Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Klinkt best eng allemaal...
maargoed, als het helpt.
Dit is het 'oogsten'... Het gras wordt met een combine gedorsen om het graszaad te winnen, namelijk het hoofddoel van de graszaadteelt. Het graszaadhooi is een bijproduct / afvalproduct als het ware. Even een quote van een eerdere (iets volledigere) uitleg van mij :Maya schreef:Okay... Stappenplan(ik vind de plaatjes al voor zichzelf spreken, dus wilde niet te uitleggerig zijn
)
Eerst zaait de boer gras van 1 ras, dat wordt dus een land vol met hoog gras. Zeg ongeveer een krappe meter. Daarna, meestal vanaf half juni dat dat mag en kan wordt het gras gemaaid. De bovenkant van die halmen ziet er ongeveer zo uit : klik voor een gejat plaatje van de halmen en dit is trouwens zeg maar de grote versie daarvan. Op die laatste foto zie je van die waaier achtige 'pluimen'. Daar zit het graszaad in.
Als het gras gemaaid is, dan ziet het er dus zo uit zoals op de foto's met van die banen. Nou heeft het de laatste tijd geregend terwijl het gras al gemaaid was en op de grond lag. Da's niet goed, want dan wordt het gras en de halmen zeg maar te vochtig, en het graszaad kan zelf ook uitspoelen bij hevige regen, en dan gaat het dus verloren. Want als het uitgespoeld is, kan het niet gedorsen worden. De opraper (eerste foto's, filmpje) raapt het gemaaide gras op. Zoals je op dat ronddraaiende platte bak kunt zien. Dan gaat het door de bak van de combine zelf (die ronddraaiende baan met uitstekende schijven) en verdwijnt het ín de combine. Binnenin de combine wordt het gras 'geslagen' waardoor het graszaad uit die halmen schiet. Dit graszaad wordt in de grote bak van de combine (de achter/bovenkant dus als het ware) opgeslagen. Het hooi (want dat is gras zonder het graszaad / halmen) komt er aan de onder / achterkant weer uit.
Het graszaad wordt na een rondje, dus als de bak vol is, geleegd in die graszaadkisten. Dan wordt het uiteindelijk naar de graszaadhandel gebracht. Die gaan vervolgens het zaad 'schoonmaken' (dus stukjes halmen, insecten, kaf) en daarnaast ook drogen. Vanwege de regen zal dit graszaad een hoog vochtgehalte hebben, en komt er redelijk wat droogkosten bij kijken. Die droogkosten zijn belangrijk voor de opslag. Het graszaad wordt vervolgens verwerkt tot bijv. graszaad voor weidemengsels, voor gazonmengsels, voor opnieuw graszaad. Er zijn vele mogelijkheden iig.
Het hooi wat er aan de achterkant weer uitkomt ligt doorgaans een week op het land te drogen, te verschieten van de zon en af te sterven. Dan wordt het meestal nog een keer opgeschud tussendoor, en vervolgens wordt het geperst in grote of kleine pakken (hooi), of ingewikkeld in plastic (voordroog). En dan heb je graszaadhooi. Gewoon paardenvoer dus.
Het verschil tussen gedorst en ongedorst is, dus dat ongedorst de zaden nog bevat, 'energie-rijk' is. Het gedorst is gewoon stabiel paarden of koeienhooi. Gelang het soort graszaad wisselt ook de energie-hoeveelheid van het hooi. Je hebt diverse soorten grassen, diverse soorten smaken / geuren / structuur van stengels.
) uitleg Maya!
Weidehooi is bijv. niet gedorsen. Maar, weidehooi is ook niet bedoeld voor de graszaadteelt en bestaat vaak uit vele soorten gras, en (on)kruiden. Natuurhooi is ook niet gedorsen, maar dat wordt vaak pas heel laat gemaaid en geperst als al het zaad al 'verwaaid' is
Graszaadhooi is dus altijd gedorsen.
dit is trouwens echte topkwaliteit, vorig jaar was het ook heel gunstig.

