[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sweetsox

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:38

sweet sox ja ik denk dat ze nu al 1.37 is, krijg weer een groeispurt. Ik persoonlijk wil heel graag dat ze kleiner blijf. Daarnaast heb ik misty mijn dochter heeft een kruising fries tinker ze heet Tjitske en is 1.63 hoog. was eerst ook van mij eigenlijk nog steeds maar dat beschouw ik niet zo. Rij en verzorg haar niet betaal alleen alles hahaha.

Sweet sox is van cash en meagan. En misty kom uit een ierse merrie en vader. echt een cob, wel met een hele bekende oma. is ook ster merrie. Misty is 1.45 hoog. ik denk dat sweet sox wel veel hoger word. maar dat is afwachten probeer wel een schatting te krijgen waar ik op kan rekenen.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:40

Ze is echt een plaatje Jolanda! Mooie foto's ook.

Misschien leuk om eens aan een tinker/koudbloed wedstrijd mee te doen sweetsox, dan is de drempel misschien net iets minder hoog.

Khaleesi's topic staat bij uitgelicht :D

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:52

*\o/* Ik heb een ander onderschrift gewonnen hihi.

Spannend hoor veulens op komst!

tja hoe groot is Gijs.. Gewoon groot.. Het valt mij ook niet meer zo op, omdat hij het 2 na kleinste paard op stal is ( 1 pony en 1 haflinger zitten onder hem, de rest is allemaal warmbloed en groter). Hij is dus ook niet de grootste van het opfokgroepje, een van zijn jaarling (of is ie inmiddels al twenter?) vriendjes is een stuk groter.

recente foto:
Afbeelding
Ik ben zelf ook niet zo groot 1,67/1,68 dus tja wat zal t zijn? 1,55?

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:53

ja zat te denken om voor de eerste keer misschien mee te doen bij de tinkerdagen of inderdaad koudbloeddag. ben nog niet ingeschreven bij vereniging en knhs.... geloof me die drempel is heeeeeeel hoog voor iemand met echte angst voor proeven en exames.

zal eerst heel veel moeten trainen en les moeten nemen. voor ik uberhaubt er aan mee doet. moet eerst overtuigd raken dat mijn pony en ik het kunnen.

Wel gaaf dat je bij uitgelicht staat.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:58

Ik ken het, is ook niets voor mij, als die stress en zenuwen. Maar daarom doe ik het ook niet meer :P Ik ga wel lekker de bossen in om te genieten. In de bak rijden en lessen doe ik sinds ik Izzy heb niet meer, en hierdoor kan ik weer genieten.
Maar ik ben dan ook extreem snel bang. Veel mensen snappen niet waarom ik dan toch nog op een paard ga zitten. Maar ik geniet er heel erg van op lekker buiten te rijden, meestal stap ik alleen maar.
En het scheelt heel veel dat ik samen met mijn moeder rij, met zn 2en durf ik veel meer.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 11:04

moet eerlijk zeggen dat ik dus nog nooit aan proefjes gedaan heb, vanwege mijn angst.
Dat ik er over na denk is op zich al een hel stap vooruit. Bosritten vind ik heerlijk stap, draf en galop met of zonder mede ruiters geen probleem. Alleen in een bak met je pony en dat mensen naar je kijken en beoordelen vind ik echt heel eng. Nu achter mijn pc zit ik al te trillen bij voorbaat. En krijg een brok in mijn keel. Aan de andere kant ontneem ik zo misschien ook wel plezier vanwege de angst. Zal namelijk ook met de tinker dagen die angst ook hebben ook al doe ik onofficieel mee aan de bosrit en hindernis baan. Ik heb daar gewoon een erge angst van door vroeger. Wil nooit op de voorgrond staan met dit soort dingen.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 11:07

Als het je ding niet is door de angst, waarom zou je het dan wel willen :)?
Misschien beter om gewoon lekker te genieten van de dingen die je wel leuk vind om te doen?

