[TI] Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:40

Hoi allemaal :)

Ik heb sinds kort mijn eigen [***] en zij had ook luis gekregen. Nu ik haar 2/3 keer behandeld had met Bye-Mite wilde ik iets wat eigenlijk zorgde dat het nooit (zover het kan) terug zou komen, want wat een hel is dat zeg :+

Ik sprak met een vriendin van mij en die vertelde dat zij weer iemand kende die haar Fries poeder gaf, wat het bloed onaantrekkelijk maakt voor luizen en mijten.

Nu geef ik het een aardige tijd aan mijn [***] en ze stampt niet meer, merk dat ze alleen nog last heeft van de vliegen, maar andere jeuk is weg :)

Ik wilde dit toch met jullie delen, wie weet kan ik iemand hiermee helpen.

Het gaat om Finecto+ Oral (poeder).
Zij vertelde mij dat je 4 schepjes (klein schepje zit erbij) per dag kunt geven en dat zou moeten werken. (Voor een groter paard is het 5 schepjes)
Mijn [***] is ongeveer 600/700 kilo en redelijk aan de maat (rond de 1.50)
(Hier een link met uitleg van hun site zelf http://www.finecto.com/nl-nl/hobby/prod ... plus-oral/ Het is eigenlijk voor kippen, maar de stoffen die erin zitten kunnen geen kwaad bij paarden.)

Ik geef [***] elke dag een kwart schepje brok, met lijnzaad olie en dan 4 schepjes Finecto+.
In het begin vond ze het niet zo erg lekker, het ruikt namelijk heel sterk naar citroen, maar haar eetlust overwon en nu heeft ze haar brokjes zo op :D

Hoop dat ik hier iemand een beetje mee kan helpen :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:28

Goh het zou heel mooi zijn als dat werkt!
Hoe lang doe je ongeveer met een potje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 20:37

Uhm, als je een beetje zuinig aan doet kun je er denk ik wel een maandje mee doen :j
Ik schommel tussen 3 á 4 schepjes, ligt er net aan hoeveel brok je geeft. Zonde als de poeder blijft liggen natuurlijk.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 16:50

Nou helaas heeft het enten echt voor geen meter geholpen.. Met voorrijkosten erbij toch weer 75 euro weggegooid.. Nu maar weer byemite gehaald en ik ga dr vanavond daar maar weer mee wassen. Ik zou alleen zo graag willen dat het eens helemaal weg zou gaan, maar helaas wordt het wel minder maar de plekken zijn altijd in meer of mindere mate aanwezig helaas..

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 16:56

Wat voor plekken heeft je paard dan?

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 22:03

Mijt plekken op haar pijpbeen.. Dus echt korstjes en kale plekken.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 05:59

is het geen rasp?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:17

is rasp niet standard CPL?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:46

Nee

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:47

Vraagje,

Mijn tinker merrie van 2 schuurt aardig met haar achter pootjes, aan de rand van het hok, aan de water bak, en aan elkaar :') Maar zie er verder niks aan. Van voren zijn de sokken er af gebrand door de modder en achter zit alles er nog.

Ik kan met geen mogelijkheid aan haar voeten komen, haar boven benen al niet. Ze schiet meteen recht over eind, begint te steigeren, te bijten, van voor naar achter en van links naar rechts te springen.

Nu werken we daar wel aan maar het word nog niet echt beter ...

2 week terug haar vier sokken zo goed als we konden ingespoten met Sebacil, we zagen ongeveer een week wat verbetering maar nu begint ze gewoon weer op nieuw.

Wat denken jullie ?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:49

De eitjes die je niet gedood hebt zijn uitgekomen dus ze kan inderdaad weer gaan scheuren.

Hier hou ik altijd aan eerste week om de dag dan om de week. (merrie kan gewoon in een bak gaan staan waar de oplossing in zit dus is zo gepiept bij mij)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:52

De beste manier van behandelen is tien dagen na de eerste behandeling nog een keer, en dan eventueel tien dagen later weer.
Sebacil moet je echt op de huid aanbrengen, dus de sokken sproeien heeft weinig nut. Cydectin is makkelijker aan te brengen, en kan eventueel ook alleen over de rug, al helpt het dan wel minder goed.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 10:42

Ik ga nu toch ook twijfelen of het geen rasp is.. Zo erg als nu heeft ze het nooit gehad.

