[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:23

Welkom!

Leuke dingen allemaal gedaan!
Heb ik ook sweetsox, elke dag blij met ze :D Zeker ook vandaag. Givenchy liep met 3 ruinen mee alsof het niets was. 1 Ervan was lang hengst geweest en moest niets van hem hebben, dat wilde niet zo goed samen. Maar ondanks dat was hij superbraaf en nergens bang voor!

Oh jah, zat nog te denken chimello, fotos waarop staat wat ze kunnen doen het bij ook goed. Voetje geven, meelopen langs een trekker e.d.

sweetsox

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:25

Is ook altijd leuk om met de pony's te lopen.

zit een beetje te denken hoe ik het met misty op ga bouwen. Het werk gras word opgebouwd. Ben alleen enorm bang dat ze nog dikker ga worden. Dus ga in elk geval meer wandelen en langer rijden deze week. Niet intensiever wil het opbouwen. Ik hoop dat ik zo als ze dan hele dagen op het gras staan wel al een uur kan rijden. Want ze is nu al vet. En ze moet afslanken voor haar gezondheid. Net als haar bazinnetje.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:29

Khaleesi is zo'n heerlijk zwart klein bolletje! :+:

Een paard op leeftijd hebben is ergens heel erg mooi, maar het is ook zo'n enorme zorg. Zeker een paard wat net niet goed meer is, zoals Jes met haar artrose. Heb haar nou twaalf jaar en dat is een geweldige periode, maar je weet ook dat ze in de nabije toekomst een keer te slecht gaat worden... Nou ja, zolang ze nog aan komt gegaloppeerd voor haar hapjes&poeder mag ze nog even rond scharrelen :))

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:03

Vind het zowiezo soms erg lastig dat ze niet kunnen praten.. Maar met een ouder paard wordt het allemaal net even wat anders. Ik ben zowiezo na alles wat er de afgelopen jaren is gebeurt een beetje hypochondrisch geworden geloof ik... :+

Maar wel heerlijk dat ze ondanks de artrose toch nog vrolijk is en op je af gegaloppeerd komt :) Indy en Izzy zijn ergens rond de 16-17, ik hoop dat we nog heel wat jaartjes van ze mogen genieten. Ze hebben hier wel een luizenleventje geloof ik, weinig stress en er komt ze niets te kort, maar helaas weet ik uit ervaring dat je geen enkele garanties hebt...

(wat is dat eigenlijk voor een beestje in je avatar :o ?)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:12

Jullie hebben ook wel zó gruwelijk veel meegemaakt de afgelopen jaren... Dan zou ik ook heel anders naar mijn paarden gaan kijken hoor!

Jessie is wat ouder, wat stijver en strammer maar het is en blijft Jessie. Oftewel, die vertel je niks, daar overleg je mee dan dan ga je na een goed gesprek samen wat doen :)) Of het nou zoals vroeger een zware westerntraining was, of een rondje om de wei sjokken nu, het is en blijft een portret. Zodra ze dat ook niet meer is en ze verliest haar levenslust en karakter, dan laat ik haar gaan. Maar het is en blijft mijn moppie, mijn grijzende bejaarde en mijn maatje. Ik heb nog nooit zo'n paard gehad en ik zal ook nooit meer zo'n paard krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Moet er niet aan denken om haar ooit te missen maar ja... niemand heeft het eeuwige leven, ook eigenwijze bejaarde Tinkers niet.

Haha! Dat is een baby sloth! Oftewel, een baby luiaard :+: En hij zit in een rode emmer :+:
Afbeelding

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:25

Ja pfoe, dat voorruitzicht is ook heel pijnlijk... Ik dacht altijd dat het heel moeilijk was om te bepalen wanneer het moment dan daar is.. maar nu weet ik dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken, je kent je eigen paard goed genoeg om te weten wanneer het genoeg is geweest.
En laat het alleen maar meer reden zijn om elke dag extra van haar te genieten. Dat kunnen ze je nooit meer afpakken.

Ontzettend schattig dat luiaard-je, ik blijf het geweldige beestjes vinden!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:28

Dat hoop ik maar.. Jes is een bijter, die geeft niet op. Nooit. Heb haar in de sloot gehad, ze heeft zandkoliek gehad, zware spierbevangenheid, is met mij twee keer verhuisd en nou heeft ze artrose en ze laat pas wat zien als ze écht niet anders kan.

