[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chimello

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:17

Ohhh wat leuk dat Caily en baby in je achtertuin komen! :D

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:19

Jep *\o/* . Ik wil echt meedoen aan die trec oei oei eens zien of ik nergens vervoer kan regelen of een teamgenootje..

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:24

Kun je geen oproepje plaatsen misschien op zo'n groep of forum?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:26

Heb geen persoon met paard en trailer in de buurt wonen die je mee kan vragen?

Niet alleen in de achtertuin; 3ha weiland, 6 paardenboxen, 30 x 60 rijbak, longeerkraal
En ik ga er zelf ook nog eens op vooruit wbt woongelegenheid, kan mn geluk niet op :D

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:33

Waaaauw, gehuurd of gekocht? Kijk, dat is waarom wij ooit naar Zweden hopen te gaan! Wij zouden zo'n huisje hier niet kunnen betalen. Wij huren 2ha weiland aan de overkant van de straat. Met 8 boxen, nu 9. En het huis huren we van de broer van de vrouw die de wei verhuurt. Het huis is niet zo prettig helaas maar dat nemen we voor lief. Maar ehhhh foto's joh!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:34

Huur! Is echt een kans uit duizenden :D Foto's zal ik een dezer dagen posten, ben momenteel met wat andere dingen bezig, denk als ik nu nog meer fotolocaties open mn laptoppie een hartverzakking krijgt :')

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:37

Zweden vind ik iets te koud en onbegaanbaar in de winter, daar heb ik vriendelijk voor bedankt, whaha. Ik woon nu een klein uurtje dichterbij straks, dat is al iets :Y)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:41

Wat fijn dat het zo goed klikt tussen Mira en haar nieuwe baasje, leuk!

Dat paarden onder invloed van een andere ruiter heel erg kunnen veranderen daar ben ik het 100% mee eens.

Heerlijk hoor Lotte, lekker je eigen plek, en ook nog eens met zo'n mooie ruimte voor de paarden. Fijn!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:50

Gaaf zeg Lotte!

-Ga inderdaad een oproepje plaatsen :).

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:50

Gouden kansje ja :o Spannend zeg als je ze lekker vanuit je raam kan zien. Ik zie die van mij een stukje, teveel bomen :+

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:57

Hopelijk vind je Lor!

Haha, ik zie ook maar een heel klein stukje, maar dat is slechts een detail :)

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:58

Linnetje85 schreef:
Hoi allemaal,

Ik zag eens even wat te speuren en heb met verbazing de geschreven stukken over mijn lieve mooie merrie Emira gelezen!!!.. Ergens halverwege ben ik gestopt met lezen, want wat hier allemaal over haar geschreven wordt kan ik me helemaal niet in vinden en ik merk dat het me "beinvloedt" in de manier waarop ik haar ken. Zo is ze bij mij absoluut niet bang voor de zweep en komt ze gezellig op me aflopen als ze me aan ziet komen...
Ik heb haar nog niet zo heel lang, maar heb nog totaal geen nare ervaringen met haar. Ja ze is een jong paardje, maar zeer vriendelijk en rustig in het hoofd en braaf onder het zadel... Als ze schrikt dan gaat ze even stilstaan en kijkt eens rustig naar wat dat toch allemaal is.. Even tegen haar praten en ze is weer gerust gesteld... Ja, als je meer van haar vraagt dan kan ze soms haar hoofd omhoog gooien, maar ik denk dat dat gewoon een kwestie van geduld en trainen is.. Daarnaast is ze gewoon nog jong en moet ze lichamelijk gebied nog wat meer ontwikkelen, denk dat ze dan stapje voor stapje echt wel vooruit komt en dat ze meer voor je wil, maar met name ook kan gaan doen..

In ieder geval ben ik ontzettend blij met haar, het gaat goed met haar en ik hoop nog heel veel mooie jaren met haar te mogen gaan hebben!

Ben er blij om dat ze het getroffen heeft, en hoop dat je ook mijn stukken wbt Emira hebt gelezen (heel veel is ook verwijderd), over het hebben van een jong dier, benadering, kennis van zaken, zelfreflectie. Gelukkig dat deze verkoop een goed einde heeft gekregen, en het blijft toch apart hoe een dier ineens heel anders lijkt hahaha
Heel veel plezier met haar!!!!

