Gebruik je cydectin rechtstreeks op de benen? Dat werkt namelijk veel beter merk ik. Hier zijn ze er dan meteen voor een aantal maanden vanaf. Volgens mij is het zo dat eitjes na 10 dagen uitkomen, en je daarom tien dagen na de eerste behandeling nog een tweede keer kan behandelen.
Zou ik hier iets mogen posten van een ander ras ook (mini- shet) ? Ik maak er liever geen apart topic voor aan maar zou naast de DA graag de mening van bokkers horen. Eventueel iemand die ik mag pb'en ?
mimeil
Geplaatst: 31-03-16 13:42
Bedankt voor de reacties meiden,
ik heb een vraagje, de sokken van m'n tinker zijn enorm dik, ik verdun de cydectin met water, en "was" haar sokken en wrijf het dus in dr benen..en laat het dan zitten zodat het in kan trekken.. maar nu las ik dat de mijten onderhuids zitten... komt de cydectin dan wel in de huid? of blijft dit in de sokken zitten? ik wil liever de sokken er niet af (laten) halen maar ik wil wel heel graag dat ze van de mijt afkomt...
Hoe doen jullie dit? inwrijven met cydectin tussen de sokjes? en over de rug? en is dat voldoende om van de mijt af te komen?
8nnemiek
Geplaatst: 31-03-16 13:47
Ik zou het niet verdunnen. Ik gebruik een spuit ervoor (zonder naald) en spuit op meerdere plekken tussen de sokken kleine beetjes. Beetje inwrijven zodat het echt goed op de huid zit, en dan wordt het gewoon opgenomen door de huid. Ik doe dan 1/5e over de rug, en tussen elke sok dezelfde hoeveelheid.
mimeil
Geplaatst: 31-03-16 13:57
aha! bedankt!! dan ga ik dat eens proberen, ik vind het best wel een sterk spulletje maar dan ga ik het eens proberen op jouw manier @8nnemiek
Gebruik ook altijd pour on (eprinex dan), niet verdund. Doe 12,5 ml per been rechtstreeks in de kootholte en wrijf het in (handschoenen aan!). Het trekt via de huid het lichaam in. Nooit sokken af hoeven scheren.
Ik meld mezelf hier ook even. Heb een knappe Tinker merrie met hele mooie volle sokken. Alleen wel altijd jeuk van de mijt. Heb eerst een aantal keren met Sebacil gewassen maar dit hielp maar even. Dus nu bijna elk half jaar een spuit ivomec en dan is het redelijk onder controle. Alleen nu afgelopen week heeft ze zo aan haar sokken zitten krabben dat ze heel veel behang heeft "opgegeten"..! Na het lezen van dit topic ga ik van de week haar sokken eens wassen met vlooienshampoo. Het is het proberen waard.
@8nnemiek, ik heb het nu 2x behandeld zoals je aangaf, tussen elke sok met een injectie spuitje
en tadaaaa geen stampemde tinker meer!! Dat helpt echt het beste. Cydectin is een supermiddel maar idd dan wel tussen de sokken op de huid steeds kleine beetjes en dan inwrijven.
Bedankt voor de tip, want mijn tinker is eindelijk mijtvrij!!
Ik moet hier ook weer behandelen. Elke winter hebben die van mij nergens last van, en dan zodra het weer warm begint te worden dan beginnen die beesten ook weer te kruipen schijnbaar Meteen korte metten mee maken
Ik lees hier over cedectin. Klinkt als een uitkomst.
Dus puur in de sokken? Ook nog op de manen en rug?
Hen hier twee jaarlingen staan. 1 kan ik wel wassen. De ander vind dat nog eng. Gaan we met mooi weer wel op oefenen. Maar een is nu sinds een paar dagen aan het krabben in zijn sokken en ik was dus aan het kijken voor iets zonder water.
Het gaat over niet volwassenen paarden. Lijkt me anders?
8nnemiek
Geplaatst: 09-04-16 20:06
Ik heb er een van zo'n 500 kg, die krijgt 50ml (5x10ml) en een van 1000 kg, die krijgt het dubbele. Hoe het zit bij veulens weet ik niet. Staat waarschijnlijk op de handleiding, of anders kun je naar een wormkuur kijken met moxidectine, dat zit nl ook in cydectin. Als dat bv voor veulens de helft moet zijn, dan heb je kans dat dat bij cydectin ook geldt. Even navragen bij de da eventueel.
Ik ben ten einde raad.. Mijn tinkermerrie van 9 jaar loopt in een hit-actief stalling (24 uur buiten met kudde genoten) Ze heeft zolang ik weet al Zomerexceem en heeft hier best wel last van.. Nu zag ik haar schuren aan haar benen en ging even kijken en ze heeft weer nieuwe mokplekken terug gekregen in het begin heb ik die altijd behandeld met hydrocortiderm dit werkte niet meer, daarna met uiercreme, sudocreme, babyolie, en heb haar een tijd puur moc druppels gegeven... Niets helpt en ik weet niet meer wat ik ermee moet doen.. Kaal houden heb ik al gedaan, juist haren, niet wassen met betadine, juist wel..