[TI] [HK] Voor alle liefhebbers van onze gesokte vrienden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Re: [HK] Voor alle liefhebbers van onze gesokte vrienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:32

Ik hou het bij het gewone, Als er echt paniek uit breekt, dan kan het evt altijd nog.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:34

Ik ent eigenlijk voornamelijk omdat dat moet voor de keuring :o

Dat het dan alsnog kan is niet waar Andrea, bij sommige entstoffen duurt het weken, zelfs maanden voordat het werkt. (Influenza en Tetanus is beide 2 weken)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:35

Oke, dat wist ik dan ook weer niet.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:35

bij ons zijn de paarden ook niet ge-ent. We houden het maar goed in de gaten.
Wel eng hoor...

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:38

check! hihi.. van 'veulen' (3 jaar is ze daar alsnog haha) tot nu:
Afbeelding

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:40

Lekker onschuldig smoeltje ook :+:

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:46

Zo zag Jayney eruit toen we haar al weer twee jaar geleden kochten
Afbeelding
Afbeelding
Dacht een heel verschil van klein ienieminie veulentje tot niet zo'n geweldige jaarling (bijna twee)
Tot gek bok beest wat ze nu is

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:50

Ze veranderen veel he :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:51

Omdat je zegt Jaron nog te moeten enten:

De meest voorkomende enting (en voor evenementen vaak verplichte) die is tegen Influenza en Tetanus, dat is één vaccin. Als je die hebt gegeven moet je binnen 3 tot 12 weken weer enten om het lichaam daadwerkelijk te laten beschermen. Na die twee keer enten kan je spreken van een basisenting. Het is raadzaam om dan na 3 - 5 maanden nog een keer te enten gezien de basisenting van influenza maar 5 maanden werkt. Om de basisenting in stand te houden moet er elk jaar ge-hervaccineert worden, na de eerste hervaccinatie werkt ook de enting van influenza ten minste 12 maanden, die van tetanus werkt gelijk naar de basisenting al ten minste 17 maanden door, na de eerste hervaccinatie is dat zo'n 2 jaar, dus theoretisch gezien zou je die ook om het jaar kunnen geven, maar volgens mij is dat niet mogelijk in praktijk (ivm entstof van DA).

De enting wordt gespoten in een grote spier, meestal is dat de hals of borst, soms de bil. Persoonlijk raad ik aan te enten in de borst, de meningen verschillen erover. In de hals enten is vaak wat makkelijker (helemaal als paarden wat moeilijk doen), maar als er complicatie's optreden, denk bijv. aan een abces is die heel moeilijk te behandelen (kan ook niet open gesneden worden), in de borst kan je een abces wel gewoon open snijden.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:53

Ik ga Luna niet aan het rijtje toevoegen, de eerste weken is ze bij mij erg opgeknapt, maar momenteel vind ik haar weer wat minder mooi, ze groeit wat ongelijk :+ Ach, zal wel weer weg trekken samen met de wintervacht, zo ging dat vorig jaar ook :P

Zal zo wel ff bijlezen, maar eerst wat eten vriendinnetje bellen :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:55

Ik heb op al die jaren nog nooit een abces gehad btw.
Thanks voor de uitleg, die kende ik wel ;) alleen die van rhino en westnijl weet ik van, dta het weinig zin heeft.
Tetanus/influenza geef ik om de 11 maand.
En die krijgen ze bij mij altijd. En dat ik moet bellen om te enten, is omdat hij niet in zijn paspoort staat.
Dus of hij hem nu wel of niet heeft. dan krijgt hij dubbel. dat kan dan geen kwaad..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:56

OK :)
Bij Luna was de basis net een maandje verlopen toen ik haar kocht :( En toen ging ik tussentijds ook nog verhuizen, en toen wist ik dat ze na 6 maanden met stal mee-geent zou worden, dus toen heb ik die enting na 5 maanden mooi laten zitten, was toch niet van plan haar ergens mee naar toe te nemen :+