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:39

Hoe ik nu misty bekijk caily, en dat is niet omdat mensen niet van haar hielden of zo. Maar hoe afgestompt ze was. Misschien toch te veel voor haar geweest. ZE liet alles toe en onderging het. Nu is ze veel levendiger onder het zadel. Wil niet zeggen dat ze alles mag, gaat daar ook wel tegen in nu.

maar ben niet de enige zie het heel vaak om me heen. Ook met andere stallen verhuizingen van paarden naar andere stal bedoel ik dan. Kijk maar naar tjitske

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:27

Eindelijk eens hooi aan het regelen shame on me, zaterdag worden we terug gebeld voor af te spreken (die zat in het buitenland). Fjoe is ook terug voorzien. Het is al op sinds Midden juni (ja Jack heeft eten gehad hoor). :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:32

Ellen, de manege waarin ze mee liep is definitief gestopt per 2008. Misty is in 2007 gedekt, toen was ze al "onder het regime" van M. (en D.), samen met Misty haar moeder. In 2008 is ze toen bevallen en daarna nooit meer terug geweest naar iets wat lijkt op de manege. Misty liep toen nog steeds daar waar ze volgens mij zelfs geboren is in 1999, of in ieder geval al heel jong gekomen is, samen met haar moeder en "tante" (geen echte!). Voorjaar 2010 zijn zowel Misty als haar moeder als tante verkocht. Misty ging definitief naar M., haar moeder (heet nu Molly) ging naar bokker Fransje_70 en haar "tante" (heet nu Lotus) naar bokker snowdon. Misty kwam samen met haar zoon Travis en een Shetlander te staan op een stukje weide wat M. en D. huurden en waar alles zelf deden, ze zijn altijd onwijs goed voor de paarden geweest, Misty is in de jaren zeker niet veel of hard gereden. Voor zover ik weet voornamelijk naar buiten en korte, rustige ritjes omdat Travis nog jong was. Uiteindelijk hadden M. en D. niet genoeg tijd meer om alles zelf te doen en is besloten de Shet te verkopen en de Tinkers in pension te zetten. Ze zijn toen eind 2011 samen verhuisd naar een paddock paradise waar ze dus net als voorheen dag en nacht buiten liep en genoot van een luxe leventje als recreatiepaardje. En de rest van het verhaal ken je.

Tussen de regels door lees ik in sommige stukken die jij schrijft dat jij vindt dat Misty voordat ze bij jou kwam een niet altijd even goed leven heeft gehad en min of meer overvraagd is geweest. Ik kan hier niet zo goed tegen omdat ik weet hoe M. (en D.) jarenlang zich keihard ingezet hebben voor Misty en de andere twee Tinkers en hoe zuinig zij later op Misty en Travis waren toen ze echt van hunzelf waren.

Daarvoor was Misty weliswaar van een manege, maar ze liep alsnog dag en nacht buiten in de kudde, manegelessen waren er maximaal vier dagen in de week (weekends altijd vrij, én de laatste periode waren er maar 1 a 2 dagen in de week lessen). De paarden liepen nooit meer dan twee uur achter elkaar en we gingen geregeld op buitenrit en van die dingen meer.

Ik weet niet of M. of D. hier meelezen, en wat ze hiervan vinden. Maar persoonlijk zou ik me als vorige eigenaar behoorlijk rot voelen als ik zou lezen zoals jij over Misty schrijft. Zij hebben dat paard zo lang gehad en zoveel tijd, liefde en geld erin gestopt, ongetwijfeld pijn in het hart dat ze verkocht is, en dan lees je zulke dingen....

Dát verdienen zij niet, en Misty ook niet, vandaar dat ik er nu in het openbaar toch echt wat van zeg. Het kan best dat jij die mening hebt, maar hou die gewoon voor je. En vooral, ga ten rade bij jezelf, wat jij voor invloed op Misty hebt, want dat dit aan Misty of haar vorige thuis ligt kan ik me niet voorstellen.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:01

Ook ik ken M. en D. (lijkt wel een krant zo ;) ) al langer als vandaag, en ben het met het stukje tekst hier boven eens. Ik ken Misty ook zeker niet als een "afgestompt" paard...

