[TI] Welke hengst voor dekking 2007?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkermuts

Re: Welke hengst voor dekking 2007?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:37

dekgeld ben je zowiezo kwijt over het algemeen, meestal krijg je het volgende seizoen reductie.

wat betreft ki, heb het ook overwogen, maar de kosten v/h dekgeld schieten wel omhoog.
mensen kiezen hierdoor vaak toch voor de wat goedkopere natuurlijke dekking.
aangezien de meeste hengstenhouders niet zo gek veel dekkingen hebben is het geen haalbare kaart.
veel mensen zeggen toe, ik laat mijn merrie volgend jaar dekken door jou hengst hoor, maar vaak kiezen ze op het allerlaatste moment toch voor een ander, maakt niet uit, maar als je gerekend hebt op een bepaald aantal dekkingen, en je doet ki, en dan blijkt dat de helft v/d toezeggingen er vanaf ziet doet dat wel pijn in je knip, en daar ga je met je rietjes.
je mag dus ook niet en natuurlijk dekken en ki, het is het 1 of het ander.

ook voor de hengstenhouder gaat er enorm veel tijd in de natuurlijke dekkingen zitten en zou ki wat meer rust brengen, maar door wat ik geschreven heb heb ik er toch vanaf gezien.
ws is het voor de hengstenhouders met 20 dekkingen en meer wel aantrekkelijk

en ach, het is wel super geweldig al die dames in je land, ik geniet er wel van.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:13

Sjintoo schreef:
Wat ik me afvroeg, kan zijn dat ik de vraag al eens gesteld heb hoor, maar stel je merrie is niet drachtig dit dekseizoen, krijgen jullie dan een deel van het dekgeld terug?

Bij Tommie kom je dan volgend jaar gratis terug....
Mits de merrie na 3 'mislukte' dekpogingen is onderzocht bij de dierenarts en oké bevonden en er een gust verklaring is afgeleverd.
Is de merrie drachtig en kom je het jaar daarna terug voor een dekking dan krijg je ook nog eens 15 % korting :d

Inderdaad goed de dekvoorwaarden lezen...

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:44

voor maestro zou ki eventueel wel haalbaar zijn (al zou zijn eigenaar dat toch nooit doen), maar ik zou het wel erg jammer vinden om de merries niet te zien die gedekt moeten worden. En de meeste komen het jaar erna weer terug met hun veulentjes en dat is toch altijd wel heel leuk om te zien wat er uit geboren is. Al zou het voor maestro wel een stuk rustiger zijn, maar hij vind het hartstikke leuk om te doen. En de eigenaar van maestro reist ook geregeld naar merries en dat is ook altijd erg leuk, zo zie je nog eens wat van hoe andere mensen hun paardjes hebben staan. Dat zou ik allemaal maar moeten missen als hij op ki zou staan.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 20:36

@ Ariebren:
De kosten voor KI zullen voor mij altijd minder zijn als voor natuurlijke dekking (Met Drum dan hè Lachen
Omdat hij zon takke-eind weg staat)

Wat er hier bijkomt in het geval van Kato (mag haar niet in mijn eigen trailer en mag haar ook niet trekken met mijn auto (max belasting is 1200 kilo):
huur vrachtwagen (mazzeltje, tis een vriendin, kosten 15 euro per dag)
diesel (75 euro heen, 75 euro terug, is een old-timer vrachtwagen die slurpt)
bijna 3,5 uur enkele reis, ruim 160 km! Erg vermoeiend vind ik!
stalgeld à 10 euro per dag
scan op waar ze zit in de cyclus, nogmaals scan op ei als het ei bij de eerste scan niet groot genoeg is. Kosten 75 euro per keer, dus met pech 150 euro (Verschilt dus niet met KI, hooguit nog 75 euro extra om te kijken of het ei weg is)

Als de dierenarts komt, neem ik een paar uur vrij, ik laat ze aan het einde van de middag komen.. Wil ik mijn merrie opzoeken in Friesland, dan ben ik toch gauw 2 uur onderweg met de auto heen en ook weer terug. Ga dan niet voor een uurtje daarheen. Zeker de eerste keer wilde ik gewoon een paar keer daar naartoe, omdat het toch onwennig is als je merrie niet thuis is. Niet dat ik de hengstenhouder niet vertrouw, maar je wijffie is er gewoon niet..