Heb haar sokken afgeknipt en sudocreme gesmeerd. Als het niet snel verbeterd laat ik van de week toch maar weer de dierenarts komen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 11:35

Annem, had je al gekeken of het cannon bone dermatitis is, op google vind je daar wel info over.
Wil je anders eens een foto maken van hoe het nu er uit ziet??

Mijn pony heeft daar momenteel wat last van, komt meest voor op de achterbenen,
maar een variant er van kan ook op de voorbenen voorkomen

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 11:39

Ze heeft het op alle vier dr benen. Zal van de week een foto maken voor je. Momenteel staat ze er zo bij..

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 12:55

Bij mijt zie je toch wel dat de huid naar word,hebben ze veel jeuk aan.
Er is een aandoening waarbij er teveel talg word geproduceerd.
Bij sokkenpaarden zienje het vaker.
Hoe meer je aan de benen zit en dus die talgklieren blijft stimuleren,hoe erger het word.
Kijk dus of het kan zijn dat dat bij jouw dier aan de hand is.

Zijn verschillende opties die je kunt uitzooeken nog denk ik om te kijken wat het is

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:46

[***] schreef:
Hoi allemaal :)

Ik heb sinds kort mijn eigen Tinker en zij had ook luis gekregen. Nu ik haar 2/3 keer behandeld had met Bye-Mite wilde ik iets wat eigenlijk zorgde dat het nooit (zover het kan) terug zou komen, want wat een hel is dat zeg :+

Ik sprak met een vriendin van mij en die vertelde dat zij weer iemand kende die haar Fries poeder gaf, wat het bloed onaantrekkelijk maakt voor luizen en mijten.

Nu geef ik het een aardige tijd aan mijn Tinker en ze stampt niet meer, merk dat ze alleen nog last heeft van de vliegen, maar andere jeuk is weg :)

Ik wilde dit toch met jullie delen, wie weet kan ik iemand hiermee helpen.

Het gaat om Finecto+ Oral (poeder).
Zij vertelde mij dat je 4 schepjes (klein schepje zit erbij) per dag kunt geven en dat zou moeten werken. (Voor een groter paard is het 5 schepjes)
Mijn Tinker is ongeveer 600/700 kilo en redelijk aan de maat (rond de 1.50)
(Hier een link met uitleg van hun site zelf http://www.finecto.com/nl-nl/hobby/prod ... plus-oral/ Het is eigenlijk voor kippen, maar de stoffen die erin zitten kunnen geen kwaad bij paarden.)

Ik geef Sanya elke dag een kwart schepje brok, met lijnzaad olie en dan 4 schepjes Finecto+.
In het begin vond ze het niet zo erg lekker, het ruikt namelijk heel sterk naar citroen, maar haar eetlust overwon en nu heeft ze haar brokjes zo op :D

Hoop dat ik hier iemand een beetje mee kan helpen :)

dat is een goede tip! het is volledig onschedelijk voor paarden? kan er niet heel veel over vinden op de site zelf , of ik kijk niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 19:03

Ik had je al een pb gestuurd, maar misschien ook voor de anderen :)

Het is volledig onschadelijk :) Er zitten geen gifstoffen of dergelijk in, dus je kunt het gewoon geven.
Ik geef dagelijks een kwart schepje brok met 3 á 4 schepjes van de poeder, je kunt dit altijd blijven geven, zo zorg je ervoor dat het bloed onaantrekkelijk blijft.
Ik merkte na ongeveer een week wel dat het hielp :j Dat verschilt natuurlijk ook per paard.

Karlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 08:18

Wat leuk om over de ervaringen van Finecto Oral hier te lezen! :) Zelf geef ik het aan onze nieuwe kwpn merrie met zomerexceem en een beetje mok. Dit werkt echt goed. Na een paar dagen stond ze al veel minder te schuren.

Mijn vader ontwikkeld de producten van Finecto en ik wil jullie alvast laten weten dat er een Finecto Horse versie aan zit te komen! Deze versie is bijna klaar :D. Dit wordt een pot van 700 of 750 gram (weet het niet meer precies), waarbij de samenstelling is aangepast voor paarden. Iets geconcentreerder van kruiden zodat je nog maar 1 of 2 schepjes aan je paard hoeft te geven en je doet er langer mee. Ook is er extra fenegriek toegevoegd, wat paarden lekker vinden. Dus de paardjes die kieskeurig zijn laten het dan als het goed is minder staan.

