[TI] Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:10

En dan zou imaverol moeten helpen toch?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:44

Als het echt schimmel is wel ja.
Als het rainrot is ofzo dan ben ik bang dat het alleen maar gaat irriteren, maar daar heb ik geen ervaring mee. Imaverol is vrij sterk spul namelijk.
Daarom adviseren ze om het te verdunnen, maar het werk sneller als je het puur gebruikt ( het plakt dan wel een beetje)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:05

Ik heb verdund.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:09

Hoe weet ik waar mijn paard last van heeft? Dit klinkt heel blond maar ik behandel hem al jaren en het lijkt nooit echt weg te gaan. hij heeft "mok" de DA zegt dat het kleine diertjes zijn die onder de huid kruipen. ik ga ervan uit dat mok ene bacterie is en geen mijt achtig iets. Ik ben van plan hem nu te wassen met vlooienshampoo en kijken wat er gebeurt.

Hij heeft het in zijn sokken, voornamelijke in de voorknieholte en bij de koot. daarnaast heeft hij in de winter vaak haarverlies bij zijn vlanken en zijn oksels. daar is hij dan ook gevoelig. echt krabben of jeuken doet hij niet... iemand een idee?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:15

'Kleine diertjes onder de huid', dat zijn mijten. Mijten herken je vooral aan het gedrag; paarden hebben dan vaak jeuk aan de sokken. Ze bijten eraan en stampen op de grond.
Hij heeft dus geen jeuk? En wondjes, dat wel? Of zijn het alleen schilfers?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:17

het zijn voornamelijk grijze schilvers en klonten. hij krabt zich wel some met zijn mond. ik heb hem nog nooit zien of horen slaan van de jeuk.

mijn DA schreef een of ander chemisch goetje voor om het te behandelen. moest met handschoenen gebruikt worden. maar het gaat er niet geheel van weg.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:23

Voorknieholte is rasp. Soberder voeren, en elke dag insmeren met iets vets. Dan wordt het zacht en verdwijnt. Anders worden het dikke korsten lymfe.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:44

Bedankt voor de reactie. Hij krijgt het alleen als hij werkt. Hij heeft een winter op rust gestaan, toen was alles weg.

Qua voer kijgt hij alleen hooi en een grasbrok. Hij krijgt geen krachtvoer. De graabrok laat hij vaak staan en eet zijn hooi en wat stro.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 00:57

Valt hij af zodra je met hem aan het werk gaat?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 07:24

Nee niet direct. Hij begint nu goed bespierd te worden. Je doelt op vet verbranding of? Ik denk zelf dat het komt omdat het dan nat wordt door zweet.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:53

ga je hem wat extra geven als je aan het werk gaat met hem?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:43

Nee krijgt de grasbrok onbeperkt en onbeperkt hooi. Daarnaa dut staat hij nog 8 uur op de wei. Dus eten zat. Als ik merk dat hij veel afvalt dan ga ik eens kijken of ik iets moet veranderen. Ik denk dat hij dan gewoon meer eet van de voeding die hem ter beschikking staat

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:32

Het metabolisme van een paard is zo afgesteld dat hij zich in de zomer en herfst rond eet, en het surplus in de winter als er weinig calorierijk voer te vinden is weer kwijtraakt. Door ook in de winter volop te blijven voeren, helemaal bij sobere recreatiepaarden, wordt dat evenwicht verstoord. En helemaal als ze niet ver hoeven lopen om hun kostje bij elkaar te scharrelen. Goede voeding is belangrijk, en voldoende ruwvoer ook, maar ze mogen best een uurtje of wat per dag niets hebben. Als er maar niet een te lange periode tussen de voerbeurten zit. Het NL ruwvoer is behoorlijk voedzaam over het algemeen en voor sobere paarden zelfs te voedzaam, helemaal in de winter.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:07

Het is zeker een sober ras maar geen recreatie paard. hij staat hoog in het werk, ik ben het er mee eens dat het nederlands ruwvoer vaak te voedingsrijk is. daarom krijgt hij paarden hooi waar minder in zit. ik merk dat hij het werk goed aan kan met dit voer maar met minder valt hij af. ik wil geen krachtvoer gana voeren omdat ik weet da thet slecht voor hem is. ik heb nu ene tip via pb gekregen die ik voor zijn "rasp" ga proberen. nadat ik de vlooien schampoo heb afgewacht.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:48

