Jolandaa_ schreef:Met de cliënt loopt ze ietsie door, maar die mept nog al veel. En dan kan ze een half uur vol houden. Draf en een galopje. Ik draafde veel en deed veel tempowisselingen, maar heb t idee.dat t niet aan komt. Heb m'n sporen al af gedaan. Maar ik schop me echt rot. Wil dus even longeren en dan er weer op met les. Of mm zweep werkt niet goed kan ook. Pff baal dr van. Misschien zitten we even op een dieptepunt, veulen kost haar veel energie merk ik.
Een dier dat wat flegmatiek is heel moeilijk om te rijden, je moet nl heel diep nadenken over de hulpen die je geeft. Want als je eenmaal verzeilt bent geraakt in drijven,drijven,drijven en de zweep zal ie zich in de kop af gaan sluiten met het gevolg dat je nog harder in moet komen.
Oftewel terug naar de basis, eerst in stap,jouw benen los van het dier, zit openen (let op vooral niet in stoelzit maar mooi rechtop,als het ware dat barkrukje wegduwen) en met je zitbeenknobbels meelopen. Simpel voor met rust laten, zogauw in stap tempo terug valt op het juiste moment (dus als het achterbeen gaat vertrekken) r/l drijven, geen reactie even aantikken met de zweep. Daarna benen er weer af en oefening herhalen, je zult zien dat als je deze techniek goed beheerst, moment van drijven is zo belangrijk dat je dier al na een paar keer gaat reageren.
Zogauw je dit in je lijf beheerst, dus zit openen, meelopen zitbeenknobbels,op het juiste moment drijven, figuren rijden kun je voor heel iets oppakken.
Mijn ervaring is dat zelfs de meest flegmatieke dieren weer fijn, allert gaan lopen op hele kleine hulpen. Zou in dit geval wel eerst lichamelijke ongemakken uitsluiten!!