Hier ook druk hooi aan het regelen, we hebben nog 15 pakken van 450-500 kg staan, maar nu is het de tijd van het jaar om weer een nieuwe voorraad voor het komende jaar in te slaan.
Ik heb nu een pak van 300 kg op proef, ook weer echt hooi maar wel gewikkeld. Wel iets duurder als we hadden (omdat het kleinere pakken zijn), dus even kijken hoe het is. (mag over 2 weken gevoerd worden, dan is het 7 weken van het land).
De man waar we eerder hooi van hadden heeft een grotere tractor waardoor hij niet meer makkelijk achter kan komen met de tractor..

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:06

Wij hebben ronde gewikkelde, grote zware pakken. Verleden jaar 65 gebruikt ;(

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:09

Rond vind ik niet handig pakken, vierkant daar kun je mooi plakken vanaf halen. We leggen elke week een pak in de voerkamer en daar doen we dan een week mee.

65 pakken valt toch heel erg mee met jullie kudde :)?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:19

Ja, maar wij hebben amper gras gehad en had ze liever lekker vers gras laten eten dan voordroog.
We hebben nu weer genoeg pakken besteld bij onze huurbaas, met een fikse korting dus dat is super :D
Alleen jammer dat het gras wat minder is, arme paardjes hebben liever lekker groen eten.

Wij rollen die ronde trouwens de wei in en dan kunnen ze er daar van eten ipv plakken brengen. En de vierkante krijgen we niet zelf in de wei gebracht :+

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:22

Dan is rond wel een stuk handiger ja. Ik ben altijd bang voor zand, dus krijgen ze het uit van die grote bakken, dan verspillen ze ook niets.

Hier vinden ze gras lekker, maar hooi ook :P Ze komen elke keer weer vrolijk mee van de wei naar stal voor hun hooi.(gewoonte dieren ;) )

Voordroog daar kunnen ze niet tegen, krijgen ze jeuk en platte mest van.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:38

Nimby schreef:
Niene ga je dan nu over twee weken trouwen? Spannend!!
(Hopelijk beter weer dan vandaag)

Joanne wat een verhaal van Aranka. Om even terug te komen op de (onterechte) veronderstellingen van andere mensen dat Tinkers sulletjes of supermakkelijk zijn... Ik denk dat ze vooral heel grootmoedig zijn. Als je ze vertrouwen geeft doen ze erg hun best voor je. Aranka goed voorbeeld!

En over bijrijders: dat ben ik zelf ook veel geweest :) Wat Jolanda zegt je moet je aan afspraken houden en alles goed kortsluiten. Dan krijg je ook altijd wel weer een nieuw paard omdat mensen je bezig hebben gezien. Het helpt wel erg als je (naast het paard) ook een klik hebt met de eigenaar! en dat die zelf ook goed is voor het paard. Dat komt bij jou dus wel goed Sweetsox ;)

de eigenaar is toevallig ook mijn stage begeleidster geweest. zo ben ik daar ook binnen gerold. Je kent elkaar al en dat scheelt ook veel :j

Caily schreef:
Hier reden op Misty idd mensen met oa downsyndroom buiten, stap, draf, galop, zwemmen. Misty was voorwaarts, maar onwijs braaf! Maar paarden kunnen erg veranderen onder invloed van een ander baasje, dat is voor mij iig meer dan duidelijk :)

ooh Jolanda, als je naar Cullan gaat moeten wij ook zeker afspreken, en ik zou ook altijd nog een keer naar jou komen, maar nu Mary niet thuis is kom ik niet hoor, wil ze dan ook allemaal zien, haha.

Wat een verhaal over Aranka. Tof dat ze dan zo braaf is! Herken haar gedrag precies als dat van Henk, maar voornamelijk dat van Kyra toen ze jong waren.... Heb hier hetzelfde mee gemaakt. Voordat Caily op mn pad kwam was ik bij een dochter van Collin wezen kijken die ik erg leuk vond, zij werd aangeboden als groen zijnde, al was ze al vijf jaar, er was nog geen tijd geweest om haar te beleren. Hoor ik jaren later van derden dat ze wel degelijk beleerd was maar de verkoopster (tevens fokker) er zelf bang van was omdat ze er een paar keer vanaf was gevallen... Nu moet ik zeggen, ik had haar daarom niet laten staan, ik kan wel wat hebben, maar het niet vertellen is wel erg gevaarlijk!!

