[TI] [HK] Tinker geklets, voor al jullie off-topic behoeften.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Re: [HK] Tinker geklets, voor al jullie off-topic behoeften.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 01:12

met mij?
Hmm ze gaan toch nog maar een keer overnieuw die hartkatherisatie doen, nu via de arm. Die afstand is dan korter en dan gaan ze de vernauwing helemaal in kaart brengen qua afmetingen e.d.
Als het kan dan gaan ze evt gelijk dotteren en anders krijg ik medicijnen die de hartspray (vaatverwijderend) nabootst gedurende de hele dag.
Ben dus blij dat ze verder gaan kijken nav mijn aanhoudende (en erger wordende) klachten.

Wat een gave landbouwmachine trouwens Maya, heb mijn ogen uit gekeken! dit is alleen voor het keren/schudden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 01:50

Ja met jou Lachen Klinkt best eng allemaal... Scheve mond maargoed, als het helpt.

Nee Clown Dit is het 'oogsten'... Het gras wordt met een combine gedorsen om het graszaad te winnen, namelijk het hoofddoel van de graszaadteelt. Het graszaadhooi is een bijproduct / afvalproduct als het ware. Even een quote van een eerdere (iets volledigere) uitleg van mij :
Maya schreef:
Okay... Stappenplan Clown (ik vind de plaatjes al voor zichzelf spreken, dus wilde niet te uitleggerig zijn Bloos )

Eerst zaait de boer gras van 1 ras, dat wordt dus een land vol met hoog gras. Zeg ongeveer een krappe meter. Daarna, meestal vanaf half juni dat dat mag en kan wordt het gras gemaaid. De bovenkant van die halmen ziet er ongeveer zo uit : klik voor een gejat plaatje van de halmen en dit is trouwens zeg maar de grote versie daarvan. Op die laatste foto zie je van die waaier achtige 'pluimen'. Daar zit het graszaad in.

Als het gras gemaaid is, dan ziet het er dus zo uit zoals op de foto's met van die banen. Nou heeft het de laatste tijd geregend terwijl het gras al gemaaid was en op de grond lag. Da's niet goed, want dan wordt het gras en de halmen zeg maar te vochtig, en het graszaad kan zelf ook uitspoelen bij hevige regen, en dan gaat het dus verloren. Want als het uitgespoeld is, kan het niet gedorsen worden. De opraper (eerste foto's, filmpje) raapt het gemaaide gras op. Zoals je op dat ronddraaiende platte bak kunt zien. Dan gaat het door de bak van de combine zelf (die ronddraaiende baan met uitstekende schijven) en verdwijnt het ín de combine. Binnenin de combine wordt het gras 'geslagen' waardoor het graszaad uit die halmen schiet. Dit graszaad wordt in de grote bak van de combine (de achter/bovenkant dus als het ware) opgeslagen. Het hooi (want dat is gras zonder het graszaad / halmen) komt er aan de onder / achterkant weer uit.

Het graszaad wordt na een rondje, dus als de bak vol is, geleegd in die graszaadkisten. Dan wordt het uiteindelijk naar de graszaadhandel gebracht. Die gaan vervolgens het zaad 'schoonmaken' (dus stukjes halmen, insecten, kaf) en daarnaast ook drogen. Vanwege de regen zal dit graszaad een hoog vochtgehalte hebben, en komt er redelijk wat droogkosten bij kijken. Die droogkosten zijn belangrijk voor de opslag. Het graszaad wordt vervolgens verwerkt tot bijv. graszaad voor weidemengsels, voor gazonmengsels, voor opnieuw graszaad. Er zijn vele mogelijkheden iig.

Het hooi wat er aan de achterkant weer uitkomt ligt doorgaans een week op het land te drogen, te verschieten van de zon en af te sterven. Dan wordt het meestal nog een keer opgeschud tussendoor, en vervolgens wordt het geperst in grote of kleine pakken (hooi), of ingewikkeld in plastic (voordroog). En dan heb je graszaadhooi. Gewoon paardenvoer dus.

