[TI] Insuline resistentie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:07

>;) En Koot krijgt dus juist buiten 2 plakjes hooi 1 voerschep Wiesencobs... die week ik tegenwoordig, dan eet hij het beter. Ben gisteren begonnen met er Probioforte en scheutje Trias Omega olie doorheen te doen. Zijn beide op, dan doe ik een kuurtje Drainagecompositum.

SuperRoos

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:14

Ik wilde fiek ook die trias olie gaan geven maar wacht er toch nog even mee.. Dan gaat hij zijn energie uit die olie halen en niet uit het opgeslagen vet.. En dat is nu zijn enige manier om wat vet te verliezen...

Heb je bij de drainagekuur gelezen dat je uit mag kijken bij paarden die mogelijk suikerziekte hebben?
Door de kuur gaan de bloedsuikerwaardes namelijk erg schommelen..
Een leemkuur doet dit ook en daar is Fiek toen goed ziek van geworden..

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:44

ik heb eigenlijk nog een vraag, wie gebruikt hier glucosamine vanwege artrose bij een IR paard.

ook glucosamine kwam ik in een aantal uitspraken van wat experts tegen als minder geschikt voor IR paarden, ik vond vannochtend een abstract van een onderzoek bij mensen en daar schijnt deze stof inderdaad de insuline resistentie te verergeren, wordt ook vermeld dat dit bij dieren al eerder was vastgesteld, zoals gewoonlijk zullen daar wel geen paarden voor getest zijn, anders zouden de uitspraken ook wat duidelijker gedaan zijn.

wat heeft hier ervaring met glucosamine?

de bewering over lucerne vond ik ook vermeld in een onderzoek bij ratten, met diabetes type II, daar had lucerne een gunstig effect op het verhogen van de insuline-waarden, dat is bij diabetes een voordeel, bij IR juist niet, wel weer een ellenlange lijst met mogelijke bronnen, wel apart, was eens een onderzoek uit polen, gelukkig wel in het engels. maar op deze manier kan lucerne dus best in de verdachtenbank gekomen zijn, nu hopen dat er iets aan onderzoek loopt bij paarden.

was toch al een vruchtbare zaterdag, ook over fructaan en IR weer een hint, niet een heel sterke, was helaas geen bronvermelding bij, maar door het afsterven van de darmflora bij een overdaad aan fructaan, zou er meer kans zijn op wat ze leaky gut syndrome noemen, in het nederlands een lekkende darm, zo zou dus een lading suikers in de bloedbaan terecht kunnenkomen, waar een insuline piek op kan ontstaan.

bij koeien ken ik het gebruik van lucerne ook, redelijk, maar dat was om in het totale rantsoen aan droge stof van meer eiwit te voorzien, je gaf dan minder suikerrijke voorjaarskuil en vulde dat aan met de in verhouding wat eiwitrijkere lucerne, lucerne is dan vaak een goedkopere eiwit bron dan soja en is zelf te telen, dus iets "groener"in het gebruik, dat het de werking van suikers beperkt in het lichaam ken ik daar niet van, meer dat een andere verdeling in een rantsoen, een beter resultaat op het eiwitgehalte van de melk heeft en dat is bij melkoeien wat naast vet betaald wordt.veel suikers maken in gras geeft meestal minder eiwit in het gras. ik kan dat niet echt vertalen als iets wat direct nuttig is voor paarden, vervanging van een bestandeel in een koeienrantsoen wordt vaak aangeduid met verdringing, maar dat is in het rantsoen, niet in de koe.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:15

SuperRoos schreef:
Ik wilde fiek ook die trias olie gaan geven maar wacht er toch nog even mee.. Dan gaat hij zijn energie uit die olie halen en niet uit het opgeslagen vet.. En dat is nu zijn enige manier om wat vet te verliezen...

Heb je bij de drainagekuur gelezen dat je uit mag kijken bij paarden die mogelijk suikerziekte hebben?
Door de kuur gaan de bloedsuikerwaardes namelijk erg schommelen..
Een leemkuur doet dit ook en daar is Fiek toen goed ziek van geworden..

Heb je het dan over drainagecompositum? Dat wil ik graag weten waar jij dat hebt gelezen/gehoord?

