeeeel veel oefenen. Eerst met de slang water tegen de benen spuiten, daarna met de bezem ertegen tikken tot hij niet meer uithaalde. En nu kunnen we de voetjes optillen. Maar inderdaad veel geduld en dan kom je al een heel eind :)

Redbull is van de week voor het eerst geweest. Zijn halstertouw ging door het halster van Mello heen en heeft hij tegen haar aan gestaan toen hij gevijld werd. Ging best goed. Toen hij met z'n achterbeen ging slaan heb ik eventjes in zn neus geknepen en toen stopte hij. Dus ben heel trots op hem, hij is echt een lieverd. Maar wat kan het toch irritant zijn als ze slaan en niet willen geven, soms is het gewoon frustrerend :(

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:25

Ha bedankt voor de tips alvast. Het heel geduldig en langzaam opbouwen herken ik mezelf meer in dan snel en hard handelen. Gelukkig heb je het zo ook voor elkaar gekregen!

Toen Tess net was gekomen zat er een kleine maar natte mokplek linksvoor, schuin in de kootholte. Been kon ik moeilijk aanraken en toen ik er eenmaal aan had gezeten - een keer zalf en paar keer acederm gespoten - helemáál niet meer. (Was ook een beetje dikker, zal wel zeer hebben gedaan.)
De mokplek is nu weg, ik denk dankzij de chevadonyll thee trouwens :) en ik kan ook weer aan het been zitten, maar daar ben ik weken mee bezig geweest. Iedere keer van bovenaf een stukje verder naar beneden aaien, net voor ze wil verzetten ophouden en weer belonen. Zodat ze merkt dan dat het niet eng is en haar been kan laten staan. Nu kan ik dat been gewoon poetsen en de sokken doorpluizen zonder dat ze wegtrekt.

Daar voel ik met voetje geven eigenlijk ook meer voor. Kan dan wel evt in combi met zo'n zacht touw voor de veiligheid.

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:28

En ook 'fijn' om te lezen dat jullie ook paardjes hebben gehad die het niet zomaar braaf deden. Maar dat het uiteindelijk toch lukt!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:42

Komt goed hoor! :)

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:39

Mijn Blue Boy ging compleet door het lint van de hoefsmid.Gelukkig zag onze hoefsmid zijn angst en heeft veel geduld gehad.Ben veel met hem aan het grondwerken gegaan en wat een hele fijne oefening is,is de leadrope rustig om het been doen(alleen dit al moet je veel oefenen),naar beneden laten zakken,het liefst tot in de kootholte en dan met het touw het been omhoogtrekken.
Verder is voetjes geven(IIG proberen)vast onderdeel van het programma als ik hem ophaal.
Nu,heel veel tijd en geduld verder,kan hij redelijk goed bekapt worden en kan ook iemand anders ipv alleen ik zijn voetjes pakken.
Echt een kwestie van geduld dus.
Succes!

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:56

Pip kon ik niet eens zijn voetjes optillen. Oefenen en nog meer oefenen. Maar niet de hoef loslaten pas als ie rustig is voetje terug geven. Amigo net zo maar die had het bij de achterbenen. Wat ook eerkt is een bezem gebruiken. Rustig over de achterbenen aaien en dan in de kootholte de bezem naar voren trekken. Zo kan je niet geschopt worden. Deze methode heeft gewerkt bij een merrie op stal. Misschien om te proberen? (Consequent zijn en op tojd belonen)

Amigo moest op den duur ijzers. Ik ben met een hoeven krabber op zijn hoeven gaan tikken. Eerst vond ie het raar maar door het steeds te doen vond ie het doodnormaal. Nog een tip als een ander paard ijzers krijgt gewoon erbij gaan staan met je paard. Desnoods op een afstand dan wen je haar aan de geur en rook. Heb je latee alleen maar profijt van!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:47

Over Gijs nooit klachten gehad, ben er zelf nooit bij geweest als de smid komt. Heb t ook eigenlijk niet veel met m geoefend, paar keer toen een maandje 5 was.

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:47

Hallo zou ik me terug mogen melden?

Ik was een hele tijd mijn wachtwoord van bokt kwijt... ik weet het enorm dom, maar eindelijk heb ik het teruggevonden :)
Sommigen van jullie heb ik nog kunnen volgen op Facebook maar dat is natuurlijk niet hetzelfde daarom dat ik me weer terug zou willen melden als dat mag?

Mijn naam is dus Claudia en net als mijn mama en stiefpapa ben ik verzot op tinkers.
Zij hebben er ondertussen dan ook al een aantal lopen op onze wei en dat vind ik helemaaaaal niet erg ;)
Voor foto's kun je even kijken in mijn profiel

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:25

Hoi Claudia! Voor ik ging meedoen heb ik een heleboel in dit en het vorige topic zo hier en daar gelezen, en jou vaak tegengekomen idd :)

Tinkerplein en Mira en Gijs bedankt voor jullie tips en ervaringen weer. Ik ga van alles proberen en vooral op mijn gemak en dat van het paard ;)

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:47

welkom terug Claudia!

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:54

dankje :)

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:55

Nimby schreef:
Hoi Claudia! Voor ik ging meedoen heb ik een heleboel in dit en het vorige topic zo hier en daar gelezen, en jou vaak tegengekomen idd :)

Tinkerplein en Mira en Gijs bedankt voor jullie tips en ervaringen weer. Ik ga van alles proberen en vooral op mijn gemak en dat van het paard ;)

Knap paardje heb jij :j

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:09

Dacht zal toch even wat foto's plaatsen van afgelopen week.
Mijn geliefde Dusty had door de draad gelopen waardoor alles gemaakt moest worden en de grote groep maar even in de piste moest voor hun veiligheid.

Terwijl m'n vriend en stiefpapa de draad aan het maken waren heb ik dus maar even wat foto's gemaakt van onze driejarige Casanova en z'n kleine broer Indigo die ook te koop staat hun draad was gelukkig wel nog intact :)

Casanova <3
Afbeelding
Indigo, wordt toch wel een echte naarling hoor
Afbeelding
Afbeelding
Jolly stond braaf te wachten in de piste terwijl alles gemaakt werd
Afbeelding
En ook lieve Bridie stond braaf te kijken
Afbeelding
En toen alles gemaakt was ben ik gauw even op Murphy geklommen met een touw aan haar halster en even rondgehobbeld in de wei :D
Afbeelding

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:54

Dank je Claudia! Die van jou mogen er ook wezen, wauw! Fantastische manen <3 Die ardenner ziet er lief uit zeg. En kunnen Jolly en Bridie misschien samen voor een kar? Lijkt superspan...

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:45

Wat een dag vandaag!
Paarden gevoerd vanmorgen, daarna water karren gebracht, daarna alles gepoetst in huis, daarna gereden. Net m'n kamer helemaal schoongemaakt, terrarium schoongemaakt, zooi van m'n laptop gegooid en zo nog ff koken. Nu is het goed genoeg geweest :')

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 19:03

@Nimby: dankje :) En Jolly kan allesinds voor de koets (van Bridie weet ik het eigenlijk niet) enkel weten wij als baasjes niet echt veel van mennen, men moeder en ik zitten er liever op hihi

@chimello: zo te zien een drukke dag achter de rug :j

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 19:47

vandaag eerst gereden en toen naar de divoza geweest.is niet zo heel lang rijden,maar was er nog nooit geweest.jammer dat ik geen mooi frontriempje kon vinden,maar toch wat spulletjes die ik nodig had gehaald.misschen dat ik binnekort wel een keer terug ga zonder pa maar met man.pap die vindt winkelen verschrikkelijk.`
net nog wezen uiteten.pap had nog een kaart waarmee hij voor niks kon eten.altijd leuk!

maandag ben ik jarig en dan krijg je weer die welbekende vraag:wat wil je voor je verjaardag?pff weet ik nooit op te antwoorden.ja ik wil een auto maar die betalen jullie niet hihihihi.
heb nu n

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 19:48

vandaag eerst gereden en toen naar de divoza geweest.is niet zo heel lang rijden,maar was er nog nooit geweest.jammer dat ik geen mooi frontriempje kon vinden,maar toch wat spulletjes die ik nodig had gehaald.misschen dat ik binnekort wel een keer terug ga zonder pa maar met man.pap die vindt winkelen verschrikkelijk.`
net nog wezen uiteten.pap had nog een kaart waarmee hij voor niks kon eten.altijd leuk!

maandag ben ik jarig en dan krijg je weer die welbekende vraag:wat wil je voor je verjaardag?pff weet ik nooit op te antwoorden.ja ik wil een auto maar die betalen jullie niet hihihihi.
heb nu nog steeds geen idee eigenlijk -O-

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 09:05

Nimby, jeetje wat een verhaal van bij de hoefsmid! maar gewoon veel oefenen komt heus wel goed (veel geduld en veel belonen)
Chimello, wat fijn dat Redbull het goed bij de smid deed! jong geleerd is oud gedaan

Met Roos geen smid problemen staat braaf stil gelukkig

Claudia welkom!Wat een plaatjes heb je in de wei zeg!

Ellie, verjaardagen zijn leuk! gewoon alles vragen voor je paard ;) hahaha en anders vraag ik altijd geld super handig

wij hebben een karretje gescoord gister!! :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 09:32

Dikke proficiat! :D

Ik ga hopelijk volgende week gaan kijken naar een koets maar bel wel straks iemand op om een afspraak te maken een tuig op te gaan halen voor Jack. Dan heb ik dat tenminste al :j . Kan ik doorgaan met herhalend werk tuig op lange lijnen en droog mennen dingen slepen :D .

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:02

Oww Nienke wat leuk! Hij ziet er mooi uit en ook heel gezellig! Gaan jullie erop uit met Roos en het hele gezin, picnic mee voor onderweg, jammie :9

Ellie anders ga je even internetten bij de paardendrogist of agradi, vind je vast wat leuks! Of een dekje met z'n naam of heb je dat al?

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:04

Niene ik zie dat hij een rem heeft. Hoef je dan geen broek aan je tuig? Of heb je al tuig met een broek.