[TI] Insuline resistentie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:32

Josefien schreef:
Ik had de Suiker Balans ook (via Eric gekregen) maar dit is toch een andere samenstelling volgens de leverancier.

Is helemaal waar, de suikerbalans was bijv ook alleen maar poeder, bij de gluco balance zitten er ook gedroogde kruiden in die niet tot poeder zijn verwerkt. De hoeveelheid die je moet geven is ook anders. ;)
En ik moet zeggen, dat iedere keer dat ik de gluco balance pot openmaak ik moet niezen, dat had ik bij de suikerbalans niet :D

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:45

singasong schreef:
Ik wil niet vervelend doen maar volgens mij mag het niet eens zonder recept verkocht worden.

Josefien is ook een therapeut en heeft contact met mensen die het willen bestellen beschreef ze.. Dus daarin gaat ze neem ik aan na of ze er een 'recept' voor uit mag schrijven..

Hoe dan ook.. Iedereen doet knap lastig voor mij om aan dat middel te komen, dus dan maar via dit soort wegen denk ik dan..

(net als minister Borst die het nodig vond veel homeopatische middelen te verbieden.. Die bestel ik ook gewoon via Belgie..)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:45

zwartepaerd schreef:
Is helemaal waar, de suikerbalans was bijv ook alleen maar poeder, bij de gluco balance zitten er ook gedroogde kruiden in die niet tot poeder zijn verwerkt. De hoeveelheid die je moet geven is ook anders. ;)
En ik moet zeggen, dat iedere keer dat ik de gluco balance pot openmaak ik moet niezen, dat had ik bij de suikerbalans niet :D

Hoe lang geef je het al en wat merk je ervan als ik vragen mag :-)

jolin

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:55

Superroos, nog even over de foto's van Fiek: Wat ziet ze er goed uit!!
Ik had bij de vorige serie nog een beetje zoiets van mwa, maar nu gaat ze echt de goede kant op, super.

Volgens mijn DA is Jo nu goed op gewicht, moet echter niet meer af. Maar ze vond haar er beter uitzien dan afgelopen winter met al haar vetophopingen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:58

zwartepaerd schreef:
Josefien schreef:
Ik had de Suiker Balans ook (via Eric gekregen) maar dit is toch een andere samenstelling volgens de leverancier.

Is de Suikerbalance niet van de Groene Os?

Ik heb die gedroogde kruiden nog helemaal niet gezien in de pot. Zouden die onderin zitten ofzo? >;) Moet ik toch zeker eerst schudden.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:04

suikerbalans is niet meer te krijgen...

jolin, fijn dat ze nu op goed gewicht is. heb je ook foto's van toen en nu?
hopelijk blijft ze op dit gewicht en valt ze niet meer af..

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:05

Ik zal zien wat ik kan doen, ik ben niet zoooo handig op dit appapraat!!!

PS ze staat nu onderaan pagina 39, vorige week genomen, misschien heb je dat gemist?

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:38

En op pagina 27 staat een foto van haar manenkam. Laat je niet misleiden door haar glans het ziet er heel gezond uit, maar het is in wezen gewoon het teveel aan vet waardoor er meer dan genoeg is voor haar huid! Het komt er als het ware gewoon uit.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:40

Had de foto's wel gezien, maar nu niet meer gelinkt aan jouw naam :+
Met de foto op pagina 27 wel een heel verschil zeg!!

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 19:27

singasong schreef:

Ik heb die gedroogde kruiden nog helemaal niet gezien in de pot. Zouden die onderin zitten ofzo? >;) Moet ik toch zeker eerst schudden.

