[TI] Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Nynke

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 23:04

Hoi, mag ik mij hier ook melden?

Mijn Friese merrie van 8 gaat vanaf vandaag een tijdje zonder sokken door het leven, de sokken waren zo dik dat ik niet bij de mok kon komen :=
Alleen zoals ik hier ook al gelezen heb, is betadine shampoo erg slecht te verkrijgen, iemand een idee voor een alternatief?
Hier kun je een mokplek zien:
Afbeelding

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 10:38

Ik breek even in. Waar kunnen we aan sebacil komen? Tips?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 11:19

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 12:54

Hoeveel kleefkruid moet je per dag geven?
Het groeit in bosjes vlak bij ons huis in de zomer. En ik heb een droger, dus ik weet wel wat ik deze zomer ga doen :P

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 13:12

zanakuzies schreef:
Vraag een keer clindacutin en pretnocutin aan de dierenarts dit werkt heel goed!

Bedenk wel even dat pretnison (pretnocutin) echt ontzettende troep is. Als er alternatieven zijn zou ik daar zeker voor kiezen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 13:34

Als je het droogt zou ik er thee van trekken en dat voeren, Floor :) Als je ook nog brandnetel hebt staan dan zou ik dat meteen mee drogen en dan een eetlepel kleefkruid, eetlepel brandnetel, op een liter water, en na het afkoelen over het voer :)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:19

Brandnetel staat ernaast :D Ik heb dat al eens geprobeerd, maar die pruimt hij niet. Ik gooi het wel in de drinkbak want anders heeft hij mueslisoep :P

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:02

8nnemiek schreef:
KootMiraDrum schreef:
Heeft iemand ooit dit artikel gepost?
http://www.abcreatief.com/blog/mok-en-rasp/

Dat is mijn artikel :j Lang, lang geleden geplaatst :)

Het is een goed artikel, ik ben het geheel met je eens! We voeren te veel, we pielen te veel. Natuurlijk moet je bij bv mijten ingrijpen, maar rasp, zolang het geen ongemak geeft, de vetklieren zitten er niet voor niets.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:49

Ik zag het artikel afgelopen week voorbij komen op facebook.
Vind allen de zin die er in staat over ruwvoer niet kloppen.
Staat in, liefst hooi van onbemest of lichtbemest land.

Dit klopt eigenlijk niet meer he, juist dat hooi zou dus doordat het niet genoeg voedingsstof heeft niet goed kunnen groeien en zo het fructaan vasthouden,waardoor het juist ongeschikt is om te voeren toch?

Bij onze sokkenpaarden gelukkig geen mok of andere nare zaken, alleen wat ijverige talgklieren die wel eens voor wat schilferophoping zigen,maar met een dag of 3 gebruik van klitwortel van het kruidvat is dat ook weer weg :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 01:26

ellepel schreef:
Ik zag het artikel afgelopen week voorbij komen op facebook.
Vind allen de zin die er in staat over ruwvoer niet kloppen.
Staat in, liefst hooi van onbemest of lichtbemest land.

Dit klopt eigenlijk niet meer he, juist dat hooi zou dus doordat het niet genoeg voedingsstof heeft niet goed kunnen groeien en zo het fructaan vasthouden,waardoor het juist ongeschikt is om te voeren toch?

Bij onze sokkenpaarden gelukkig geen mok of andere nare zaken, alleen wat ijverige talgklieren die wel eens voor wat schilferophoping zigen,maar met een dag of 3 gebruik van klitwortel van het kruidvat is dat ook weer weg :)

Hier hebben we alleen maar hooi van onbemest land. De mest gaat over de akkers voor de mais en graan. Kunstmest gebruiken ze hier ook weinig.

