[TI] Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:23

duurt heel lang eer je het niet meer ziet (het eruit gewasen/gesleten is). Maar deed hier prima zijn werk met de wondjes.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:28

naja hij heft zwarte sokken dus echt zien zul je het wel niet
Afbeelding

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:29

Bij mijn tinker scheelde het al of hij eerste snee hooi kreeg of tweede.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:32

daar gaat het bij mijn huidige stal een beetje mis. ze maken hun Eigen voordroog, dit is van ok kwaliteit in de zin van: het is grof en stengelig. ik heb helaas niet de keuze van snede ruwvoer nog de keuze voor hooi en of voordroog. met voordroog bedoel ik iets tussen kuil en hooi met betrekking tot fermentatie en vocht. nu is dit voer wel gefermenteerd, in zekere zin. krachtvoer krijg thij alleen in de vorm van heysters healthy herbs. ik ga eens overleggen met het stal management over andere snedes en eventueel hooi.

hoe lang duurt het voordat een verandering in voiding zichtbaar is voor de mok/rasp?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:54

Ik zie het binnen een week of 2.
Maar ik zie het voorafgaand aan de mest. Hij reageert er behoorlijk op met slappere mest of mooie ballen.
Nu is er weer een iets nattere baal aangebroken en heeft hij weer soepele mest en wat plekjes. Ik smeer ze trouwens in met uierzalf van de trekpleister. In die tubes zitten ook kruiden. Bevalt mij beter dan sudocreme.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:08

@Floortz, bedankt voor de reactie, er had dan al een groot verschil moeten zijn. misschien nog wat aan het voer aanpassen.

ik ben nu begonnen met de baluwspray. het lijkt wel te werken, de plekken worden hard en erg droog. helaas zijn de haren eromheen ook nu kapot denk ik. we gaan het zien.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 23:34

Ik meld me hier ook 'graag' met mijn 22-jarige merrie.
Elk voorjaar krijgt ze dit soort open wonden op haar achterbenen (alleen daar).
Er komt geel vocht uit, het jeukt en de huid/haren laten los in plakaatjes.

Ik maak het schoon met lauw water, dep het droog en smeer honingzalf, omdat ze daar in het algemeen goed op reageert.
Zilverzalf van de DA hielp hiet.

De plekken worden nu echter wel erg groot dit jaar, een paar zijn zo'n 2-3 cm doorsnee.

Maar wat is het? Wie herkent het?
Ze is sowieso erg gevoelig en heeft snel allergische reacties.

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 06:59

Mijn belg heeft vergelijkbare plekjes. Hij krabt, bijt of schuurt het zelf open volgens mij, maar waar de jeuk precies vandaan komt..? Mijt? Verharing? Allergische reactie? Slecht werkende lymfeklieren?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:50

lijkt een beetje op de plekken in de flanken en onder de oksels wat die vna mij soms heeft. hier groeien de haren wel weer terug zodra het uitvalt nog komt er vocht uit.... ik zou het niet te nat maken, goed droog houden en ontsmetten. wat zegt de DA?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:45

DA heeft vandaag er naar gekeken, maar weet ook niet hoe het komt. Het rare is dat het elk voorjaar terug komt en altijd alleen op die plekken.
Nu hydrocortiderm gekregen om te smeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:50

Hydrocortiderm helpt wel erg goed :j

Mijn pony had dus dit tussen zijn billen

Afbeelding

En na wassen met hibiscrub en insmeren met zinkzalf
Is het nu zo

Afbeelding

Gaan bij jouw dier de haren er verder ook af?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 22:32

Ja, er laten echt plakaatjes huid met haar los.

Vandaag ziet het er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 22:58

vandaag ging ik de benen van een paard op de manege afspuiten. onder alle viezigheid kwamen rare kale plekken tevoorschijn. ik haalde er iemand bij en die zei dat het kwam van ouderdom. ik geloof er niks van.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 00:00

Misschien een rare vraag, maar ik vroeg me van mijt het volgende af:
kunnen mensen ook besmet worden met mijt?
Het zijn immers ieniemienie kleine beestje die zich door een paardenhuid kunnen graven, mensen hebben een dunner (makkelijker?) te ondergraven velletje.
Ik vroeg het me af omdat ik altijd met blote handen in de sokken zit, van tink met zware mok/rasp.