Hihi lief he? Ik vind ze zo tof! Ik wil reïncarneren als luiaard :j :D

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:31

Helaas weet je het nooit hoe oud een dier word. De ene laat nooit zien dat ze iets mankeren de andere kwakkelen en worden heel oud. Jonge paarden die opeens overlijden

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:41

Joanne, dat is fijne een leuke tip! Zal ik zeker toevoegen als ik adverteer :)

Mooi paardje hoor!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:47

Berdien, welkom! Lekker gereden vandaag? Hadden de heren beetje een tempo?

Selda, dat klinkt als een goed plan! Super! Mocht je tegen die tijd op zoek willen naar een Tinkertje, vraag me maar eens. Ken inmiddels een boel mensen, en nog veel meer Tinkertjes. Weet ook vaak wel hier en daar wat in de stille verkoop te staan. Al zeg ik heel eerlijk. Als je niet persée een Tinker wilt, dan zou je een leuke Haflinger of Fjord niet moeten uitsluiten. Omdat die rassen al wat ouder zijn wordt daarvoor niet meer geïmporteerd wat de kwaliteit en eerlijkheid van de opleiding van de dieren enorm ten goede doet. Momenteel is bij de Tinkers ten minste 75% van de import echt "troep" en eigenlijk alleen weg gelegd voor iemand met weinig angst, veel doorzettingsvermogen en ervaring.

Keetie, een :):)-Sally dus, hihi. Stalgenootje zei vanmiddag nog dat ze het idee had dat het aan het weer ligt, hier schijnen er ook een paar flink de kriebels te hebben. Behalve Caily natuurlijk, die is altijd even lief en kalm... Succes morgen! (ik heb je afmelding ontvangen trouwens, don't worry!)

Ellen, fijn dat alles goed is gegaan met op de wei laten gaan! Speedy Sox dus. En lieve Misty! Ik las pas wat over haar tempo. Ik had dat ook altijd op haar, dat ik dacht dat ze wat snel ging, maar toen ik door had dat ze echt geen vlieg kwaad doet vond ik het heerlijk! En nog steeds heb ik liever een stevige stamper onder mn kont dan zo'n sloom slakkie. Wat betreft Misty haar gewicht; misschien een graasmasker? Eventueel om de dag of een dagdeel? Beterschap voor jou en hopelijk veel plezier met les morgen! Doe je eens foto's maken van beiden? Sox is vast weer gegroeid, en Misty krijg ik nooit genoeg van!!

Maartje lekker gewandeld met haar grote liefde en kleine liefde :D

Joanne, brave Gi dus! Super! Laat je hem en Aranka samen staan na de bevalling? :))

Lieve, knappe Jessie. Ze heeft het heerlijk hier Berdien, maar inderdaad, je hebt het niet voor het zeggen, houden van is ook los laten. Gewoon genieten van het nu, dat ze nog heerlijk vrolijk in galop door de wei kan, met haar zoon naast zich!

___

Met Caily gaat het super! Die wordt hoe dikker, hoe gekker. Zit super in haar vel, dat merk ik aan alles. Gisteren stond ze na opzadelen even los terwijl ik het hek dicht deed. Ze liep naar de bak ipv naar het hek dat het erf af gaat. Dus na een paar weken enkel in het bos gehobbeld te hebben, toch maar weer eens in de bak gereden, ging erg fijn! Ik weet niet of het komt omdat we nu compleet anders trainen of door de drachtige hormonen, maar ze is met rijden (eindelijk) lekker voorwaarts en gedreven, ze wíl echt. Heerlijk! Geniet dus volop.

Volgende week gaan we een weekendje naar Zeeland om de zee eens van dichtbij te bekijken en uiteraard de sokkenwasrit :D

De week erna ga ik met de aanstaande pappa en zijn eigenaren samen naar de hengstenshow, helemaal leuk!

Afbeelding

Afbeelding

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:53

Bolle Caily :D

De heren houden elkaar uitstekend bij :)) Flynn is alleen zoooooooooo druk tegenwoordig. En mijn lijf is en blijft kapot... Maar goed, oplossing gevonden en ik kan nou redelijk pijnvrij rijden. Als hij nou in de wei ook eens wat meer deed dan alleen z'n kauwspieren trainen... :+ Gelukkig vanaf vannacht zomertijd, dan kan ik na m'n werk ook met hem bezig.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:54

Wat leuk! Daar komt al een goed buikje :D Ben benieuwd wat ze gaat krijgen hoor.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 00:03

hi,hi,kan ook niet wachten op Caily haar veulen,ben bang dat we hier met zijn allen mee gaan moederen,zowel tinkers als baasjes! :j

Lotte,de heren hadden een stevig tempo,buffel Flynn kan Blue Boy heeel goed bijhouden,waardoor BB een echte snelwandelaar wordt,lol!