Al kan ik me ook voorstellen dat het leuk is om aan die angst te gaan werken hoor, om dan uiteindelijk die angst te overwinnen. Maar dat moet natuurlijk niet ten kosten gaan van het plezier.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 11:13

Ik denk dat ik op het moment sterf van de zenuwen. En minder of geen plezier heb. Maar erna wel heb zo iets van heb het gedaan. Inderdaad van de angst af wil ik heel graag, want voel dat als belemmering. Merk het al met het inschrijven van de tinkerdagen. Dat ik tril van een rietje terwijl ik het weekend zelf denk als ik zonder paard zou gaan dat ik dan zou denken had ik toch maar misschien en wel geprobeerd. Want het lijk me heel leuk daar. Maar angst heb ik dus zeker wel. Wil daarom me ook over de angst zien te krijgen. En bosritjes en de lessen vind ik zalig. Wil ook springles niet omdat ik het heel leuk vind om hoog te springen maar ik vind dat ik het weer moet doen. Gewoon laag en lol hebben, en daarna de overwinning zie je wel ik kan het wel gevoel weer krijgen en er zo van te groeien. Ben gewoon denk ik qua paardrijden heel onzeker over mijn kunnen. niet dat ik heel goed ben zeker niet. Maar kan wel meer dan ik laat zien aan mezelf.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:29

Ik heb even een vraag, misschien heeft er iemand hier een goede tip.

Cheyenne heeft vorig jaar voor haar dracht een tijd gekreupeld en tijdens haar dracht een bot scheurtje gehad. Echt maar mini en ze heeft toch zeker een half jaar op stal gestaan. Ik heb haar zo'n 2 jaar niet meer gereden, nu wel weer een paar keer. Daarna heeft ze dus die infectie opgelopen en is ze vermagerd. Nu is ze weer wat op gewicht maar haar rugbespiering is dus echt niets meer, en haar mooie achterhand is weg. Ik wil haar toch weer wat bespiering laten kweken maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Ik heb al gelezen dat balkjes lopen werkt, maar ja, hoelang doe je zoiets? Er moet toch wel meer zijn dan dat? Ik reed Cheyenne eigenlijk heel veel voordat ze op stalrust moest en wil dit weer oppakken maar dat kan ik vanwege school dus niet op vast schema.
Zijn er bv supplementen die ik zou kunnen voeren die haar helpen met spierbevordering? Want ik lees wel af en toe zoiets op bokt maar dan lees ik ook dat er paarden zo'n soort steroide achtige spieren kweken. En dat wil ik dus niet. Iemand ervaringen? :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:35

Wandelen?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:36

en longeren? hier leert nu Roisin longeren, daarna met longeer singel, daarna zadel en daarna met elastiek. dat de rugspieren ook getraind worden.
Inmiddels zitten ze er al op :D

maar ik zou zeggen met elastiek ofzo iets longeren. dat ze wat nageeflijk gaat lopen en hierdoor haar rugspieren gaat trainen

spierbevordering geen ervaring mee

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:37

Om te beginnen wandelen, maar ik zou ook lekker gaan logeren :j

Wij hebben vanavond nog een kort rondje door de schemering gedaan, heerlijk! Flynn was -natuurlijk :+ - weer woest enthousiast maar verder wel heel braaf.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:55

Paard naar beneden dwingen vind ik niet zo fijn als ik eerlijk ben. Ik heb wel een longeer singel en dubbele lijnen maar heb zo nog nooit gelongeerd. Kan ik dat wel doen als ik dat nog nooit gedaan heb? :+ Ze staat de hele dag buiten trouwens, dus ze kan in ieder geval vrij bewegen.

Edit: kan natuurlijk wel met een lijn longeren, maar dan loopt ze dus fijn met haar hoofd in de lucht.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:57

Wie heeft het over naar beneden dwingen?.... Ik longeer Flynn nu met een zgn longeerhulp, hiervoor met bijzet die ook los hing, hij kon er vrij in bewegen. Het was meer een aanwijzing dan harde dwang. Nageeflijkheid 'dwing' je namelijk niet af, dat moet komen door de losheid van het paard zelf. Van 'gewoon' longeren bouwen ze ook spieren en conditie op, hoef je er niet allemaal toeters en bellen voor aan te hangen.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 22:08

hier is niets gedwongen. ze kunnen ook rechtop lopen, maar dan is de stiek iets strakker. uiteindelijk leren ze naar beneden lopen en hun rug beter gebruiken. Alleen maar fijner voor het paard.