Het verschil tussen gedorst en ongedorst is, dus dat ongedorst de zaden nog bevat, 'energie-rijk' is. Het gedorst is gewoon stabiel paarden of koeienhooi. Gelang het soort graszaad wisselt ook de energie-hoeveelheid van het hooi. Je hebt diverse soorten grassen, diverse soorten smaken / geuren / structuur van stengels.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 01:56

zie je wel ik WIST wel dat die boer me in de zeik nam!
Ik vroeg eens om gedorsen hooi voor mijn paarden op aanraden van vrienden. Hij reageerde of hij water zag branden (Mark was daar en had mij aan de telefoon) en zei dat hooi altijd gedorsen is...
Dank voor je (opnieuwe Knipoog) uitleg Maya!

Het is niet eng hoor, alleen als ze meer weer open gaan zagen, dan is het weer eng! hihi Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 02:08

Sja, het is maar hoe je het bekijkt Clown Weidehooi is bijv. niet gedorsen. Maar, weidehooi is ook niet bedoeld voor de graszaadteelt en bestaat vaak uit vele soorten gras, en (on)kruiden. Natuurhooi is ook niet gedorsen, maar dat wordt vaak pas heel laat gemaaid en geperst als al het zaad al 'verwaaid' is Lachen Graszaadhooi is dus altijd gedorsen.

Zelf zweer ik bij graszaadhooi, het is stabiel, je hebt vele rassen, dus ook vele smakelijkheden, door de diverse rassen kan je ook variëren in de structuur van het hooi. Momenteel voer ik bijv. rietzwenk ( http://www.bokt.nl/wiki/Afbeelding:P1010014.JPG ) Lachen dit is trouwens echte topkwaliteit, vorig jaar was het ook heel gunstig.

Verder heb ik ervaring met veldbeemd (zit niks in) bosbeemd (dito, maar smaakt kruidiger) engels raai (lekker krachtig) riet en roodzwenk hooi (middenmoter, krachtig en goede smaak. Voordeel van rietzwenk tov de beemdsoorten is dat zwenk wat stengeliger is. Raai is ook mooi stengelig, maar sinds ik een baal rietzwenk heb gehad, merk ik dat de paarden dat toch lekkerder vinden. En het onbetwiste voordeel voor mij, balen van 300 kg, dus geen gehannes meer met die kleine baaltjes Clown

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 02:14

nou er gaat een wereld voor me open haha!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 02:15

Fijn Haha!

Hehe, eindelijk een topic waar ik zinnig op kan reageren om dat mooie ronde berichtaantal te bereiken. En nou ga ik lekker slapen Lachen

Trusten!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 02:21

Ach het begon gewoon al niet goed Nagelbijten / Gniffelen Gestoord en vervolgens punten vooral van 2e proef vielen tegen Scheve mond Rijden ging wel oké, maar thuis gaat het altijd beter Bloos dan wat we ooit op een wedstrijd hebben laten zien:j, maar komt vast (ooit) nog wel een dag dat het mij ook op wedstrijd lukt Cool over Say niks te klagen Knipoog

Maya --> grote wagen zeg Wow! ziet er helaas maar grijs uit zo na die regen Scheve mond hopen dat eigen stuk beter weer krijgt!! --> idd hier loonwerkers ook altijd het grootste en nieuwste van nieuwste Ja

OK dan! Chev gaan toch weer verder zoeken klinkt wel eng, maarja als de klachten weer erger worden is DIT beter dan afgescheept te worden Knipoog

Wow! Banbay is ook aan het groeien zeg en nog steeds leuke toverbal Party!! en vieze sokken Verward heb ze wel viezer gezien Haha! ook ontzettend leuk shettie *LOL*

Leon --> klinkt leuk Ja kom maar op met begin nieuw topic Cool

Jell --> om iedere goede stap ben je dan denk ik weer ontzettend blij Hyper! je hebt trouwens ook een geinige avatar nu Haha!
A lemmy Lovers die is ook altijd zo schetig op foto's vooral als ie weer laat zien dat ie kan vliegen Clown

Berdien te druk om bij te lezen Ach gut en jessie nu eigen landje extra eten Vork

Pff ze hadden lekkere wijn op feestje Nagelbijten / Gniffelen maar lezen en typen gaat nog best oké Haha! wel dadelijk naar bed want morgen weer op tijd op Gaaaap

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 08:39

Goedemorgen!

Leuke foto's gezien van Banbay en Max!

Verder veel gelezen over de machine van Maya dr paps..
Machtig ding he! Haha!

