met die longeerlijn ging dat paard van mijn vriendin alleen liggen, pfff die liet zich gewoon op zijn reet vallen zo gauw hij dat erachter voelde... maf beest was dat hoor...
grrr
Geplaatst: 20-07-09 23:42
Cecile, heb je niet de mogelijkheid ook een ander, braaf paard mee te nemen? Dat helpt meestal ook wel goed he? Succes!
Grit
Geplaatst: 20-07-09 23:44
Wat een lastig probleem. Helaas geen tips, maar er zijn vast topics over.
Bedankt voor de tips maar de longeerlijn, andere brave merrie en de trailer tussen het hek zetten lukte allemaal niet ook niet stapje voor stapje ook niet met voer ook niet de we der benen stukje voor stukje naar voren zetten haha elk paard moet toch de trailer in te krijgen zijn haha
Ik ken iemand die echt elk paard op de trailer krijgt, daar heb ik me zovaak over verbaasd! Ze heeft een bepaalde rust over zich ofzo. In het begin vond ik het hele trailer gebeuren ook zo spannend, dat altijd iemand anders Niamh moest laden. Dan liep ze er zo op, pakte ik het touw dan blokkeerde ze volledig. Nu we regelmatig op wedstrijd gaan, rent ze er super enthousiast op, en is mijn ongerustheid volledig vedwenen. Tja, geduld is een schone zaak ben ik bang! Kom denk ik volgende week ff Jelle checken hoor!
Pff lastig zon paardje wat neit de trailer op wil..
ben nog moe joh.. bleghh
Lucy_1
Geplaatst: 21-07-09 08:55
Breekt even in over trailerladen... Heb hier een pensionklant die ook echt grote problemen had met haar paard te laden... Moest ze op wedstrijden, geen mogelijkheid dat het paard er in ging.... Geblinddoekt ging het nog.... Door longeerlijnen brak ze heen... Echt een drama. Ze heeft al wat wedstrijden aan haar neus voorbij zien gaan doordat haar paard er niet op wil.
Nu was ze pas met haar bij een westernruiter.... Die heeft haar wat tips gegeven en dat paard loopt nu als een lammetje de trailer op....
Wat hij doet is het volgende :
Paard voor de trailer zetten en proberen in 1x erop te lopen... Dat ging dus niet bij deze merrie... Hij neemt haar een stukje mee van de trailer vandaan en laat haar een aantal rondjes om hem heen lopen en onderwijl port (niet hard, maar wel voelbaar) hij haar met zijn vingers achter haar schouderblad. Laat haar een stukje achteruit lopen.... En zet haar dan weer voor de trailer... Zijn gedachtegang hierachter was : maak het onprettig voor het paard buiten de trailer, en prettig in de trailer!
Je hoeft niet te trappen, schoppen, slaan of boze stem op te zetten... Hij bleef onzettend cool en het enige wat hij deed was porren en de merrie rondjes laten lopen.... Hij had haar in no-time op de trailer....
Goeiemorgen overigens allemaal....
Biancaa.... Wat een prachtige jurk heb je en wat een heerlijke foto's van Mich en zijn dochter heb ik voorbij zien komen...
De rest is niet blijven hangen Jullie kletsen ook zo veel!
TV Stuur sita eens een pbtje haar merrie wilde ook niet goed de trailer op en zij heeft toen hulp gehad van iemand.
grid
Geplaatst: 21-07-09 09:09
Goedemorgen
Idd ze hebben wel wat van elkaar weg Travis en Mohr
Pff Cecile moeilijk is dat ik herken je "frustratie" helemaal
Omhoog gaan is 1 vd lastigste ivm hoofd stoten en dan helemaal niet meer willen. Vaak geeft druk van voren evt met longeerlijn of apart (bv monty roberts) halster nog het beste resultaat maar dan moet je er enorm goed op letten dat je ook op tijd de druk weer loslaat, want anders gaan ze juist enorm stijgeren, gooien met hun hoofd/ lijf e.d. wat natuurlijk weer niet bevorderlijk is om ze erop te krijgen ... Gewoon NIET lopen is ook erg lastig maar vol in achteruit ook
Andere mensen roepen vaak mij erbij om (moeilijke) paarden de trailer in te helpen. Soms gewoon omdat ze er nog nooit op hebben gestaan of soms omdat al hun pogingen mislukken of omdat ze die dag al 2u aan het proberen zijn enz enz... Ook in Duitsland op stage stond ik al snel te boek als degene die ze er zó op heeft staan
en dan dus wel trailerlaadprobleem met je eigen merrie hebben Waarbij de grootste "frustratie" nog is dat het maanden naar wedstrijd nauwelijks een probleem is (af en toe een 2e keer klep op lopen om er dan zo in te rennen), maar een andere keer dus wel ineens weer ergens 2 u te staan en op 1 of andere manier alle hulp alleen averrechts lijkt te werken en het alleen dus vaak nog het beste gaat, maar pff heb er al wat mee te stellen gehad... Vind het nog steeds zo "stom" dat ik andere mensen en andere paarden kan helpen en met mijn eigen paard de mist in ga
@ lucy hé hallo hoe is ie Ja zo ongeveer doe ik het nu met Say nu dus ook bij mij is het uitgelegd als dat ze ten alle tijde op mij moet blijven letten (ze is nogal snel afgeleid buiten de trailer) en ik controle over haar tempo/gangen moet houden, zowel vooruit als achteruit. Ze racete dus mega hard de trailer weer uit en dit kwam blijkbaar doordat ze meer op buiten dan op mij let(te) en ik haar tempo/ gang in achteruit blijkbaar dus niet voldoende onder controle had.
Bij andere paarden deed ik dat trouwens dus ook wel ooit maar dan waren ze vaak heet/ druk en say is alles behalve heet/ druk als ze trailer in mag ... dus toen de link met die "oefeneningen" nooit gelegd
Cecille
Geplaatst: 21-07-09 09:29
Goedemorgen allemaal,
Super bedankt voor het meedenken en ik ga sita is en berichtje sturen. Wil toch heel graag met haar weg ze zal het toch leuk moeten gaan vinden wil straks ook met haar naar het bos... en als je keuzes heb welke je pak dan laat je haar voor zulke dingen anders zo snel staan want je hebt geen zin in al dat gezeur.... en ze krijgt volgend jaar een veulen en die moet het ook goed leren van mama en dus niet op deze manier haha
Een goede basis opvoeding is zo belangrijk bij veulen pfff haha
Nou wel het over veulens hebben Red is voor de laatste keer papa geworden bij het ITS echt een kopie van zijn vader weer alleen word deze een stuk groter haha
dus jongens hij kan ook grote veulens fokken haha
zal even paar foto's plaatsen... en zal zo is die stijger foto's van Snelle Jelle uploaden
hier is hij dan de laatste zoon van Red
En dan de twee zoons van Red bij elkaar hihi zo grappig net tweelingen
Zijn ze niet schattig als ik er daar volgend jaar 5 van krijg ben ik tevreden haha
Leuke nakomeling van Red! Wat ik vooral merk bij het trailer laden met Ziggy. Is dat ik goed de gang erin moet houden. Flinke aanloop nemen, en hem er in 1 keer op krijgen zonder twijfelen. Absoluut geen druk van voren geven, maar hij moet zelf lopen. Als ik ga trekken, gaat hij achteruit.
Ah weer een leuk vosje erbij Is deze van die voskleurige O malley dochter?
Vind het zo jammer dat er hier waarschijnlijk dus volgend jaar geen klein vos(bont)je komt Heb ook ff geen zin meer om leuk te reageren in fokkerijtopic
Oké ik ga het misschien nog 1x proberen dit jaar volgende week moet ze weer hengstig worden maar veel hoop heb ik niet meer
Nou niks maar dat ze daar na 1x dekken dragend zijn en allemaal alweer helemaal hyper zijn voor volgend jaar en HEEL veel VEULENPics enz enz enz
en ik nu dus ff in "fokkerijdipje" zit
Thanx allemaal
grrr
Geplaatst: 21-07-09 09:58
Goeiemorgen!
Ik heb geluk geloof ik met m'n twee jonkies die zo de trailer oplopen... Mirthe deed weleens wat moeilijk, maar lukte ook altijd binnen 10 minuten.
Ingrid 't is ook wel balen he, dat het nog niet gelukt is... we duimen heel hard voor de laatste ronde raak!!! Snap dat je het topic nu even mijdt...
M'n bijrijdster heeft haar fries gekocht, na onze vakantie komtie al. Ben benieuwd, vooral naar hoe het in de kudde gaat, ik hou helemaal niet van wisselingen... maar goed, daarna gaat het weer lange tijd zo verder hopelijk.
Net weer een doorbraak gehad met de wilde kittens. Ze komen nu allemaal tevoorschijn als ik ze kom voeren. Ze durven nog niet heel dicht in de buurt te komen. Henkie is zo lief geworden, die rent elke keer op me af. Nu was ik met Henkie aan het spelen, kwam 1 van de andere katertjes ook naast me zitten. Zou hem zo kunnen pakken (niet gedaan) hij heeft zelfs met mijn vingers gespeeld. Duurt even maar ze worden vanzelf wel tam.
Marleen was dat friesje dan niet van jullie bijrijdster?