[TI] Insuline resistentie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 07:58

tja...het is inderdaad een schatje...hij is al drie x door het oog van de naald gekropen,toen waren we van plan hem in te laten slapen.
Hij is nu al 4 jaar gezond,niet kreupel of bevangen....hij heeft soms wel eens een 'mindere' dag en is dan wat sloom(maar dat heb ik ook...).
Hij is nu 21 en leeft dus al 4jaar in zijn reserve tijd.
Ik kan er gewoon op rijden als ik zou willen...hij is prima in orde!
alleen de 'ingewikkelde'dressuurdingetjes'doe ik niet meer
appuyementen enzo,misschien kan hij het nog wel maar ik ben als de dood voor blessures....
Hij is in het totaal z'on 10 x bevangen geweest,de ene x erger dan de andere...hoefbeenkantelingen aan zeker drie,vermoedelijk vier hoeven.

En het 'feest' is begonnen 15 jaar geleden....bultje onder zijn kin,da geroepen....coricosteroiden injecties en na drie dagen hoefbevangen.
bij hem is het dus andersom gekomen..eerst aantal keren hoefbevangen...toen IR...

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:52

Bultjes onder de kin? Mijn paard heeft in 2002 droes gehad en ook daarvoor had ze nog een mooie manenkam ! 't Zal er wel niets mee te maken hebben maar is wel toevallig!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:59

Geerke, ik ken dit beeld dus nog helemaal niet.. Paard lijkt wel op goed gewicht maar houdt de IR kenmerken.. Ik ben benieuwd als Fiek eindelijk slank is of het bij hem ook zo duidelijk zichtbaar blijft..
Heb daarin te weinig ervaring om een oordeel te geven..
Heb je bij hem de insuline waardes laten meten. Ik zou dan namelijk erg benieuwd zijn hoe hoog die nog is bij een paard dat wel een redelijk gewicht heeft maar dat duidelijk alle kenmerken laat zien..

Maar hoefbeenkantelingen, dan loopt een paard toch niet meer goed of kan dat wel gewoon? Mijn da zei me dat ik het direct zou merken als er 1 gekanteld was omdat je dan blijvende kreupelheid houdt..

(berichtje moet niet verkeerd overkomen hoor ;-) maar vind het zo apart dat we zoveel verschillende informatie krijgen van de 'experts')

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:20

Met de juiste mate en manier van bekapping kan een hoefbeen weer helemaal goed komen, dus zonder kanteling.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:37

SuperRoos schreef:
Geerke, ik ken dit beeld dus nog helemaal niet.. Paard lijkt wel op goed gewicht maar houdt de IR kenmerken.. Ik ben benieuwd als Fiek eindelijk slank is of het bij hem ook zo duidelijk zichtbaar blijft..
Heb daarin te weinig ervaring om een oordeel te geven..
Heb je bij hem de insuline waardes laten meten. Ik zou dan namelijk erg benieuwd zijn hoe hoog die nog is bij een paard dat wel een redelijk gewicht heeft maar dat duidelijk alle kenmerken laat zien..

Maar hoefbeenkantelingen, dan loopt een paard toch niet meer goed of kan dat wel gewoon? Mijn da zei me dat ik het direct zou merken als er 1 gekanteld was omdat je dan blijvende kreupelheid houdt..

(berichtje moet niet verkeerd overkomen hoor ;-) maar vind het zo apart dat we zoveel verschillende informatie krijgen van de 'experts')

hi,hi...berichtje komt niet verkeert over hoor!
Ondanks dat pablo dus op redelijk goed gewicht is houd hij de Fat deposits....dus die bulten her en der...
Het is vaak zo dat die gewoon blijven zitten.

misschien kun je het vergelijken met iemand die een stevige kont heeft en op dieet gaat...soms blijft die kont gewoon stevig ...de rest word wel slanker maar die kont dus niet.

Wat de hoefbeen kantelingen betreft...daar heb je gradaties in...bij pablo viel het mee...tenminste de da had het weleens erger gezien(rontgenfoto's liggen nog steeds bij mijn ex,kan ik niet meer ophalen)

als je de hoefwand zo afvijlt dat het hoefbeen er weer paralel aanloopt gaat het goed...dan is het wel handig als de hoefsmid de rontgen heeft gezien zodat hij ongeveer weet wat er af moet.