Ik ben drukdrukdruk met inpakken (gelukkig maar dat het regent), over twee weken ga ik verhuizen, de paarden gaan mee, want die komen in de achtertuin :D

haha, ja Mary staat elders. ze mag door Yellow gedekt worden :j
Roisin is hier gebleven dus dat ik nog wat meer vliegen in een klap :j

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:40

als Cullan (veulen Dana) vrij is van pssm 1. Zou Dana dit alsnog kunnen hebben?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:01

Ja, dat kan

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:47

Ik ken niet goed de geschiedenis van misty. Ik heb dit gehoord via een persoon die met dieren kan spreken.
heb nooit gezegd over misty dat ze overvraagd werd. Een ander paard van mij is dat wel gebeurd.
ik denk helemaal niet slecht over de vorige eigenaar van misty. Ken haar niet omdat te beoordelen.
misty is nu net een puber op dit moment ze geniet van de aandacht elke dag en van het rijden. De eerste weken zat ze echt in haar schulp nu niet meer. Zeg niet dat ze hoe ze nu is nooit zo was. Dat weet ik niet. Maar het verschilt wel met de eerste weken.
haar mok die ze had is onder controle.
enigste wat ze stout doet op dit moment Is racen liefst in galop in het bos. Een soort uitlaatklep van haar. Remmen doet ze alleen als je hard hoop roep op teugels en zit stop ze niet.
het zou kunnen komen door de verbouwingen op het terrein, maar daar lijk ze juist heel koel onder.
ik heb nooit met opzet kwaad over iemand gesproken. Zo zit ik niet in elkaar.
we hadden eerst goed contact met de oude eigenaresse. Na een week wilde ze afstand en dat heb ik gerespecteerd.

het laatste wat ik hier over wil zeggen is dat het toch echt mogelijk is, dat ze bij de oude eigenaar dingen noch die ik niet toestaat en andersom.
vind het dan ook erg raar dat jij hier zo ophef over maak. Terwijl ik totaal geen problemen met haar heb maar er zo,n ophef er over gemaakt word door jou.
ik hou niet van zoet sappig ben recht voor de raap en niet achter de elle bogen. Vind dit namelijk helemaal niet eerlijk van jou om hier te schetsen dat ik misty haar oude eigenaresse afkraak dat doe ik helemaal niet. Het is gewoon waar dat ze geen tijd meer voor haar had, dat ze haar niet meer kom rijden en niet kon verzorgen daardoor. Daarom heeft ze haar verkocht. Haar mok was verwaarloosd en dat zag ze ook in. Maar haar ook getroost dat ik het zou verzorgen etc.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:56

Maar je doet het hier wel overkomen alsof Misty nu negatief gedrag vertoond wat is gekomen door "littekens uit het verleden" als ik het zo mag zeggen, jouw woorden dat ze misschien afgestompt is. Ik wilde je *en alle lezers hier* even duidelijk maken dat dat naar mijn idee echt het geval niet kan zijn, dat je dat echt bij jezelf moet zoeken (of haar leefomstandigheden, tuig, voer oid)

Dat Misty de eerste weken in haar schulp heeft gezeten vind ik meer dan logisch. Haar hele leven lang is ze verzorgd door ongeveer dezelfde personen, ze heeft dus heel lang bij haar moeder en "tante" gestaan, op een en dezelfde locatie. Daarna weer met haar zoon, en wederom met dezelfde eigenaren/verzorgers. Haar zoon is ongeveer een half jaar voor haar verkocht, maar toen bleef ze achter in de kudde waarin ze vertrouwd was en bij mensen die ze al kende. Toen zij verkocht werd ging ze naar vreemd terrein waar bovendien geen enkel paard of verzorger/eigenaar haar bekend was. Dan is het niet zo gek dat ze zich terug trekt toch?

Is ook niet negatief naar jou bedoeld, je gewoon even wijzen op de feiten dat haar leventje echt niet roerig of slecht is geweest, maar juist heel stabiel en dat er altijd zuinig met haar is om gegaan en ze erg geliefd was. En tevens (wederom) dat jij in wat je schrijft anders over komt dan hoe je dingen bedoeld.