[TI] Insuline resistentie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:00

Madeliefjes schreef:
Podocomplex van de Groene Os of Podocomp van Phytonics hebben beide geen drainerende werking. Het zorgt voor een verbeterde doorbloeding in de hoeven en gaat ontstekingen tegen. Het is een mooi product voor ponies die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid en ponies die hoefbevangen raken hebben bijna allemaal ir. Dan zou het product ook niet meer gebruikt kunnen worden. Zowiezo kan je bij ir gewoon Drainage complex of Detox comp gebruiken. Er zit nog een groot verschil tussen ir en diabetes.

Het zal idd niet een volledig drainerend produkt zijn maar het helpt wel degelijk de afvalstoffen sneller af te voeren dus toch enigszins drainerend. Zal dan wel minder drainerend zijn voor de organen?

Madeliefjes

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:14

Nou je zegt het zelf al eigenlijk. Podo werkt voornamelijk op de hoeven en niet op de andere organen. En als je paard hoefbevangen is is het van belang zo snel mogelijk de afvalstoffen uit het lichaam te werken, daarom wordt bij hoefbevangenheid ook een drainage kuur aangeraden naast een verbeterde doorbloeding van de hoeven.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:17

:j

Lever jij de produkten van Fytonics ook via je webwinkel?

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:28

Je hebt pb

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 23:02

Dit blijft een ontzettend interessant en leerzaam topic! Ik lees nog steeds stilletjes mee :)

SuperRoos schreef:
Van de leem, wat ook een drainagemiddel is komt dit van de homeopaat die de leem zelf geïntroduceerd heeft in Nederland.. Hij waarschuwde me ervoor..

Verder staat op http://www.nmlhealth.com/ bij de producten van de groene os:
http://www.nmlhealth.com/p,36,509/Drain ... situm.aspx staat:
Geef ook geen drainagekuur in het geval van diabetes omdat het door de prikkelende werking op diverse organen de glucosespiegel in het bloed enigszins kan doen schommelen.

Dit wist ik bijvoorbeeld niet :o Ik heb altijd gedacht dat een kuurtje drainage compositum juist goed was bij paarden met IR en om bevangenheid te voorkomen. Er staat in de tekst niet geschikt voor paarden met diabetes, maar geldt dat dan ook automatisch voor paarden met insulineresistentie?

Evita heeft ook jaren op de glucosamine gestaan, ik heb inderdaad vaker gehoord dat dat niet zo geschikt is voor paarden met IR, maar ik maakte me toendertijd meer zorgen om haar artrose. Toen ze vorig jaar aan de pergolide + magnesium ging, ging ze plotseling veel beter lopen en ben ik gestopt met glucosamine. Waarschijnlijk heeft de cushing (en IR?) veel meer invloed gehad op haar bewegen en het stijve lopen dan die artrose.

Met Evita gaat het trouwens redelijk goed! Ze is nu kreupel aan een voorbeen, de dierenarts is gisteren geweest en het lijkt gelukkig geen hoefbevangenheid te zijn. Even afwachten..
Ik ben niet ontevreden over hoe ze er nu uit ziet en hoe ze in haar vel zit, al zie je nog wel de duidelijke vetopslagplaatsen (manenkam is niet zo goed zichtbaar hier). Afbeelding

Zo zag ze er in haar ergste (te dikke) periode uit;
Afbeelding

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 00:05

Madeliefjes schreef:
Als je paard zo ziek is als jij nu zegt wordt draineren ook ten sterkste afgeraden dus dat vind ik geen vergelijking met paarden met ir die verder niet doodziek zijn.

Op het moment van draineren was hij niet doodziek..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 00:07

Evita ziet er voor haar doen erg goed uit..

Madeliefjes, ik ben ook benieuwd of jij die producten levert en op welke manier dat gaat..

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 07:41

Ik lever geen Phytonics. Dat mag geen enkele webwinkel. Die worden alleen door de dierenarts/HBO geschoolde therapeut verkocht en ook die mogen dat niet via internet verkopen. Want ik heb wel andere producten op de site staan die alleen door dierenartsen worden verkocht maar Phytonics mag niet.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 08:31

Madeliefjes schreef:
.... Zowiezo kan je bij ir gewoon Drainage complex of Detox comp gebruiken. Er zit nog een groot verschil tussen ir en diabetes.

Jij zegt dus dat je wel kunt draineren bij IR?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 08:35

Ireen, heel herkenbaar die onderste foto. Zo ziet die van mij er ongeveer nu ook uit, alleen heeft die van jou een veel langere rug :D
Op de foto van nu ziet ze er goed uit hoor!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:04

singasong schreef:
Madeliefjes schreef:
.... Zowiezo kan je bij ir gewoon Drainage complex of Detox comp gebruiken. Er zit nog een groot verschil tussen ir en diabetes.

Jij zegt dus dat je wel kunt draineren bij IR?

Het verschil tussen diabetes en IR is groot.. Toch is het bij IR ook niet bevorderlijk als de bloedsuikerspiegel gaat schommelen dus ik vind het zeer verwarrende informatie..
Heb overigens zelf gezien wat er met mijn IR paard (zonder complicaties) toen gebeurde tijdens de drainage en ik zou er niet voor kiezen wanneer ze het heel erg hebben..
Misschien overwegen als je een heel eind op weg bent en de waardes al stabieler zijn maar dan wel onder hele goede begeleiding..

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:44

judithM schreef:
zwartepaerd schreef:
Ik heb helaas geen foto's van voor en na, bij onze shet is het uit onderzoek door Eric eruit gekomen dat ze insulineresistent is. Zij kan hoefbevangen raken van een beetje hooi, .

Wat voer je zo'n paardje dan in hemelsnaam?

Dat is gewoon heel erg moeilijk, en blijft altijd "giswerk". Je weet dat als je paard of pony te dik is de kans op hoefbevangenheid heel erg groot is, maar als ze dat niet zijn.....de angst ligt dan zeker altijd op de loer.
Ze krijgt normaal gesproken heel erg fructaanarm hooi, en om de dag lijnzaad. Krachtvoer is echt uit den boze, zelfs een handje is vaak al teveel, ook als het minder dan 10% zetmeel en suikers bevat. Als ze nu naar mijn zin echt te mager wordt door bijvoorbeeld het verharen krijgt ze een kuur vitaminen, daar knapt ze altijd goed van op. Voor de rest mag ze als het goed gaat een half uurtje per dag gras eten, vertrouw ik het niet dan gebeurt dat ook niet ;) Bovendien krijgt ze dagelijks brandnetel waar ik haar glucobalance mee mix .

Geerke, nee, het is absoluut geen vocht, ze ziet er gewoon best wel "grof uit, vooral haar achterhand. Daar overigens geen vetophopingen, wel boven haar ogen, maar geen van onze shetjes vertoont kuiltjes boven de ogen ;)

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:50

Madeliefjes schreef:
Nou je zegt het zelf al eigenlijk. Podo werkt voornamelijk op de hoeven en niet op de andere organen. En als je paard hoefbevangen is is het van belang zo snel mogelijk de afvalstoffen uit het lichaam te werken, daarom wordt bij hoefbevangenheid ook een drainage kuur aangeraden naast een verbeterde doorbloeding van de hoeven.

Helemaal waar, hierbij is draineren heel belangrijk weet ik (helaas) uit eigen ervaring. Ook met de toevoeging van probiotica heb ik hele goede ervaringen ;) Vaak is er bij hoefbevangenheid ook sprake van teveel gif/ afvalstoffen in de darmen, met de probiotica normaliseer je dat weer ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:59

SuperRoos schreef:
Het verschil tussen diabetes en IR is groot.. Toch is het bij IR ook niet bevorderlijk als de bloedsuikerspiegel gaat schommelen dus ik vind het zeer verwarrende informatie..
Heb overigens zelf gezien wat er met mijn IR paard (zonder complicaties) toen gebeurde tijdens de drainage en ik zou er niet voor kiezen wanneer ze het heel erg hebben..
Misschien overwegen als je een heel eind op weg bent en de waardes al stabieler zijn maar dan wel onder hele goede begeleiding..

Maar mss zit er ook een groot verschil in het draineren met leem of met drainagecompositum?!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:02

zwartepaerd schreef:
Dat is gewoon heel erg moeilijk, en blijft altijd "giswerk". Je weet dat als je paard of pony te dik is de kans op hoefbevangenheid heel erg groot is, maar als ze dat niet zijn.....de angst ligt dan zeker altijd op de loer.
Ze krijgt normaal gesproken heel erg fructaanarm hooi, en om de dag lijnzaad. Krachtvoer is echt uit den boze, zelfs een handje is vaak al teveel, ook als het minder dan 10% zetmeel en suikers bevat. Als ze nu naar mijn zin echt te mager wordt door bijvoorbeeld het verharen krijgt ze een kuur vitaminen, daar knapt ze altijd goed van op. Voor de rest mag ze als het goed gaat een half uurtje per dag gras eten, vertrouw ik het niet dan gebeurt dat ook niet ;) Bovendien krijgt ze dagelijks brandnetel waar ik haar glucobalance mee mix .

Geerke, nee, het is absoluut geen vocht, ze ziet er gewoon best wel "grof uit, vooral haar achterhand. Daar overigens geen vetophopingen, wel boven haar ogen, maar geen van onze shetjes vertoont kuiltjes boven de ogen ;)

Niek heeft ook van die vetbulten boven de ogen. Eigenlijk altijd gehad.
Zoals jij met het gras bezig bent doe ik dat ook. Alleen mogen ze bij mij iets langer.
Geef je brandnetel het hele jaar door? Daar hoorde ik pas ook iets over dat dat niet goed is en dat je het beter als kuur kunt geven.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:51

Mijn paard is al jaren insuline resistent, heeft een flinke (soms harde) manenkam en cellulitis op de billen en schouders, maar heeft nog nooit bulten boven de ogen gehad.
Ik blijf hier ook lekker meelezen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:54

Die bulten boven de ogen zijn toch wel sterk een 'cushingbeeld'. Daarop getest?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 23:27

singasong schreef:
Maar mss zit er ook een groot verschil in het draineren met leem of met drainagecompositum?!

Dat zal best, van beiden is alleen bekend dat ze de eigenschap hebben de suikerspiegel te laten schommelen..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 23:28

mysa schreef:

Dit vroeg ik me ook gelijk af Marit.. Niek vanmiddag gezien en verder heeft hij geen eigenschappen volgens mij maar die vochtbulten boven de ogen zijn dat wel echt..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 23:30

romeorowan schreef:
Mijn paard is al jaren insuline resistent, heeft een flinke (soms harde) manenkam en cellulitis op de billen en schouders, maar heeft nog nooit bulten boven de ogen gehad.
Ik blijf hier ook lekker meelezen.

Heb je foto's van je paard, hoe hou hem nu? Geef je hem nog extra toevoegingen of medicijnen..

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:15

Indiana staat vnl. in de (zand)paddock en hooguit 2,5 uur in het land, dit is zomers.
Ze krijgt vrij veel (net niet onbeperkt) voordroog en 's avonds een beetje lucerne (ca 1 gele schep) en 1/4 Marstall Vito met 2 scheppen magnesium.
Ook geef ik regelmatig brandnetel, rozebottel, weidemix e.d. van de paardendrogist.
Ik heb nu een opzetje gemaakt voor een paddock paradijs om te proberen en de laatste 2 dagen hebben ze daar al aardig rondgesjouwd. Zoals het nu lijkt werkt het echt om ze meer te laten bewegen.

Ik zal foto's opzoeken van Indiana.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:04

SuperRoos schreef:
mysa schreef:

Dit vroeg ik me ook gelijk af Marit.. Niek vanmiddag gezien en verder heeft hij geen eigenschappen volgens mij maar die vochtbulten boven de ogen zijn dat wel echt..

Ik zal het meteen vragen als ik het volgende keer weer laat testen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:55

romeorowan schreef:
Indiana staat vnl. in de (zand)paddock en hooguit 2,5 uur in het land, dit is zomers.
Ze krijgt vrij veel (net niet onbeperkt) voordroog en 's avonds een beetje lucerne (ca 1 gele schep) en 1/4 Marstall Vito met 2 scheppen magnesium.
Ook geef ik regelmatig brandnetel, rozebottel, weidemix e.d. van de paardendrogist.
Ik heb nu een opzetje gemaakt voor een paddock paradijs om te proberen en de laatste 2 dagen hebben ze daar al aardig rondgesjouwd. Zoals het nu lijkt werkt het echt om ze meer te laten bewegen.

Ik zal foto's opzoeken van Indiana.

Ok, ik heb die van mij ook op lucerne staan en had verder nog niemand echt gevonden die dat ook had maar jij dus ook
Om welke reden geef jij het? Ik geef het door het hoge aantal eiwitten zodat de suikers goed afgebroken kunnen worden..
Paddock paradise is een goede optie om paarden meer in beweging te krijgen idd. Meestal maken ze er goed gebruik van

Ik ben erg benieuwd naar je foto's!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:20

SuperRoos schreef:
Ok, ik heb die van mij ook op lucerne staan en had verder nog niemand echt gevonden die dat ook had maar jij dus ook
Om welke reden geef jij het? Ik geef het door het hoge aantal eiwitten zodat de suikers goed afgebroken kunnen worden..
Paddock paradise is een goede optie om paarden meer in beweging te krijgen idd. Meestal maken ze er goed gebruik van

Ik ben erg benieuwd naar je foto's!

Over eiwitten gesproken.... in klaver zit toch ook veel eiwit?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:29

ja maar ook enorm veel suiker, net als in de paardenbloem meen ik