Wat precies wil je testen bij Misty dan qua kleur? Is er ooit een interesse in de fok? Misty is zwart bont toch? Maar het is altijd leuk te weten of ze rood en zwart draagt en of ze homozygoot bont is of niet etc.
DNA profiel heb ik ook voor Cheyenne laten doen, helaas nog geen matches. Maar altijd fijn om te weten als er ooit een match gevonden wordt.
Ben ook wel benieuwd of Jack zijn ouders bekend zouden zijn in de dna bank (komt van Engeland) maar aan de andere kant het maakt 'm niet slechter of beter voor mij. Wie weet doe ik het later nog wel eens niet geschoten is altijd mis .
homozygoot wilik weten vos gen zou kunnen vanwege oma verder wil ik het dna vastleggen en het in het boekje laten opnemen. Zou ook graag willen weten wie haar vader is. Misschien ooit een veulen maar voor als nu verlopig nog niet. wil eerst lekker met haar aan de gang en ik heb al een veulen inmiddels een enter. Waar ik ook veel tijd in stop en nog in wil stoppen.
chimello
Geplaatst: 24-06-14 23:15
Veulens houdt dat niet tegen he Maar ik begrijp je wel hoor.
Weet dat het niet 100% accuraat is maar vaak hebben homozygoot bonte paarden van die kleine spotjes rondom hun vlekken. Cheyenne heeft bv overal spotjes terwijl Castiel mooie egale vlekken heeft zonder spotjes, en hij is ook heterozygoot bont. Heeft Misty spotjes? Soms zie je ze pas als ze helemaal nat is in de huid zelf. Dus ze hoeven niet zichtbaar te zijn in de vacht.
Ik zou het zeker eens proberen Lor, het kost ook niet zo veel. En wie weet heeft hij wel beroemde ouders!
Ellen, die database is goedkoper als je het met een groepje doet bij het DNA, misschien even rondvragen? Ik wil met Caily (afstamming) en Lola (kleur) (+beiden PSSM) ook nog haren trekken, maar voor die PSSM moet het stamboek doen. Ff mn rekeningen afwachten, maar als dat is zoals verwacht dan laat ik die eind juli op de keuring trekken.
sweetsox
Geplaatst: 24-06-14 23:41
pssm?
ik wil bij misty dus ook ouders weten en op die manier ook als ze gevonden worden in het paspoort erbij hebben staan. Moet alleen nog kijken hoe ik dat moet doen. weet namelijk dat ze een andere stamboek staat dan sox.
Volgens mij is dat dan een apart inlegvel. Caily en Misty zitten bij hetzelfde stamboek, ik wil dus voor Caily ook afstamming testen, dus kunnen we samen kijken?
PSSM is een chronische, erfelijke, spierziekte om even simpel te zeggen. Je merkt niet altijd als een paard het heeft, maar soms wel. Omdat het erfelijk is en er een best redelijk percentage Tinkers is die het heeft zijn de stamboeken nu erg actief met het testen ervan om info ed in te winnen.
Iedereen trouwens, hoe is het met iedereen? In het bijzonder Joanne, je hoofd alweer wat het was?!
geen idee nog of ik dat wil weten eigenlijk. lig aan de kosten. Niet alles hoeft in een keer. ik wil dit jaar nog niet naar het stamboek keuring gaan met misty, ze moet erg wennen aan de nieuwe situatie en ik weet neit eens of de tinkerdagen met haar door gaan. ga je naar die stamboek? door helaas de mok heb ik de sokken kort moeten maken om haar te kunnen behandelen. vind het dan ook geen zin hebben om haar te laten keuren ze is al stermerrie dus vind dat geen zin hebben. Maar als ik dan eventueel zonder mee doen allerlei dingen kan testen is wel mogelijk. Maar voor sox die zit bij een ander stamboek heeft dat geen zin. zou bij haar alleen gaan om de kleur. Maar dat is op dit moment niet van belang. Want wil dan eerst met haar naar de keuringen als ze wat ouder is.
Persoonlijk zou ik Misty helemaal niet meer laten keuren, ze is stermerrie, beter kan ze op een keuring niet halen. Je kan haar wel nog aandragen als modelmerrie, maar dan moet ze een bepaald aantal punten hebben op type, 7.5 dacht ik (schaam dat ik dat niet weet...), en Misty had een 6.7 of 6.8 dacht is, dus dan moet er nog wel veel bij...
Ik ga inderdaad naar het NSvT, maar ik ga voor Lola. Caily is ook stermerrie en gaat dus niet meer voor de keuring. Met veulen erbij zijn ze nooit in topconditie en als veulens erbij weg zijn (hoop ik), is ze 16 dus dan vind ik haar denk ik te oud/uitgezakt voor modelpredikaat. Alle eer naar Lola voor de toekomst!
Voor de testen kan je ook iemand van stamboek naar je huis laten komen, iemand van het stamboek woont niet ver bij jou vandaan dacht ik.