Nee inderdaad, de kruiden zitten niet in de suikerbalans ;) En suikerbalans is van de groene os. Dit is vervangen door glucobalance van phytonics, de opgezette nieuwe lijn van Eric Laarakker, en daar zitten wel de kruiden in ;)

SuperRoos schreef:

Dit is de eerst pot glucobalance die ik geef, hiervoor had ik altijd suikerbalans. Dat werkte prima, pony's goed in hun vacht(1 had ook altijd vachtproblemen door de insulineresistentie) en een zachte manenkam. Ik moet zeggen dat ik nu 14 dagen glucobalance geef ongeveer, en dat de manenkam nog niet ze heel erg zacht is eigenlijk- maar moet er meteen aan toevoegen dat we momenteel helaas alleen fructaanrijk hooi hebben, dus daar kan het ook aan liggen ;) Maar erg lekker vinden ze de glucobalance niet, dat ging met de suikerbalans iets beter ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 19:47

zwartepaerd schreef:
singasong schreef:

Nee inderdaad, de kruiden zitten niet in de suikerbalans ;) En suikerbalans is van de groene os. Dit is vervangen door glucobalance van phytonics, de opgezette nieuwe lijn van Eric Laarakker, en daar zitten wel de kruiden in ;)

SuperRoos schreef:

Dit is de eerst pot glucobalance die ik geef, hiervoor had ik altijd suikerbalans. Dat werkte prima, pony's goed in hun vacht(1 had ook altijd vachtproblemen door de insulineresistentie) en een zachte manenkam. Ik moet zeggen dat ik nu 14 dagen glucobalance geef ongeveer, en dat de manenkam nog niet ze heel erg zacht is eigenlijk- maar moet er meteen aan toevoegen dat we momenteel helaas alleen fructaanrijk hooi hebben, dus daar kan het ook aan liggen ;) Maar erg lekker vinden ze de glucobalance niet, dat ging met de suikerbalans iets beter ;)

Ik heb net als een gek zitten schudden met die bus maar geen kruiden hoor :? Dat is ook raar.

Roos, zitten er bij jou ook zichtbare kruiden door?

Het valt mij al een paar dagen op dat Niek minder zweet met dit hete weer, gewoon als hij staat te niksen. De vorige hete periode stond hij echt gigantisch te zweten, maar of dat nou door de gluco-balans komt?

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:31

Bij mij zitten er ook zichtbare stukken kruiden in!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:44

zwartepaerd schreef:

Heb je ook foto's van je paarden van toen en nu zeg maar..
Weet je hoe erg de resistentie was? Aangetoond in bloed of dat niet..

Sorry stel veel van dit soort vragen aan iedereen maar ben gewoon aan het kijken of er bij iedereen een zelfde soort lijn in zit etc..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:46

singasong schreef:
Ik heb net als een gek zitten schudden met die bus maar geen kruiden hoor :? Dat is ook raar.

Roos, zitten er bij jou ook zichtbare kruiden door?

Het valt mij al een paar dagen op dat Niek minder zweet met dit hete weer, gewoon als hij staat te niksen. De vorige hete periode stond hij echt gigantisch te zweten, maar of dat nou door de gluco-balans komt?

Phytonics de nieuwe lijn van laarakker dus? Dat had ik nog niet gehoord eigenlijk..

Ik zie geen grote kruiden in de pot, wel zitten er donkerdere korreltjes in dus die zie ik dan eigenlijk als de kruiden ipv poeder..

Fiek had ook niet gezweten vandaag.. Normaal heeft hij zijn oogleden helemaal vol en staan zijn borstharen rechtop van oud zweet..
Apart dat Niek dit ook laat zien..

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:55

Misschien worden de kruiden nu wel gemalen, of juist niet meer, ik weer niet wanneer jullie je pot besteld hebben?

