[TI] Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:48

marley93 schreef:
Vraagje/Brainfart hier: ik hoor van veel mensen dat ze hun paard met beginnende mok meenemen naar het strand en door zeewater laten lopen omdat dit goed ontsmet.
Kan je thuis niet ook gewoon een emmer water met (zee)zout mengen en ze daar even in laten staan? Of roep ik nu hele rare dingen? Voor mij zou het ideaal zijn omdat mijn merrie een helse hekel heeft aan trailerladen.

Dit doe ik al ruim 1 jaar bij mijn paard. Mijn vader heeft een grote zoutwateraquarium en ik gebruik per been 300 gram zout op 10 liter water. En iedere been blijft een half uur in staan in de flexibele bak en ondertussen masseer ik het been. Je moet er wel veel tijd voor uitrekken, maar dan is mijn paard wel ruim 3 maanden jeuk vrij.

Pippaa

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 20:25

Wow! Mijn paard kan hooguit een week vooruit als ik naar zee ben geweest voordat ze weer vieze benen krijgt.

Karlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:23

Willl65 schreef:
Kleemans als het op de markt komt dan ben ik zeker geïnteresseerd ! In mij geval voor mijt.
Ik bedoel dan de paarden versie

Wanneer het verkrijgbaar is zal ik in dit topic een berichtje plaatsen ;-)

Karlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 14:27

Zoals beloofd een update als de Finecto+ paarden versie verkijgbaar is. Het is vanaf vandaag verkrijgbaar via de webshop van Finecto (en waarschijnlijk binnenkort ook via dierenspeciaalzaken!). Dit is de link: http://www.finecto.com/nl-nl/hobby/prod ... cto-horse/

Het is een pot van 600 gram geworden. Voldoende voor 50 dagen preventieve toepassing bij paarden boven 400 Kg. en 100 dagen bij paarden en pony’s onder 400 Kg.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 14:35

Een vraag aan jullie:

Nu heb ik de schilvers onder controle en krijgt hij wat anders. Hij heft nu vanaf vrijdag jeuk over zijn hele buik. Het begon allemaal begin vorige week toen had hij voor zijn koker tot zijn navel een dunnen blek waar de haren wat weg waren en schilvertjes zaten. dit heb ik toen ingesmeerd met ene mengsel van uiercreme, ballistol en sudocreme. dit was de dag erna weg en hij had ook geen jeuk meer. afgelopen donderdag/vrijdag merkte ik dat hij jeuk kreeg meer aan de voorkant van zijn buik, namelijk 15cm achter de singel. de dag erna was het de hele buik. hij reageert al als ik aan zijn flanken kom. er is echter niks te zien of te voelen. de huid en haren zijn intakt. geen opstaande aren wat normal duit op schimmel of mijt/luis. nu zag ik gister, toen ik hem naar de wei bracht, dat zijn vacht heeeeeeel licht verkleurd was van zijn zijkant/flank naar zijn buik toe in een sort vlekkerig patroon. iemand een idee wat dit kan zijn?

ik heb hem gewassen met teatree en ingesmeerd met olie tegen de jeuk. hij schuurt/krabt zich niet. hij oogt verder normaal en is zichzelf.

als het vanavond niet verbeterd is of veranderd bel ik morgen de DA.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 19:19

Heeft ie niet ergens in gelegen?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:01

gister was het een stuk minder en was een zwelling zichtbaar. ik denk dat hij gestoken is door het een of het ander. bedankt voor het mee denken.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:09

Kleemans schreef:
Zoals beloofd een update als de Finecto+ paarden versie verkijgbaar is. Het is vanaf vandaag verkrijgbaar via de webshop van Finecto (en waarschijnlijk binnenkort ook via dierenspeciaalzaken!). Dit is de link: http://www.finecto.com/nl-nl/hobby/prod ... cto-horse/

Het is een pot van 600 gram geworden. Voldoende voor 50 dagen preventieve toepassing bij paarden boven 400 Kg. en 100 dagen bij paarden en pony’s onder 400 Kg.

Leuk, kruiden, maar WELKE kruiden zitten erin? Is het niet verplicht om alle ingredienten te vermelden?
Zou wel heel fijn zijn als het inderdaad werkt.

Wel is het vreemd dat er bij de gebruiksaanwijzing weer wat ingredienten vermeld staan, t.w. Calciumcarbonaat, Natrium en aromatische stoffen.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:55

ik heb het eentijdje aan mijn jaarling tinker gedaan maar die was ervan aan de dunne , ik gebruik het gewoon nu voor de kippen en geef de paardjes er niets meer van, voor diegene voor wie het helpt is het natuurlijk super!

overigens is er hier geen jeuk meer

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:31

Ik vraag me ook af, aangezien r vooral calcium in lijkt te zitten, of hierdoor de verhouding: calcium, magnesium, fosfor, te veel verstoord raakt.
Veel paarden hebben een magnesium tekort; waardoor extra magnesium bijvoeren geen kwaad kan. Als je nog meer calcium gaat bijvoeren dan gaat deze disbalans alleen maar verder oplopen lijkt mij.

