BuBBLeGuM schreef:owja over keuringen gesproken.. kan iemand mij vertellen hoe dat ongeveer gaat als wij de veulentjes voor de keuring gaan doen? jullie hebben zoveel ervaring daar in, wij totaal niet.. ben wel benieuwd eigenlijk..
Mijn 'ervaring' is dat je geen voorbereiding nodig hebt, maar daar zal wellicht ene ieder ook weer anders over denken waarschijnlijk...
In elk geval zorg je ervoor dat ze zo goed mogelijk verzorgd er uit zien, ook qua conditie uiteraard.
En netjes opgevoed wel zo fijn, maar bij veulens is dat wat lastig soms.
In de ring gaat merrie aan de hand en veulen los naast de merrie mee. Bij het opstellen (en een rondje met z'n allen) veulen wel vast aan touwtje.
(NSvT:)
De paarden van dezelfde (leeftijds/geslacht)categorie worden eerst per type gekeurd en ingedeeld in subgroep van die categorie. Dan wordt dus elk paard afzonderlijk gekeurd.
De keuring zelf is opstellen voor de jury (normaalgesproken linksom en rechtsom) en dan rechtsom een rondje stap en rondje draf.
Bij het NSvT zien ze er graag lekker de vaart in, dus mijn advies is... laat ze voorbrengen door de voorbrengers die het stamboek regelt.
Dan komen alle paarden van die categorie terug de ring in en worden ze op volgorde van aantal punten gezet. Het aantal punten bepaalt de premie (1e, 2e of 3e). Het paard krijgt punten voor exterieur en beweging.