[TI] [HK] Tinkerpraat deel 6 Keep on talking!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shayla

Re: [HK] Tinkerpraat deel 6 Keep on talking!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 01:53

Chev : Antwoord heb je inderdaad gemist
Volgens de veearts kan het weinig tot geen kwaad. Naarmate het veulen groeit en zwaarder word hoe verder het naar de achterkant gaat (waar Shay dus geen last heeft) Als mens zijnde blijf je altijd meer aan de voorkant zitten, waar ze dus wel last heeft.
En ook zegt de DA dat zolang ze zelf kan bepalen hoe ze zelf het liefst staat dat er dan helemaal geen probleem is.
Maar ik wil toch voor de zekerheid in februari nog een keer röntgenfoto's laten maken. Aan de hand daarvan (de uitslag) wil ik de beslissing maken of ik haar laten dekken of niet.
Als het veel erger is geworden in een jaar tijd laat ik het niet doen. Want hoe ziet het het jaar daarna er dan uit ??
Maar als er weinig tot geen verandering is , laat ik haar (denk ik) wel dekken.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 01:58

Wat weegt een veulen eigenlijk (ongeveer) bij de geboorte? Ik heb GEEN idee....

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 09:33

Bonte schreef:
WIE ZIJN KERSTKAARTEN WEGGOOID, GRAAG MEENEMEN EN AAN MIJ GEVEN!!!!.Mijn moeder zamelt ze in en dat gaat weer naar instellingen.

Ik ga kijken wat ik voor je kan verzamelen....

#Annick: wat een lieve foto...Hoe is het nou met Damian? Blijft zijn gedrag verder wel zoals altijd nu hij hoog in rang staat?

#Cheveyo: Gaan we gauw weer doen, vond het echtheel gaaf dat ik met je mee kon....

#Vasti: oke, fijn dat het al gelukt is met de Batties....hield er al wel een beetje rekening mee met afspraken maken maar de volgende keer horen we het wel weer.... Die kleine Cesair is wel lastig hoor . Je zou eens voor de grap moeten proberen te water te pompen, is echt kl*te werk....Maar ze is in ieder geval niet bang voor water

#Shayla: Wat fijn dat ze buiten heeft kunnen spelen, gave foto's en ze is tenslotte een Vanner dus ze moet wel breed zijn
Ik hoop dat het in februari goed gaat zodat je haar kan laten dekken....

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 09:52

Poeh wat een verhalen weer!
Cheveyo, mooi verhaal! Leuk dat het zo goed gaat!
Roos, ws had Figor last van de harde grond dus. Onze paarden lopen ook voorzichtig met die hobbels.
Shayla, mooi filmpje! Zo zie je idd niks aan haar!
Chubby, hoe is het met Simba? Is ze de nacht een beetje rustig doorgekomen? Toen mijn teefje gesteriliseerd is heb ik gewoon het matras naar beneden gesleept om bij haar te slapen.
Snowdon weer vrijgezellig!

Goed nieuws over mijn laarzenverhaal!!! Ik had hier op bokt een topic er over geopend en er reageerde iemand uit Rolde die een ruiterzaak heeft. Hij vertelde dat de Petrie Freerider (stoer model) sinds kort op maat te maken zijn!!! Cindy is blij!!!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:04

Goeiemorgen allemaal!

FK, dat hangt natuurlijk ook van elk paard tot paard af, maar Isa was bij geboorte ongeveer 75-100 kilo volgens mijn vader (en 98,5/99 cm). Hij heeft haar namelijk na de geboorte naar binnen gedragen, wegens enorme regenbui die eraan kwam.

Shayla, fijn hoor allemaal, stallen zien er erg netjes uit, nu goed op je vent inpraten en dan komt die zandplaat ook in orde. Als hij zelf al een kraan heeft zekers, mannen spelen daar graag mee

Vanochtend lag er sneeuw bij ons, wel 1 hele centimeter Op de weg viel het op zich mee, de doorgaande gewone wegen waren goed begaanbaar, maar de snelweg was eigenlijk een beetje een puinhoop. Kwam weer als eerste op stage aan Ga nu maar eens verder prutsen met de evaluatie… Net nog mailtje gestuurd naar groepsgenoten voor gemeenschappelijk verslag, moet ook over een week ingeleverd worden.

Nu weer wat douanedocumenten opmaken

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:11

Goedemorgen!

Heb niet bijgelezen.