Is dit product ook door dierenartsen beoordeeld?

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:34

een overmaat aan calcium zorgt er juist voor dat het lichaam magnesium via de nieren gaat uitscheiden; waardoor je een nog groter magnesium tekort krijgt; hetgeen vooral voor de botten gevaarlijk is

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:13

Hallo allemaal.
Ik wil graag eprinex of ivomec pour on in de sokken van mijn tinker gebruiken ivm mijt. Nu is ze 2 weken geleden ontwormd. Er staat duidelijk bij niet tegelijk met ontwormen. Maar hoeveel tijd moet er tussen. En geldt dit ook voor plaatselijk gebruik in de sokken of geldt het alleen als je het over de gehele rug giet.

LouiseJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 12:18

Ik wil een keer veerust proberen.. Wat zijn de ervaringen en is dat die grote bus met koe erop van de boerenbond??

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 12:34

Veerust werkt erg goed vind ik. Houdt niet álle vliegen weg, maar het scheelt wel veel. Ik spray het altijd ruim op de benen.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 12:41

Veerust werkt bij mijn merrie ook prima tegen vliegen, alleen niet zo geweldig lang na een paar uur, afhankelijk van het weer, is het wel klaar. Werkte wel top tegen luizen trouwens!

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:03

bumper schreef:
Hallo allemaal.
Ik wil graag eprinex of ivomec pour on in de sokken van mijn tinker gebruiken ivm mijt. Nu is ze 2 weken geleden ontwormd. Er staat duidelijk bij niet tegelijk met ontwormen. Maar hoeveel tijd moet er tussen. En geldt dit ook voor plaatselijk gebruik in de sokken of geldt het alleen als je het over de gehele rug giet.

Heeft iemand een antwoord voor me?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:05

Ik ken alleen de cydectin pour on, daar zit moxidectine in. Geldt dat voor die andere twee ook? In dat geval wordt het eigenlijk afgeraden maar ik doe het zelf wel gewoon.

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:19

8nnemiek schreef:
Ik ken alleen de cydectin pour on, daar zit moxidectine in. Geldt dat voor die andere twee ook? In dat geval wordt het eigenlijk afgeraden maar ik doe het zelf wel gewoon.

Ja zelfde werkzame stof.
Ik ga het er ook op gokken. Want ze stampt er op los en bijt nu flink in de sokken. Manen zijn trouwens ook flink geschuur en plekjes erin. Je moet tussen de 7 en 10 dagen herhalen. Doe je het dan weer in de sokken? Of is dan over de rug een idee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:32

Ik doe het altijd twee keer in de sokken, maar doe wel ook altijd een deel over de rug.
De sokken zou ik sowieso doen.

LouiseJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:52

Ik lees ook dat veerust helpt tegen mijten, is dat ook zo?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:58

Nee, voor zover ik weet niet. Mijten zitten echt onder de huid waar ze gangetjes graven. De veerust komt daar niet. Misschien als je rechtstreeks op de huid spuit, maar dan nog weet ik niet of het echt in de huid trekt en giftig genoeg is.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:55

In veerust zit permethrine. Dat is de werkzame stof. Het zit in veel antivlo/teek/mijt producten (oa defendog, Exil, en sommige anti vloshampoo) Gewoon even googlen op een product en de werkzame stof.
De sokken wassen met een hondenshampoo op basis van permethrine werkt goed tegen mijten. Goed inmasseren, lekker laten intrekken in de huid en afspoelen. De werking is dat de permethrine in de bovenste huidlagen trekt waar ook de mijten huizen. Het werkt enkele weken tot maanden. Het wordt slechts langzaam afgebroken. (halfwaardetijd)

LouiseJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:01

Floortz schreef:
In veerust zit permethrine. Dat is de werkzame stof. Het zit in veel antivlo/teek/mijt producten (oa defendog, Exil, en sommige anti vloshampoo) Gewoon even googlen op een product en de werkzame stof.
De sokken wassen met een hondenshampoo op basis van permethrine werkt goed tegen mijten. Goed inmasseren, lekker laten intrekken in de huid en afspoelen. De werking is dat de permethrine in de bovenste huidlagen trekt waar ook de mijten huizen. Het werkt enkele weken tot maanden. Het wordt slechts langzaam afgebroken. (halfwaardetijd)

Thanx! Ik zie alleen geen permethrine staan op de lijst, wel pyrethrinen (pyrethrumextract) of is dat hetzelfde?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:19

Het zijn verwante stoffen. HIER kun je lezen wat ze doen en wat de verschillen zijn.
Voor't gemak; pagina 47 en verder ;)

LouiseJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:42

Floortz schreef:
Het zijn verwante stoffen. HIER kun je lezen wat ze doen en wat de verschillen zijn.
Voor't gemak; pagina 47 en verder ;)

Top!! Dank je wel!!