snowdon schreef:Sita snap ik vwb Lorenzo, maar ik vraag me af waarom sommigen zich 'bemoeien' met het opvoeden van hun broertje/zusje or what ever....?
Waarom zou het niet het geval moeten zijn?
Ik zie persoonljik de opvoeding als iets wat gebeurd door de hele maatschappij. Dus kinderen worden opgevoed door de mensen in hun omgeving, en als een kind bijv. als een idioot in een winkel staat te krijsen, dan mag (imo) de winkeleigenaar dat kind 'opvoeden' door te zeggen dat hij stil moet zijn. En daarnaast ook grootouders, ooms / tantes / broertjes / buurmensen / whatever etc. etc. Die dragen imo ook bij in de opvoeding door het goede voorbeeld te geven, en indien te corrigeren. Maar veel gaat ongemerkt, en vind ik onder sociaal fatsoen horen...
Als ik ergens ben, en de gastvrouw is even weg een boek halen, en ik ben met haar twee kleuterkinders in de kamer aan het wachten. De ene krijgt ruzie met de ander, dan zeg ik daar ook wat van. En als de ene dan in de strijd zijn glas drinken omgooid. Dan zeg ik strict : "blijf zitten" en ga op zoek naar een scheuteldoek en ruim de zooi op. en zeg waarom dat niet mag. Is in principe ook een soort van opvoeden. Ik vind het eerder not done als iemand erbij zou zitten en gewoon alles toelaat. Want zo leert dat kind als het ware dat hij bij anderen wel een puinhoop kan maken als mamma weg is, want die doen toch niks. En dat is een verkeerd signaal.