Maar er staan wel meer zaken in dat stukje waar ik aan twijfel.
Wat dat betreft houden wij onze paarden alles behalve volgens "de richtlijnen"
Maar wij hoeven geen strak afgetrainde sportpaarden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 08:49

Dat stukje over het hooi is inderdaad alweer een beetje achterhaald.
Wel is het zo dat onbemest gras sneller zaad maakt dacht ik. Dat is eigenlijk het gras wat je wil hooien; gras wat alle suikers heeft opgebruikt om zaad aan te maken. Dat zaad valt tijdens het schudden van het gemaaide gras eruit, wat weer goed is voor je weiland, en je houdt een heel mooi suikerarm hooi over :) Ik denk ook dat dat de reden is dat hooi van tweede/derde snede beter is.
Wat voor mij wel een belangrijke reden is om niet te veel te mesten: gras wat te snel groeit krijgt niet de kans om genoeg vitamines en mineralen op te nemen en aan te maken, en zal dus in verhouding meer water en suikers bevatten en minder belangrijke voedingsstoffen.
Maar helemaal onbemest is inderdaad ook niet goed. Dan krijg je gewoon slechte kwaliteit gras en uitgeputte grond.
In een natuurweide kan het dan wel weer, onbemest. Een weide die genoeg kruiden en andere planten bevat en waar wilde dieren lopen krijgt genoeg mineralen van die dierenmest en van plantenwortels en dorre planten en bladeren. Zo zijn er planten die stikstof aanmaken bij de wortels, waar andere planten weer goed op kunnen groeien..

palousa_boy, wat staat er nog meer in waar je het niet mee eens bent?
Kan best zijn dat er ondertussen meer zaken achterhaald zijn, en ik wil best wat aanpassen als ik het wachtwoord van mijn oude website nog kan vinden :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 10:20

Heb jouw stukje eigenlijk nog niet gelezen, had het meer over het stukje van Facebook over het hooi.

Zal jouw stukje vanmiddag ook eens lezen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 10:42

Ah oke, dacht dat je mijn stukje bedoelde :D

Die van facebook heb ik nog niet gezien. Straks eens opzoeken :j

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:44

Mijn merrie heeft sinds afgelopen week enorme mok incl een dik been. Zo erg dat zaterdag en zondag de veearts is geweest om vochtafdrijver en ontstekingsremmer te spuiten. Omdat het allemaal niet minder lijkt te worden vandaag ook antibiotica per injectie bovenop de vochtafdrijver en ontstekingsremmer. Ook smeer ik met ab creme van de dierenarts. Enig idee hoe lang zoiets duurt voor er verbetering te zien is? Nog nooit eerder gehad en wrs door verminderde weerstand icm natte paddock.

mimeil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:50

Hallo allemaal

helaas heeft mijn tinker mijt.. en ik ben bang behoorlijke mijt... mijn tinker wil niet aangeraakt worden bij dr benen dus hoefjes doen is een groot probleem. Maar sinds kort stampt ze met dr acbterbenen op de grond en bijt ze aan haar benen. Ze heeft jeuk.. nu kon ik wonder boven wonder haar onderbeen aaien, en voelde ik met mn vingers tussen dr sokken en ik voelde allemaal korstjes...

ik heb de dierenarts gebeld, deze komt morgen en dan maar zien wat er gebeurt.. maar ik vroeg me af is mijt ook te behAndelen zonder dat de benen gewassen, of gepoten hoeven te worden? Want mn paardje accepteerd dat al niet...

is de mijt ook van binnenuit te genezen? Wat doen jullie om herhaling tegen te gaan?

Bedankt voor de reacties

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:05

Mijten zelf veroorzaken geen korstjes, maar die kunnen wel ontstaan door het krabben/bijten doordat het paard jeuk heeft.
Het zou ook zomaar CPL kunnen zijn. Dat veroorzaakt ontstekingen onder de huid, wat veel pijn doet en dat zou kunnen verklaren waarom je tinker zich niet wil laten aanraken. Mijten doen in principe geen pijn, dat jeukt alleen heel erg.
Heb je ook in de kootholtes kunnen voelen? Als daar ribbels te voelen zijn dan betekent dat meestal CPL.

Cydectin kun je over de rug gieten en werkt tegen mijten. Alleen werkt het nog wat beter als je ook een gedeelte op de benen zelf kan krijgen.

Verder zou ik eens goed kijken naar het voer. Voer kan veel doen, en minder suikers voeren kan nooit kwaad :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:24

:D over het voer, hier hebben ze op de wei thuis geen last van mok en op de andere wei afgelopen najaar hadden er 2 wel mok na 2 maanden.
Toen ze weer een paar weken thuis stonden was de mok weer weg.
Thuis heb ik er ook niets meer aan gedaan. Op de andere wei heb ik het een paar keer ingesmeerd met honingzalf maar vaker als 4 keer zal dat niet geweest zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:34

Heb je het verschil tussen de twee weides kunnen ontdekken? Andere bemesting, andere kruiden/grassoorten? Lang/kort gras met of zonder graszaad?
Ik vind dat altijd erg interessant. Hier merk ik het ook direct als ik van weide wissel, vooral als het gras jong is en nog niet in bloei staat. Dan zie ik ze binnen een week al aan de sokken knagen :=

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:52

8nnemiek schreef:
Heb je het verschil tussen de twee weides kunnen ontdekken? Andere bemesting, andere kruiden/grassoorten? Lang/kort gras met of zonder graszaad?
Ik vind dat altijd erg interessant. Hier merk ik het ook direct als ik van weide wissel, vooral als het gras jong is en nog niet in bloei staat. Dan zie ik ze binnen een week al aan de sokken knagen :=

De weide thuis is altijd een koeien wei geweest tot wij het kochten. Hier staat dus hoofdzakelijk gras, met wat kruiden er door (klinkt wel anders dan plekken overgroeid door brandnetel toch ;) )

De andere wei daar is jaren niets mee gedaan. Het gras dat daar stond, stond er al een aantal jaar door te schieten en dood te gaan (stond ongeveer een meter hoog). Dit zal dus zeer arm geweest zijn. Maar de vegetatie is dat veel afwisselender. Gras, kruiden, varens, bramenstruik, bomen (eik, kastanje, acer, wilg etc) en ik zal vast nog wel wat vergeten.

Waar het precies door komt zal dus een beetje een raadsel blijven, maar het was de eerste keer dat ze daar stonden. Komend voorjaar zal er weer vers gras staan omdat het uiteraard helemaal kaal gegeten was. Met z'n 4en hebben ze 2 maanden op 1,5 ha gestaan waarvan misschien 1ha gras, dus dat wil wel.

We zullen zien wat er over een maand of 3 gaat gebeuren als ze daar weer heen gaan.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 00:15

mijn tinker heeft ook mijt.iemand raade me imaverol aan.werkt dat wat? en hoe te behandelen.de beschrijving kom ik niet goed uit

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 00:26

Nee, want Imaverol werkt tegen enkel schimmel (ringworm), niet tegen mijt.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 00:45

Ook hier een Fries met gevoeligheid voor mok, trekt ook regelmatig omhoog langs haar benen.
Ik heb van alles geprobeerd, wassen met betadine, imaverol, cebacil, sudocreme, div. mokzalven en ga maar door.
Laatst was ik bij de Tuinen, en heb een tube aloe Vera gel gekocht met Arnica en Tea tree.
Dit heb ik er uit nieuwsgierigheid opgesmeerd, tot mijn grote verbazing en blijdschap ontstaat er echt een enorme verbetering.
Het wordt ook goed opgenomen door de huid, smeert makkelijk in tussen de sokken.
Bijkomend voordeel is de prijs, het is veel goedkoper dan al die dure paardenmiddelen

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 00:50

OleJon schreef:
mijn tinker heeft ook mijt.iemand raade me imaverol aan.werkt dat wat? en hoe te behandelen.de beschrijving kom ik niet goed uit

Imaverol is tegen schimmel. Bij mijten ontkom je niet aan insecticide. Onder andere Exil flee free spray kun je tussen de haren op de huid sprayen, het verdeelt zich over de huid en de mijten gaan dood. Het werkt een paar weken tot 3 maanden.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:48

Mijn Tinker veulen van 9,5 maand heeft een kaal plekje bij de schoft. De haren lieten los met kleine korstjes. De huid is niet rood of kapot. Ik heb haar nu gewassen met Imaverol. Vandaag zag ik dat het plekje wat schilferig is. Wat denken jullie. Ik heb het dit weekend ontdekt. Kan nog geen andere plekken vinden. Maar is ook wel moeilijk in de dikke wintervacht.Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:04

Als het lukt zou ik het haar eromheen wat korter knippen of scheren zodat het iig meer lucht krijgt en niet kan gaan broeien onder de vacht.

Verder komen schimmel enzo wel sneller voor bij veulens en jonge paarden door de lagere weerstand.