Zo.. Mien god, wat een monster van een paard heb ik als het om de DA gaat.. 
Ben weer een blauwe,geschaafde en pijnlijke knie rijker..
DA is dus geweest..
Ik ben een héle hoop wijzer!
En hoe 2 Dierenartsen anders kunnen reageren..
Eerst mijn probleem voorgelegt, hij zei we gaan gelijk opvoelen en scannen. Ik begon al wat te aarzelen omdat ik weet dat Shania zo uit dr dak gaat. No problemo.. Praam opgezet.. Maar mijn god.. Wat knalde zij er uit zeg, trappen, bokken, gaan liggen, omhoog komen.. Ik werd dr gewoon bang van.
Gauw praam af gedaan en dan maar verdoofd, hoppa.. Spuit er in en voor een olifant verdoofd.. Maar daarna wel rustig kunnen opvoelen en scannen.
Ten eerste is Shania dr vulva te groot. Haar kling hangt veel te ver door. Als ze dus drachtig zou zijn zou ze dichtgezet moeten worden zeg maar.
Maar goed, dan haar eierstokken.. De ene is piep-piep klein de ander is ook klein maar die zag je wel goed op het scherm. Zag geen eitjes of andere dingen, dus hengstig is ze niet..
Haar baarmoeder is ook niet hengstig, maar er zat wel een hele lichte zwelling. Kon je mooi zien op de scan. Maar dat was het probleem ook niet.
Met andere woorden, ze is dus centraal hengstig. Komt dus op neer dat die Nieren en hypofyse (weet niet of dat bij paarden zo heet, maar iig in de hersenen) teveel hormoon ed produceren en zij er zich geen raad mee weet en dus constant op mannenjacht is om haar 'drang' te helpen.
Ik heb nu een Regumate gekeken, dit moet ik een 14 dagen geven en daarna even mailen of bellen hoe het nu gaat. Dan komt hij weer terug en gaan we wrs op iets anders over wat beter en minder duur is.
Heb het ook nog gehad over dekken. Dit raadde hij is Shania's geval heel sterk af omdat er de kans in zit dat ze dan helemaal in een monster veranderd. Zowel tijdens de dracht als tijdens de veulentijd. En dan zou de cyclus weer hetzelfde zijn als voordien. Aan de andere kant zou het wél kunnen helpen, maar dat was in Shania's geval een kleine kans..
Ben blij dat ik dit allemaal wijzer ben..
Die spullen van van de andere dierenarts mocht ik absoluut niet gaan gebruiken omdat dat helemaal niet bij het probleem past.