[TI] [HK] Tinker geklets, voor al jullie off-topic behoeften.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Re: [HK] Tinker geklets, voor al jullie off-topic behoeften.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 13:49

Verdrietig Dat is erg kalote.. Ach gut

Ik heb even opgezocht wat het is..

Citaat:
Patella Fixatie is wanneer een van de drie kniebanden blijven haken over de uitstekje van de knieschijf.

Oorzaak wordt meestal verwezen naar te snel groei, maar het kan ook verkregen worden door: te weinig beweging als veulen (paddock veulens!), erfelijke factoren, een blessuur op jonge leeftijd op die plek.

Behandeling: bij jonge paarden (onder de 3 jaar) die te snelle groei hebben is het beste remedie ... terug de wei in en wacht nog een jaartje! De meesten 'groeien' eruit. Zolang er geen hitte is in de knie of vocht ophoping blijft het meestal bij sporadisch 'vastzitten' dat er geleidelijk uitgroeit naar verlang de achterhand spieren sterker worden. Bij jonge paarden (3-5 jaar), als men niet de lux of geduld heeft om nog een jaartje op de wei te zetten, is een gerichtte training mogelijk om de achterhand 'aan te sterken'; rechter stukken, zand werk, ploeg werk, veel los longeren aan de lange lijn.

Medisch behandeling: Bij oudere paarden of die paarden die moeten presteren, kan een medische ingreep gedaan worden. Een van de drie banden wordt overgeknipt waardoor het niet meer kan 'haken'.

Ze is nog jong.. Dus misschien komt het nog goed?
Ik zal iig duimen!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 13:57

Het komt idd (vast) wel goed! Voor nu is het alleen even klote! Jullie herinneren je vast nog wel wat ik vertelde over Chay met haar benen... hebben we nu dus een nog hardere kluif aan... ze raakte totaal in paniek bij veearts Boos!

We moeten d'r hoef 'binnen doorzetten' om de stand te veranderen, kortweg gezegd houdt dat in aan een kant er een klein stukje afvijlen en in de gaten houden of het verbeterd. Maar dat is nu dus even het lastige, been optillen is haast onmogelijk!

Veearts wijdt het aan de tijd die ze op stal heeft doorgebracht voordat wij haar kochten, ikzelf denk aan de 'karate-trap' van gisteren in combinatie met snelle groei. Of gewoon een combinatie van alles.

Het was/is in elk geval goed schrikken...

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 14:34

Het is inderdaad flink schrikken.
En ik denk dat de klap van gister de doorslag gegeven heeft.
Wel jammer dat ze dat been niet tot nauwelijks geeft, lijkt me een nu nog lastigere opgave zo.. Succes en sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 15:02

Ai... Kling zeg... Denk idd dat Sita een goed punt heeft, dat die mep de doorslag heeft gegeven... Veel succes ermee... Ach gut

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 15:57

Jeetje leon, veel succes ermee. Ze is nog jong dus kan nog veel veranderen, plus ze staat heerlijk buiten bij jullie. Alleen nu even balen ook dat ze voetjes geven niet zo prettig vind.

Berdien: ben benieuwd naar Jes. Je hebt heerlijk geshopt zo te horen Knipoog

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:00

maya: klinkt als een gezellig avondje
berdien: benieuwd naar foto's en lekker geshopt. Hoe is het met je semi-boyfriend?
leon: Balen zeg. Maar bij de meest jongen paarden komt het wel weer goed. Alleen hoefje bij veilen wordt lastig dus. Sterkte ermee!

Vandaag ben ik veel wijzer geworden door de info dag. Ik ga het zeker weten een keer doen. Of naar Thailand, bij de olifanten opvang, of naar guatamala, naar de apen en andere jungel dieren opvang.
Het is een combi van vakantie en vrijwilligerswerk. Dat houdt in 10 dagen werken en 10 dagen rondreis. Dus je ziet ook nog super veel van het land en je kan echt de cultuur opsnuifen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:10

Waar kan je daar meer info over vinden, Janet?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:12

Dat klinkt als een unieke ervaring Janet! Leren en werken en vakantie..
Lijkt me echt een uitdaging..

Enne.. Is nu niemand blij voor me dat ik de tweede prijs had vandaag op wedstrijdje.. Verdrietig Vork

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:12

www.commundo.nl

Er zijn nog veel meer projecten hoor. Ook sociale projecten zoals scholen bouwen of een dorpshuis.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:13

Sorry Sita, heb niet echt goed bijgelezen Bloos

Super gedaan zeg!!! Party!! Haha!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:14

ow sorry sita Ach gut

Heel erg gefeliciteerd Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:15

Dank je! Hyper!
Als ik nu uit mijn slaapkamerraam kijk zie ik Amy gewoon staan.. Hoe luxe kan je het hebben.. Het is wel maar voor een nachtje, maar wel even leuk.. Clown

Ik woon namelijk naast de manege en daar slaapt ze vannacht omdat we morgen om 6 uur op strandrit gaan.. Haha!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:18

Gefeliciteerd Sita Knipoog

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:21

dan heb ik het heel lux thuis denk ik. Ik kan Ziggy en dundee vanuit de keuken, kamer, slaapkamer van mij en van mijn ouders en vanuit de badkamer zien. Als ik onder de douche sta, sta ik altijd heerlijk te genieten van Ziggy en Dundee in de wei Clown

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:22

Oke.. Zo luxe heb ik het nog net niet nee.. Clown
Maar ik vind dit ook wel leuk.. Normaal moet ik fietsen, wel 5 minuten, en nu moet ik net de brandgang door.. *LOL*

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:28

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:31

He Leon wat onwijs k*t zeg! Ik denk ook de combinatie van op stal staan en die trap van gister. Het maakt het er niet makkelijker op dat ze haar been niet wil geven.. Sterkte er mee!