Op wat voor kleur wil je Sox testen. Ze is effen zwart, dus geen bontgen, geen bruin, geen silver oid, ik vermoed zelf ook geen vos. Cash heeft iig geen vosgen, Meagan moet je Saskia vragen, maar volgens mij icm Collin nooit een vos gegeven dus gok van niet.
Misty kan je testen op homozygoot tobiano en/of vosgen
Volg ook een tijdje al het PSSM topic. Schrok er wel van maar goed nu moet je veel beter uitkijken met het aankopen van een paard.
Bah wat meurt die bye mite bah. Hoop dat het morgen droog is dan ga ik hem wassen en de haflinger ook. Hopelijk is het ook wat warmer aangezien hij niet op stal kan...
J_E
Geplaatst: 25-06-14 09:20
Gaat best oké hoor. Maar nog steeds kalm an... Vanmorgen honden uitgelaten zonder zonnebril, slecht idee Vrijdag weer oppassen.
PSSM kan meestal niet veel kwaad toch? Ik zou er geloof ik geen paard om laten staan. Maar voor de fok wel interessant om te weten natuurlijk. Misschien Aranka (en Noeka?) ook maar laten testen op de keuring (moet me nog steeds inschrijven, wel oppas geregeld). Weet iemand zo wat dat kost? Moet nog wel oefenen met Noeka hoor, dat meelopen... Alleen gaat wel, maar samen met mams ergens naartoe is veel te saai volgens madam. Heb laatst nog foto's gemaakt, nog ff op de computer zetten. Kan niet wacht Lola in het eggie te bewonderen
Die hanglip van Jack
Als het goed is komt vandaag Gi zijn date, maar heb er niets meer van gehoord. Ben benieuwd...
PSSM heb ik laatst ook veel over gelezen. Luizen ook erg lastig. Kee had er 2 jaar geleden ook last van. Met Frontline waren ze gelijk weg. (duur maar wel effectief)
DA zei dat er geen luizen waren. Dus ik was voorbarig, godzijdank. Ik had echt geen zin om alles te wassen. Cheyenne en Chi zijn drachtig, gezonde hartjes te zien op de scan. Shylow ook drachtig. Shenna niet drachtig helaas dus nogmaals bij de hengst. Meeting wordt weer verzet dus geen fotoshoot zondag. Jammer. Bones en Shylow zijn nu voor pssm1 getest, vandaag bloed afgenomen. Dus ben benieuwd. Volgende maand weer 4 testen en de maand daarop weer 2. Duur grapje zeg.
Duur grapje ja.. Geen idee of ze hier getest zijn.
Pff ik ben huilend van Dana af gestapt.Ik kan het niet meer.het kost zo veel energie ik krijg haar niet voorruit.heb geen zin om haar af te moeten slaan wil ze een pasje sneller gaan een meteen terug vallen. We gaan longeren, dan loopt ze door.En conditie verbeteren. Mijn hoop was het half zusje van Dana, maar de bijrijder heeft alsnog besloten toch door te gaan.best wel balen. Buitenrit is met de dazen niet te dien. Nu longeren en wat tutten met Nola. Dana was heel lief naderhand.. maar ik baal, 2 jaar geleden kon ze wel door lopen, misschien ligt het aan mij.komen we met longeren wel achter
Ik denk dat je zelf gewoon strenger moet zijn. Een goede mep met de zweep is niet verkeerd hoor, beter dan dat ze je test en doet wat ze wil. Sommige paarden zijn liever lui dan moe en consequent zijn hoort er dan bij. Als er een zweepje nodig is dan gebruik je die eens af en toe. Als ze aan de longe en buiten gewoon doorloopt gaat het echt niet aan een zadel of iemand anders liggen, dan is ze enthousiast dus ik denk dat je wat strenger moet zijn voor haar. En ik hoop echt niet dat je het als een verwijt ofzo opvat want ik bedoel er echt niets slechts mee! Maar als je huilt omdat je je echt niet prettig voelt is het ook niet leuk rijden voor je
jorretje
Geplaatst: 25-06-14 19:20
chimello schreef:
Bones en Shylow zijn nu voor pssm1 getest, vandaag bloed afgenomen. Dus ben benieuwd. Volgende maand weer 4 testen en de maand daarop weer 2. Duur grapje zeg.
Waarvoor bloed afgenomen?
He wat rot van Dana! Doet ze het bij anderen ook niet?
He wat vervelend dat je het niet meer ziet zitten Jolanda...
Hier geen pssm getest omdat we niet fokken, anders zou ik dat zeker wel doen, er is al zo weinig bekend over dit nog jonge ras, belangrijk om de basis dan zo gezond mogelijk te houden.
Met de cliënt loopt ze ietsie door, maar die mept nog al veel. En dan kan ze een half uur vol houden. Draf en een galopje. Ik draafde veel en deed veel tempowisselingen, maar heb t idee.dat t niet aan komt. Heb m'n sporen al af gedaan. Maar ik schop me echt rot. Wil dus even longeren en dan er weer op met les. Of mm zweep werkt niet goed kan ook. Pff baal dr van. Misschien zitten we even op een dieptepunt, veulen kost haar veel energie merk ik.