marjootje schreef:Vind dat allemaal heel knap wat jullie ze leren, vooral dat snoepje/eten weigeren, dat zie ik Nino nog niet doen, die is helemaal verzot op snoepjes/eten..................hahaha
Ik vond dat erg belangrijk, ik had eten nooit een plek gegeven (dus niet bij aankomen een appel enzo..) waardoor madam ook absoluut niet happig of zoekerig was naar eten.. kende ze niet.
Nu wilde ik trainen met de clicker, en dus snoepjes.. maar nogsteeds wil ik geen paard die in je zakken hangt, of nog erger.. hapt!
Dus gelijk getraint!

Ik hielt een snoepje in mijn vuist, en als ze zelf naar mijn vuist ging tikte ik met mijn vuist tegen haar lip. (zachtjes natuurlijk, dus gewoon irritant, niet pijnlijk

Pas als ze niets deed, kreeg ze een snoepje.
Na 3x kon ik mijn hand opendoen, snoepje 5cm onder haar mond houden, en nog pakte ze het niet zelf!

Dus dat was bij haar makkelijk! en ik heb er met alles profijt van! (het hele grondwerken)
Als ik een emmer slobber heb, en ze staat te dringen bij haar staldeur, laat ik haar achteruit lopen, wachten e.d. en dan mag ze eten als ik het zeg.
Zo heeft ze respect voor mijn ruimte (heeft ze toch al