Iedereen vandaag ook zo genoten van het mooie weer?

Zoooo leuk,morgen gaan Bo en Maddox met hun verzorgsters Caroline en Maaike een Pas de deux doen op(echt heeeelemaal geweldig)het Zwanemeer.Bo in het roze en Maddox in het blauw,ik ga foto's maken hoor!Mijn lompe tinkies <3

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 00:16

Mooie buik heeft ze al. zal morgen eens kijken of ik nieuwe foto's kan maken van sox en misty.

Sweet Sox is wel iets gegroeid maar de speurt zal waarschijnlijk nog komen.
en ja deze meis hou nu nog wel van snel, als ze zin heeft. Want ze is eigenzinnig maar doet nu geen mens kwaad. In de wei is ze heel stoer en gedraag ze zich alsof ze hier geboren is en wil ze in rang heel graag omhoog.

misty ja rem zit er op maar vind het vervelend dat ze altijd haar tempo wil, ze gaat dan zo hard terwijl ik geen haast heb hahaha. ZE kan niet rustig galoperen. En draf versnel ze ook alleen maar, schakelen kan ze duidelijk niet of wil ze niet.
wat ze ook heel goed kan is paardenknopen losmaken en ja dan gaat ze er stiekem ervandoor.

ik die niet aan graasmaskers vind dat zielig pas liever het werk erop aan. ze zal gewoon vetjes moeten verbranden met bosritjes en lesjes in de bak.
als ze een balk ziet liggen zie je haar echt kijken hoe moet ik daar overheen, erg grappig want ik denk alleen lopen en niet springen meid. heb aan haar vorige baasje foto's van haar gevraagd zodat ik kan zien hoe ze eerst was en wat ze allemaal gedaan heeft.

morgen zal ik foto's maken bedoel dan eigenlijk mijn dochter en ik.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 00:18

Zelfs bol en rond blijft Caily prachtig Lotte :)

Sweetsox is het geen optie om Misty snachts op de wei te zetten en overdag in paddock of bak?
Zo doe ik het met Sally ook. Die word sochtends met 2 andere paardjes van de wei geplukt en in de bak met wat hooi gezet en eind van de middag gaan ze weer de wei op.
Kan ze wel knabbelen maar blijft het beperkt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 00:20

Ah, fijn dat BB en Flynn een goede combinatie zijn! En dat jij weer pijnvrij kan rijden Berdien :)

Het is nu idd wel duidelijk te zien dat Caily drachtig is, dat vind ik wel een fijn, zolang het haar niet in de weg zit helemaal prima. Maar veulen mag nog lekker even blijven zitten, we genieten met z'n tweeen nog meer dan genoeg voor nu. Heb hier nog wel eea aan werk te verzetten voordat het juni is... Wat eruit komt maakt me eigenlijk ook niet zoveel uit; een merrietje is natuurlijk leuk als opvolger voor Caily (die is ook alweer 14), maar combinatie Caily x Collin is voor mij natuurlijk de ideale aanwinst voor de fokkerij, en dan is een hengstje toch weer leuker. Enkel een effen-zwart hengstje zou ik een beetje jammer vinden; niet zozeer dat hij dan "minder" is, maar voor de fokkerij kan je beter een bonte hebben, hihi. Maargoed, als het gezond ernaast staat en mams fit en gezond blijft ben ik gelukkig!

Ben stiekem al volop bezig met hengstenkeuze van 2015 :=

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 00:30

Pshhh tinkers lomp??? Hoe kom je daar nou bij :+
Spannend zeg, zou leuk zijn als ze een mooie jongen kreeg dan.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 00:41

Ah, ben benieuwd dan naar foto's Ellen! Graasmasker is niet zielig, is voor hun eigen bestwil, te dik is ook zielig.

Dank voor het compliment Keetie!