hierbij Dana, dit zijn overigs geen stieken maar iets anders. ben de naam even kwijt. Het gaat erom dat ze niet doelloos rondjes rent, maar haar lichaam gebuikt :j

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 22:19

Ik zou lange lijnen doen, ben zel niet echt van de hulpmiddelen zegmaar. Ik vind de lange lijnen ook veel leuker om te doen, je kunt er alles mee, balkjes en zijgangen etc. Ook goed om mee aan het werk te gaan! :)

Edit: het ligt er natuurlijk ook aan hoe je paard erop reageert, Dublin zet zich echt compleet vast als ik er iets aan vast knoop. Mijn longeerhulp heb ik ook verkocht, Dublin kon er niet aan wennen en omdat hij er zo tegenin gaat zaagde dat ding als een gek in zijn mond.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 23:16

Ja precies, ik hou daar ook niet van. Maar ik heb dus geen ervaring met dubbele lijnen enzo, al denk ik niet dat Cheyenne ooit moeilijk zou doen dat is het braafste paard ter wereld :+ Misschien zijn die elastieken dan toch wel iets voor haar aangezien het wel echt de bedoeling is dat ze goed gaat lopen om net die rug te bewegen.

Denk dat ik voor die arizona ga ruilen dus dan heb ik ook een zadel voor haar :)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 07:12

Leuk dat je met haar aan de slag gaat chimello, lekker beginnen met wandelen :)

Stoere Flynn ook genoten van zijn rondje door de schemering :) Lekker was het gister he!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:24

Ik ga morgen maar wandelen dan :D

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:31

Chimello, leuk om weer aan de slag te gaan! Gewoon langzaam opbouwen komt vast goed!
Wat is Gijs toch mooi!!!!!
Longeren, Hier Roos deze week 2x gelongereed. Oko met bijzet. Niks niet dwingend het is gewoon een aanwijzing... plus daarbij is het loslaten en ontspannen in de rug veel fijner lopen voor een paard dan met het hoofd hoog in de lucht....
Roos begint het al aardig te snappen de eerste 5 minuten is drama en niet luisteren maar naar veel overgangen gaat ze echt ontspannen :D

JEEEEHHH we staan weer in uitgelicht *\%/*

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:26

Ik doe altijd veel grondwerk met balkjes, achteruit/ zijgangen e.d.

Zijn er meer die met elastiek longeren en hoe bevalt dat? Voor/ nadelen?

Gefeliciteerd Nienke! :D

Nou, gister voor het eerst klein rondje alleen met Givenchy gereden. De 8e keer erop geloof ik en wederom geen stap verkeerd. Zelfs niet langs weilanden met flippende merries :D Wat is het toch een lekker beest.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:31

@joanneE ben er zelf nief weg van tenzij je een gevoelig paard hebt. De meeste drukken hun hoofd er toch weer uit helaas

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:53

Ik zou ook beginnen met wandelen. Daarna het longeren oppakken. Als dat goed gaat kan je er eventueel een hulpteugel proberen. Ieder paard reageert er anders op. Heb met een paard gewerkt dat altijd contact zocht en met een die juist alle contact wou vermijden, dus ja gewoon proberen wat werkt.

Gijs loopt gewoon los in de logeercirkel en zit voor zijn leeftijd super in de spieren, maar ja die is natuurlijk hengst (hormonen) en rent en speelt heel veel met zijn vriendjes (24/7 buiten).

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:25

doe wat je fijn vind, maar zelf zou ik het niet onder dwang willen want meestal krijg je daarna alleen maar problemen en soms gebruiken ze dan juist de verkeerde spieren. ik zou aan een longeerlijn lekker balkjes lopen en draven en galop en lekker wandelen zodat ze ook spieren gebruik maar ook weer meer conditie opbouwd. lekker rustig aan. als je de conditie beter heb kan je weer meer vragen. zeker niet met poeders en pillen gaan werken.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:12

Longeren hoef ik met Sally niet te doen. Die vliegt je gewoon aan op den duur.
Wij zijn nu aan de lange lijnen bezig en dat gaat op zich redelijk. Omdat ik dat kan afwisselen met rondjes lopen en heel de bak gebruiken.

Van de week aan de lange lijnen rondje buiten gelopen en dat ging goed :D