Vanochtend had ik weer een mijlpaal, voor het eerst bij de smid. Het goede nieuws is dat haar hoeven prima waren en er eigenlijk niets aan hoefde te gebeuren. Dat was dan maar goed ook want ze laat haar benen nog helemaal niet braaf pakken. Daar protesteert ze heftig op, proberen weg te komen, flink omhoog, smid proberen weg te drukken etc. Hij heeft nu heel veel tijd besteed aan haar laten wennen aan het vaststaan en haar benen op te pakken. Dat vond ik tof van hem. Hij heeft ook veel uitgelegd. Hij grijpt wel meteen (en flink) in bij ongewenst gedrag. Voorbenen kon hij op den duur een tijdje omhoog houden maar niet er op tikken. De achterbenen heeft hij uiteindelijk een tijdje met een touw omhoog gehouden want ze mepte gericht als het haar te lang duurt

Over 8 weken gaan we weer proberen

In die tijd moet ik verder oefenen, met haar been langer hoog houden, desnoods met een touw, pfoe. Ik had juist de taktiek om een voet te vragen, en neer te zetten voor ze wil wegtrekken. Zodat de voet gegeven wordt als ik vraag, en teruggezet wordt als ik dat toelaat. Leek me theoretisch kloppen...
Maar de smid geeft aan dat ze moet leren haar been zolang te geven als ik/wij dat nodig vinden. Dat is ook weer waar. Want mijn manier heeft een keer heel goed gewerkt maar andere dagen ook weer niet (vooral achterbenen houdt ze niet stabiel en begint ermee te roeren, kan gevaarlijk worden).
Hoe doen jullie dat met jong paard leren voeten geven?? ben benieuwd!
Ik vond het in ieder geval weer een hele ervaring...