[TI] [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hinke_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:59

Het ontbrak me gewoon aan de tijd om hier even langs te wippen en bij te lezen. D'r gaan gewoon niet genoeg uren in een dag & dagen in een week, hebben jullie dat ook wel eens?

@ Leonoor: Gefeliciteerd met je poezebabies <3

@ Miesemuisje: Wat een schattige avatar!

@ Marian: Weer op Zoë, wat leuk. Volgens mij hoef jij je nergens voor te schamen als je ondertussen al 10 kg kwijt bent _/-\o_

@ Inney: Wat een blitse deken!

@ Jayney: Braaf peerd, leuke foto's. Ontslagen, lekker dan & dat dan ook nog eens via de radio horen, lekker dan.... Die foto's met Fenore :') Ze blijven leuk!

@ Lepel: Vosbont, dus geen effen vos. Ik ben helemaal benieuwd, vosbont is helemaal mijn kleurtje.....

@ Lotte: Wat een blijleespost _/-\o_ Jullie dachten beide bij het longeren 'de aanhouder wint' }>

@ Fayem: Nieuw haar, fijn dat het naar wens is gegaan & dat je blij bent met wat de kapper je heeft aangedaan ;)

@ Juliekeuh: Spannend!

@ Tinkerplein: Vervelend dat je niet weet wat het is. Beterschap met de patiënt!

Hier vanavond de huiskamer vrij gemaakt van meuk, zooi en bende, oftewel al het gereedschap naar het achterhuis verplaatst en spullen opgeborgen in de garage. Daarna het laagje ter bescherming van de nieuwe vloer weggehaald en stofgezogen en gedweild. Ondertussen deed een vriendin de ramen en toen dat alles klaar was hebben we maar een paar meubeltjes van boven gehaald & lekker in de nieuwe huiskamer gezet. Plantjes in de vensterbanken. 't Ziet er zo gezellig uit, dus die verjaardag vieren komt helemaal goed van het weekend!

Gisteren weer op Keira gereden. Las ieders meningen over hoe beleren en wanneer. Ben zelf tevreden met hoe het nu gaat. Ze wordt 4 in april en is gisteren voor de 4e keer 'echt' onder het zadel geweest. Ze geeft zoveel vertrouwen dat ik gisteren echt op het punt stond om even een galopje te 'proeven', terwijl ik echt geen held ben. Merkte trouwens wel dat ze weer dik word, dus maar weer even op rantsoen gezet én meer bewegen, net als een heleboel van jullie :D

Ben in het afgelopen half jaar voor mijn doen behoorlijk afgevallen, al blijft dat lastig. 2 zomers terug waren we in Uganda & daar kreeg ik dysenterie. Zelfs daarmee viel ik niet af.... Beetje jammer, dacht bij mezelf dat dat misschien nog wel het voordeel aan het nadeel kon zijn, maar helaas. Doe d'r niet ontzettend veel voor. Beweeg wat meer en eet wat minder. Dan gaat het langzaam, maar wel goed naar mijn idee.

Morgen druk dagje, dus eigenlijk had ik nu al moeten slapen..... Eerst werken, daarna ramen wassen en naar stal. Misschien nog even mee naar de paardrijles van hubbie, maar dat moet ik nog maar even bekijken. Trusten allemaal, slaap lekker!

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 07:57

Hinke, ik vind beleren niet leeftijdsgebonden vind veel reacties op bokt ook altijd zo overdreven zie toch liever iemand zonder zadel onschuldig op een 2 jarige goed ontwikkelde tinker zitten, dan mensen die een 3 jarige al met elastiek rijden. Ik ben ook van mening dat andere er niet over kunnen oordelen, jij kent je paardje het beste jij weet of ze er in haar koppie aan toe is en in haar ontwikkeling. Ik zou menig bokt ook wel over me heen krijgen als ik ze vertel dat toen ik een jaar of 11 was op een 1,5 jarige tinker ben gezet zonder zadel om het dier te laten wennen aan gewicht, ook al was het maar eenmalig mensen lezen over het algemeen niet verder dan de leeftijd :') Ik woog toen ook echt maar 40 kilo en was een opdonder van misschien 1,50, diertje mocht er gewoon aan wennen. Hebben we toen enkele keren zo gedaan, daarna grondwerk. En met die merrie hobbelde ik zonder zadel met een halster achter der moeder aan in het bos ze was toen 2 ofzo deden we eens in de week blokje om van 15 minuten. Vanaf 2,5 zadeltje erop en vandaar uit alles heel rustig opgebouwd.