Mooie jongen met achterhand van pappa, koppie van moeke, aftekening op de boeg en hals zoals naar wie hij vernoemd wordt, en behang van pappa en moeke samen, dat lijkt me wel wat! Qua karakter precies tussen beiden in, hmm, laat maar komen! Nee, gekheid, dromen mag, maar maakt me eigenlijk niks uit, als het dier goed in elkaar zit maar spierwit is met een zwart stipje, ook prima. Ik zal wel lachen als de kleine een witte staart heeft; zowel Collin en Caily hebben een zwarte staart. Caily is tot nu toe enkel gedekt door hengsten die een witte staart hebben en toch hebben 3/4 van haar veulens een zwarte staart. Zal je zien dat ik haar laat dekken door een hengst met een zwarte staart en er een hele witte uit komt :+

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 01:28

@caily voor het zover is zijn we wel een halfjaar verder. Dus heb nu tijd genoeg om rustig eerst rond te kijken en een hafje of fjord staan al op mijn lijstje. De haf die ik rij is 21 nou ze gedraagt zich er niet naar. Maar goed wacht eerst morgen af. Wat die import betreft ik wil geen getraumatiseerd paard. Daar heb ik geen zin in.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:40

ff snel:

Caily ziet er goed uit hé! Leuk hoor, volgend weekend naar zee.

Lijkt me moeilijk een ouder paard.

Mijn man zijn voorwaarden voor een 3e paard waren: een hengst en ze moeten bij elkaar in kunnen want ik heb geen zin in dat gedonder :+ :D Dus jep, ze blijven samen staan. En ik ben heeel benieuwd of hij dan zo braaf blijft.

sweetsox, gewoon even wennen denk ik hoor. Had ik op Aranka ook (maar niet omdat ze te hard gaat ofzo), maar na een paar keer had ik in de gaten dat ze zoooo braaf is, dat mijn hart ook nergens meer sneller van gaat kloppen op buitenrit. Wat heerlijk is dat! Zo ook gister. Ik ontdek steeds meer bos hier in de buurt :D

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:58

Ik ben niet voor gasmaskers, pas liever het werk er op aan.

ja hoop dat ik een paar foto's kan krijgen en zal zelf ook proberen foto's te maken.

heb zo les dus kijken wat zij er van zeg. Ik weet dat ze heel braaf is, vertrouw er dus wel al veel op alleen het laatste stukje nog, voor ik alleen op pad ga.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 11:08

Wat leuk tinkerplein! Ik ben benieuwt naar de foto's :D

Wel opletten met gras (en eiwit en suiker) hoor sweetsox. Een graasmasker is misschien wel zielig, maar een te dik paard is nog veel zieliger. Stel je zet ze vol in de wei, dan moet je toch wel heel flink werken willen ze daar van op gewicht blijven.
Het gemiddelde paard in Nederland werkt tegenwoordig gewoon niet echt (hard)genoeg meer om ze zonder op het voer te letten op gewicht te houden.

Veel plezier met lessen :)

Ben ook benieuwt wat Caily en Collin ervan gemaakt hebben :)

Zometeen gaan we lekker naar het bos :D

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 14:37

Aangezien misty nu heel dik is omdat ze heel weinig beweging had, en haar spier in vet veranderd is. Denk ik het zo in het begin op te kunnen lossen omdat ik nu nog erg veel stap en weinig galopeer en draaf. Als haar conditie beter is pak ik dat ook meer op. ZE staan hier niet gelijk volop in de wei word heel goed opgebouwd. kan het in de gaten houden. ze is nu bij haar vorige eigenaar flink te dik geworden. En mijn doel is haar weer in conditie te krijgen. En wat daar voor nodig is zal ik doen. Wil eerst beginnen met meer bewegen. En ondertussen haar muesli en zo weer afbouwen als ze meer op de wei staan.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 14:53

Gaat je wel lukken, je bent goed bezig door er bewust op te letten. Waar blijven meer foto's!? Wij willen meer Misty zien ;)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 16:24

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-TQBWXSRM.jpg
weet niet hoe ik het op dit apparaat anders moet doen.

Ben door haar mok en de last die ze ervan heeft serieus aan het overwegen om haar prachtige sokken er af te halen om haar benen goed te kunnen genezen. Maar vind het een verschikkelijk idee om haar zonder sokken te hebben. duurd vast ook weer een eeuwigheid dat ze weer zo mooi zijn.

Erg moeilijk haar mokken plekken zijn of kosterig of week en ik moet ze goed kunnen zalven. Mijn verstand en gevoel zijn het duidelijk er niet over eens.
Mijn verstand zeg haal die sokken eraf gezondheid is belangrijker dan mooie sokken. Mijn gevoel zeg jeetje hoelang duurd het voordat ze weer zo mooi zijn.

helppp.
Laatst bijgewerkt door sweetsox op 30-03-14 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt