[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nimby

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 01:07

Hee! Ja :j

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 01:11

Chimello wat krijgt Bones als hij wel in de zon staat? Gaat hij schuren? Of bultjes of iets?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 01:43

:wave:

Ik ben weer thuis. Eigenlijk gisterenavond al. Maar zag mn bed (matras, bed is al uit elkaar en ligt nu te wachten tot iemand hem op wilt komen halen :D ), en was praktisch vertrokken naar dromeland. 11 uur aan een stuk door geslapen, vanmiddag geslapen, zonet geslapen, oeps.

Zo'n Shire als Connor vind ik geweldig (hij is trouwens te koop), maar zeer onpraktisch. Ze hebben ook twee merries (en nog twee hengsten), beide even lief, die ene vind ik net een Caily in Shire vorm -en zonder vlekken-, die mag hier wel komen wonen. Maar al met al zijn ze leuk voor een weekendje en om het wow-gevoel even op gang te brengen maar geef mij maar een mooie gevlekte Tinker in handzaam formaat hoor :j

Caroline, je hebt pb! Hoe was het met de Shet?

Wat betreft kriebelen, ik ging vandaag Caily en Lola schoftjes kriebelen, ze mogen dan lekker met hun neusje in de lucht als ze het fijn vinden, maar nog leuker is als ze dan als reactie elkaar gaan kroelen, haha. Zo superleuk!

Jolanda, heftig van Dana! Maar fijn dat er nu duidelijkheid is! In ieder geval niet schuldig voelen, nergens voor nodig! Toevallig ook, ik herkende altijd veel van Dana haar gedrag in Caily, en Caily hoest dus sporadisch met aandraven, valt echt geen peil op te trekken wanneer. Ik weet niet of jij als bijrijdster iets in te brengen hebt, maar ik heb laatst zitten googlen en kwam deze tegen: http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 005/25540/ . Die wil ik gaan proberen mocht Caily nog weer eens een hoestje geven. Heb haar vandaag voor eerst sinds paar weken gelongeerd maar ze heeft geen keer gekucht, afgelopen zaterdag op klein buitenritje ook niet, hoop maar dat het zo blijft!

Vind het eerlijk gezegd wel heftig dat Nola er nu al af is, dat is verdorie net 3,5 maand! Ik snap dat jij geen eigenaar bent, maar als je het mij vraagt, fok dan gewoon niet meer met zo'n merrie. Als het bij een eerste veulen zo goed keur ik ook niet goed, maar na zoveel veulens zou je toch zeggen dat men geleerd moet hebben :n Jij schrijft trouwes 2 kg brok, dat is heel mooi, Caily doet het op een schep pavo care4life. Nu viel ze laatst wat in, maar nu ze terug op onbeperkt hooi staat en daarna een weide om wat te knabbelen trekt ze mooi terug bij, inmiddels alweer een aardig buikje, gelukkig! Ik bedoel te zeggen dat ruwvoer (veel gras of anders hooi) veel belangrijker is dan krachtvoer.

Flynn geen last van de warmte, hihi. Het is ook niet bepaald een watje, stoere jongens kunnen daar natuurlijk tegen 8-) . Hoe ging het vandaag? Ik heb hem helaas weer niet gezien, had geen tijd om te kijken en daarna te rijden :(

Joanne, fiets van die manen van Gi. Ik wil de tip afwasmiddel smeren geven, hoop dat er nog wat te redden valt Y;( Bijzonder van die vergroeiing, maar als ze er geen last van heeft ook wel speciaal! Gek om Quint weer te zien? Hij wordt leuk, of niet?

Leuk, verslagen over Horse Event!! Geen idee, heb nog niks gehoord over Tinker clinics. Weet alleen niet of het showteam misschien iets doet? Epona oid heet dat.

Jonore, ik snap je twijfel. Jouw "baby" die je een pak voor haar broek moet geven, niet leuk!
Maar juist bij jonge paarden is duidelijkheid en zekerheid zo belangrijk. Liever overtuigend fout doen dan twijfelen over het goede, duidelijkheid, dat is wat ze nodig hebben.
Mijn veulen is heel lief en mensgericht en nu al zijn we elkaar vriendinnetjes, maar ze leert ook nu al (6 weken oud), dat ze soms gewoon wat moet bij mij. Zoals meelopen aan een halstertje bijvoorbeeld. Inmiddels doet ze dat braaf, al loopt ze wel wild hoofd zwaaiend en stampvoetend achter bij. Ook weigert ze soms op de druk vooruit te komen, dan sta ik dus gewoon met druk op de lijn te wachten totdat zij uit haar ezel/berggeit modus komt :+ Wel probeer ik altijd slecht gedrag te negeren, door te gaan tot het goed is en dan te belonen. Maar soms ontkom je er niet aan, ik ben ook aan het oefenen met voetjes geven bij de kleine. Doet ze van heel jongs af aan al heel netjes, zeker met een kroel op dr ruggetje tegelijkertijd is ze maar al te graag braaf. Maar met oog op het uitkrabben en de hoefsmid in de toekomst oefen ik nu ook met even vasthouden en dan pas loslaten als ze ze geeft. Eigenlijk probeer ik altijd voor het punt te blijven dat ze gaat trekken en die grens steeds uit te bouwen, maar soms kom ik de grens tegen en als ze dan dus weg trekt en daarbij soms steigert of bokt dan corrigeer ik wel door pest op dr billen of passen achteruit; op dat moment zit ik weliswaar fout door te lang vast te houden, maar zij brengt mij in gevaar, en dat mag nooit, echt nooit.
Probeer wel altijd met respect te handelen, dus in verhouding tot in het gedrag en vooral ook een korte daadkrachtige reactie op het moment en niet na die tijd of te lang door emmeren, dan sluiten ze af of vererger je de negatieve ervaring, maar leren ze niks van wat jij wilt.

Bedacht me, ik heb ook nog een foto van ik op Connor, is al 4 jaar oud, maar tovert nog steeds een smile op mn gezicht, zo gaaf was dat! Dan lijk zelfs ik met mijn 1.77 een mini

Afbeelding

Maargoed, dat hebben we dit weekend maar niet gedaan. We zijn wel met de twee Tinkers op pad geweest. Ik zit op de bonte ruin Branagh, en stalgenootje op de bruine merrie Charmian. Beide nakomeling van Gulliver O'Britain. Char is iets vaker mee naar buiten geweest maar bleef toen ik er was jaren terug altijd wat terughoudend op verkeerd, daar had ik niet zo'n zin in, dus ik nam de minder ervaren Bran wel. Echt, wat een clown. Nog nooit zo'n mafkees gehad. Je weet wel van die cijertjes die ze soms op het asfalt tekenen? Deze waren al half weg geregend maar alsnog met grote boog er omheen, containers zijn ook angstaanjagend en kei-en in de berm al helemaal levensbedreigend. Als er wat asvaltstrepen van vrachtwagenbanden op het fietspad zit loopt hij ook ineens op kolen, whaha. Gelukkig kan ik er hartelijk om lachen, hij is gewoon zo vreselijk grappig :')

Afbeelding

Gisteren ook nog bij bokker Magica (jessica) langs geweest. Twee jaar geleden hebben zij Luna van mij gekocht, tot maart stonden we samen op een stal (bij tinkerplein, en ook Berdien is stalgenootje), maar nu wonen ze in DL. Prachtig plekje en het gaat echt super met Luna, erg leuk om te zien (en te voelen :D)

Afbeelding

En Lola was vandaag alweer zes weken oud!
Afbeelding

Nou, ik duik mn bedje maar weer in :evaw:

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 03:08

Leuk verslag hierboven . Meeste al op facebook gelezen.

Super van de geslaagde dekking toch nog ook (enkele pagina's hier voor)

Vandaag met Jack terug een op pad geweest, doodbraaf. Liep die me op een gegeven moment wel stokkreupel ik er direct af hoef per hoef controleren, typisch de laatste die ik doe een joekel van een puntige steen die vast zat. Gelukkig liep die direct terug zuiver na die steen er uit was en kon ik terug door :). Morgen of overmorgen terug met de lange lijnen naar de glasbak (maak mijn zadeltas dan aan mijn longeersingel vast en gaan maar) .

Sinds denk donderdag of vrijdag nieuw hooi, goede prijs gehad en die bezorger was absoluut niet mis en zijn auto ook niet :9 . Jack vind het hooi ook geslaagd trouwens was direct een aanval op die baal hooi := . Nog gekeken voor eventueel voordroog maar na enkele mensen gevraagd te hebben geen gevonden die echt hooi in plastic had, als het nat is dan werken zijn darmen niet mee tja... :roll: . Dan maar safe en lekker hooi nu 90 balen gekocht hopelijk wat geluk met het weer dat we niet zo veel moeten geven deze zomer en dan komt er nog een lading zodra deze op is natuurlijk. :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 06:51

Ik zie het probleem niet. Dana heeft 3 goede veulens gegeven en ze hebben niets te kort gekomen. Ze hebben ook geen achterstand. Nu was het pure noodzaak. Ook dit was mijn keuze geweest. Ik plaats geen foto van Dana hoe ze er nu uit ziet. Zo extreem is ze ook nog niet eerder geweest met de andere veulens als nu met Nola.En zo'n groot veulen is er nog niet eerder geweest. Nola loopt bij roos, onze opper merrie. Die brengt haar nog veel bij.

Wat er gebeurd in medicijnen etc geen idee. Zal eens lezen wat je gestuurd hebt :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:06

Hoe ziet een zadel tas eruit? Ken het niet?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:38

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:41

Lang verslag zeg, klinkt wel leuk. Hoe reageerde Luna op je toen ze je zag? Connor is trouwens echt een bakbeest maar wel mooi <3

Ik heb alleen Lor op facebook denk ik :+

Bones krijgt geen bultjes en we smeren alleen een beetje baby olie maar voor de rest niets. Maar hij is sowieso super gevoelig want hij deed niets anders dan met z'n ogen knipperen buiten maar ja zijn hele huid is ook roze dus hij is echt overgevoelig. Heb wel een paard dat af en toe bultjes krijgt van eiwitrijk eten. Dus daar letten we wel wat op maar dat komt niet van de zon bij haar.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:20

Heb Chimello, Kaat, Lotte op facebook en vergeet er vast nog wel.

Ook in het ander topic gevraagd:

Eigenlijk iemand hier die weet waar uit opeens schop gedrag kan komen. In Limburg begon hij opeens te schoppen naar paarden die achter hem lopen, vreselijk irritant natuurlijk. Vooral als ik 'm helemaal achteraan zet sloft die echt voorruit in stap en in draf en galop moet ik 'm enorm tegenhouden of schiet die voorbij. Maar als ik 'm van voor laat lopen en ze komen te dicht naar zijn idee deelt die een gerichte stamp uit naar zijn achter ligger. Jammer is dit heeft die vroeger nooit gedaan als ik met andere op pad ging of ze nu achter 'm liepen of niet -O- . Zou dat op te lossen zijn of is dat gewoon dat type paard (is bij andere paarden de onderdanige van de kudde altijd). Wil gewoon in het midden kunnen rijden met hem..

-In de weide boeit het hem niet trouwens
Laatst bijgewerkt door Lori op 15-07-14 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:21

Nog nooit van een zadels gehoord.

Ziet er wel enorm handig uit. Mocht Dana weer de oude worden zoals ik ze ken worden dat 90% buitenrit en 10% in bak.. Ik hoop zo dat ze weer de Dana word als ze was

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:17

lastig dat ie ineens zo trapt! Ik zou hem gewoon consequent iedere keer corrigeren al op het moment dat ie er over denkt het te gaan doen (moet je even uitvinden welke signalen hij daarvoor geeft: oren in de nek, aanspannen rug, terug komen in tempo, draaien kont)
Een van mijn bijrijdpaarden wou ook wel trappen als er een zwart of bruin paard bij m in de buurt liep in de bak (ja hij discrimineerde.. schimmels en witte paarden vond ie juist reuze gezellig... ), maar ik heb het nooit zover laten komen.. Lelijk kijken naar een ander paard in de buurt? meteen boos aanspreken en aan het werk zetten, hij heeft op mij te letten.
Rug aanspannen of kont proberen weg te draaien? Schop en boos aanspreken, dat mag niet, klaar. Was na een keer of 5 het opzoeken ook gewoon klaar. Wel blijven opletten en natuurlijk wel blijven belonen als ie er wel braaf naast of langs loopt!

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:18

Hopelijk wordt Dana weer helemaal jouw paardje Jolanda!

Wat zijn die zadeltassen leuk. Ik hoop met Tess te gaan wandelen. Steeds verder en dan zie ik het helemaal zitten om picknick in die tassen mee te nemen :9
Voorlopig echter eerst nog leren netjes mee te lopen. Het niet meer bij-mij-voorbij-lopen gaat al bijna goed. Ook met tips uit dit topic. Steeds stilzetten en stapje achteruit, helpt erg goed tnx

Nu ga ik ff tip van druk op de lijn houden, oefenen. Dus braaf mee vooruit lopen, dat lukt nog niet altijd. Soms is het omdat ze iets een beetje eng vindt en dan wacht ik gewoon heel lang tot ze durft. Maar soms wil ze ook gewoon niet mee, vooral bij tussendoor uit de wei halen :)
Tot nu toe heb ik dan een braaf ander paard mee naar voren genomen dan kwam ze er zo achteraan. Maar moet het toch ook zelf kunnen. Ben benieuwd!

Lotte wat een heerlijk verhaal, leuk om te lezen.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:28

Dat lees ik inderdaad van dat corrigeren dan toch maar eventueel een zweepje mee tijdelijk als ik met anderen ga gaan rijden en de situatie wat uitdagen als mede ruiter akkoord is, juist zodat die kan leren terug dat dat schoppen niet mag.

Anderen die zeggen dat het is omdat hij meeste van de tijd alleen staat maar slaat in mijn ogen op niks want uiteindelijk hij schopt onder het zadel naar anderen niet in de weide (ja ook als hij samen staat met anderen schopt die niet). Is puur ongewenst gedrag in mijn ogen want lees van andere dat hun paarden wel met anderen staan dat sommigen dit probleem ook hebben/hebben gehad. :7

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:45

Is er misschien een keer door een paard achter hem op zijn hakken getrapt? Of lomp op zijn achterste geknald?
Dat hij dat vóór wil zijn, ofzo.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:47

Beter een keer wat streng en concequent, dan elke keer van die halve maatregelen Nimby, is alleen maar duidelijk :)

Klinkt als een heel geslaagde tijd bij de Shires Lotte :) En ook nog bij knappe Luna geweest, leuk!
Charmian heeft een Izzy blik :) (beetje zelfde ogen denk ik)

Arme Jack, steentje in zn hoef, gelukkig geen last meer van :) En mooie voorraad hooi :)
Misschien is hij eens geschrokken van een paard achter hem, of heeft er een heel dicht op gezeten? Izzy vind het ook echt niet fijn als er iemand dicht achter haar loopt. Als ze dan boos kijkt moet ik echt even zeggen dat ze zich moet gedragen anders durft ze ook dr kont in de lucht te gooien.
Ik geef het altijd even aan tegen de gene achter me dat ze een beetje afstand moeten houden, en ik hou het zelf in de gaten.

Ik zou zelf niet juist een paard heel dicht erop gaan laten, daar wordt hij denk ik alleen maar onzekerder van?
En ik zou gewoon zorgen dat hij een vriendje heeft, een paard hoort naar mijn idee echt niet alleen te zijn, maar dan ben ik misschien heel zwart wit in.

Een veulen zo jong eraf... Ik zal braaf op mn handen gaan zitten en me er niet over uitlaten...

Hier ook vaak met een zadeltas vol picknick spul op pad, die grote van barefoot is echt heel fijn.
Nu heeft mijn moeder vaak een heuptasje met wat drinken en een anti-dazen roller.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:11

Door een gesprek op facebook wel op een feit gekomen uit het verleden, eens op buitenrit met een hengst is er eens een hengst opgesprongen langs achter... daarna nooit last van gehad maar misschien dat het door de hoeveelheid paarden in Limburg dat het naar boven kwam... ga wel over 2 weken waarschijnlijk terug met iemand samen gaan rijden eens zien of die het dan ook doet (neem wel wat mee om 'm te corrigeren als ik het voel aankomen).

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:32

Dat verklaard zijn angst iniedergeval wel. Misschien een beetje te veel voor hem geweest.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:54

Ja, er moet haast wel iets gebeurd zijn want hij is zo braaf toch? Misschien heeft iemand hem gebeten? Op z'n hak gestaan? Een enge beweging gemaakt? Misschien voelt hij zich opgejaagd? Inderdaad, misschien te veel voor hem. Ben benieuwd hoe hij doet als je alleen gaat rijden met een enkel paard.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:10

Ga zodra die gene terug is van vakantie proberen af te spreken om eens samen te gaan rijden. Zien hoe hij zich dan gedraagt. Maar grote kans dat het wat met die hengst gebeurtenis te maken heeft.

Hij is anders altijd braaf onder het zadel inderdaad, wat dingen dat die nog moet leren maar heeft niks met stout zijn te maken.

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 18:58

Toch fijn om iets van een verklaring hebben! Vooral als hij verder zo braaf is.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:08

Awel ja ga nu proberen er aan te werken 'm terug te leren dat dat slaan niet de bedoeling is.

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 20:14

Zul je zien dat hij dan net weer helemaal braaf is ;)
Ik ging vanmiddag naar de wei met mijn goede voornemens van consequent zijn en druk op de lijn, loopt ze meteen gezellig met me mee :D

Chimello ik had Bones nog even teruggekeken op jullie site, inderdaad hij heeft een hele roze neus en ook die randjes om z'n ogen. Helpt het dan om zo'n gaasding om te doen? Of slopen tinkers die?
Wel een knuffel om te zien zeg!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 20:24

Helaas wel ja, hij heeft in de wei een masker op gehad maar die wordt constant gesloopt door de andere paarden met spelen en dan ligt hij weer op de grond. Ze trekken elkaars halsters nog af in de wei. Dus dat was ook maar van korte duur. Een vliegen netje aan halster was dus ook geen optie. We hadden maskers waar zelfs een klep aanzat voor de neus zodat we niet met zonnebrand creme hoefden te peuteren maar het werkte wel als hij het om had :+ De andere witte die we hebben had dus ook zo'n kap op maar dat was ook maar van korte duur. Enige die haar netje om liet was Charity!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:03

Geen tinkers maar toch ff foto spammen :D

Afbeelding

Afbeelding

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:06

Wow echt een gaaf beest en hele mooie foto's!