Ik heb helaas geen foto's van voor en na, bij onze shet is het uit onderzoek door Eric eruit gekomen dat ze insulineresistent is. Zij kan hoefbevangen raken van een beetje hooi, en is daarbij absoluut niet te dik....heeft een stevig uiterlijk, maar je voelt en ziet haar ribben ;) Ook toen ze hoefbevangen was was ze absoluut niet te dik. Had ook altijd vachtproblemen, snel kale plekken en schilfers en een lichte vorm van zomereczeem, dat is nu eigenlijk helemaal weg. Ze valt met het verharen ontzettend veel af, maar wil ik dat gaan compenseren door meer voeding, dan gaat het mis.
Maar ik denk niet dat elk insulineresistent paard of pony precies dezelfde symptomen vertoont, dat zijn meer de globale symptomen, zoals harde manenkam(en ook dit hoeft niet altijd insulineresistentie te betekenen), dik worden van "water", snel hoefbevangen raken, grof uiterlijk enz.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:23

Ik heb het net sinds 2 weken dus kan goed dat het nu meer gemalen wordt..
Paarden vertonen idd niet dezelfde symptomen maar vind het wel interessant ze uit te wisselen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:50

zwartepaerd schreef:
Misschien worden de kruiden nu wel gemalen, of juist niet meer, ik weer niet wanneer jullie je pot besteld hebben?

Ik heb helaas geen foto's van voor en na, bij onze shet is het uit onderzoek door Eric eruit gekomen dat ze insulineresistent is. Zij kan hoefbevangen raken van een beetje hooi, en is daarbij absoluut niet te dik....heeft een stevig uiterlijk, maar je voelt en ziet haar ribben ;) Ook toen ze hoefbevangen was was ze absoluut niet te dik. Had ook altijd vachtproblemen, snel kale plekken en schilfers en een lichte vorm van zomereczeem, dat is nu eigenlijk helemaal weg. Ze valt met het verharen ontzettend veel af, maar wil ik dat gaan compenseren door meer voeding, dan gaat het mis.
Maar ik denk niet dat elk insulineresistent paard of pony precies dezelfde symptomen vertoont, dat zijn meer de globale symptomen, zoals harde manenkam(en ook dit hoeft niet altijd insulineresistentie te betekenen), dik worden van "water", snel hoefbevangen raken, grof uiterlijk enz.

die van mij werd ook bevangen van hooi...hij is alleen nooit te dik geweest.
wel bulten rond de staartaanzet,en boven zijn ogen en wat vet op de nek....de ene keer wat meer dan de andere keer.
En deze vorige winter had ik voor de eerste keer het idee dat hij dun was,ik kan ook niet meer voeren dus.

Ik ben toen lijnzaad gaan geven,toch weer wat meer calorieen.
Dat krijgt hij nu om de dag,hij is op dit moment niet te dik maar ik moet wel uitkijken....een aantal kilo teveel is al funest.
Bedoel je met stevig gebouwd niet dat ze vocht vast houden?Dan zien ze er inderdaad rond uit,boeg/romp,mar het is vocht.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:38

zwartepaerd schreef:
Ik heb helaas geen foto's van voor en na, bij onze shet is het uit onderzoek door Eric eruit gekomen dat ze insulineresistent is. Zij kan hoefbevangen raken van een beetje hooi, .

Wat voer je zo'n paardje dan in hemelsnaam?

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:25

voor insuline resistente paarden kun je best voeren, kunst is om die voedermiddelen met minder dan 10% suikers en zetmeel te vinden, verder kun je kijken naar vetten, eiwitten en andere koolhydraten, dat komt eigenlijk pas vooral in beeld als er voldoende vet weg is, dan moet je ook weer energie gaan geven via het rantsoen,

het blijft een beetje uitproberen wat kan en wat ze eten willen.

bietenpulp, bij voorkeur zonder melasse, daar komt de energie vooral uit koolhydraten die pas in de darm verteerd worden tot vetzuren en geen suikers, daarom heeft het ook geen invloed op de insuline.kan tot 30%

olieen van plantaardige herkomst, kan tot 15% van een rantsoen uitmaken, nadeel is dat er eigenlijk altijd een drager gevoerd moet worden, vaak wordt daar dan geweekte bietenpulp voor gekozen, boven een kwart liter of naast droog oud ruwvoer wel extra letten op vitamine E, hoe meer meervoudig verzadigde vetten, hoe meer vitamine E erbij moet, meeste commercieele olie bevat nauwelijks vitamine E, bij sommige olie ook letten op de hoeveelheid peroxide, zeker als je grotere hoeveelheden gebruikt.

vaak kunnen zelfs kleine portie's granen of vlinderbloemigen, dat hangt af van de ruimte die het hooi of ander ruwvoer leverd, ook daar is veel variatie in te krijgen en het blijft toch de basis.
over lucerne is nog weinig duidelijk geworden, blijft nog steeds bij wat vermoeden, echt een gemis, bevat heel mooie eiwitten.

staar ook niet blind op het feit dat ieder voer heel laag in suikers moet zijn, kijk eerst naar het hele rantsoen, de eerste eis is dat dat niet meer suikers en zetmeel bevat dan die 10%, voor wat rijkere voedingsmiddelen is het belangrijk ze zo te doseren dat er zo weinig mogelijk pieken komen in de glucosewaarden, dat is waar insuline op reageerd, dus zo mogelijk heel kleine portie's en er is iets meer keus mogelijk.

wel blijven nadenken, krachtvoer neemt snel ruimte in in een rantsoen, dat betekent dat je minder ruwvoer kan geven en dus meer kans op een lege maag, daar komen naast pieken ook maag en gedragsproblemen van, hoe meer tijd ze aan het kauwen blijven hoe beter, nog belangrijker als je niet zomaar onbeperkt kunt voeren.

paarden die met succes hun aparte vetopslag kwijt zijn, blijven daar wel extra gevoelig voor, blijf dus opletten en zorg dat als je energie toevoegd, deze ook gebruikt kan worden, de oplossing daarvoor is en blijft bewegen, alleen als er vraag vanuit de spieren komt wordt energie daarvoor gebruikt, bij te weinig wordt het heel simpel weer vet, juist dat vet in de aparte opslag schijnt extra nadelige invloed via stoffen die erin gemaakt worden te hebben.

iedere verandering moet ook veel langzamer dan bij gezonde paarden al moet, je kunt het niet te langzaam doen wel te snel, ook extra energie denk dan in grammen, niet in onsjes. of gras weer onderdeel van een rantsoen kan zijn of worden, hangt vaak af van het paard, maar gras is een zeer grillig product wat samenstelling in suikers aangaat.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:13

Mooi stuk bevestiging weer..

Fiek doet het nog steeds goed op de Luzerne van Agrobs zonder extra toevoegingen... :-)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:53

SuperRoos schreef:
Mooi stuk bevestiging weer..

Fiek doet het nog steeds goed op de Luzerne van Agrobs zonder extra toevoegingen... :-)

Van mijn therapeute mag ik Niek absoluut geen Lucerne geven.
Eigenlijk zou ik ook niet weten waarom ik het wel moest geven, goed hooi lijkt me beter?!

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:23

lucerne is heel breed gevuld met nuttige eiwitten, daarom kan het een heel mooi voer zijn, ik kom de laatste twee maanden wat opmerkingen tegen dat wat deskundigen het voor IR paarden minder geschikt denken te vinden, zo vaag is het nog, ze geven ook aan nog niet te weten waarom.

ik heb wel een vermoeden, richting eventueele fyto-hormonen die veel in vlinderbloemigen voorkomen, die lijken op vrouwelijke hormonen en dat in een combi met afvallen is dan misschien minder handig, maar ook dat is slechts een vermoeden.

ik zou het zeker missen, hooi, als enig ruwvoer kan als het een mooi product is, maar er bestaan meer soorten die zeker wat extra's kunnen toevoegen zonder veel extra suiker en zetmeel. ik kies daar dan zelf liever voor, dan voor wat energierijker krachtvoer, zeker omdat je bij IR niet onbeperkt kunt voeren, het is best een klus om een volwaardig rantsoen te maken bij de 1,5% droge stof van het lichaamsgewicht en daar ook voldoende tijdsbesteding aan te kunnen geven.

voordeel van lucernehaksel is dat je er vaak ook heel simpel een aanvullend supplement en zelfs medicijnen in kunt geven.

ik vind mag niet, nooit genoeg eigenlijk, daar wil ik dan wel een verklaring voor, er kunnen best stoffen in zitten die voor jouw paard zelf een nadeel zijn, maar dat hoeft bij voer lang geen algemene regel te zijn, ik ken ook paarden die zich doodschuren op lucerne of mais of soja of klaver,of tarwe, maar dat blijven gelukkig uitzonderingen, ook kan hooi een heel compleet product zijn, maar dat weet je weer alleen als het bemonsterd is en je genoeg eigen energie in het maken ervan steekt (of laat steken).

voorlopig dus stug doorzoeken, naar meer en betere info, zonder een stal vol IR paarden kun je zelf ook best wat ervaringen missen, die ze wel tegenkomen in onderzoek, ook mijn ervaring met lucerne is goed,maar dan praat je ook over enkele paarden met IR, hier is van de week 1 van de friezen positief bevonden, cijfers en uitslag heb ik nog niet gezien,mag voor de eigenaar wel een poosje op de blaren zitten, maar voor het paard toch de tabellen maar weer uit de kast, echt zonde en pas 11.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:32

Het testte niet niet goed voor Niek.
Ik weet dat ze zelf ook heel erg problemen heeft gehad met Lucerne met olie van Subli. Daar is toen nog een hele rel over geweest. Dat bleek volgens haar en volgens Laarakker belast te zijn met toxinen.

Ik las pas ook iets over dat er te weinig magnesium in Lucerne zit. Maar als je het als bijvoer geeft zal het wel meevallen lijkt me?!

Ik gebruik gewelde Wiesencobs om medicatie doorheen te mengen, gaat ook super goed ;)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 11:20

singasong schreef:
Van mijn therapeute mag ik Niek absoluut geen Lucerne geven.
Eigenlijk zou ik ook niet weten waarom ik het wel moest geven, goed hooi lijkt me beter?!

Fiek krijgt een klein handje per dag om medicijnen overheen te doen.. Voor hem beter dan over gewone biks vandaar de keuze..
De luzerne van Agrobs is bijna suikervrij, er zitten geen geur en kleurstoffen in en het is vrij van conserveringsmiddelen..
Als ik dan IETS nodig heb om zijn medicijnen goed binnen te kunnen krijgen dan dus dit..

Door het hoge eiwit wordt tevens de suiker afgevoerd.. De reden waarom goede melkkoeien luzerne bij kruigen naast hun suikerrijke kuil is ook om dat suikerpijl iets naar beneden te krijgen..

Werkt dus mooi 2 kanten op eigenlijk..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 11:25

singasong schreef:
Het testte niet niet goed voor Niek.
Ik weet dat ze zelf ook heel erg problemen heeft gehad met Lucerne met olie van Subli. Daar is toen nog een hele rel over geweest. Dat bleek volgens haar en volgens Laarakker belast te zijn met toxinen.

Ik las pas ook iets over dat er te weinig magnesium in Lucerne zit. Maar als je het als bijvoer geeft zal het wel meevallen lijkt me?!

Ik gebruik gewelde Wiesencobs om medicatie doorheen te mengen, gaat ook super goed ;)

De luzerne van subli zou ik ook nooit kiezen, zit ook helemaal vol gestopt met suikers en zetmeel en is niet op juiste bodem geteeld..
De luzerne van Agrobs (dus ook van jouw wiesencobs) wordt op calciumrijke bodem geteeld..

De verhouding magnesium is in Luzerne idd niet optimaal, maar liever dat dan een enorme hoeveelheid suiker..
Wanneer je magnesium chelaat bij voert zal er geen probleem ontstaan..

Fiek werd helaas dik van een handje wiesencobs en niet van een handje luzerne..
Denk door de hoge waarde eiwit, want die is in de wiesencobs erg laag... Fiek mag juist genoeg eiwit hebben om suiker af te kunnen voeren dus de wiesencobs is voor hem te arm in eiwit en vervolgens te rijk qua andere dingen die er nog in zitten..

Maar Fiek is misschien wel weer een uitzondering..