[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mira283

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:45

Welkom noaenkelly. Leuke verzorg tink kruising heb je

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:50

Een knapperd! Welkom!

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:52

Dankjewel!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:52

Knapperd hoor, grappige kruising ook!

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:25

lees ook af en toe nog mee, jullie kennen het druk druk druk. Gezin, werk, hondjes, paarden en nog een beetje sociale contacten.

Hier gaat alles zo z'n gangetjes, moet even in het boekje kijken maar eerdaags zal karel wel 5 worden. Vandaag voor het eerst een kruisje met hem gesprongen en daarna nog even mee het bos in.

We zijn inmiddels een jaar verder en heb weer bevestigd gekregen dat met rust, regelmatig, ruimte voor het karakter van een dier, je weer een fijn dier onder je kont kunt krijgen.

Dus nog even voor al die mensen die er echt van overtuigd zijn dat bij handelaars de "verkeerde" paarden staan, echt niet :D

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:22

@dagmach je moet ook mazzel hebben bij een handelaar. Ik ben er klaar mij heeft mij twee paarden gekost.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:27

Heb je je merrie al verkocht mira?

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 14:04

Ja die is terug naar de handelaar gegaan eind maart. Nu rijpaardloos heb de shet nog gelukkig. Nu sparen voor een leuk passend paard

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 16:32

Mira283 schreef:
@dagmach je moet ook mazzel hebben bij een handelaar. Ik ben er klaar mij heeft mij twee paarden gekost.

Mmmm apart om de handelaar er de schuld van te geven dat het je twee paarden gekost heeft!. Weet nog de discussie voordat jij je laatste paard verkocht maar ook het paard dat je daarvoor had.
Het was toen al duidelijk dat we nogal verschillen in ervaring, manier van werken en de denkwijze over het omgaan met paarden.
Ik blijf er van overtuigd, waar je je dier ook vandaan haalt ( particulier/handelaar) met kennis van zaken,geduld, zonodig begeleiding en vooral een dosis ZELFREFLECTIE, je plezier kunt hebben met een dier.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 17:23

Foto-bommetje dan maar :P

Afbeelding
Afbeelding
De kleinste zwart met witte

Afbeelding
De grootste

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
:P
Afbeelding
Afbeelding
Alweer 11 maandjes oud, gek idee, net zo lang als dat ze in haar moeder heeft gezeten :)
Afbeelding
Lieve Iz
[img]https://farm8.staticflickr.com/7402/14125106073_3165e50325_c.jpg
Lieve Bonnie
Afbeelding

En de liefste kip doet een 2de poging op haar eitjes.(hiervoor was ze er na 4 dagen vanaf gegaan.)
Afbeelding

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:11

Leuk om Bonnie weer even te zien, superpeerdje!!

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:12

dagmach schreef:
Mira283 schreef:

Mmmm apart om de handelaar er de schuld van te geven dat het je twee paarden gekost heeft!. Weet nog de discussie voordat jij je laatste paard verkocht maar ook het paard dat je daarvoor had.
Het was toen al duidelijk dat we nogal verschillen in ervaring, manier van werken en de denkwijze over het omgaan met paarden.
Ik blijf er van overtuigd, waar je je dier ook vandaan haalt ( particulier/handelaar) met kennis van zaken,geduld, zonodig begeleiding en vooral een dosis ZELFREFLECTIE, je plezier kunt hebben met een dier.

Oftewel ik ben geen paardenmens? Heb alles gedaan wat ik kon doen, Osteopaat, tandarts, veearts, les en door laten rijden. En dan ligt het bij mij? Vertel mij dan maar welke weg ik dan in had moeten slaan ;).

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:23

He, zie dat ik de foto van Bonnie verkeerd heb neergezet, hier de goede :)
Afbeelding

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:39

Nog even ter verduidelijking voor Mira, heb niet goed gequote)@dagmach je moet ook mazzel hebben bij een handelaar. Ik ben er klaar mij heeft mij twee paarden gekost.
[/quote] Quote niet goed gegaan van Mira

Ik blijf er van overtuigd, waar je je dier ook vandaan haalt ( particulier/handelaar) met kennis van zaken,geduld, zonodig begeleiding en vooral een dosis ZELFREFLECTIE, je plezier kunt hebben met een dier.[/quote]

Oftewel ik ben geen paardenmens? Heb alles gedaan wat ik kon doen, Osteopaat, tandarts, veearts, les en door laten rijden. En dan ligt het bij mij? Vertel mij dan maar welke weg ik dan in had moeten slaan ;).[/quote]Quote niet goed gegaan van Mira

Oké ga ik het jouw nog een keer uitleggen. Jouw verhaal staat me nog zo goed bij omdat toendertijd heel veel mensen jou goed bedoelde adviezen hebben gegeven en ik ook over jouw probleem privé ben benaderd.

Toen ik Karel kocht als net 4 jarige kocht jij Emira als 4 jarige, vandaar dat jouw verhaal mij nog bijstaat. Jouw eerste berichten waren zeer positief, er was een "klik" , zelf met proefrijden was je niet bang en wilde tzt wel een veulen met haar, nee dit dier zou niet zoals (ik dacht Amigo) verkocht worden maar tot haar dood blijven, dit was echt jouw droompaardje.
In eerste instantie ging het goed, pas toen je wat meer van haar ging vragen ging het minder. Dier liet zich niet meer pakken in de wei, ging staken, zelfs steigeren. Je begon te schrijven over puberen van het dier, door je heen denderen, je moest haar "aanpakken" , problemen met aansingelen, stress.

Ik begon toen mee te denken en te adviseren (hele stukken tekst heb je van bokt gehaald want het is niet leuk om te horen dat het anders moet), vond het zo sneu voor dit leuke beestje.
Tja en wat schreef ik, jong dier, zet haar op de wei, ga onder begeleiding met haar aan de gang, koop eens een goedpassend zadel (een half jaar later had je die nog niet), geef dit dier de tijd als je zoveel van haar houdt, wat is nu een vierjarige?

Ik had natuurlijk Karel, die moest ook wel eens denken ( jij noemt het staken) en die kwam ook weleens omhoog (ik voelde dat ik hem blokkeerde dus had niks met het dier te maken) Bij het zadelen schrapen (jij noemde het irritant gedrag, wij zeggen hij heeft er zin in vandaag). Oftewel wat ik als normaal gedrag zie bij een nog jong paard begon jij te betitelen als lastig.

Zie en dat heeft met inzicht, rijtechnisch kunnen, maar vooral met luisteren naar anderen, lessen en ZELFREFLECTIE te maken, het is niet het paard maar de manier waarop jij als eigenaar het "probleem" benaderd. En dat deed jij zo in mijn ogen niet oke', en ik heb je daar uitvoerig over benaderd.

Uiteindelijk nu we een jaar verder zijn, ik het jonge dier tijd gegund heb, en nog steeds ligt de lat laag. Zit ik met een fijn paard, loopt goed in de bak,gaat mee naar het bos,vriendelijk naar de mens en moet jij nog eens verwerken dat het weer niet gelukt is!

Dan nog even over ostheopaat, tandarts, zadelmaker, lessen dat hoort gewoon bij het hebben van een paard, trouwens een goede zadelmaker ook, maar dat stukje begrip voor het dier (een dier is niet tegen je maar begrijpt je niet) dat is niet te koop dat moet je als "echt" paardenmens in je hebben of zonodig aannemen van mensen rond je heen. Spijtig dat je dat niet gedaan hebt en dat ik de ruimte niet had om Emira hier een jaar op stal te zetten!

Vandaar dat het mij in het verkeerde keelgat schiet weer zo'n opmerking over handelaars, je blijft maar denken dat het daar aan ligt.

Uiteindelijk blijf ik met goedbedoelde adviezen komen. Dus hier nog één voor jou.Koop een tienjarige goedmoedige, ietwat flegmatieke ruin, die al veel in het leven heeft gezien, netjes opgevoed, ga daar lekker op boscrossen, en ga vooral genieten.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:50

@dagmach zal de rest van hoe IK verder ga in pb zetten. Zet ik hier niet neer. En ja ik heb van mijn fouten geleerd ;).

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:54

Handelaar, fokker of particulier, er zitten overal rotte appels tussen.
Je moet maar net pech hebben.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:59

Dames ik kruip onder mijn meeleessteen. Aangezien ik me nu ontzettend aangevallen voel. En ik beter maar mijn mond kan houden

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:02

chimello schreef:
Handelaar, fokker of particulier, er zitten overal rotte appels tussen.
Je moet maar net pech hebben.

Probeerde juist uit te leggen dat het niet alleen een kwestie van pech hebben is maar voor het zoeken naar de oplossing voor het pechgevalletje. :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:17

Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor achtergrond het paard had vóór de handelaar. Toevallig weet ik die van Karel, die heeft een hele tijd bij die van mij in de wei rond gescharreld. Maar niet elk paard komt zo weg, en niet elk paard heeft dezelfde achtergrond.