Sita, gefeliciteerd!!! Go jij! Go jij!

Janet klinkt heel gaaf! Vriendin van mij is 10 weken naar Thailand geweest, en heeft daar in een weeshuis gewerkt. is haar onwijs goed bevallen Ja Zij heeft ook nog een paar keer 'vakantie' gehad, en is toen naar de kust enzo gegaan.

Jessie heeft iets harsigs aan haar uiers hangen!!!!!!!!!!!!!!!! Hyper!
Ook zijn haar banden blubberig, en is haar buik uigezakt. Haar buik is ook helemaal zacht en blubberig nou. Iedereen heeft in haar lopen prikken en porren, ze wilden het allemaal voelen ROFL Arme Jes Ach gut
Nog wel lekker wezen wandelen, op de heenweg liep ze zo mee: ) maar op de terugweg, ons vaste galopspad draafde ze zelf aan en sleurde mij vrolijk het pad mee af ROFL
Ga vanavond weer kijken en overleggen of ik moet blijven waken Ja
Heb wel foto's gemaakt, maar ze zijn niet duidelijk of echt.. leuk ofzo *LOL*

Slecht nieuws though... de Bels staat te koop Scheve mond Ze is ONWIJS vervelend de laatste tijd, constant over de draden heen springen en dan wegrennen, vanochtend dus weer. Had haar te pakken, en ze wilde niet luisteren, dramde door, sleurde mij mee.. Serieus, als ik een geweer had gehad had ik haar overhoop geschoten Nagelbijten / Gniffelen Ik kan veel hebben, maar dit? Godsamme, wat een gedonder. Had ik haar eindelijk weer te pakken, in het land gedrukt.. ja hoor. Na vijf minuten zeilde ze weer over het draad heen, joeg de rest op en weg waren ze. Er is erg veel land waar ze heen kunnen, dat hebben geweten Stoom uit je oren
Heb haar dus ook maar niet meer gedaan vandaag, had het helemaal gehad met haar.
Maar goed. Dit gedrag doet ze dus steeds als het gras minder wordt. Ze springt gewoon over elk draad heen. Dus moeten we telkens als het gras op dreigt te raken en zij gaat springen, de paarden weer naar een volle weide overzetten. Kan wel... land zat. In de zomer dan, in de winter is het te nat. Maar dat is nog niet het enige, de rest is dus MODDERvet, dat zijn ook allemaal sobere koudbloeden. Dus mijn vriendin was het zat, en heeft haar ouders net zolang bewerkt tot ze haar te koop mocht zetten.
Ze staat dus nou ook al op MP..
Vind het heeeeel jammer, het is een erg fijn dier om mee te werken. Aan de andere kant..ik ga straks naar Ierland, en niemand anders die haar wil/kan doen. Als ze een paar dagen niet mee komt, gaat ze ook springen. Pfff.. moeilijk hoor.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:35

Go jij! Go jij! Jessie maakt zich klaar! Spannend! Ben benieuwd hoe lang het nog gaat duren!
Zo te lezen is ze nog lekker actief, jou meesleuren in draf.. *LOL*

Wel balen van Bels.. Maar op zich wel te snappen.
En inderdaad, straks ben jij er niet dan staat ze daar ook maar..

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:37

Goed nieuws over Jes. Zet de foto maar gewoon hier neer. Maakt niet uit, ik ben heel erg benieuwd.
Maar wat balen van de belg. Maar lijkt mij ook niet echt geweldig om elke keer achter een los gebroken belg aan te jagen. Kan helemaal begrijpen dat je het gehad hebt. Hopen dat ze nu dus een leuk baasje vind die haar een beetje intoom kan houden en binnen de draden. Je moet eigelijk een hengsten weide hebben met een houten hek werk van 2 meter hoog.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:39

Berdien.. Is het die trekpaardmerrie Miska op MP?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:41

Ze hete toch miska? Ik vind haar er erg leuk uitzien.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:42

Ik vind het ook een mooi dier om te zien.
Inderdaad is ze wat aan de dikke kant.. Clown

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:42

Ja That's her.
Verdorie, krijg het er nou wel even moeilijk mee hoor Verdrietig Zat wat foto's op te zoeken voor vriendin om bij de advertentie te zetten, deze doen haar namelijk geen recht

Janet, zoiets ja. Maar nou gaat ze gewoon over alles heen, stom vervelend. Wel was het zo dat toen ik haar eenmaal gevangen had, ze heel sip bij me stond en met haar haar neus tegen mij aan duwde van "sorry... Vriendjes zijn? )

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:46

Het is inderdaad balen. Maar je moet dingen gaan afwegen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:52

Jessie maakt zich klaar, super spannend! Ben erg benieuwd berdien!Ben je er al uit of je gaat waken? Kun je wel ergens droog schuilen Knipoog

Balen van de belg, hopelijk vind ze een mooi plekje!