Ik laat ze ook liever gewoon bij mekaar lopen, de natuur zijn gang laten gaan, maar voor Kato was het heen en weergesleep toch vrij onprettig. Ze houdt er niet echt van van haar eigen stek weg te gaan en is dan een beetje van slag. Het ene paard verdraagt het gewoon veel beter als het andere paard. Plus dat ik als eigenaar mijn meiske echt heel erg mis als ze er niet is. Bovendien moet ze steeds weer een soort integreren in de bestaande kudde en wordt de eerste 2 dagen behoorlijk te grazen genomen door Bonita, omdat zij als andere dominante merrie weer terug komt in haar kudde.

dekgeld gaat omhoog, springen op de bok kost ergens tussen de 75 euro en 125 euro ongeveer, afhankelijk van het hengstenstation, het verzenden is +- 50 euro per koerier, maar eventueel kan je het ook zelf ophalen. Daarentegen ben je je transportkosten en stalgeld voor de merrie helemaal kwijt.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:40

tinkermuts: je mag in principe wél afwisselen, maar tussen een natuurlijke dekking en KI moet een bepaalde periode én tests zitten ivm SOA's.

edit: Corinne heeft dus bv eens sperma laten invriezen van Chance, voor het eigenlijke dekseizoen begon. Dikkopjes zijn bewaard gebleven (alleen niet betaalbaar Clown en niet voor iemand uit België beschikbaar) en toch kon hij seizoen natuurlijk dekken.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:11

volgens de regels v/h stanboek mag het niet, en het heeft maar weinig zindekseizoen duurt ongeveer maar 2 a 3 maanden.

overigens reis ik ook met mijn hengst, zag dat ook nog ter sprake komen.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:23

Idd bij de ijslanders is het ook al regelmatig uitgerekend en daar kwam ook uit rond/ boven 20 dekkingen per jaar pas rendabel Ja

Ennuh bij bekende warmbloedhengsten is het vaak ook alleen reductie op volgend jaar Knipoog
Zo ken ik iemand die dit jaar waarschijnlijk €1200 kwijt is Wow! --> laatste rietje is ingezet dus laatste kans, maar anders dus idd foetsie geld Scheve mond --> volgend jaar wel 50% korting.

en idd KMD je kunt ook gewoon een show doen *LOL* --> nog lang genoeg de tijd om over te denken Knipoog maar zou wel leuk zijn Ja

3 reizende tinkerhengsten dus OK dan! goeie service Cool --> wel tijdrovend denk ik of? kom je daar aan is ze nog niet goed hengstig of zo Nagelbijten / Gniffelen
Hier op stal staan 2 hengsten dus kan altijd wel ff "testen", maar anders is hengstigheid soms toch een stuk onduidelijker en moet je ook om te schouwen op en neer of?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:29

Bij merries die in de buurt staan rijd ik met de bolle wel heen en weer om te schouwen, merries die verder staan moeten wel even gescand worden wanneer het moment supreme is Haha!

Ik moet zeggen dat het enorm tijdrovend is het hele dekgebeuren, maar wel ontzettend leuk, vooral het telefoontje: het is geboren.........en dan het kraambezoek, zucht, wil z'on kleine iederew keer weer in mijn kofferbak stoppen, maar het mag steeds niet, raar Haha!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:32

Dan had ik het vorig jaar toch wel makkelijk... KI, en om de hoek Haha! Haha! Haha!

Ik vind KI super!! Geen gevaar voor trapperij of bevuiling van de merrie (de hengst kan eventueel wel getest zijn aan het begin van het seizoen, maar je weet nooit of de merries voor die van jou iets hadden), en met scannen kun je mooi op het ei insemineren. Jonge veulens hoeven niet een reis op de trailer, en als merrie-eigenaar wil je toch niet je jonge veulen al meteen 1 of meer weken missen omdat de merrie natuurlijk gedekt moet worden.. En de kans op bevruchting is volgens mij net zo hoog als bij natuurlijk dekken. Nee ik zie alleen maar voordelen aan KI. En al helemaal als een hengst meer dan bijv. 3 merries op 1 dag moet dekken, de laatste krijgt anders een slecht kwakkie met amper nog zaad erin.

Katinka is trouwens nu weer gedekt door de stippel... 23 of 25 juli moet ze nu weer gescand worden.. duimen dat het nu raak is Haha!

