[TI] Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Floortz

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:49

Wat voer je? Staat ze op gras? Al eens insecticide geprobeerd? Veearts erbij gehad voor mijtenonderzoek?
Is het mok of rasp?

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:55

Ze krijgt een handje horsefood THE best omega 369 mix, handje bix over 24 uur verdeeld, onbeperkt hooi, op dit moment nog niet op gras als ze de wei op gaan is de eerste snede er al af.
Mijt heeft ze vorig jaar gehad en kunnen zowel de DA als ik niet meer vinden. Als ik zo kijk op Google heeft het ook wel weer heel veel weg van rasp...
Insecticide nog nooit gebruikt/van gehoord

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:02

Hoger op de benen is rasp. Dan is misschien een kuur om haar organen te zuiveren een idee. (drainagecompositum, mokthee en dat soort dingen) Om de rasp te verzachten kun je o.a. uierzalf gebruiken. Dat verzacht de korsten en die kunnen er een paar dagen later dan af zonder pijn te doen.
Is ze te dun dat je horsefood THE best omega 369 voert? Dat is juist voor dunne paarden om aan te zetten. De meeste Tinkers hebben een heel sober spijsverteringssysteem en zijn over het algemeen niet te dun. Ik zou die een tijd weglaten en kijken wat er gebeurt.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:06

Floortz schreef:
Hoger op de benen is rasp. Dan is misschien een kuur om haar organen te zuiveren een idee. (drainagecompositum, mokthee en dat soort dingen) Om de rasp te verzachten kun je o.a. uierzalf gebruiken. Dat verzacht de korsten en die kunnen er een paar dagen later dan af zonder pijn te doen.
Is ze te dun dat je horsefood THE best omega 369 voert? Dat is juist voor dunne paarden om aan te zetten. De meeste Tinkers hebben een heel sober spijsverteringssysteem en zijn over het algemeen niet te dun. Ik zou die een tijd weglaten en kijken wat er gebeurt.

Dat voer voerde ik voor de lekker na het rijden en ook omdat er weinig suiker in zit.
Zei heeft echt de plekken in haar kootholtes en iets daarboven..

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:26

Hoe heeft de DA gecontroleerd op mijt?

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:27

Leonoor schreef:
Hoe heeft de DA gecontroleerd op mijt?

Huid bekeken en zo'n afkrapsel
Ik heb nog bymite staan dus misschien toch voor alle zekerheid behandelen?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:27

Kwaad kan het niet.... Als ze iets aan de pootjes krijgen is het standaard van de mijt....
Bij ons op stal dan

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:28

Leonoor schreef:
Kwaad kan het niet.... Als ze iets aan de pootjes krijgen is het standaard van de mijt....

Ga ik morgen aan de slag met de Bye-mite

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:21

misschien ook een een analyse doen van het hooi en het krachtvoer achterwege laten. ook misschien een bloedonderzoek laten doen naar eventuele tekorten die ze heeft. zomerexceem en mok/rasp heeft altijd een interne oorzaak.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:03

DarkoFoitzik schreef:
misschien ook een een analyse doen van het hooi en het krachtvoer achterwege laten. ook misschien een bloedonderzoek laten doen naar eventuele tekorten die ze heeft. zomerexceem en mok/rasp heeft altijd een interne oorzaak.

Ik ga eens even bellen met de DA

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 16:49

Vandaag grondwerkles gehad, op advies van haar ga ik Jinty nu van de bix afhalen en haar alleen nog maar een vitaminebrok voeren en hooi. Als hiermee haar mok/rasp/ en jeuk minder word weten we dat het een stukje voerbeleid is. Blijft het hiermee nog.. dan ga ik haar Haylage Balancer bijvoeren.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 08:23

het heft redelijk lang nodig voordat het paard reageert op een ransoens verandering wqat betreft mok/rasp

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:42

DarkoFoitzik schreef:
het heft redelijk lang nodig voordat het paard reageert op een ransoens verandering wqat betreft mok/rasp

Dat weet ik verwacht ook geen verbetering met een week ofzo!

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:47

hallo Bokkers
sorry dat ik er even in kom gedoken, zit wat met de handen in het haar..
Tinker merrie veulen bijna jaarling heeft al lange tijd jeuk die komt en gaat op de onderbuik. een rechte lijn die zich verdeelt in twee zones. 1 in het midden van de buik en vlak voor de navel. Verschillende keren bloed getrokken waar een vitamine te kort uit kwam en tevens een stijging van de leverwaardes , dit heeft zeker met de leverbot te maken waar ze voor behandeld wordt. Maar los daarvan blijft de jeuk echt zeer hevig tot bloedens toe dat ze krabt nu. Het is vorig jaar met het einde van de zomer begin september begonnen. De DA toen geraadpleegd nadat ik het opgemerkt had en hij heeft me toen 'Dog exzema' meegegeven. Een creme die voor honden gebruikt wordt aangezien ze nog jong is en we niet te extreem willen gaan in gebruik van agressieve middelen. Dit heeft een hele tijd geholpen en het was effectief ook weg na een tijd. Poos terug komt het weer oprukken en nu ook aan de rechter voorbenen aan de buitenkant. Terug die Dog exzema aangesmeerd en dit was weer weg. Maar de buik blijft maar drama. Het is een plek zonder haar en korsten die ze tot bloedens toe openkrabt. Heb dan op aanvraag en aandringen van de DA gevraagd om iets straffers. Gisteren Blythe gewassen met Sebacil. Heb dit nu eenmalig gedaan de buik streek en de benen. ik weet niet in welke mate dit zou moeten helpen de Sebacil ? heb ze net weer met de dog exzema ingesmeerd aangezien het weer open lag. Maar kan zo snel niet meer zien waar het aan ligt... Ze krijgt veulen brok en verder droog hooi en nu wat gras. Maandag komt de DA weer langs voor de leverbot en uiteraard weer de jeuk. Sorry voor het binnen stormen , weet niet goed hoe ik haar kan helpen nu ..

EepieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 00:31

Is er iemand met met verstand van chemie o.i.d. die mij antwoord kan geven?

Ik stond net in de supermarkt bij de shampoo afdeling en opeens zag ik Selsun-shampoo staan. In deze shampoo zit selenium sulfide, als ik mij niet vergis zou dat kunnen helpen tegen schimmels en dus tegen sommige (lichte) vormen van mok?

Misschien zit ik er helemaal naast hoor, dan hoor ik dat graag!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 07:37

Ik gebruik zelf selsun tegen een gist infectie die ik op de huid heb. Zou wel even op een klein stukje huid proberen. . Het kan flinke reacties geven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:19

Meganx, jeuk op de buik lijkt me geen mijt, dat zit vooral aan de benen, en andere parasieten zitten ook niet snel alleen op de buik. Ik verwacht dus niet dat de sebacil zal helpen.
Ik zou eerder denken aan een tekort of allergie. Staat het veulen wel eens in het onkruid? Er zijn bepaalde planten die jeuk kunnen veroorzaken als een paard er overheen loopt of er op gaat liggen.
Ook hebben sommig paarden heel veel jeuk tijdens het verharen, die van mij schuurt dan zijn kont open, maar dat zou na het verharen dus over moeten zijn..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:52

Meganx, welke veulenbrok geef je?
Misschien dat het daar van komt en je beter kunt overstappen naar een vitamine korrel of supplement.

Hier ook tinkers,maar jeuk aan de buik ken ik alleen van dat ze in het gras lopen en ze jeuk hebben door de suikers daar in.

Wat voor vitaminetekort kwam er toen uit het bloed en wat doen jullie aan de leverbot.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:22

Ze lopen op een weide met schuilstal en op niet te hoog gras. Kom tot aan de hoeven het gras. Dus raakt zeker niet de benen of de buik.
Voor de leverbot is ze nu eenmalig behandeld met fasinex. De veulen brok is van iemand dit te speciaal heeft samengesteld. Er zitten erg weinig suikers in , speciaal genomen omdat het een koudbloed is en ik niet voor de suiker rijke brok ben .
Een allergie, is een schraapsel nemen dan een aanrader ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:35

Onkruid kan ook jeuk veroorzaken als het veulen er op gaat liggen.
En allergiën kun je helaas vaak niet testen, daar moet je achter komen door gewoon voedingssoorten weg te halen.
Ik zou inderdaad eens beginnen met de veulenbrok wisselen met vitaminekorrel.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:56

vaak is kort gras rijker aan suikers dan volwassen gras. dit kan ook problemen veroorzaken. het liefst het gras zo lang mogelijk laten groeien voordat de paarden erop gaan. volwassen gras dan zich voorgeplant heeft bevat meer cellulose en minder suiker. dit is wle sterk afhankelijk van grassoort. de raaigrassen waar NL vol mee staat is niet geschikt voor paarden, wel voor melkvee.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:48

Kan het overleggen met de weide eigenaar wat het gras betreft, maar toen ze hier kwam vorig jaar had ze het ook in een begin stadium, en tijdens de winter met op en af periodes.
Ik ga aan de slag met het voer , alvast bedankt voor de tips !

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 22:39

Hey ik meld mij hier ook even aan. Vandaag bij mijn oude merrie gezien dat ze kale plekken krijgt op de buik en binnenkant bovenkant van de achterbenen. Ze stond de hele tijd te stampen en naar haar buik te bijten. Toen zag ik het. Ze heeft deze winter wel mok gehad maar is daarvoor behandelt. Is dit mijt of luizen? Heb er totaal geen idee van. Weet alleen dat ze gek wordt van de jeuk en schuurt met haar volledige lichaam tegen de stallingen. Bijt ook in haar achterbenen of naar haar buik. Overal vind ik haar van haar aan de omheining, stalling, etensbakken enzo. Ze zit momenteel,goed in de rui.

[/[img]
Afbeelding

[/[img]
Afbeelding

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 23:35

Heb je dit al laten testen op een schimmelinfectie?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 23:45

Nee heb het pas deze avond gezien de kale plekken. dus da bellen ging nog moeilijk. Had al wel enkele dagen gemerkt dat ze wat schuurde met haar hoofd en zijkant buik en zo. Maar dacht met het warme weer en dikke vacht nog. Ze is wel een cushing paardje van 26 jaar oud