Over die manier zullen mensen ook wel hun meningen en vooroordelen hebben maar deze merrie kon het prima hebben was uiteindelijk denk ik zelfs heel goed voor haar. Bij Erynn kijk ik gewoon wanneer ik denk dat zij er in haar koppie en lichamelijk klaar voor is, is dat met 2 prima is dat met 5 is dat ook prima.

Het moet niet gekker worden!
Moet je eerst via de Radio horen dat je per 30 Maart ontslagen bent, en moet je vanochtend op het station nou net geen kranten aan treffen....Zijn ze al aan het uitdunnen dus sommige plaatsen krijgen weinig tot niets meer laat Leeuwarden nou net zo een station zijn. Werkloos -_- Hopen dat ik wat meer diensten kan draaien bij PTC+

Gebeurt ook echt allemaal op het moment dat het met mijn studiefinanciering ook allemaal mis gaat, mijn ouders in Afrika zitten en ik mijn paard ga verhuizen naar een duurdere stalling en mijn gezondheid steeds erger en sneller bergafwaarts gaat :')

draaakje

Re: [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 08:24

veel plezier bij ruana vandaag ellie, succes met sokken knippen.

super fayem dat je haar gelukt is!

Leuk hoor dat het rijden op Keira zo goed gaat!

He wat balen zeg janey....

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 08:59

He @tinkerplein wat toevallig, ik heb ook een dochter van 13 en een zoon van 10, 2 stiefkids van 20 en 22, en dan ook nog 1 van 12, maar ik heb niet dezelfde leeftijd al Heidy........................ :D

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:04

julieke, in je achterste is niet zo handig idd bij gelegenheden, plus het zit ook niet zo lekker denk ik?

Inney, ik heb teveel mismaakte herders met kronkels mee gemaakt, waardoor ik veel respect voor de heb opgebouwd. Ik ga ze niet uit de weg, maar ik zoek ze niet op. Daarbij de harenrotzooi die je er van hebt brr. doe mij mijn russeltje maar :+:
Maar ieder zijn keus.

Lotte, draakje luna. ach dat komt vanzelf goed, geen zorg :D

jayney, het loopt wel raar nu daar allemaal he :(:)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:07

Heb je t al eens geprobeerd met iemand die haar vast houd als je haar die kant op stuurt lotte :)?

Jayney, toch kan ik het daar niet over eens zijn met je :o
Ja elke eigenaar kent zijn eigen paardje het beste, ja die zou het best moeten kunnen beslissen.
Maar de bouw en groei van een paard in genetisch bepaald en de bouw van een paard is gewoon hoe die gaat. Daar hoeft een eigenaar een paard niet voor de kennen. Een 2 jarig paard is gewoon niet uitgegroeid, punt.
Afbeelding
Misschien dat dit voor zich spreekt ;)? Je kan je paard nog zo goed kennen, je kan er nog zo vroeg opklimmen, uitgegroeid of 'sterk' genoeg is het gewoon nog niet.
Dat er mensen zijn die er hun eigen redenen aan vast knopen om er alsnog op te klimmen laat ik even in het midden, omdat ik weet dat er meer dan genoeg zijn hier die dat ook doen. Je zal er mij verder niets over horen zeggen :)
Het is een beslissing die iemand zelf maakt en mijn mening zal zo iemand echt niet veranderen :D

Maar ja met 40 kilo op een 1,5 jarige zitten, het enige wat ik dan kan denken is waarom? Wat heeft het voor nut? Er aan laten wennen? Laat mij alleen maar zien dat iemand daar al zo mee bezig is op zo'n leeftijd anders hoeft het dier er ook niet aan te wennen :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:18

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:35

In dit geval ben ik het wel eens met @mallow, ik vind 1,5 jaar ook echt te jong om te beginnen met inrijden.
Ik vraag me af of dat gevolgen heeft op latere leeftijd.
Ik moet wel bekennen dat ik mijn zoontje van 10 ook op ons belgje heb gezet, die word in juli 3 jaar.
Maar dat was alleen maar even erop zitten, was benieuwd hoe hij zou reageren met iemand op zijn rug.
Ben er wel voorzichtig mee, maar vond dat dat moest kunnen.
Of ik er zelf met 3 jaar op klim weet ik nog niet, dat ligt er helemaal aan hoe hij dan is, lichamelijk maar ook gesstelijk.
Wil het in ieder geval niet overhaasten

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:42

Goedemorgen!

Alweer hard aan het werk, zal later vandaag uitgebreider reageren :j

Moet wel zeggen dat ik het helemaal met Mallow eens ben. Ik zie dan ook echt het nut er niet van in om met een dergelijk jong dier (1,5??) aan de gang te gaan. Laat ze eerst maar eens gewoon opgroeien, daarna heb je nog tijd genoeg om ze 'te laten wennen'.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:44

Goedemorgen :)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:30

Lotte, je verhaal is heeeel herkenbaar !! :')
Kayleigh ging bij het begin met longeren gewoon bijna zitten. Wanneer ik haar dan naar voren wilde drijven ging ze ook steigeren / omhoog.
Ik ging dat gevecht toch niet winnen, daarom ben ik helemaal terug naar de basis gegaan. Eerst braaf meelopen, geen longeerafstand maar er echt gewoon naast. Toen heeft ze nog ruim een maand geprobeerd er tussen uit te knijpen. Ik heb dat gedrag geprobeerd te negeren en dan steeds stelling naar binnen te vragen, zodat ze op mij gericht bleef. Dit ging steeds beter.
Toen dat goed ging ben ik steeds een stapje verder weg van haar gestapt. De lijn werd iets langer. Jahoor, begon weer van voor af aan. Dus weer terug. Elke keer als het een tijdje goed ging, ging ik wat meer vragen. Dus ook de draf erbij en uiteindelijk ook de lijn langer.

Waren telkens maar 5 rondjes links, 5 rondjes rechts. (nog geen 5 min) Heb nu pas 2x de galop gevraagd. Kan haar nu al iets meer, en eerder corrigeren, als ik voel dat ze wil omdraaien.

Ze heeft trouwens nooit meer na die ene rampzalige keer omgedraaid.

Hier een filmpje van hoe ik dat gedrag heb aangepakt. * Hier doet ze nog niet 10% van hoe ze was de eerste keer, maar het geeft wel een beeld. :) Ze geeft eerst aan dat ze het er niet mee eens is, daarna achterin nog een keer, maar vraag ik haar gelijk naar binnen, naar mij toe. Hier valt ze wat stil, normaal moet ze dan ook doorlopen. Maarja als je oude filmpjes kijk zie je altijd wat je fout deed.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:21

Snackie schreef:
inney, dan vind je deze ook wel leuk [BB-ITP] Caution: dog at work!

hee, die eigenaar 'ken' ik ook haha. Ja vind het een gave hond, alleen te laag achter. (Als ik de goede hond voor me heb, even in haar profiel spieken)

Ik heb juist veel Russels meegemaakt die niet helemaal goed waren.. Had echt een afkeer voor het ras. Nu ben ik er 2 tegen gekomen die wél luisteren, wél opgevoed zijn en wél leuk zijn. Dus nu sta ik toch iets opener naar het ras haha. Jack Russels zijn ook gewoon werkhondjes, maar dan in het klein. :)

Oja, en ik durf bijna te wedden dat onze tervuerense minder haart :') (Kenmerk van het ras haha)
De duitse straks dan weer wel, maar ssst :+

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:16

:wave: Goedemorgen

Dat is leuk Hinke, een hubbie op paardrijles :D Geeft dat uitzicht op een tweede Tinkertje? Dan kunnen jullie samen rijden :P

Jayney, gewoon solliciteren bij de Mc, daar zoeken ze altijd wel mensen en die stopt er ook niet zomaar mee :+

Eva, dan doet ze het prima :+ Net als dat ik met haar mee ga lopen op enige afstand. Maar ik ben gekke Henkie niet :roll: Ik weet, dit is gewoon grenzen opzoeken, ergens in een ver verleden voordat ze bij mij kwam heeft ze door dat steigeren vrij moeilijk is om wat aan te doen, dus dat vindt ze maar wat handig als ze iets niet wil 8-) Alleen ga ik gewoon door tot ze het wel doet, en dat gaat soms hard tegen hard (nou ja, ik wordt niet kwaad, daar bereik je niks mee, doortastend en consequent zijn werkt veel beter). Toen ik haar net had deed ze dat met alles, zelfs met uit de wei halen stond ze op haar achterste. Behalve met longeren op die ene kant doet ze het nu helemaal niet meer, dus we hebben samen al best wat bereikt :D

Over dat plaatje, die heb ik al zo vaak voorbij zien komen. Even buiten het feit dat ik 1,5 - 2 jaar echt te vroeg vind (gezien ik vind dat t paard daarvoor een basis aan de lange lijnen moet hebben en het daar in het koppie in die leeftijd lang niet klaar voor is). Heb jij bewijs dat een dier er daadwerkelijk onder lijdt als je er een lichtgewicht iemand op zet voor kleine arbeid tijdens de groei? Wist je dat beweging en lichte belasting juist een positief effect kan hebben op het uitharden van de groeischijven? Zoals je kan zien is een paard met 4 of met 5 ook nog niet uitgegroeid (en een paard groeit heus niet gelijkmatig/symmetrisch). Juist de ruggengraat is het kwetsbaarst, niet alleen omdat je daar op gaat zitten, maar ook omdat je daar het gewicht evenwijdig aan de groeischijven hebt ipv haaks erop. Dus als je je paard tot 4 laat staan en daarna eens vollop ermee aan de slag gaat vraag ik me alsnog af waar je mee bezig bent. Als je iets doet, doe het dan goed. Totdat er voor mij bewijs is dat het slecht is om tijdens de groei rustig aan met zo'n diertje bezig te zijn zie ik geen reden om het te laten. "Vroeger" werden dieren vrijwel altijd met drie beleerd, en er zijn genoeg oudjes die nog fit zijn hoor. Andersom zijn er ook genoeg jonge dieren die al met artrose staan (denk aan Odjus, 5 jaar, niet beleerd en artrose door een trauma). De eerste mensen die bedachten om hun paard langer de tijd te geven om de dieren uit te laten groeien zijn de mensen met Ijslanders. En zijn er onder de Ijslanders dan zoveel minder dieren die op den duur wat gaan mankeren? Als ik in mijn eigen wereldje om me heen kijk niet hoor :n Ik zie een paard ook liever met een ruiter erop rechtuit door het bos sjokken op jonge leeftijd dan drie keer per week een half uur rondjes lopen aan de longeerlijn, dat is namelijk veel belastender omdat het de hele tijd gedwongen wordt onnatuurlijk op een rondje te lopen...

Maar dan ben ik dus ook te vroeg met Luna bezig volgens jullie? O:)

Bedankt voor de tip Simone. Ik moet zeggen, gisteren zat er wel vooruitgang in :j Ik wil het vrijdag weer even doen, als het dan stagneert ga ik denk ik over op jou methode :P Maar wie weet is er stiekem wel een kwartje gevallen dat ze maar beter gewoon kan luisteren. Zo zeiknat als dat ze gisteren was, ik had het wel flink met haar te doen, maar aan de andere kant, eigen schuld, ze is niet achterlijk en ook niet ziek, alleen net zo koppig als dr baasje :Y)

Maar vandaag gaan we leuke dingen, tenminste, ik mag toch hopen dat ze het een beetje leuk gaat vinden vandaag :+ Eerst nog even met Diablo bezig, ik denk dat ik maar eens wat balkjes voor hem neer leg, jammer dat ik geen jollybal heb...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:33

Vind ik eerlijk gezegd wel Lotte :j Ik vind Luna ook nog best jong ogen namelijk.
Maar goed, je hebt gelijk dat je ook met een vier jarige niet ineens vijf keer in de week moet gaan rijden. Maar dat vind ik altijd het ene goed praten door een extreme variant van het andere aan te halen. Beide is in mijn ogen niet goed: inrijden en beleren dient met mate te gebeuren, waarbij het paard vooral de tijd krijgt om het geestelijk te verwerken. Of je dat nou met drie, vier, vijf of tien doet.

De vraag om bewijs vind ik ook altijd zo'n 'recht praten wat krom is'. Als je kijkt naar de groei van een paard, die wel wetenschappelijk is vastgelegd, waarom zou je er dan perse eerder op moeten gaan zitten. Juist inderdaad omdat de rug zo kwetsbaar is. Bewijs dat het niet goed is is imo een drogreden.

Beweging en licht belasten kan op zoveel andere manieren, waarom zou je er dan zo vroeg opkruipen?

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:48

Veel succes vanmiddag Lotte ! :D Ik hoor graag hoe het vandaag ging :)
Bij kayleigh was ook ineens het kwartje gevallen. En tja, soms wil ze het nog wel eens proberen, maar meer uit ondeugendheid. Blijft een kleuter, dus dat proberen vind ik niet heel erg. Gaat namelijk per keer gewoon beter :)

Onderwerp over beleren en de leeftijd blijft altijd bij iedereen een discussie. Zelf merk ik dat ik erg kijk per situatie van het paard. Soms zie je nog van die slungels van 4 waar ik echt niet op zou gaan zitten.

Vind wel dat we elkaar netjes respecteren in het topic. Top meiden !! :) Mag ook gezegd worden.

* Net een appel op. Ik houd niet van appels, maar wat mengen met een beetje citroenkwark maakt zelf een appel lekker. :9

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:49

De groei van het paard is idd wetenschappelijk vast gelegd, echter het effect van arbeid tijdens die groei niet. Ik ben wel benieuwd wat jij, behalve wandelen, dan nog meer verstaat onder licht belasten?

Ik wordt echt happy nu *\o/* Ik heb deze week een nagenoeg perfect werkrooster. Nu was het roosterprogramma kapot en hebben we nog een week hetzelfde rooster :D En het weer beloofd voorjaar. Ben bang dat Luna heel wat kilometertjes moet gaan maken, en eigenlijk denk ik dat de woeste hengst er ook maar eens aan moet gaan geloven :+

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:53

Ik ga vanmiddag niet longeren hoor Simone, vandaag mag ze voor grote paarden-paard spelen :P
Morgen wandelen (kijk het weer :)), i love my job op zulke dagen), en vrijdag gaan we wel weer vechten ~~}> :P Ik ga wel een rondje uitzetten met prikpaaltjes dan denk ik, is iets makkelijker misschien. Alleen hopen dat ze niet al steigerend vast komt te zitten in het draad O:)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:09

Sorry mensen, ik moet nog 35 blz bijlezen ofzo, jullie gaan echt zooooo hard....

Maar had wel alvast even vraagje, hopelijk hebben er mensen ervaringen:
[MD] Mestonderzoek wormen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:12

Tot het derde jaar zie ik niet veel meerwaarde in andere belasting dan wandelen. Longeren is een relatief zware belasting. Je kunt er wel spelenderwijs mee beginnen, net als wat beginselen in de bak. Gewoon er naast beetje sturen, halt houden etc.
Ik ben sowieso pro wandelen. Je kunt er een hele mooie basis mee leggen, daarnaast worden ze er ook gewoon makkelijk en zelfstandig van.

Nou weer hard aan het werk, heb 'maar' tot half 3 dus moet nog even knallen.

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:34

@snackie, ik spuit id voorkant van mijn billen of nja in mijn buik maar heb nu precies zo'n "zwembandje"... achja weggaan doet dat niet meer spijtig genoeg :( heb echt eens meer dan een jaar amper in mijn buik gespoten en toch bleven die boebels met littekenweefsel...

Pffff ben net thuis gekomen en heb de tv aan gezet... ben helemaal in shock!
Had op fb deze morgen op mijn gsm even gezien dat er een busramp gebeurd zou zijn in Zwitserland met schoolkinderen uit België... krijg haast tranen in mijn ogen door die beelden te zien :'(
zoveel doden... al die kindjes kwamen terug van hun skiereis met school... en de ouders weten nog altijd niet of hun kind nog leeft of niet...

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:36

verschrikkelijk he. Word er naar van. Lijkt me verschrikkelijk dat je niet weet je kind nog leeft of niet..

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:49

Zit nu even het nieuws terug te kijken, las het vanmorgen al op teletekst, met tranen in mn ogen! Verschrikkelijk..22 kinderen, dat is gewoon een hele klas.. echt onvoorstelbaar.

Heb net weer even op Spock gereden! Toen ik aankwam lag hij lekker naast zn hafvriendinnetje in de wei, zoo schattig! Maar toen ik er aan kwam stond hij toch wel aardig snel in de benen.

Best lekker gereden, maar op een gegeven moment begon hij weer te klieren. niet reageren op mijn been, trappen, (dreigen te) bokken enzo.. maar op een gegeven moment ging het knopje weer om, en kon ik er nog een mooie uitgestrekte draf en 2 galopjes uitkrijgen :) was weer trots op mn ventje!

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:52

Echt vreselijk dat ongeluk, al die ouders die vanmiddag met het vliegtuig richting Zwitsreland gaan, en niet weten wat ze daar aantreffen, het besef dat de kans heel klein is dat jouw kind nog leeft..........

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:14

Gadver. Wat erg!! heb het net op nu.nl gelezen.

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:23

Ik zat net ook het journaal te kijken. Ik werd er helemaal depri van. Verchrikkelijk. Het zal je kind maar zijn.
En dan die onzekerheid. Sommige kinderen hadden al contact gezocht met hun ouders en jij zal maar een ouder zijn die niets van je kind hoort.....