Van trias-omega olie wordt een paard niet dik. Je geeft hem 1 eetlepel door het voer. Het zorgt er ook voor dat medicatie beter wordt opgenomen in het lichaam. Mijn therapeute adviseerde het ook te geven bij de Gluco-balans.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:17

Daarom geef ik het ook, therapeute raadde vroeger die combinatie aan.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:23

Tug, als Glucosamine een stof bevat die niet goed is zou dat dan kunnen betekenen dat dat in Gluco balans ook zit? Of hebben we het hier over 2 heel verschillende Gluco's.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:24

tug schreef:
ik heb eigenlijk nog een vraag, wie gebruikt hier glucosamine vanwege artrose bij een IR paard.

ook glucosamine kwam ik in een aantal uitspraken van wat experts tegen als minder geschikt voor IR paarden, ik vond vannochtend een abstract van een onderzoek bij mensen en daar schijnt deze stof inderdaad de insuline resistentie te verergeren, wordt ook vermeld dat dit bij dieren al eerder was vastgesteld, zoals gewoonlijk zullen daar wel geen paarden voor getest zijn, anders zouden de uitspraken ook wat duidelijker gedaan zijn.

wat heeft hier ervaring met glucosamine?

Ikke :+
Niek heeft al eerder een heel jaar op Glucosamine speciaal gestaan maar ben toen gestopt omdat hij het niet meer nodig had. Hij had artrose, een 3tje wat na gebruik van de Glucosamine was terug gegaan naar een 1tje.
Niek had een paar maanden geleden weer glucosamine nodig dus was daar mee begonnen. Maar toen ik de Glucobalans ging geven moest ik in eerste instantie stoppen ivm de magnesium die in beide produkten zit. En toen ik vorige week de mest e.d. liet testen vanwege de spierbevangenheid kwam daar uit naar voren dat hij toch ook Glucosamine nodig had en een dubbele dosis Gluco-balans.
Ze heeft wel eens gezegd dat langdurig gebruik van Glucosamine de alvleesklier aantast.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:25

jolin schreef:
Tug, als Glucosamine een stof bevat die niet goed is zou dat dan kunnen betekenen dat dat in Gluco balans ook zit? Of hebben we het hier over 2 heel verschillende Gluco's.

Volgens mij gaat dat dus over magnesium.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:25

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:32

Het zal wel bewezen zijn maar ik luister toch maar naar mijn therapeute.
Als het wordt uitgetest dan geeft het lichaam aan wat op dat moment het hardst nodig is.
Daarbij heeft Niek niet de stempel IR. Hij heeft gelukkig genoeg andere problemen :+

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:35

Damn jongens, vanmorgen een buitenrit gemaakt, maar wat loopt mijn paard weer goed! Dit wens ik iedereen toe, maar ik snap er steeds minder van, ze staat overdag gewoon op de wei, welliswaar kort (maar mooi) gras, in 5 weken opgebouwd van 2 uur naar 8 uur en het gaat super. Ze krijgt nu dagelijks 2kg flexibel move en in de avond/nacht wat hooi, maar dat eet ze bijna niet meer op. Blijkbaar genoeg gras in't buikje. Eigenlijk sta ik paf!

singasong; Magnesium is nodig bij paarden met IR.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:41

Dat sommige van jullie duidelijk kruiden zien in de Glucobalance klopt hoor. De eerste partij die gemaakt is was nog niet zo goed vermalen en de tweede partij is wel goed vermalen. Daarom kunnen sommige de pot schudden tot ze een ons wegen maar nog geen grote stukken kruiden zien.

Bij glucosamine zijn het niet de werkzame stoffen die de ir kunnen verergeren. Het komt omdat er in de meeste gangbare glucosamine preparaten ook suiker zit en je op deze manier je paard ook weer vol stopt met suiker.

En voor de duidelijkheid glucosamine en glucobalance zijn 2 totaal verschillende producten waarvan ik al heb gemerkt dat het tot verwarring kan leiden.

Magnesium is nodig bij paarden met insuline resistentie omdat magnesium de cellen gevoeliger maakt voor insuline.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:03

glucosamine zit niet in gluco-balance, maar in veel supplementen voor artrose, het onderzoek dat ik vond was uit juni 2007 en is een onderzoek geplubliceerd in the american journal of the medical siences, getiteld: Oral glucosamine in dosis used to treas osteoarthritis worsens insulin resistance, auteur Pham et all, de opmerkingen over het gebruik van paarden waren ook recenter en komen uit wat artikelen van the horse.com.

het is qua onderzoek dus het reageerbuisstadium wel voorbij, bij diabetes kun je best wat hebben aan iets wat insulinewaarden opkrikt, bij insuline resistentie kan alles wat dat naast glucose doet toch een extra risico zijn.

paard wat ik gisteravond noemde heeft dus vanwege veulenziekte jarenlang ook glucosamine bijgekregen om de schade te beperken, was dus mijn eigen reden, om even opnieuw opzoek naar meer duidelijkheid te gaan. ik koppel info over andere dieren of mensen nooit 1 op 1 zomaar terug op paarden, vandaar dat ik hiervoor dus ervaringen vraag bij paarden.

over de olie, ook in omega-olie zitten calorieen, die tellen ook, zelfs al is het een lepeltje, zijn vaak juist al die ongemerkte extra's die paarden hun vet helpen vergaren, snoepje, appeltje, stukje wortel, sneetje brood, jaszak brokken tijdens grondwerk of al die onsjes die we ongemerkt extra geven door per schep te voeren ipv te wegen, alleen als je dat afleert kom je een heel eind in het op gewicht houden, olie is een zeer hoogwaardige voedingsstof en je moet dus ruimte hebben om dat te geven, met 1,5% ben je daar echt zo mee aan je grens. insuline is een veel grotere mierenn**ker dan je zelf ooit kunt worden en hetzelfde geldt voor vetopslag.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:44

in de onderzoeken wordt geen consumentenmiddel getest, maar met de werkzame stof zelf, daar zit dus geen suiker bij.

paard waar het om gaat is voor mij een echt speciale, ik vond haar destijds s'ochtends vroeg doodziek, pas een paar uur oud en er zat weinig leven meer in, door alle mkz perikelen waren er geen veeartsen beschikbaar, alles moesten we zelf doen, ook bloed en gewrichtsvloeistof aanprikken, doodeng met alleen een veearts aan de telefoon die aanstuurde, ze bleek dus veulenziekte te hebben en het heeft weken geduurd voor ze weer wat paard werd, ze heeft daardoor ook nog jaren problemen met hoefzweren gehad en het bleef de eerste jaren een zorgenkindje, ik zou het toch erg vervelend vinden dat iets waarvan we dachten dat het haar zou helpen met haar gewrichten, nu best een bijdrage geleverd kan hebben bij het krijgen van IR, baasje lief was ook flink royaal met voeren, maar ze is pas 8(ik dacht elf, maar het was laat, haar maatje is 11) dat is toch behoorlijk jong voor IR, ze deed het juist zo lekker geen extra's meer nodig, gewoon weer een lekker(gestoord) paard, ze is niet van mij, maar ze heeft wel een speciaal plekje.

glucosamine heeft bij haar waarschijnlijk goede dingen gedaan, maar je kunt je ogen niet sluiten, mocht het bij een groep paarden een minder gunstige uitwerking kunnen hebben, ik zou het zelf toch wel prettig vinden om daar dan bij die paarden rekening mee te houden.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:26

singasong schreef:
Heb je het dan over drainagecompositum? Dat wil ik graag weten waar jij dat hebt gelezen/gehoord?

Van trias-omega olie wordt een paard niet dik. Je geeft hem 1 eetlepel door het voer. Het zorgt er ook voor dat medicatie beter wordt opgenomen in het lichaam. Mijn therapeute adviseerde het ook te geven bij de Gluco-balans.

Van de leem, wat ook een drainagemiddel is komt dit van de homeopaat die de leem zelf geïntroduceerd heeft in Nederland.. Hij waarschuwde me ervoor..

Verder staat op http://www.nmlhealth.com/ bij de producten van de groene os:
http://www.nmlhealth.com/p,36,509/Drain ... situm.aspx staat:
Geef ook geen drainagekuur in het geval van diabetes omdat het door de prikkelende werking op diverse organen de glucosespiegel in het bloed enigszins kan doen schommelen.

Dit is de reden dat ik Fiek ook geen Drainage comp van Phytonics erbij durfde te geven als ondersteuning..

Van de olie wordt het paard idd niet dik, wel haalt het er zijn energie uit, en dan dus niet uit het opgeslagen vet dat juist verbruikt moet worden om af te kunnen vallen, zo bedoel ik het meer..
Hij wordt er niet dik van maar het afvallen zal wat langzamer gaan..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:28

singasong schreef:
Het zal wel bewezen zijn maar ik luister toch maar naar mijn therapeute.
Als het wordt uitgetest dan geeft het lichaam aan wat op dat moment het hardst nodig is.
Daarbij heeft Niek niet de stempel IR. Hij heeft gelukkig genoeg andere problemen :+

Ik zal een therapeut idd ook altijd geloven. Niet elke theorie gaat op voor elk paard.. Dat maakt het allemaal extra moeilijk..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:28

jolin schreef:
Damn jongens, vanmorgen een buitenrit gemaakt, maar wat loopt mijn paard weer goed! Dit wens ik iedereen toe, maar ik snap er steeds minder van, ze staat overdag gewoon op de wei, welliswaar kort (maar mooi) gras, in 5 weken opgebouwd van 2 uur naar 8 uur en het gaat super. Ze krijgt nu dagelijks 2kg flexibel move en in de avond/nacht wat hooi, maar dat eet ze bijna niet meer op. Blijkbaar genoeg gras in't buikje. Eigenlijk sta ik paf!

singasong; Magnesium is nodig bij paarden met IR.

wow jolin, hopelijk blijft het zo!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:31

Waarom is het allemaal zo moeilijk :+..
En lijkt voor alle paardjes hier in het topic allemaal een andere aanpak nodig te zijn..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:45

Tug, ik ben het met je eens, ieder pondje gaat door het mondje ;) Maar goed, mijn therapeute (klinkt een beetje afgezaagd) zegt dat als je Glucosamine zonder de trias geeft je paard op den duur uit elkaar valt. Heeft met de opname van de calcium te maken.

Ik weet trouwens niet of er in iedere Glucosamine ook Magnesium zit maar ik die ik gebruik wel.

Jolin, wat super dat je paard zo goed loopt! Jouw dag kan niet meer stuk :D

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:48

SuperRoos schreef:
Van de leem, wat ook een drainagemiddel is komt dit van de homeopaat die de leem zelf geïntroduceerd heeft in Nederland.. Hij waarschuwde me ervoor..

Verder staat op http://www.nmlhealth.com/ bij de producten van de groene os:
http://www.nmlhealth.com/p,36,509/Drain ... situm.aspx staat:
Geef ook geen drainagekuur in het geval van diabetes omdat het door de prikkelende werking op diverse organen de glucosespiegel in het bloed enigszins kan doen schommelen.

Dit is de reden dat ik Fiek ook geen Drainage comp van Phytonics erbij durfde te geven als ondersteuning..

Van de olie wordt het paard idd niet dik, wel haalt het er zijn energie uit, en dan dus niet uit het opgeslagen vet dat juist verbruikt moet worden om af te kunnen vallen, zo bedoel ik het meer..
Hij wordt er niet dik van maar het afvallen zal wat langzamer gaan..

Je geeft Fiek toch Podocomplex? Mag dat wel want volgens mij is dat ook een soort van drainagemiddel.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 18:43

Podocomplex van de Groene Os of Podocomp van Phytonics hebben beide geen drainerende werking. Het zorgt voor een verbeterde doorbloeding in de hoeven en gaat ontstekingen tegen. Het is een mooi product voor ponies die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid en ponies die hoefbevangen raken hebben bijna allemaal ir. Dan zou het product ook niet meer gebruikt kunnen worden. Zowiezo kan je bij ir gewoon Drainage complex of Detox comp gebruiken. Er zit nog een groot verschil tussen ir en diabetes.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:16

singasong schreef:
Je geeft Fiek toch Podocomplex? Mag dat wel want volgens mij is dat ook een soort van drainagemiddel.

Dat is geen volledige drainage..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:17

Madeliefjes schreef:
Podocomplex van de Groene Os of Podocomp van Phytonics hebben beide geen drainerende werking. Het zorgt voor een verbeterde doorbloeding in de hoeven en gaat ontstekingen tegen. Het is een mooi product voor ponies die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid en ponies die hoefbevangen raken hebben bijna allemaal ir. Dan zou het product ook niet meer gebruikt kunnen worden. Zowiezo kan je bij ir gewoon Drainage complex of Detox comp gebruiken. Er zit nog een groot verschil tussen ir en diabetes.

Ik zou het risico niet opzoeken wanneer niet nodig.. Mijn paard had ernstige schommelingen in zijn bloedsuiker en lag op een gegeven moment kantje boord.. Ondanks zijn IR dus ook andere bijkomstigheden..

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:44

Als je paard zo ziek is als jij nu zegt wordt draineren ook ten sterkste afgeraden dus dat vind ik geen vergelijking met paarden met ir die verder niet doodziek zijn.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:58

SuperRoos schreef:
Ik zou het risico niet opzoeken wanneer niet nodig.. Mijn paard had ernstige schommelingen in zijn bloedsuiker en lag op een gegeven moment kantje boord.. Ondanks zijn IR dus ook andere bijkomstigheden..

IR staat ook nooit op zichzelf. 'IR' is een ziekte maar ook een symptoom lijkt mij?!