Pablo loopt wel op ijzers,dat kan helaas niet anders.
verder houden de voeten zich goed,zelfs op het harde,rotsen enzo heb ik niet de indruk dat hij gevoelig loopt.
Behalve de white-line disease,hoewel...dat gaat nu ook veel beter.(pablo's wittelijnen zijn ongeveer drie cm breed,voordat er gevijlt word)
de hoefsmid was er vorige zaterdag,het is nu nog maar in 1 hoef,hij heeft daar geen last van(ik wel...iedere dag ontsmetten enzo)

de insuline waardes zijn nog nooit gemeten,volgende week komt de da voor enten,tanden,bloedproef,ik zal eens met hem overleggen...bloed afnemen doet hij toch...of daar ook een glucose testje bij kan.
(ik laat van beide paarden ieder jaar nier en lever enzo testen)

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:12

Bij onze merrie kan je haar ribben voelen en die heeft ook van die mega bulten op haar kont zitten. De waarde ruim een maand geleden was 99,4 (toen zijn we er achter gekomen). Ze staat nu op streng dieet (niet om af te vallen dus, maar vanwege haar IR). De bulten verdwijnen ook niet, ben wel erg benieuwd wat de bloeduitslag over een maand te vertellen heeft...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:30

KootMiraDrum schreef:
Met de juiste mate en manier van bekapping kan een hoefbeen weer helemaal goed komen, dus zonder kanteling.

Hoe is dit mogelijk dan, je kant de kanteling toch niet ongedaan maken?

Edit: Heb het antwoord al gelezen in de post van Geerke... De rest van je verhaal is ook helder, goed dat je je paarden elk jaar laat testen, verstandig..
Insuline en Glucose laten testen is een duur onderzoek en bloed moet in speciaal vrieskoffertje direct bewaard worden meen ik..
Laatst bijgewerkt door SuperRoos op 13-08-09 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:31

vaak niet maar heel soms wel....het verhaal van Image bijvoorbeeld...daar is het gekantelde hoefbeen zo goed als herstelt...
ik ga even zoeken..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:32

Rodi schreef:
Bij onze merrie kan je haar ribben voelen en die heeft ook van die mega bulten op haar kont zitten. De waarde ruim een maand geleden was 99,4 (toen zijn we er achter gekomen). Ze staat nu op streng dieet (niet om af te vallen dus, maar vanwege haar IR). De bulten verdwijnen ook niet, ben wel erg benieuwd wat de bloeduitslag over een maand te vertellen heeft...

Een erg hoge waarde idd, dan valt Fiek met zn 42,5 bij de eerste meting nog mee..
Ben erg benieuwd hoe het over een maand is :j

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:33

Geerke, ik had de vorige post nog ge-edit :-)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:33

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:37

pablo's hoefbeen is niet terug gekantelt....dat corrigeert de hoefsmid met de hoefwand vijlen dus...(15 jaar geleden was het allemaal anders)
Maar het hoefbeen van Image is echt bijna terug op de goede plaats....ik wist ook niet dat dat kon...

oh...dat glucose onderzoek is dus prijzig,bedankt voor de tip!
Ik zal overleggen met mijn da...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:59

Er zijn ook meerdere Amerikaanse cases van hoefbenen die door de zool heen kwamen en weer zijn genezen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:37

Bijzonder zeg.. Vind de plaatjes heftig maar als je daardoor je paard in leven kan houden... Wat kunnen ze toch veel tegenwoordig..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:48

Na een hoefbeenkanteling zie je bovenlangs de kroonrand weer nieuwe hoefgroei, die loopt dan weer paralel aan het hoefbeen. In de periode van 'uitgroei' is het zaak dat de smid iedere keer zo bekapt dat het wijkende deel van de hoefwand zoveel mogelijk in model wordt gebracht. Zolang er geen sincker heeft plaatsgevonden, kan na verloop van tijd op die manier het hoefbeen weer recht in de schoen staan.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:51

Weer een boel geleerd op deze pagina :-)
Gelukkig zagen Fiek zijn hoefbeentjes er nog super uit..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:01

Gisteren heb ik de DA hier voor Niek gehad want ik haalde hem de avond ervoor kreupel uit de wei. Diagnose, hoefbevangen aan alle 4 de voeten.

Bute gekregen voor 2 wk.

Vandaag bij mijn therapeute geweest, blijkt hij reuma te hebben. Zo'n beetje alle gewrichten zijn onstoken, dus ook die in de voet maar het meest in de schouders.
Hoefbevangen is hij maar dat is maar een klein gedeelte van het probleem, eigenlijk meer een symptoom. De reuma wordt veroorzaakt door een bacterie (Chlamydia) in de dikke darm. Heb vandaag het één en ander meegekregen aan medicatie en nu maar hopen dat het snel aanslaat. Over 8 dagen zou de bacterie weg moeten zijn.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 07:23

singasong
Stond Niek ook echt in de hoefbevangenstand of liep Niek alleen kreupel/gevoelig? Hebben ze foto's gemaakt om te zien of Niek hoefbevangen is of is dat op een andere manier te zien.
Veel vragen aangezien we met maron ook bezig zijn om er nu achter te komen waarom hij zo moeizaam loopt. Urine is onderzocht en volgende week komen ze foto's maken. Uit de urine kwam dat maron door het afvallen zichtzelf dus aan het vergiftigen is, en nu brok moet gaan eten. Denk dat er dus ook meer oorzaken bij maron zijn die dit gevoelige lopen en heel veel moeite hebben met lopen veroorzaakt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 10:00

jomaro schreef:
singasong
Stond Niek ook echt in de hoefbevangenstand of liep Niek alleen kreupel/gevoelig? Hebben ze foto's gemaakt om te zien of Niek hoefbevangen is of is dat op een andere manier te zien.
Veel vragen aangezien we met maron ook bezig zijn om er nu achter te komen waarom hij zo moeizaam loopt. Urine is onderzocht en volgende week komen ze foto's maken. Uit de urine kwam dat maron door het afvallen zichtzelf dus aan het vergiftigen is, en nu brok moet gaan eten. Denk dat er dus ook meer oorzaken bij maron zijn die dit gevoelige lopen en heel veel moeite hebben met lopen veroorzaakt.

Niek heeft absoluut niet de bevangenstand. Hij loopt op 1 been meer kreupel dan op de andere benen.

De DA is hier gekomen en twijfelde geen moment met de diagnose. Er zijn geen foto's gemaakt. Wss is er ook geen sprake van kanteling.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 10:18

Balen zeg, singasong..... arme Niek.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 10:21

jomaro schreef:
singasong

Jeetje, bloedvervetting dus eigenlijk? Of niet..
Is hij in een keer op streng dieet gezet?
Soms is door afvallen ook dat er wat verzuring optreed waardoor ze moeilijk lopen. Dat had Fiek ook bij mij..

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:23

SuperRoos

Nee, het is niet gekomen van streng dieet. We zijn met maron al twee jaar bezig. Kreeg twee jaar terug dus een 1/2 kg brok per dag en veel hooi. Werd te dik en we hebben het brok gestopt. heeft een jaar alleen hooi gegeten maar het dikke(vet) bleef en het moeizame lopen werd alleen maar erger. DA erbij (2008) en die zei veel te dik afvallen minder hooi van het gras af en heel veel bewegen dan gaat alles goed komen. We hebben in dat jaar wel momenten gehad dat het allemaal redelijk ging. Maar de laatste weken is het geen doen om te rijden. Maron moet je met elke stap vooruit jagen.Loopt erg gevoelig op steen en als hij zijn voeten verkeerd neerzet half op een graspol ook dan voel en zie je de gevoeligheid. Urine naar de DA gebracht en dat is onderzocht. Kwam dus de bloedvervetting uit. En maron is dus niet mager weegt nu nog een 570 kg kwam van de 640 af.
Maron eet nu dus brok(1/2 kg per dag) en je ziet hem groeien , maar lopen nee dus. Hij kan alleen even gek doen in de wei als er brok aan komt, daar wil hij dan even voor uit zijn dak gaan.
aan de ene kant hoop ik dat de foto's duidelijkheid gaan geven waarom het niet graag willen lopen. Onderzoek IR of cushing lijkt me ook zeer zinvol. Maar uit de urine kwam alleen twee afwijkende waarde naar boven die op vervetting/vergiftiging duiden.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:11

IR of cushing kan je helaas alleen met bloed onderzoeken..
Je bent al 2 jaar aan het behandelen, heeft je DA dit nooit geadviseerd? Want nu weet je dus eigenlijk niet wat er nog meer aan de hand is..

Wat je beschrijft lijkt alles erg op de IR paardjes hier.. Streng dieet, veel bewegen en dan nog moeilijk afvallen omdat ze gewoon niet meer gevoelig zijn voor insuline...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:14

Ik ga trouwens maandag de dierenarts bellen voor een insuline en glucose onderzoekje weer..

Ben erg benieuwd.. In januari was hij getest en was insuline 17,5
Volgens Amerikaanse onderzoeken zijn ze onder de 20 niet meer resistent dus dan zou hij ook een iets andere aanpak kunnen krijgen..

Maar de dierenarts van de foto's noemde ook dat ze moeten vasten voor het bloedonderzoek en dat is bij de andere onderzoeken nooit gebeurd dus ben daar erg benieuwd naar..

Had trouwens de rekening van de foto's van de voorbenen en het grote bloedonderzoek zonder IR en glucose en die was onder de 200 euro... Vind ik eigenlijk wel erg netjes..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:53

Das idd netjes Roos!

Jomaro, mss ook laten onderzoeken op spierbevangenheid? Of ontstoken gewrichten net als bij Niek. Weet niet of dat kan maar je zou het kunnen vragen.