Als het werkt, dan ben ik erg benieuwd naar de tip. ;)

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:29

Wij hebben sinds zondag een tinker. Ze is nog niet zolang geleden geimporteerd uit ierland. Ze heeft 2 injecties tegen mijt gehad bij de vorige eigenaar. Nu heeft ze over haar hele lijf plekken met huidschilfers en nog wel wat jeuk. Ze stampt niet meer en ze heeft ook geen wondjes in de sokken. De laatste injectie heeft ze afgelopen donderdag gehad. kan het dat de huidschilfers nog komen van de mijt? Verspreid dat ook over het hele lijf? Zou het nog nodig zijn om haar te wassen of moeten de spuiten voldoende zijn? En waarmee dan, wat raden jullie aan

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 09:37

Mijt wordt ook wel beenschurft genoemd, en zit dus vooral op de benen.
Ik zou dan eerder denken aan luis. En als je dat al hebt uitgesloten, misschien een allergische reactie? Dat geeft ook nog wel eens zo'n soort jeuk.
De schilfers kunnen ook gewoon talg zijn, of zijn het echt korstjes?

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 09:53

Het zijn alleen schilfers. Ik dacht ook aan luizen maar kan niks zien en zie ook geen neten. Onze shet had ook luizen en die hebben we behandeld met bye-mite. Kan natuurlijk haar daar altijd een keer voor de zekerheid mee behandelen

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:59

Hallo allemaal

Hoop dat jullie er wat aan hebben.
Ik ben hopeloos met computers dus geen link, maar foto.

Afbeelding

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:27

Sebacil moet je juist niet uitspoelen, dan werkt het niet.
Cydectin pour on is waarschijnlijk hetzelfde als de andere pour-on middeltjes? Deze hoef je eigenlijk niet na 10 dagen te herhalen omdat het wat langer werkzaam is doordat het door het lijf opgenomen en verspreid wordt heb ik begrepen.

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:39

Volgens de bijsluiter wel na 30 min.
En herhalen is het advies voor pour ons. Maar zoals ik al zei, dit is en samenvatting van meer dan 50 pagina's meningen en ervaringen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:44

interessant overzicht. ik heb met veel van die producten weinig ervaring du kan het niet echt aanvullen.

ik heb net een stuk gelezen op internet over de werking van sokken en de aandoeingen ervan. daarin staat dat scheren, van de benen geen goed idee is. Door het scheren komt het vuil en bacteriene er beter aan. de talg kleiren in de sokken produceren de vettige substantie waar de sokken meet ingesmeerd zijn waardoor deze geen water opnemen.

mok en rasp worden veroorzaakt door voeding. zoveel was al duidelijk. lang stengelig hooi van 2de of 3de sneede van het liefst een onbemest stuk land heeft de voorkeur. Daarnaast geen krachtvoer of krachtvoer met een lage suiker en zetmeel waarde.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 21:01

DarkoFoitzik schreef:
interessant overzicht. ik heb met veel van die producten weinig ervaring du kan het niet echt aanvullen.

ik heb net een stuk gelezen op internet over de werking van sokken en de aandoeingen ervan. daarin staat dat scheren, van de benen geen goed idee is. Door het scheren komt het vuil en bacteriene er beter aan. de talg kleiren in de sokken produceren de vettige substantie waar de sokken meet ingesmeerd zijn waardoor deze geen water opnemen.

mok en rasp worden veroorzaakt door voeding. zoveel was al duidelijk. lang stengelig hooi van 2de of 3de sneede van het liefst een onbemest stuk land heeft de voorkeur. Daarnaast geen krachtvoer of krachtvoer met een lage suiker en zetmeel waarde.

Vandaar dat ik ben uitgekomen op de vitalbix en lucerne zonder melasse.
Mijn paard zit er nu 2 weken op en het resultaat is echt verbluffend *\o/*

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 21:07

Whoop whoop fijn om te horen

Ik voer sinds 4 maanden heyster healthy herbs. Gaat echt een stuk beter.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:22

De vlooienshampoo laat helaas te wensen over. nu ga ik blauwspray proberen. Hij heft geen open wonen nog breidt het zich uit. het zijn wat korsten meer niet. Ik wil de sokken ook niet afscheren dus ga het eens zo proberen. iemand ervaring met blauwspray?