Mijn vader laat alle producten van Finecto altijd eerst uitvoerig testen door de universiteit van Leuven. De professor was echt super enthousiast over de werking bij paarden. Mocht je meer willen weten of vragen hebben, stuur me gerust een PB.

Op deze pagina staat ook meer informatie: http://www.finecto.com/nl-nl/hobby/luiz ... j-paarden/

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 09:23

Kleemans als het op de markt komt dan ben ik zeker geïnteresseerd ! In mij geval voor mijt.
Ik bedoel dan de paarden versie

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:40

Vraagje/Brainfart hier: ik hoor van veel mensen dat ze hun paard met beginnende mok meenemen naar het strand en door zeewater laten lopen omdat dit goed ontsmet.
Kan je thuis niet ook gewoon een emmer water met (zee)zout mengen en ze daar even in laten staan? Of roep ik nu hele rare dingen? Voor mij zou het ideaal zijn omdat mijn merrie een helse hekel heeft aan trailerladen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:46

Dat werkt inderdaad, het problem daarmee is dat je hem geloof ik een half uur erin moet laten staan. op het strand is dat makkelijk. in een emmer is dat meestal een uitdaging.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:54

Ah oké! Nou ja, Zohra is met veel dingen een uitdaging dus deze kan er wel bij. :Y)

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:07

Kleemans schreef:
Wat leuk om over de ervaringen van Finecto Oral hier te lezen! :) Zelf geef ik het aan onze nieuwe kwpn merrie met zomerexceem en een beetje mok. Dit werkt echt goed. Na een paar dagen stond ze al veel minder te schuren.

Mijn vader ontwikkeld de producten van Finecto en ik wil jullie alvast laten weten dat er een Finecto Horse versie aan zit te komen! Deze versie is bijna klaar :D. Dit wordt een pot van 700 of 750 gram (weet het niet meer precies), waarbij de samenstelling is aangepast voor paarden. Iets geconcentreerder van kruiden zodat je nog maar 1 of 2 schepjes aan je paard hoeft te geven en je doet er langer mee. Ook is er extra fenegriek toegevoegd, wat paarden lekker vinden. Dus de paardjes die kieskeurig zijn laten het dan als het goed is minder staan.

Mijn vader laat alle producten van Finecto altijd eerst uitvoerig testen door de universiteit van Leuven. De professor was echt super enthousiast over de werking bij paarden. Mocht je meer willen weten of vragen hebben, stuur me gerust een PB.

Op deze pagina staat ook meer informatie: http://www.finecto.com/nl-nl/hobby/luiz ... j-paarden/

hardstikke interessant om te weten, zeker als t natuurlijk werkt, ik ga t volgen! Ik ben nu ook met kruiden bezig van Filly No Mates om te kijken of paardjes minder aantrekkelijk worden voor vliegend ongedierte, want shette werden gek van die culik*tvliegjes :D en ik moet zeggen na 3 weken: het werkt, ik zie ze niet eens zo veel meer met hun staart slaan en Rocky gaat niet meer als een gek met zijn buik door t zand van de irritatie van de vliegjes. het is nog te vroeg om te zeggen of het werkt bij dazen maar ik blijf t gebruiken in de zomer..

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:39

marley93 schreef:
Vraagje/Brainfart hier: ik hoor van veel mensen dat ze hun paard met beginnende mok meenemen naar het strand en door zeewater laten lopen omdat dit goed ontsmet.
Kan je thuis niet ook gewoon een emmer water met (zee)zout mengen en ze daar even in laten staan? Of roep ik nu hele rare dingen? Voor mij zou het ideaal zijn omdat mijn merrie een helse hekel heeft aan trailerladen.

Voor mijn tinkermerrie werd het uitstekend. Maar volgens mij is het ook de "masserende" werking van het water dat er langs spoelt. Nu is ze helaas kreupel en kan ze niet naar het strand, ze heeft ook hele vieze benen.
De dierenarts zei al dat ik misschien met de tuinslang erop moet om die masserende werking na te bootsen, maar dan heb je het stukje zout er niet bij. Afspuiten is bij ons in ieder geval drama :Y) Dus ik moet nog even kijken wat ik doe.