Ik moet zo weer naar de dokter... Word er een beetje ziek van eigenlijk.... En ik heb gewoon een baaldag...

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:15

goedemorgen, heb 3 dagen zonder internet gezeten, pfffff, balen, heb alles ff doorgescrolld, leuke foto's gezien, heb onthouden dat ik mijn kerstkaarten voor bonte moet bewaren, en voor iedereen die het nodig heeft

fijne dag allemaal, kom vandaag nog wel ff terug met foto's.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:54

SuperRoos schreef:

indezz, is dit blaze op de foto, wowie had hem niet herkend
is deze foto van de voorkant erg typerend voor hem, dan sla ik hem ff op voor de analyse ook, staat ie te koop dan ga ik ff iemand aanpraten die hem voor mij moet kopen en hem aan mij moet geven haha

Helaas, alles is te koop behalve Lucy! Daar hoop ik oud mee te worden...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:57

Het sneeuwt.

En er is net een paard gebracht voor richting New York, maar het was glad, dus paard lazerde van vrachtwagen af, en is er weer terug opgesprongen ofzo (vaag verhaal iig). Dus de vrachtwagen is in de wei gezet, en nu zit ie vast in de wei… Paard staat wel veilig op stal.

Knollehollen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:01

fjordkootje schreef:
Wat weegt een veulen eigenlijk (ongeveer) bij de geboorte? Ik heb GEEN idee....

Dat doet me aan iets herinneren....

Toen Sissi werd geboren, is ze per ongeluk in de sloot beland. 's Morgens vroeg ging ik om half 6 kijken, want ik vertrouwde Nikita niet of ze wel of niet zou veulenen. Die dag was het een enorme warme dag geweest de 14e en 15 mei 2000. En ja hoor, Nikita had geveulend en Sissi was in de sloot terechtgekomen. Ze stond op 4 benen te kijken van wat doe ik eigenlijk in de sloot. Nikita liep onrustig heen en weer bij de sloot, van wat kan ik doen?

Ik wist niet wat ik zag, in eerste instantie dacht ik dat het een kalf was of een grote hond. Nooit gedacht dat Nikita geveulend had en dat dat het veulen van Nikita was. Was wel even erg schrikken, ik ben toen de hele verdere dag echt van slag geweest. Stel je voor dat Sissi toen verdronken was......

Ik ben in de sloot gaan staan, was gelukkig een sloot met harde onderbodem en heb ze er toen zelf uitgetild, want ik kon geen hulp meer inroepen, en ik schat dat ze woog, z'on 50 - 75 kg. Ze is nog wel een keer koppie onder gegaan tijdens het eruit tillen. Ik heb haar toen naar stal gebracht en heb toen mijn armen om haar borst heen gevouwd en met mijn benen duwde ik ze bij de achterbenen op, anders wilde ze niet vooruit lopen. Zo heb ik ze naar stal gebracht. Ik was helemaal kapot toen ik bij stal was aangekomen, dat weet ik nog wel. Nikita liep met me mee, maar hoe weet ik niet meer. Ik was erg geschrokken toen van het feit dat het veulen geboren was en in de sloot beland was. Bij het uit de sloot halen dacht toen in de gauwigheid dat het een hengstveulen was. Later bleek dat het een merrieveulen was.

In de stal had ik een mobiele telefoon liggen en heb toen direct mijn moeder gebeld en zei dat ze snel komen moest met baddoeken om Sissi droog te wrijven.

Later op de ochtend heb ik de veearts gebeld. De veerarst wilde niet geloven dat het veulen in de sloot had gelegen, want ze was al immers helemaal droog. Ja dat klopt, had haar helemaal droog gewreven en onder het stro gelegd om op te warmen..... Ze had wel water op de longen gekregen, ze gorgelde een beetje en toen heeft ze een spuit gehad tegen ontstekingen. En nog steeds niet willen geloven, nou ja dan niet.... Mijn moeder is getuige dat ze helemaal nat was, dat is voor mij genoeg.

Op deze foto is Sissi 2 dagen oud

Afbeelding

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:17

sneeuw... hier ligt toch wel aardig wat centimeters en af en toe valt er nog wat.
de containers zijn niet geleegd want de mest is vastgevroren
de paardjes kunnen nu gelukkig wel ff de wei op omdat het gevroren heeft. ff wat anders voor ze dan dat kleine stukje.

wat een verhaal dienie, ze is er goed vanaf gekomen dus!

wendy, succes bij de dokter! je schouder verhaal?

cin, leuk dat er stoere petries komen/zijn, is er ook een plaatje van?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:18

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:18

Hallo allemaal,

Nu effe serieus reageren. Heb eerst lekker wezen sporten vanmorgen, dus ben goed wakker.....