Hoe besmettelijk is het trouwens op een stalling, kun je het voorkomen met eigen poetsmateriaal per paard of springt mijt al over als de dieren samen in de wei of langs elkaar lopen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 00:13

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:35

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:43

Mijn tinker heeft sinds een week wat witter schilfers/korsten op de achterkant van haar been ter hoogte van de knie. Kan dit rasp zijn? En wat kan ik hier het beste mee doen?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:54

Kan zeker rasp zijn.
zijn de benen droog? krijgen ze de kans om te drogen?
wat krijgt ze voor een voer?
verleden met mok/rasp?

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:35

Vorig jaar had ze een zelfde soort schilfers op dezelfde plaats. Is toen vanzelf weg gegaan. Ze krijgt metazoa vitaminebrok. Vorig jaar heeft ze wel wat kleine mokplekjes gehad maar die waren ook zo weer weg. Ze staat nu droog, maar in nattere periodes staat ze in de bak die dan wel vrij nat is maar ook plekken om droog te staan. snachts staat ze op stal dus dan kunnen de benen drogen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:39

dan zou ik er niet al te veel aan doen. het kan een dip zijn in het immunsysteem. mischien in deze periode net wat meer vitamin brok voeren?

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:42

Nog even terugkomen op het mijten behandelen.
Ik las dat je dat kan behandelen met zo'n anti vlooienspray (weet even de naam niet meer)
Nou vroeg ik me af: hoe gebruik je dat, omdat de benen ook absoluut met mokzalf gesmeerd moeten worden, vanwege de snelle hardnekkig korstvorming van de rasp.
Dus hoe:
Eerst anti-vlo en daarna nog zalf smeren,
eerst zalf en daarna anti-vlo,
of is die combinatie helemaal niet mogelijk?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 21:09

Ik heb het een keer geprobeerd, maar het deed helemaal niks bij mijn paard. Sebacil of cydectin werkt veel beter.

Ik zou voorzichtig zijn met mokzalf bij rasp. Vaak komt rasp juist voor op een droge huid, en mokzalf droogt ook juist uit dus vererger je het probleem alleen.
Heeft je paard schilfers bij de knieën of over de hele benen? In de knieën behandel ik het alleen door schilfers weg te kammen met een vlooienkammetje, eventueel een beetje vacht weg te knippen/scheren en met uierzalf smeren als er echt kloofjes zitten en de huid te droog is.
Voer aanpassen, en dan wordt het bij mijn paarden meteen minder :)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 20:20

Nou jaaaaa...twee weken geleden de voorbenen achter de knie rasp en korsten (smeren, smeren) en het is een dag of 4 droog mooi zonnig weer....alles weg. Huid rustig, losse korstjes zijn er makkelijk uit te borstelen, haren liggen weer plat.... Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het niet alleen door het voer komt, maar dat het weer zeker een grote rol speelt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 20:27

Hier merk ik helemaal geen verschil met weersomslag, maar wel na uitborstelen en wat uierzalf dat het een aantal dagen later helemaal rustig is en eventuele wondjes duidelijk dicht gaan.

mimeil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:00

Hoi bokkers,

Ik heb even een vraagje, Mijn tinker had last van mijten, en de DA heeft haar geinjecteerd ertegen. Dit hielp tijdelijk, want na een paar weken begon ze weer te stampen met d'r achterbenen. Gelukkig had ik cydectin pour on gekocht, en haar daarmee behandeld. Na 2 weken weer gestamp... dus weer behandeld met cydectin.

Mijn vraag is, Hoevaak is het nodig om de behandeling te herhalen met cydectin? Kan het geen kwaad om meerdere malen cydectin te gebruiken?

Kan het zijn dat de eitjes niet kapot gaan van de cydectin? ik heb steeds de indruk dat het tijdelijk helpt en dan weer opnieuw begint.. ik wil graag het hele probleem verhelpen. dus geen eitjes meer en geen mijten meer. Of is het blijven herhalen van de cydectin? totdat het echt ophoudt met het gestamp?

bedankt voor de reacties