Chev, toch maar wel een 'operatie'gelukkig gaan ze toch wel wat doen..
Klinkt inderdaad best eng, maar zo lang ze je niet openleggen op die tafel valt het nog wel mee.. Lachen

Grid te veel wijn gedronken.. Haha..
Ik zie nu ook niet veel, heb mijn bril niet op en mijn lenzen nog niet in.. Kan je nagaan hoe dicht ik op het scherm mijn ogen zit te verpesten.. Bloos

Zo.. Ik ben weeral wakker.. Pruts moest plassen.. Clown
Dus dan ben ik er maar uit gebleven..

Ga zo alles klaarzetten voor de BBQ, het is stralend weer.. En ik hoop dat dat zo bijft.. Ga zien of ik tijd heb om nog even naar de paardjes te gaan in de tussentijd en anders hebben ze een dagje vrij van poetsen en werken.. Lachen

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 08:58

Lachen goedemorgen, komt ook even vluchtig om het hoekje spieken Knipoog
Nog steeds geen beeb voor jes?
Balou en nienke zijn gearriveerd en ze zijn zo super braaf, vandaag een mooie dag om foto's te maken, misschien vanavond van allen wel een leuk topicje maken Knipoog
Iedereen een fijne dag vandaag en geniet van het weer!!!!!!!!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 10:36

Jaa, maak maar een eigen topic voor ze, tk! Ik ben wel benieuwd Ja

Idd een mooie dag vandaag! Geniet er van iedereen!

Enne idd Maya (over pony's), vandaar twijfel Knipoog Op zich zullen de extra kosten wel meevallen, gewoon een goede basisverzorging en voeding doet al een hoop. En als ze gewoon elke dag water tot hun beschikking hebben, zal ook een hoop schelen Knipoog
Zul je ook altijd zien, ben je niet meer op zoek... loop je ergens tegenaan wat je eigenlijk eerder al zocht en niet makkelijk kan laten gaan Bloos
Maar misschien blijft het alleen bij een leuk nieuw baasje zoeken om te helpen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 10:41

Soms loop je ergens tegenaan en 'moet' je gewoon. That's the story of Dewi in my life Clown

Gewoon elke dag water? ... No Cheer Ooh bah, dat meen je niet? Ik snap niet dat mensen daar niet op letten. Ik zorg er altijd voor dat de paarden (sowieso dieren) meer dan voldoende water hebben tot hun beschikking. Want dat is wat mijn vader me altijd geleerd heeft als een van de eerste lessen. Een beest kan er niet zelf om. Punt.

Maargoed, kijk het eens aan idd Lachen Mss een blijver, mss alleen bemiddelen.

Anyway, ik ben off Haha! Effe Aman zadelen en dan rij ik naar een vast punt, ga daar Nicole85 treffen, en dan rijden we verder naar haar stal. Gaat Aman logeren voor een nachtje of 2 en wij een beetje rondrijden. Daarna weer naar huis, ff opfrissen en dan komt de meute Dewi en Elvira bewonderen Haha! En daarna gaan we weer naar Sita voor de BBQ, heb er zin in!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 10:48

Klinkt erg gezellig, Maya!! Heel veel plezier!

Ik vind water idd ook het belangrijkste waar wij voor moeten zorgen Ja

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:24

chev: wat fijn dat ze je nu eindelijk gaan opereren. Doe ze tenminste iets.
maya: Klopt ze hebben wel wat ouder materiaal er tussen staan. Maar ze zijn nu wel bezig dingen te vernieuwen. Er zijn meerdere nieuwe rooiers bij gekomen vorige jaar, en een nieuwe new Holland combine. Maar de baas van het loonbedrijf kan moeilijk oude machines weg doen. Beetje jeugd sentiment.
De machines die het meest nodig zijn en het meest worden gebruikt zijn eerst aan vervanging toe. De zaken zijn behoorlijk goed gegaan de laatste jaren, dus er is al veel nieuw spul bij, ook oa nieuwe trekkers.

ehhm, sorry rest ben ik weer vergeten...

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 14:10

Nagelbijten / Gniffelen ik zie je al zitten voor het scherm Clown

Ja hoefde een keer niet te rijden omdat we auto nog niet terug hebben Tong uitsteken dus ff gebruik van maken en smaakte goed Haha!

Veel plezier met BBQ

Leon vaak komt het ineens op je pad als je niet op zoek bent Ja idd misschien alleen al om leuk nieuw baasje te zoeken Cool

Over dat water ja sommigen zien dat echt niet Boos! , op oude stekkie moest ik soms ook echt boos worden, omdat er 2 altijd dachten dat een halve badkuip ook nog wel genoeg is voor 8 paarden Rolleyes Boos! en ze anders ook wel een uurtje of wat zonder konden Boos!
Wij (de andere 2 dus) dus vervolgens altijd een lege badkuip zagen staan als het onze beurt was Frusty en die dus altijd ram vol lieten lopen en nog eens extra vulde als iedereen weer gedronken had pfff Nors opkijken --> ze vervolgens beweerden dat de kuip vast moest lekken Rolleyes en we er vervolgens maar een extra kuip bijgezet hebben ... pff ... kan er nu nog boos om worden Bloos

Haha! Baas die geen afstand kan doen van zijn oude machines, maar ondertussen toch al best wel wat vernieuwd Cool

Hmm nu wordt het weer grijzig hier, hele ochtend volle zon gehad --> moet vanmiddag nog voorlezen bij wedstrijd, dus ik hoop dat het lekker weer blijft Cool

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 14:53

Ik heb gelukkig geen last van lege waterbakken. Ik heb overal zelf drinkers, in het land zit er 1 (op dundee hoogte) in de grote stal 1 (op ziggy hoogte) en dundee stal zit er 1. En achter thuis nog 1, voor als ze daar een keer lopen. Echt ideaal, behalve in de winter als het hard vriest. Dan moet ik soms wel eens met de water bak in de weer.

Ik ben zo blij!!!!!
We hebben Ziggy net weer voor de kar gehad, sinds een half jaar. en hij deed het super! Een paar kleine miscommunicaties, maar verder echt voorbeeldig. Lovers We hebben eerst een klein rondje in het land gedaan, en toen gelijk de weg op. Ben zo BLIJ!!! Haha!
Wilco heeft foto's gemaakt zal er zo wel even een paar plaatsten en een topicje maken.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 15:08

Maya mooie plaatjes, helemaal blij met het grote gele apparaat Pling

Grr, leuke fotos’s!

Grid, mss gaat t thuis wat makkelijker omdat je dan t gevoel hebt dat niet iedereen kijkt. IIg dat heb ik vaak.. als ik rij zonder toeschouwers gaat t me gewoon ook beter af.. Clown
Idd iedere dag dat t goed gaat is er weer 1 om dubbel van te genieten, en vandaag was t weer zo een Ja Iig ik was op buitenrit maar Jan zei dat ze heel goed liep en is 2x de bak rond gedraafd met haar. Ze had daarna meer zin maar niet te veel natuurlijk Haha!
Lekkere wijn op Haha!

Sita, veel plezier met bbq Vingers aflikken

Heb niet geheel bijgelezen omdat ik deel achter pc zit en deels aan tuinieren ben Clown Vanaaf mss meer tijd...

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 15:13

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 17:58

Ooeeh chique zeg! Wauw!

Ik ben nou tennis aan het kijken, en het is ZO spannend! Hyper!
*knaagt nagels af*
Oeieoeioeioei! Federer gaat DWARS tegen de scheids in, hele spannende wedstrijd.
ARRRRRGGGGHHH iemand heeft de kabel eruit getrokken, net nu knalt de tv eruit Stoom uit je oren

Jes was oké, kudde stond bij haar in, ze waren een ietsjepietsje uitgebroken. Vanavond of morgen worden ze weer teruggezet.

*scheurt naar andere tv*

vlek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:22

hallo!!

Zo das lang geleden dat ik wat geplaats heb hier,..
Grr oo wat een mooie foto's!!
Hoe is het met jullie allemaal hier?
Zal beloven weer vaker op de koffie te komen hioer!!
Schaam schaam!!
We zijn een beetje erg druk,..zhora hadden we de hoop van dat ze drachtig was maar helaas,..ze was gust en ook nog eens behoorlijk vuil!
Dus daar zijn we al een week mee aan het heen en weer rijden naar de dierenarts.
En zelf al een week aan het spuiten,..maar goed als ze morgen schoon is,..
Dan kan ze hengstig gespoten worden!!

Chendo groeit als kool en doet het erg goed word een beer van een vent pff
Riebar gaat ook goed gelukkig!
Nou dat was mijn nieuws eigelijk,....

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 19:27

Berdien schreef:
Ooeeh chique zeg! Wauw!

Ik ben nou tennis aan het kijken, en het is ZO spannend! Hyper!
*knaagt nagels af*
Oeieoeioeioei! Federer gaat DWARS tegen de scheids in, hele spannende wedstrijd.
ARRRRRGGGGHHH iemand heeft de kabel eruit getrokken, net nu knalt de tv eruit Stoom uit je oren

Jes was oké, kudde stond bij haar in, ze waren een ietsjepietsje uitgebroken. Vanavond of morgen worden ze weer teruggezet.

*scheurt naar andere tv*

Hij heeft gewonnen he! Go jij! Go jij! Voor jouw Federer Knipoog

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 19:55

meld zich Haha!

ziet al een mooie foto van ziggy voorbij komen Haha! gaat zo bij lezen Haha!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:30

JAAAAAA goed he?!?! Gewoon FIX gewonnen Hyper! Go jij! Go jij!
Hahaha ik ging helemaal los ROFL Het was ook zó'n spannende finale Nagelbijten / Gniffelen
Zo lief dat hij moest huilen, wat een ontlading van emoties Ach gut Echt goed, hij speelde ook soms bijzonder goed *LOL*

Jessie stond apart, met druppel en langere+openstaande vulva. Ik ben weer benieuwd Knipoog Straks weer even kijken.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:57

Clown Ziggy dan moet je paard er wel uit durven drinken Nagelbijten / Gniffelen we hebben vanalles geprobeerd maar Say heeft karakter Knipoog

en Hyper! Ziggy weer voor wagen gehad --> als ze het eenmaal goed kennen en leuk vinden kun je ze zo er weer voorzetten Ja hebben Winnie er gemiddeld 1x per jaar voorgehad Nagelbijten / Gniffelen Bloos en altijd voorbeeldig Ja
--> gaat zo foto's kijken Cool

Jell --> misschien wel Ja maar door verandering van stal is dat voor mijn gevoel weg Bloos kijken er daar ook genoeg Knipoog en ook op wedstrijd is het gevoel van bekeken voelen zoals ik dat vroeger had echt verdwenen Ja maar onderbewust ga ik volgens mij wel wat stijf/ anders zitten en misschien rijd ik in de proef ook wel wat afwachtender Nagelbijten / Gniffelen ach oefening baart kunst zeggen we maar Knipoog

Vlek Doei! idd al wat langer geleden geeft niet hoor iedereen heeft denk ik soms wel een tijdje dat ze minder tijd voor bv bokt hebben Knipoog ... balen van Zhora Scheve mond hopelijk pakt het dan de volgende keer!

Nagelbijten / Gniffelen Berdien zie je al helemaal zitten/ rennen Haha! en kudde wilde graag bij Jessie eten Vork

Vandaag weer mooi weertje gehad Cool was goed uit te houden op wedstrijdterrein Knipoog

Pff laatste week ... zware loodjes zijn dat ... al geen zin dat weekend alweer om is ...

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:58

spannend, het weer was vandaag mooi, maarja morgen weer regen.
gefeliciteerd met je federer

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:05

waaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhh nu had ik alles terug gelezen en ge andwoord en staat het er niet op Verdrietig

nouhou Huilen Huilen Huilen

maargoed even kort wat ik onthouden had

chev naar het zh om onder het mes te gaan
ik hoop dat alles goed verloopt

leon shetjes die zielig zijn hoop dat ze snel een plekkie vinden

eh eh grrr ??? banby ziet er super uit !!! shettie is ook erg leuk Haha!

maya een nieuwe aanwinst OK dan! en geeft tevens een snelcursus gras soorten Haha!

teuntje was jarig Go jij! Go jij! nog geveliciteerd

mijn eigen verhaaltje
sil gaat goed word brutaal Haha! vliegt er wel eens vandoor en ziet overal spoken in de struikjes Tong uitsteken
dat moetten we de kop indrukken Duivel Tong uitsteken

filou voor de band geweest en ging super !!!
mischien volgende week al even voor het karretje Haha!