[TI] Welke hengst voor dekking 2007?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Re: Welke hengst voor dekking 2007?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:23

KI zou ik ook wel willen overwegen dan!

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:38

KI is inderdaad fijn zodat de merrie niet meer weg hoeft. Dat zou voor mij ook een optie zijn.

Tosca is superaanhankelijk. Ik had de hoop eigenlijk al opgegeven, maar zo is ze normaal niet. Ze loopt echt als een hondje achter me aan op de wei. En steeds moet ik weer aaien Clown Ik wil niet teveel hopen, maar hierdoor krijg ik toch wel zenuwen.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:44

Hier misschien ook wel oren naar KI van Drum.
Niet volgend jaar maar het jaar erop en dan voor de verkoop het veulen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:11

Ook hier is er oren naar, zoals het er naar uit ziet, heeft viane de laatste keer zo`n last gehad van de hoefzweer maar leek het spierbevangen, ze loopt nu weer zo goed als goed, nog lichtelijk gevoelig. ook niet stijf meer of wat dan ook.
Maar met viane wordt niet meer naar de hengst gegaan mocht ik er ooit nog voor kiezen, is helemaal afhankelijk van de bevalling.
Thunder is ook een gegadigde dan, en verder niet eigelijk.

Ik vind het juist jammer dat er niet meer hengsten op KI zijn. ik betaal liever wat meer dekgeld als dat gesleep met mijn merrie.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:00

Toch nogal wat KI mensen dus, terwijl ik altijd de indruk had dat dat onder de tinkers danwel irish cobs niet zo leefde....
Drum is natuurlijk ook wel uitzonderlijk geweldig Haha!

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:33

even updateje: Noa is vandaag weer gescand op 41 dagen. Ze is zo drachtig als wat Tong uitsteken Er was een klein dingetje te zien met navelstreng en al, ook was het hartje goed te zien en het was er maar 1 *LOL*

Maar aan gedrag had ik het ook al gezien hoor, zo lief als ze de ene dag kan zijn, zo bitchy is ze de andere dag... Vandaag haalde ze zelfs uit naar iemand die tussen haar en haar eigen paard stond. Ze wilde Noa opzij zetten, wat Noa normaal dus niet erg vindt... en nu haalde ze gewoon uit... mijn mond viel gewoon open, dat doet ze nooit... Nou heb ik haar zelf opzij gezet en ze wilde dus weer uithalen, nou die had dus een flinke schop onder haar kont te pakken Schijnheilig Schoppen wordt niet gedaan... Daarna was mevrouw zwaar beledigd en keek elke keer boos om... maar toch ook met zo'n blik van "maar vrouwtje, ik kan er toch niks aan doen" Muts van me Lovers

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:57

desillies/lien: eigenlijk ben ik er helemaal niet voor tot zelfs tegen Clown
bovendien is het duurder, dus ik zie in combi met mijn tegenzin niet in dat ik meer voor KI zou betalen zonder meer geld voor mijn veulen te krijgen...
maar zoals ik al zei: voor Chance zou ik de uitzondering maken
en Drum vind ik gewéldig! Alleen zou ik hem eerst nog wel eens irl willen zien vóór ik dikkopjes zou bestellen Knipoog bovendien ben ik er nog niet over uit voor welke van mijn merries dat dan zou zijn Clown of misschien voor beide? Voor Angel is het hoogteverschil wel nogal groot...nochtans zouden ze mekaar goed aanvullen, hoewel niet iedereen voorstander van zo'n nogal sterk verschillende combi is Knipoog

KMD: je bent toch toevallig niet van plan om Drum te showen op de ICS-HK volgend jaar Schijnheilig

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 21:05

Het voordeel van KI is dat er met merries die moeilijk van huis kunnen niet gereisd moet worden naar de hengst toe, die meestal toch op een afstand staat dat je niet heen en weer kan rijden.
Ook zijn er maar weinig hengsten die op locatie komen. Van Tommie weet ik dat ie het wel doet, maar verder heb ik er nog niet vaak van gehoord dat er met de hengsten gereisd word.
En daarom zou in mijn geval, Amy kan absoluut geen dagen (zelfs geen nacht) van huis zonder zich te verwonden of de boel af te breken, KI dan wél een uitzondering zijn!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 23:47

Maar als je KI met de merrie doet, komt de veearts dan aan huis??
Mijn veeartse wil de merie dan bij haar in de kliniek hebben.
Moet je toch weer op reis met de merrie.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 23:50

Ariebren schreef:
Maar als je KI met de merrie doet, komt de veearts dan aan huis??
Mijn veeartse wil de merie dan bij haar in de kliniek hebben.
Moet je toch weer op reis met de merrie.