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:00

@Tamadine; je hebt meteen mijn "zwakke" plekken eruit gehaald.
Ik kan maar niet afleren om bij elke pas been te geven. Heel stom van me.
En die handen, ook zo'n rare gewoonte om links en recht om de beurt te kneden of te vragen in plaats van beide handen tegelijk.
Ondanks het wegspringen had ik toch heel lekker gereden. Hij ontspant in ieder geval na zo'n reactie meteen. Dat deed hij met het slecht passende zadel niet meer. Hij was constant zo gespannen als een boog.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:08

Het zijn kleine punten, die heel veel mensen (ook ik) doen, daarom zie ik ze ook bij een ander.
Ook vnl moeilijk af te leren, dus ik roep altijd, losse teugel te houden tegen mijn bijrijders. Hoe vaak ik daar niet op aan het hameren ben :o en zelf, als ik het doe, krijg ik zo ongenadig op mijn sodemieter.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:16

Heidy, wil je een pb met wat ik zie op je filmpjes of hier in het topic?

Karlijn, jemig, sterkte, meer kan ik er niet over zeggen denk ik...

Rhino is klote, maar tegen de neurologische versie kan je idd niet enten. Wij enten alleen tegen influenza en tetanus. Om de 8 maanden ongeveer.

Verder heb ik een heleboel gelezen, maar kan helaas niet alles bijhouden...

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:17

Kailonne schreef:
@Tamadine; je hebt meteen mijn "zwakke" plekken eruit gehaald.
Ik kan maar niet afleren om bij elke pas been te geven. Heel stom van me.
En die handen, ook zo'n rare gewoonte om links en recht om de beurt te kneden of te vragen in plaats van beide handen tegelijk.
Ondanks het wegspringen had ik toch heel lekker gereden. Hij ontspant in ieder geval na zo'n reactie meteen. Dat deed hij met het slecht passende zadel niet meer. Hij was constant zo gespannen als een boog.

It wasn't me :D

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:18

heidy: vaak kunnen een aantal 'zit' lessen al wonderen doen, puur op gevoel en gewicht rijden..
met een betrouwbaar paard en een ervaren instructeur, en dn zonder beugels en teugels...
heeft by my enorm geholpen, ook in vertrouwen tussen my en het paard. wie weet ook iets voor jou?

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:21

Goeieavond,

weer aardig wat bij te lezen :D ,

Heidy,vind t er netjes netjes uitzien :D idd in de galop of naar de galop toe beetje verkrampt en voorover.maar dat zei je zelf ook al. ;)

ben benieuwd naar de b12 Karlijn

verder mooie foto's gezien.

Nog even over het bit van Tinky,je kan beter bv een pelham gebruiken waar ze naar luistert,die heb je ook in gebroken,dan een gebroken bit en je moet steeds in die mond gaan hangen.

Vandaag lekker naar t strand geweest met Pebbel.Heerlijk gereden en in t water gespetterd.En weer schone sokken,tot ik haar weer in de wei zette... :+

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:26

Zo de filmjes bekeken van Jack, wat blijft het toch een knapperd (zie dat kleurtje tink's graag).
Je benen merkte ik ook op maar das is al gezegd en verder ga ik geen rijtechnisch commentaat geven.
Ik ben van het recreatie type dus nja.

Heb ook de overige post doorgelezen ook over het rhino virus :)

Vandaag niks gedaan op paardenland en op mensenland alleen maar gelezen.
Morgen ga ik wel even wat tutten ermee waarscheinelijk (maantjes vlechten, ...) en moest het droog blijven of even droog zijn
eventueel even gaan wandelen of terug aan de lange teugels.. eventueel een klein ritje :)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:31

Wat leuk die collage karlijn! Mooi die verschillen zo.