en vervolgens punten vooral van 2e proef vielen tegen
Rijden ging wel oké, maar thuis gaat het altijd beter
dan wat we ooit op een wedstrijd hebben laten zien:j, maar komt vast (ooit) nog wel een dag dat het mij ook op wedstrijd lukt
over Say niks te klagen
ziet er helaas maar grijs uit zo na die regen
hopen dat eigen stuk beter weer krijgt!! --> idd hier loonwerkers ook altijd het grootste en nieuwste van nieuwste 
Banbay is ook aan het groeien zeg en nog steeds leuke toverbal
en vieze sokken
heb ze wel viezer gezien
ook ontzettend leuk shettie 
kom maar op met begin nieuw topic
je hebt trouwens ook een geinige avatar nu
die is ook altijd zo schetig op foto's vooral als ie weer laat zien dat ie kan vliegen
en jessie nu eigen landje extra eten
maar lezen en typen gaat nog best oké
wel dadelijk naar bed want morgen weer op tijd op

goedemorgen, komt ook even vluchtig om het hoekje spieken 

Op zich zullen de extra kosten wel meevallen, gewoon een goede basisverzorging en voeding doet al een hoop. En als ze gewoon elke dag water tot hun beschikking hebben, zal ook een hoop schelen 

Ooh bah, dat meen je niet? Ik snap niet dat mensen daar niet op letten. Ik zorg er altijd voor dat de paarden (sowieso dieren) meer dan voldoende water hebben tot hun beschikking. Want dat is wat mijn vader me altijd geleerd heeft als een van de eerste lessen. Een beest kan er niet zelf om. Punt.
Mss een blijver, mss alleen bemiddelen.
Effe Aman zadelen en dan rij ik naar een vast punt, ga daar Nicole85 treffen, en dan rijden we verder naar haar stal. Gaat Aman logeren voor een nachtje of 2 en wij een beetje rondrijden. Daarna weer naar huis, ff opfrissen en dan komt de meute Dewi en Elvira bewonderen
En daarna gaan we weer naar Sita voor de BBQ, heb er zin in!

ik zie je al zitten voor het scherm
dus ff gebruik van maken en smaakte goed
idd misschien alleen al om leuk nieuw baasje te zoeken
ja sommigen zien dat echt niet
, op oude stekkie moest ik soms ook echt boos worden, omdat er 2 altijd dachten dat een halve badkuip ook nog wel genoeg is voor 8 paarden
en ze anders ook wel een uurtje of wat zonder konden
en die dus altijd ram vol lieten lopen en nog eens extra vulde als iedereen weer gedronken had pfff
--> ze vervolgens beweerden dat de kuip vast moest lekken
en we er vervolgens maar een extra kuip bijgezet hebben ... pff ... kan er nu nog boos om worden
Baas die geen afstand kan doen van zijn oude machines, maar ondertussen toch al best wel wat vernieuwd

We hebben eerst een klein rondje in het land gedaan, en toen gelijk de weg op. Ben zo BLIJ!!!

Iig ik was op buitenrit maar Jan zei dat ze heel goed liep en is 2x de bak rond gedraafd met haar. Ze had daarna meer zin maar niet te veel natuurlijk 

Vanaaf mss meer tijd... 

Berdien schreef:Ooeeh chique zeg! Wauw!
Ik ben nou tennis aan het kijken, en het is ZO spannend!![]()
*knaagt nagels af*
Oeieoeioeioei! Federer gaat DWARS tegen de scheids in, hele spannende wedstrijd.
ARRRRRGGGGHHH iemand heeft de kabel eruit getrokken, net nu knalt de tv eruit
Jes was oké, kudde stond bij haar in, ze waren een ietsjepietsje uitgebroken. Vanavond of morgen worden ze weer teruggezet.
*scheurt naar andere tv*
Voor jouw Federer

gaat zo bij lezen

Het was ook zó'n spannende finale 
Echt goed, hij speelde ook soms bijzonder goed
Straks weer even kijken.
Ziggy dan moet je paard er wel uit durven drinken
we hebben vanalles geprobeerd maar Say heeft karakter
Ziggy weer voor wagen gehad --> als ze het eenmaal goed kennen en leuk vinden kun je ze zo er weer voorzetten
hebben Winnie er gemiddeld 1x per jaar voorgehad
en altijd voorbeeldig 
maar door verandering van stal is dat voor mijn gevoel weg
kijken er daar ook genoeg
en ook op wedstrijd is het gevoel van bekeken voelen zoals ik dat vroeger had echt verdwenen
maar onderbewust ga ik volgens mij wel wat stijf/ anders zitten en misschien rijd ik in de proef ook wel wat afwachtender
ach oefening baart kunst zeggen we maar
idd al wat langer geleden geeft niet hoor iedereen heeft denk ik soms wel een tijdje dat ze minder tijd voor bv bokt hebben
... balen van Zhora
hopelijk pakt het dan de volgende keer!
Berdien zie je al helemaal zitten/ rennen
en kudde wilde graag bij Jessie eten
was goed uit te houden op wedstrijdterrein
... 

nog geveliciteerd
vliegt er wel eens vandoor en ziet overal spoken in de struikjes