Leuke foto's Shayla! en gaaf filmpje!

Chev : wat een ontzettend leuk verslag over Kit. Fijn dat het zo goed gaat (op zijn mok na). Ben benieuwd naar de verdere training..... Bij zo'n iemand zou ik nog wel eens in de leer willen, leuk zeg!

Nikita : ik zou me ook wezenloos schrikken zeg, veulen in de sloot..... Leuke foto van Sissie....

Tinkermuts : 3 dagen zonder internet? Dan kun je er wel een dag voor zetten om alles weer bij te lezen

Sneeuw Maya? Hier nog niks hoor. De zon schijnt, het weer is stralend, alleen een beetje koud......

Over het gewicht van veulens. Ik weet dat de kalfjes die bij ons geboren werden ongeveerd tussen de 65 en 75 kilo wogen. Althans de flinke stierkalfjes. Volgens mij weegt een veulen sowieso niet boven de 75 kilo, of het moet een Shire of Belg zijn.....

Wenk : baaldag!

Stoere laarzen voor Spetter! Wel foto's maken hoor, die willen we
zien....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:33

Sja, het gewicht is natuurlijk een schatting, maar mijn vader hield het op rond de 75 kg, met mogelijk richting de 100 kg. Isa was wel een behoorlijk stuk groter dan de koeienkalveren, maar weer anders gebouwd, meer hoogbenig en vrij licht. Ik geloof dat onze kalvers meer rond de 100-125 kg bij ons zaten. Maar Cassie leverde ook altijd gigantische kalveren af hoor, 50 kg was hier echt niet het geval.

Vrachtwagen is eruit getrokken dmv de trekker van de buren En ik zit natuurlijk nu ook in Brugge, is meer naar het zuiden en midden van het land dan waar ik woon wat vrij dicht bij de kust ligt

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:38

Maya schreef:
Sja, het gewicht is natuurlijk een schatting, maar mijn vader hield het op rond de 75 kg, met mogelijk richting de 100 kg. Isa was wel een behoorlijk stuk groter dan de koeienkalveren, maar weer anders gebouwd, meer hoogbenig en vrij licht. Ik geloof dat onze kalvers meer rond de 100-125 kg bij ons zaten. Maar Cassie leverde ook altijd gigantische kalveren af hoor, 50 kg was hier echt niet het geval.

Vrachtwagen is eruit getrokken dmv de trekker van de buren En ik zit natuurlijk nu ook in Brugge, is meer naar het zuiden en midden van het land dan waar ik woon wat vrij dicht bij de kust ligt

Wij hebben voor de gein een keer een zwaar stierkalf gewogen. Vandaar mijn antwoord hierop

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:48

Nja, jullie hadden ook Blondes he? Wat ik er dan weer opzeg Cassie is maar een driekwart blonde en is echt een stukkie groter dan normale Blondes, moet het eens nameten maar ze haalt de 1.50 zeker wel. Haar eerste stierkalf woog 1250 kg aan de haak op driejarige leeftijd… En die was niet speciaal gemest, maar stond gewoon in een loopstal en op de wei met andere stieren.

Anyway, doet er verder niet toe. Tinkerveulens zullen idd rond de 50-75 kg zitten dan

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:56

Verschil tussen elk dier is groot hoor..... Valt moeilijk te wegen, laat staan te schatten... Maar maakt inderdaad niet uit.....

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:02

Als er een veulen geboren wordt, zal ik ze voor de grap eens wegen. Romy heb ik als veulen ook een keer opgetild. Voor mijn gevoel woog ze z'on 50 à 60 kg. Is moeilijk te schatten natuurlijk. Maar als ik ze op kon tillen, had wel een zere rug eraan overgehouden, dan zeker niet zwaarder dan 75 kg, dat kan ik niet eens tillen. Ook is het erg slecht om een veulen op te tillen heb ik weleens gehoord. Maar voor de grap dacht ik ff optillen, omdat ik Sissi toen uit de sloot op het droge heb gelegd en dat ging echt maar net. Een 2e poging had ik qua krachten niet gered. Dus had heel veel moed verzameld en ze met alle krachten die ik had op de gelukkig lage wal van de sloot kunnen leggen. Ik wilde nog even voelen wat z'on veulen eigenlijk weegt, zwaar dus.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:04

