Ellie, dat klinkt pijnlijk.
Het aparte zweefmoment is even wennen. Ik kan ook absoluut niet zitten op hem nog. Maar goed, we gingen ook even wat harder.
Ik heb wel genoten, van de week eerst maar eens penning halen
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Dat je die niet zou hebben wist je immers toen ze kwam, en hij zal er ook niet komen, dus het zal je ook niet helpen de problemen op te lossen. Tinky moet gewoon naar jou luisteren, ook met Shetten erbij. Ik ben eigenlijk van mening dat als ze aan de grond al over je heen loopt je er al helemaal niet op moet gaan zitten
Als je ernaast geen goede leidpositie hebt (waarbij je nog veel kan doen met lichaamstaal etc.), hoe wil je haar dan ooit van boven wel leiding geven? Dan wordt het dus hoogstwaarschijnlijk dmv strenger bit of hulpteugels of harde hand, dat is niet de manier... Ik weet verder het fijne er niet van, en wil je ook helemaal niet beoordelen op je leeftijd, maar eigenlijk vind ik wel dat als jou moeder een paard voor jou koopt er ook zorg voor moet dragen dat jij goed voor het diertje kan zorgen/ ermee genieten. Dan is het verschil tussen een Shet en een Tinker ineens wel erg groot, en als er dan les nodig is (kan ook om de week of eens in de maand) moet dat gewoon kunnen. Misschien oordeel ik nu te snel hoor, maar je kan beter te vroeg dan te laat beginnen met iemand zoeken die je kan helpen.
Ze kan het ook leuk:
(hoogste wat ik tot nu toe heb gedaan is zo hoog als de bakrand, dat haalt ze ook)
Ik duim mee dat het niet naar jullie komt...

Er zijn veel verschillende Mc D.'s hoor, geen KFC bij jou in de buurt?
Vandaag onverwachts bezoek van een mannetje van het hoofdkantoor, controle dus. Op zich hebben we het prima voor elkaar, maar toch staat alles dan op scherp, dingen als kruimels laten liggen tot alle auto's weg zijn is dan ineens geen optie meer... Ons doel was 5 punten hoger te halen dan de vorige keer, dat was eigenlijk ook wel goed te doen, we hadden een goed team staan, maar uiteindelijk is het helaas maar 3 punten hoger geworden, jammer maar helaas. Eigenlijk mogen we helemaal niet treuren, als je kijkt naar de omzet van de middagdrukte hebben we dik gewonnen, echt niet normaal
, begin van de vakantie... Jammer dat die meneer net vandaag moest komen, op een normale dag hadden we het zeker gehaald (en ja, we waren wel voorbereid op meer drukte, twee mensen extra, maar zoveel drukte?
)

even geen puf voor
wat een smoeltje ook he 

). Wat je ook kan doen is Tinky leren wijken voor druk, dat is al een heel groot iets waar je heel veel mee kan. En iets waar niet iedereen het mee eens is, maar ik denk ik wel in Tinky's geval, werken met voerbeloning, dus als ze iets goed doet belonen met voer. Dat wil niet zeggen dat ze altijd maar wat te snaaien moet hebben, en er is een duidelijke regel, niets geven als zij het vraagt, dan beloon je haar vragen, en daarvan krijg je hele vervelende paarden die continue met hun neus in je jaszak lopen. Sommige paarden doen dat van nature, maar Tinky lijkt me niet zo'n plakkert, en t is ook geen hengst (die maken er nog wel eens een spelletje van). 
. Je kan haar eerst naar voren en naar achteren leren wijken voor druk (voren kan ze waarschijnlijk al = meelopen aan het halster), achteren is druk op de borst (of ook op het halster), dan moet ze achteruit gaan, eventueel kan je dan eerst bijtikken met het uiteinde vh touw. Niet achteruit gaan dan is ook weer een kwestie van niet voldoende leiderschap, dan wijken ze namelijk ook voor jouw persoonlijke ruimte. Luna kan inmiddels achteruit op stem en wijzen, aan het begin ging ze liever dwars door me heen... Daarna kan je ook wijken voor druk opzij, als ze vast staat het "om gaan", maar ook als je haar vasthoud kan je haar leren draaien om de achterhand/voorhand. Met meelopen mag ze jou eigenlijk in geen geval voorbij, de leider loopt altijd voorop met meelopen. En dus als jij stil gaat staan moet ze ook achter jou halthouden. Dat is iets waar ik met Luna nog aan moet werken, als ik er echt streng op ga letten dan lukt het wel, maar ze loopt me nog al eens voorbij (ook als we aan het draven zijn), op zich niet erg, ze heeft een goed ingebouwde noodrem, en doet verder niks kwaads, maar op zo'n moment "faal" ik wel als leider. 

(zei toch dat ik een held op sokken was
)
)
Ik hou daar wel van, al is het soms ook wel lekker als ze gewoon lekker rustig doet (zoals pas in het bos
). Morgen eindelijk weer met haar bezig

Becs schreef:Faye: taxatieforum: word ik daar vrolijk van???
Erg mooie kat zien langs komen
Krolse katten zijn trouwens erg slecht voor je nachtrust, hehehe. Daarom hebben wij alleen hetjes.
Macho Denzel bang voor een skippybal
dus heel veel waarde heeft het niet.. maar het is wel leuk om ong. te kijken wat de gemiddelde bokker voor jou paardje zou geven.
denk dat we maar eens aan schriktraining gaan beginnen met meneer.