Verward Moet dat ja? Dan hebben we hier geluk Haha! --> Hier komen ze namelijk allemaal gewoon aan huis/stal Ja

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 23:54

Hier wordt KI ook aan huis gedaan Haha!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 00:12

ik kan kiezen... op de kliniek is insemineren 15 euro, aan huis 30 euro, PLUS 35 euro voorrijkosten... En de kliniek is 11 km bij stal vandaan... 150 km minder ver als Drum dus Haha!

Grote voordeel voor mij zou zijn dat Kato niet een ellenlange reis in de trailer hoeft te maken. Ik kan haar in haar eigen kudde laten. Ik niet een volle dag aan het autorijden ben met een paard achterin. Ik niet vrij hoef te vragen om mijn paard te bezoeken etc Lachen

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 00:47

Weer mijn reken sommetje. Het is geen aanval op KI maar bedenk wat de bijkomende kosten en het geregel zijn.
Als voorbeeld.
Bij Teuntje 111 ze is per inseminatie aan huis 65 euro kwijt.
Is de hengstigheids cyclus van de merrie bekend?
Met deze natte en koude zomer is het gewoon waardeloos.
Dus de veearts moet komen opvoelen hoever de merrie is.
35 euro voorrij kosten en 20 euro opvoelen is 55 euro.
Dan na inseminatie nog een keer opvoelen of het gepakt heeft, weer 55 euro.
Zit nu al aan 175 euro.
Ik weet niet wat de verzend kosten van sperma is. Komt er ook nog bij.
Stel 25 euro, dan zit je totaal al aan 200 euro.
Meestal lukt KI niet gelijk, dus een keertje extra veearts kosten.
Nog een dikke 100 euro erbij.
Elke keer dat de veearts langs moet komen moet je ook vrij nemen van je werk of het geluk hebben dat het opvoelen, enz in de avond uren kan plaats vinden.

Natuurlijk dekken het volgende.
Ga op een vrije zaterdag of zondag gezellig de merrie wegbrengen naar een hengstenhouder. Maak hier een dagje uit van.
Je ziet nog eens een andere stal en andere paarden.
Een paard krijgt er niks van om een uur of twee op de trailer te staan. Ik ken mensen die ff naar Oostenrijk of Italie rijden voor een paar wedstrijdjes.
Na 2 tot 3 weken haal je de merrie weer drachtig op.
Stalling thuis of bij de hengstenhouder om het even.
Brandstofkosten per 100 km met een ouwe patrol is 14 ltr gasolie.
Is nu 15 euro, dus totaal 60 euro wegbrengen / ophalen.
En voor de gezelligheid van het dagje uit, ik weet een hengst die vlak bij het dolfinarium Hardewijk staat.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 00:51

Idd Henk, het is niet alleen even een paar dikkoppies in een boterhamzakkie gieten Knipoog

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 01:00

en ook nog een hengst in de buurt van de beekse bergen en de efteling Tong uitsteken Knipoog

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 01:10

Dus, wat is nu mooier dan een echt dagje uit.
Dolfinarium, Beekse Bergen, Efteling.
Voor de mannen die altijd mee moeten, een dagje Rotterdamse havens, enz, enz

Maar dan zie ik toch liever dit.

Afbeelding

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 08:34

Natuurlijk zie ik ook liever bovenstaande, merrie met hengst samen.
Maar de kosten van KI wegen niet op tegen een merrie die helemaal doordraait op een andere plek en zich echt gevaarlijk zou verwonden. Want dan lopen de kosten ook torenhoog op! Je kan immers ook niet in iemands portemonnee kijken wat diegene over zou hebben om KI te overwegen om toch een veulen te fokken.
Maar goed.. Hier komt de DA ook gewoon aan huis insimineren indien nodig.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 09:27

Cheveyo schreef:
Idd Henk, het is niet alleen even een paar dikkoppies in een boterhamzakkie gieten Knipoog

Nee, dat is K.I. inderdaad niet Knipoog
Ook ik zie liever de hengst en merrie samen in 't land, maar helaas was land dit jaar nog niet beschikbaar. Mocht K.I. niet haalbaar zijn dan denk ik dat ik mijn vent, hond, en paarden op pak, en lekker een paar weken bij Drum ga logeren.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:31

Je moet maar net geluk hebben Henk.
Zo heb ik geen trailer en moet ik dus altijd iemand vragen om te rijden. Dit kost geld.
Daarnaast heb ik thuis geen stalgeld dus alles wat ik moet betalen op een andere stal kost mij meer dan thuis.