Even omdat ik niet wil dat mijn zin verkeerd opgevat wordt, enten tegen influenza en tetanus heeft wel degelijk zin.
Ik bedoelde te zeggen dat je tegen de vorm van rhino die nu heerst niet kan enten

De kans op een abces is wel groter als je in de borst ent lotte.
Ook is het controleren of je niet in een bloedvat zit (wat levensgevaarlijk is) makkelijker in de hals.
Abces in de hals is inderdaad niet zo mooi er zit daar over de spieren een grote peesplaat heen. Abcessen daaronder zijn heel moeilijk te behandelen.
Het heeft alletwee voors en tegens.
Het mooiste zou zijn in een bilspier te enten denk ik, maar dat willen dierenartsen gek genoeg zelf niet zo graag ;) (van wegen trapgevaar natuurlijk)
Laatst bijgewerkt door draaakje op 23-02-12 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:38

Idd maartje,tegen deze vorm kan je niet enten(er is wel een enting,maar niet bewezen dat ie werkt tegen deze vorm van rhino)ruana krijgt ook enkel de basis.Bij ons krijgt de hele zwik tegelijk een enting zodat geen enkel paard vergeten wordt.een paar dagen tevoren krijgen we dat te horen en dan moet je je boekje meenemen en het geld.dus wat dat betreft goed geregeld.ik weet niet zeker,t zou kunnen dat de sportpaarden wel rhino enting krijgen maar dat weet ik niet.
in ieder geval geen zieke paarden hier nu(laten we dat houden zo).
Ik heb inmiddels wel mijn baas ingelicht.Ik werk in de thuiszorg en wij komen ook op boerderijen met paarden.dus toch wel belangrijk dat collega's dit weten??heb nog geen bericht terug gehad,maar dat komt morgen wel..
wat een mooie foto's van diaz karlijn.die is veel veranderd in een aantal maanden.

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:46

Leuk Karlijn die collage!

Hier wordt ook alleen de jaarlijkse "cocktail" gegeven. Rhino is in de buurt in het verleden wel voorgekomen op een manege pak em beet zo 7 km hier vandaan. Trof m.n. jonge dieren en drachtige merries...
Ik hou het gewoon in de gaten, maar dat doet de staleigenaresse zowieso goed voor ons. Er wordt veel uit mijn handen genomen doordat ik op een stal aan huis sta met slechts 7 paarden. Mestonderzoeken, entingen, kuren worden door de eigenaresse gegeven. Ik hoef alleen het paspoort eff een middagje uit te lenen.

Pfff ben stuk. Neem momenteel wat veel hooi op mijn vork en dan wou ik dat het letterlijk was. Zit eff tegen mijn plafond aan, maar zorg wel dat het er niet doorheen gaat. Het is de eindspurt van de opleiding, het fulltime werken in continu, Grace (wat ik errrrug leuk vind ), hondjes, huishouden en het verlies van mijn vader afgelopen november.Heb de opleiding gezegd geen voorkeurs behandeling te willen en gewoon door ga met de opleiding. Ik ben dus ook weer helemaal bij. Geen zin in verlenging. Maar er zit zoveel groots onder joh, waar ik nu gewoonweg geen ruimte voor heb.

Zo nu eff de verjaardagscadeaus voor mijn moeder in pakken. Zaterdag is ze jarig. Morgen werken in dagdienst, dan erna een team winter BBQ en ben dan ook laat thuis. Zaterdag eerst nog een klinische les geven en dan door naar mijn moeders verjaardag. En zondag ga ik naar Grace en doe eff 4 dagen niets meer (behalve de hondjes, grace, huishouden :D )

Welterusten alvast iedereen!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:51

trusten jess, en vast gefeliciteerd met je moeder.
Bijna weekend!!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:55

Net weer zo een vd topic gezien van iemand die er totaal geen verstand van heeft.
Paar filmpjes van steigeren maar het zag er echt niet uit. Als je geen les kan nemen er in heb
ik zo iets van zoek er op z'n minste zoveel mogelijk info over.. zodat je weet wat je doet en welke gevolgen er aan zitten :n

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:57

Denk dat ik weet over welk topic je het hebt. Heb het ook met verbazing zitten lezen