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:39

@grid huub is inderdaad wel wat tijd kwijt met het dekken van de merries. De meeste waar huub naar toe reist houden het wel goed in de gaten hoe de cyclus van de merrie is, waardoor hij over het algemeen niet voor niks gaat. En merries waarvan het echt niet duidelijk is die komen meestal gewoon hier naartoe.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:54

Met Baggio wordt in overleg ook gereisd Ja
Gaat zelfs uit logeren, vooral bij merries met jonge veulens, als het niet te ver weg is en het adres staat me aan!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 23:19

Inderdaad. laatste lijkt me inderdaad vrij belangrijk Leonoor.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 22:35

hier hebben we wel een soort van "levend veulen garantie" afgesproken, als syl niet drachtig zou worden of het veulen zou tijdens de dracht dood gaan dan proberen we het volgend jaar nog een keer. ik denk dat als ik zelf een hengst zou hebben dat ik het dan ook zo zou afspreken. vind het zelf wel en hele fijne gedachte.

over KI, vind het aan de ene kant wel makkelijker, ook bij de KWPNers waarbij ik het mee gemaakt heb, je hebt wat meer zekerheid door scannen enz. je merrie blijft schoon en word 100% zeker niet verwond. toch denk ik wel dat het meer tweelingen met zich mee brengt en ik denk dat door een natuurlijke dekking de hormonen misschien meer aangestuurd worden. maar ik snap wel dat mensen die echt fokken met hun paarden (dus zo elk jaar en meerdere merries) dat die hierdoor wel veel minder risico's hebben.

syl word trouwens maandag gescant, ik ben heel erg benieuwt!

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 11:17

Ik ben net naar Bootz gaan kijken! Wat een leuke hengst zeg! Niet TE zwaar gebouwd, vrij rustig, had alleen wat last van die vervelende dazerikken, leuke ruime gangen... Dus denk perfect voor mijn Mieke
En als Mieke niet drachtig is mag ik volgend jaar gratis terug. Dus garantie op een levend veulen!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 12:38

garantie heb je nooit sjontoo, zeker op een levend veulen niet, er kan zoveel fout gaan.
en wie weet is er wel wat met mieke omdat ze nu niet drachtig wordt, heb je dat al laten nakijken? anders blijf je bezig waarschijnlijk.

succes. bootz ken ik zelf niet dus kan niets van de hengst zeggen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 14:46

Sjintoo schreef:
Ik ben net naar Bootz gaan kijken! Wat een leuke hengst zeg! Niet TE zwaar gebouwd, vrij rustig, had alleen wat last van die vervelende dazerikken, leuke ruime gangen... Dus denk perfect voor mijn Mieke
En als Mieke niet drachtig is mag ik volgend jaar gratis terug. Dus garantie op een levend veulen!

Volgend jaar gratis terug is niet gelijk levend veulen garantie Knipoog.
Het seizoen is nu nog wat 'kort' en dan mag je wel vaker volgende keer terug komen.
Levend veulen is doorgaan totdat er een levend veulen geboren is, stel dat het overlijdt onverhoopt...dan wil dat dus zeggen dat ze weer gratis gedekt wordt om 11 maanden later weer te kijken of het leeft..

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 15:38

Ah ma die man zei dat al ze niet drachtig is ik volgend jaar gratis terug mag!
Dobbel Mieke is nagekeken en volgens de veearts mankeert er niks aan haar.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 20:30

hier weer even een berichtje..
Dunla zit vandaag op 15 dagen (vorige keer op 15 dagen een ei van 4 cm)gelukkig deze keer nog niet hengstig en wordt woensdag gescand
ik zal gelijk verslag uitbrengen als ik meer weet Knipoog

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 21:26

succes voor degene die binnenkort moeten scannen....

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 23:02

SYL IS DRACHTIG!!!
vandaag gescant, op de 15de dag dus, wel wat vroeg. het was 2,4 cm groot en geen tweeling. vond het heel erg leuk om het nu eens eindelijk bij mijn eigen merrie te zien!!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 23:03

gefeliciteerd!!

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 23:12

Gefeliciteerd

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 23:14

gefeliciteerd

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 23:30

Gefeliciteerd!

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 23:31

Gefeliciteerd Maartje!

Missy begint weer hengstig te worden. Had ik ook wel verwacht, na een hengstigheid van 1 dag. (Heeft ze vorig jaar ook een keer gehad) Hopelijk gaat het deze keer beter!