Goed dat je nog even laat rontgenen bij Shayla. Toch zou je denken dat het best een belasting voor haar is. Stel dat het veulen inderdaad op het eind 75-100 kg zou zijn en dan nog het vruchtwater etc erbij, dan staat ze wel continue met dat gewicht. Hoe ze ook staat ze MOET het dragen. Ze kan nooit alle gewicht op de achterhand gooien, lijkt me ook niet goed voor haar om zo te moeten ontlasten. Dan gaat ze haar lichaam 'verkeerd' gebruiken en overbelasten, zo is de artrose bij haar toch ook ontstaan geloof ik, door verkeerd spiergebruik?
Hoop zo dat het jullie toch gaat lukken en dat Shayla er niet onder zal lijden.

Nikita, ik denk ook dat je op zo'n moment gewoon extra sterk bent omdat je die kracht echt nodig hebt. Een tweede poging is minder noodzakelijk geweest waarschijnlijk.

Thanks voor de reactie op mijn verslag, geniet er zelf ook erg van.

Maya wat een verhaal weer met dat paard en veewagen in het land..

Wij hadden vandaag alleen een laagje vries verder niks.

Ik ga weer verder werken ahum.

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:14

Hier ligt weer een laagje sneeuw en nu is het weer gaan sneeuwen. Alle waterleidingen zijn bevroren, het was vannacht -5 graden Celcius.

Afbeelding

Cheveyo - je bent wel 'extra' sterk natuurlijk door je emoties in z'on situatie, kan me nog wel herinneren, dat ik goed in en uitademde om de krachinspanning te kunnen leveren.
Laatst bijgewerkt door Knollehollen op 29-12-05 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:25

Citaat:
Ik wist niet wat ik zag, in eerste instantie dacht ik dat het een kalf was of een grote hond. Nooit gedacht dat Nikita geveulend had en dat dat het veulen van Nikita was. Was wel even erg schrikken, ik ben toen de hele verdere dag echt van slag geweest. Stel je voor dat Sissi toen verdronken was......

Zo ben ik dus in mei 2004 het veulen van Dewi verloren...

Ik vermoed ook dat de veulens rond de 75 kilo zitten (de flinke tinkers dus). Inderdaad een zware belasting voor een merrie, vooral om het zwaartepunt van het dier veranderd.
Of dit wel te doen in het geval van Shayla kan ik niks over zeggen. Ik snap het waarom erachter wel helemaal.

Hier is de sneeuw weer een eind weg. Het sneeuwt nog wel, maar dat is nu natte sneeuw.

Maya, wat een verhaal zeg.

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:29

Leonoor schreef:
Zo ben ik dus in mei 2004 het veulen van Dewi verloren...

Verschrikkelijk zeg, helaas gebeurd het vaker....

yarka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:57

Goedemiddag allemaal!
Is het bij jullie ook zo koud?
Hier heeft het net nog even gesneeuwd, hele fijne vlokken. En de temperatuur ligt net als gisteren overdag ook net onder het vriespunt.
Zijn de meesten hier aan het werk, of hebben jullie ook vakantie nu? Ik begin maandag weer, hoogstwaarschijnlijk ben ik dan nog niet helemaal nuchter weer, maar ja....dat zullen mijn collega's ook wel niet zijn, haha!
Fijne dag verder!

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:01

Ik ben deze week en komende week verplicht vrij. Vervelend he
Hier begint, gewoon met veel zon, de 2e sneeuw"bui". De eerste duurde een uurtje geleden wel zeker 2 minuten, deze geeft af en toe 2 vlokken. Jippie. Oh, 't is al weer klaar, en de 2 vlokken blijven niet eens liggen.
Grmbl grmbl...
Nou, ik ga maar vroeg naar stal toe, heb het voorgevoel dat ze Koot niet uit het stalletje hebben gehaald (waar hij een paar nachten in moet staan om de waterbak door te laten lopen...).

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:34

Nou hier sneeuwt het nog steeds en er is al een flink pak gevallen! Maar ja, ik moet zo aan het werk!
Pellie, thanks voor de link!!! Mooie laarzen he!
tot vanavond allemaal!