Ik ben dit jaar bij beiden merries tussen de 250 en 350 kwijt naast het dekgeld om ze natuurlijk te laten dekken. Ik denk dat KI me echt geld kan schelen.

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 11:31

Ik maak voor mijn merries al meerdere jaren gebruik van KI..
Van tevoren maak je een prijsafspraak met de DA. Voor een X bedrag komt hij zo vaak als nodig, excl. spuiten e.d.
Als de merries hengstig zijn dan worden ze (bijna) elke dag gescand, zo vaak als nodig geinsemineerd waarna er nog gescand wordt om te controleren of het ei eraf is. De scan op 18 en 40 dg zit ook in het pakket. Dit alles gebeurt bij mij thuis.

Het sperma haal ik op bij het plaatselijke gecertificeerde hengstenstation, verzending kost ong. 20 euro.

Is je merrie in 1 x dragend na gem. 1 a 2 x insemineren dan leg je er wat geld bij..
Natuurlijk dekken is in mijn geval enkel goedkoper wanneer de merrie na 1 x dragend wordt zonder dat er een DA bij te pas komt om te scannen. Een paar uurtjes op en neer naar hh met auto en trailer is zo 80 euro aan diesel armer.. bovendien moeten ze hier sowieso nog tweemaal gescand worden op dracht en nacontrole. Dus dan tel er nog maar 100 euro bovenop.

Dit jaar is voor mij een kl*tejaar met drachtig worden, dus ik ben allang over het bedrag van de prijsafspraak heen.
Het natuurlijke gebeuren heeft meer charme, daar ben ik het mee eens. Vanwege de deal met de DA is KI voor mij goedkoper én veel makkelijker...

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:47

Ikzelf ben ook al meer geld kwijt aan vervoer en stalling dan het eigenlijke dekgeld. Ook Mieke raakt maar moeilijk drachtig. Dus K.I. zou ook hier voor mij ook een goede oplossing zijn.

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:04

Op zich is het niet zo dat paarden van KI beter dragend worden.
KI is zeer sterk afhankelijk van externe factoren.

Het is waar dat je d.m.v scannen prachtig op eisprong kunt laten insemineren en dat je door deze strakkere planning een groter drachtigheids% hebt.
Echter scannen en insemineren op eisprong is en blijft een vak apart!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:32

Als ik bekijk dat ik met viane vorig jaar 600 euro kwijt was aan alle poespas. en dan is het bij bram echt niet duur, ik hoefde geen stalgeld te betalen, dekgeld was(weet niet hoe het nu is) niet echt duur, enz tel dat er nog eens bij op ze is in totaal 5 weken weggeweest in de 3 keer dat we haar hebben weggebracht. dat was 3 keer 2.5 huur heen en 2.5 uur terug met de trailer, ik weet dan wel zeker dat KI voor mij een stuk goedkoper zou zijn.

Ik ben er dan ook wel een voorstander van, zou ik ooit een gghengst hebben dan is de kans zeer aannemelijk dat we het ook via KI zouden gaan doen.

Ik zie bij mijn instructrice op stal dat het ook veel voordelen kan hebben, dagjes uit kan ik zo ook wel plannen, is voor mij echt geen bijkomend voordeel.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 15:15

Ik ben ook bij bram geweest dekgeld is 275 en geen stallingskosten. Ze was wel in 1 keer drachtig. We zijn aan benzine ook niet al te veel kwijt rond de 100 euro voor de 2x heen en weer dus viel mee.

Maar ki zou bij mij een stuk lastiger zijn. Ik heb een merrie die niet van dierenartsen houd ze staat ze wel toe maar met een groot protest dus ik rij wel heen en weer met mijn dametje.

Maar voor drum misschien een optie nu der zoveel mensen in geintereseert zijn.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 15:56

frenia schreef:
KMD: je bent toch toevallig niet van plan om Drum te showen op de ICS-HK volgend jaar Schijnheilig

Mwah, dan moet hij aan de hengstenkeuring meedoen, daar heeft hij al 2x aan meegedaan. Beetje overbodig om hem weer te laten keuren.

momo_lover, er zijn meerdere vormen van interesesse he. 't Is maar afwachten wie er echt voor kiezen om een dekking of k.i. van een bepaalde hengst te doen.
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 12-07-07 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt