[TI] DNA profielen vastleggen Tinkerpopulatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:21

hengstveulen schreef:
Toch zegt van Haeringen dat Guiness homozygoot is, heb de papieren hier liggen en nog over de uitslag gebeld en aan de telefoon gaven ze de bevestiging. Hoe zit het nu dan?

dan is er iets niet goed in het verhaal van vaders kan denk ik ;)
ik ben een leek met kleur vererving, maar ik had vorig jaar een tinker veulen uit een homozygoot hengst en een effe merrie, mij werd toen verteld dat veulen niet homozygoot kon zijn omdat het 2 bont genen nodig heeft vandaar :)
Laatst bijgewerkt door puur op 30-03-10 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:21

of de afstammeling die Tom zegt klopt niet of de Son of bob moet een minimaal bonte zijn geweest als hij zo erg op zijn papalijkt anders is het denk ik onwaarschijnlijk dat hij de papa is.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:25

Wat je nu laat zien is maximum tobiano. Drum zijn dochter Trish was ook zo.

Maximum sabino ziet er anders uit hoor, meer zoals Gawain.
Afbeelding

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:28

Valt blagdon dan onder de effen kleuren? We moeten maar hopen dat we dat DNA van zijn moeder uit Amerika krijgen en inderdaad of Tom vergist zich of die Son of Bob is een minimaal bonte, kan dat dan wel uit een blagdon vader?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:31

Blagdon = sabino toch?! :)

Da's weer afhankelijk van de moeder ;)

daniweerd

Re: DNA profielen vastleggen Tinkerpopulatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:33

Om het dan nog ingewikkelder te maken, volgens van Haeringen kan guiness ook vos vererfen, hij heeft ook al zover ik weet 2 vosbonte nakomelingen lopen. Waar komt die kleur dan vandaan?

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:33

whhaaa die roos ligt hier nog steeds te wachten haha

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:36

vos kan van heel ver komen kijk maar bij friezen daar komt heel zeldzaam ook nog een vos tevoorschijn het is een ressersief gen en komt dus pas tot uiting als je er 2 van krijgt.

Blagdon is inderdaad een sabino die veder gaat dan alleen de buikvlek en witte benen

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:37

Vos is recessief dus 1 gen is niet zichtbaar en kan dus zowel van moeder als vader komen :) als 1 van die twee 1 vosgen heeft kan die dus ook doorgeven worden ;) en dit komt dus alleen tot uiting als zowel vader als moeder het vosgen doorgeeft en anders is vos nooit zichtbaar :)

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:40

Nou ja we wachten het hier maar af, we hebben een effen zwarte merrie drachtig voor dit jaar en vorig jaar gaf hij bij de effenkleurige ook allemaal bont als het dit jaar niet zo is dan had van Haeringen het mis!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:41

Blagdon is Sabino. Probleem is alleen dat van Haeringen geen goede Sabino test heeft, daarom komt uit iedere test dat onze paardjes geen Sabino-gen hebben, terwijl ze dat wel hebben.

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:03

Ik was erbij toen tom price het verhaal van de afstamming van Guiness vertelde ,hij had het over een black sjim , (geen idee hoe je het schrijft ,maar de blacksjim zou dan de vader zijn van guiness)en dat die een kopie van zijn vader (bob)was .
Wij hebben gedacht dat hij daarmee blagdon bedoelde of zou het dan moorkoopschimmel zijn geweest ,geen idee of dat wel homozygoot vererft .
In ieder geval heeft tom price het verhaal bevestigt wat danielle al van een duitse man had gehoord ,ik ben dan ook erg heel benieuwd hoe zijn vader er werkelijk uitziet ,nu helemaal noudat hij dus geen blagdon kon zijn ,en of het dna verkregen kan worden :)
Laatst bijgewerkt door aricia op 30-03-10 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:04

Bob the Blagdon draagt ook vos, meer paarden dan je verwacht dragen vos met zich mee.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:06

Ja idd leon :j zat net nog naar Engelse hengsten te kijken en The Midget en The Producer dragen bv ook vos :D
Had ik eigenlijk niet verwacht :o (weet ook niet waarom?!)
Als je op amerikaanse sites kijkt waar DNA bij staat zie je ook best vaak nog vosgen :j

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 15:45

Als die Son of Bob of Black Jim net als Bob the Blagdon effen zwart is met sabino vlekken dan is het simpelweg niet de vader van Guiness.

Ik weet dat het niet leuk is wat ik nu ga zeggen; maar Tom Price weet regelmatig echt niet waar hij het over heeft als het om afstamming gaat. Er lopen daar kuddes met meerdere hengsten. Ze weten dus heel vaak niet wie de vader was. Dat geldt niet alleen voor Tom Price trouwens, ook bij andere grote fokkers is het hetzelfde verhaal.
In Amerika zijn ze al jaren bezig met DNA bevestiging en daar bleken een hoop dingen simpelweg niet te kloppen.

Komt nog bij dat Tom en ook de anderen veel paarden gewoon op markten weghalen. Mensen denken dat ze alles zelf fokken maar dat is zeker niet waar.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:53

idd nuage, heb gehoord dat hij nu bij sommige kuddes verschillende hengsten heeft bijlopen... kan hij dus nooit met zekerheid zeggen wie nu effectief de vader is van een bepaald veulen :n
veel is volgens mij gewoon bluf :o :+

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:53

Klopt ben ik met je eens nuage,hij heeft zoveel paarden dat het mij haast onmogelijk lijkt om daar alle lijnen van te weten .
Maar dat neemt niet weg dat guiness wel bij hem geboren is ,ik heb daar de foto's van gezien en ook een foto waar hij als veulen bij de voet naast de smarties mare loopt .
Black sjiem was overigens de kleur en niet de naam van de vader :) ,zou hij daar zwartschimmel dan mee bedoelen inplaats van blagdon ,wij namen aan blagdon
dna is idd het enigste wat het kan bevestigen voor wat voor bloed erachter zit ;)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 15:57

Zeker veel bluf. Ik heb hem foto's gestuurd van paarden waarvan hij eerder beweerde ze zelf gefokt te hebben tegenover de eigenaar en zelfs een afstamming noemde.
Maar op mijn foto's reageerde hij met het verhaal dat ze van een markt kwamen en dat hij dus geen idee had.

Welke van de twee dan waar is... who knows.

Bedoel ik trouwens niet om TP zwart te maken ofzo. Ik geef alleen aan dat je zijn opmerkingen over afstammingen met een korrel zout moet nemen ;)

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:03

iik neem aan dat de vader alleen echt bont geweest moet zijn? en niet zwart schimmel ofzo toch?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 16:05

Schimmel is een heel ander gen dan tobiano. Hij had schimmel/sabino/roan/silver weet ik veel kunnen zijn, maar als hij niet bont is draagt hij geen tobiano en kan het dus niet doorgeven.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:15

Buiten dat is schimmel een kleur, en tobiano een patroon.
Tobiano schimmel zoals Tinker Tom is ook leuk :)

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:20

Jongens we wachten maar gewoon af!

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:21

tom price blijft ook maar gewoon een handelaar he ;) :D
Laatst bijgewerkt door stalnijmegen op 30-03-10 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:35

Maar als ik goed begrijp is Guinness homozygoot, dus dan kan zijn vader nooit effen zijn geweest toch?

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:53

Daar komt het wel op neer .....dus klopt er iets niet in het verhaal van tom price ;) .Want homozygoot is hij wel
dna kan mischien nog duidelijkheid geven ,maarja dan zal er wel een match gevonden moeten worden .