Jes heb ik ook bij een handelaar gekocht. Handelaar/fokkerij, ITS in Ees. Werd heel eerlijk gezegd dat ze niet van 'in de bak rijden' hield maar buiten braaf was. Nou, dat klopt. Buiten was ze braaf en in de bak vloog ze elke keer bokkend naar de uitgang. Volgehouden en een paar jaar later was het een volleerd westernpaard wat op één hand vliegende galopswissels sprong. 't Kan verkeren :))

Nog een plaatje van gisteren, de stalgroep staat weer op de zomerwei.Flynn (en Jes) stonden al aan die kant, maar die staan nou ook weer op het volle gras. Feest! En Flynn heeft zowaar alle nieuwe paardjes heel gelaten. Hij had vandaag wel véél praatjes, als Koning van de Zomerwei :+
Afbeelding

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:14

Mooie foto Berdien!

Wat ik nog wel wil vertellen. Samen met Emira een doodsbange bevangen shetlander merrie meegekregen. Met heel veel geduld en fantastische verzorgster werd het doodsbange beestje een schat. Omdat ik haar niet kon houden heb ik een ander huisje gezocht. Beter kon ze het niet krijgen. Dus ik neem mijn woorden terug wat handelaren betreft. Misschien had ik Emi net als de shetlander moeten benaderen? Dagmach bij deze zelfreflectie en hulp, geduld is er wel bij mij. Zelfde geld voor Pippin deze was minder extreem maar handen vol aan gehad.

Wat rijpaatd betreft. Ik ben aan het sparen en aan het kijken naar een geschikt paard/pony.*kruiptweeronderdemeeleessteen*

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:38

Nou voor mij hoef je niet te gaan Mira, ik kan me goed voorstellen dat slechte ervaringen niet leuk zijn. Spaar lekker door voor je droompaardje in ieder geval. Jij moet de ware gewoon nog tegen het lijf lopen :)

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:54

Leuk te horen dat het goed gaat met Karel, Dagmach :D
Volgens mij is hij van 21 of 23 mei.

Mira,ik denk dat het voornamelijk goed doorsparen en uitgebreid zoeken voor jou is.
Vraag naar ervaringen van mensen,neem altijd iemand met verstand van paarden mee en ga een aantal keer terug.
En je hoeft niet onder je meeleessteen hoor,denk dat alles nu wel gezegd is.

Mooie foto Berdien,lieve Flynn en oude gek Kamiro kan er ook nog wat van!

Vandaag voor het eerst,helemaal alleen een buitenrit met Blue Boy gemaakt!Genieten!
Volgende week hier weer een clinic grondwerk,dit keer ook met rijden erbij,eens kijken hoe ik nog meer ontspanning bij hem kan bereiken :j

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:55

O ja,leuke kruising hoor noaenkelly! :')

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:04

Zo goed van jullie Carolien! *\o/*

Kamiro is er net als Flynn maar drukdrukdruk mee :') De enige die zich weigert gek te laten maken is Jes. Die heeft gras, eindelijk gras en al vergaat de wereld, zij kauwt onverstoorbaar door :')

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:40

@ voor Berdien

Heb Karel vooral aangehaald omdat zijn aankoop parallel liep met die van Emira, zelfde leeftijd en ik veel van haar gedrag herkende in die van Karel oftewel jonge paarden, pas verplaatst, pas onder het zadel gedrag. Alleen onze uitleg en manier van handelen, zelfs het doen van een aankoop verschilen nogal.

Zag karel staan bij de handelaar, leuk, jong dier, heb hem gezadeld, in de wei gereden en op de trailer mee naar huis genomen. Ik zoek geen "klik", geen droompaard, hoef het verleden niet te weten maar weet dat elk dier met rust,regelmatig,inzicht uitgroeit tot een fijn dier.
Karel is dan ook niet het eerste paard dat we beleren :o

Pas toen ie op stal stond en ik zijn papier had ben ik hier gaan zoeken en was verrast over het verleden van Diablo van de Bonte Parel.

Wat ik veel mis, en dat is dan ook het punt waarop ik ga schrijven is dat problemen bij een dier gelegd worden, termen als paard gaat klieren, paard gaat zomaar rennen, bokken, is enkel dat een dier iets aangeeft. Zadel dat niet pas, beleren dat te snel gaat, lijf dat niet meewerkt enz. Ik mis vooral de echte liefde voor het paard, uitgaan van het goede, een dier is er niet om het baasje te pesten. En juist dan moet je heel diep nadenken, overleggen, deskundige mee laten kijken.