[TI] [HK] The gypsy across’diary’s; full of nonsense and serious

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Re: [HK] The gypsy across’diary’s; full of nonsense and serious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:59

TK.. Zo ongeveer Augustes/September is het plan om haar te beleren.. Paar maand na haar 3e verjaardag..
Maar dat komt omdat ik dan 3 weken vrij kan krijgen van het werk en ik er dus alle tijd voor heb.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:01

ok ik snap hem. de grote vakantie zeg maar dus.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:03

Inderdaad.. Ja
Dan heb ik er namelijk 3 weken volop te tijd voor en kan ik optimaal er mee bezig zijn.. In 3 weken hoop ik een heel eind te komen.. En dan kan ik na die 3 weken gewoon om de dag met haar bezig zijn zoals ik nu doe.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:05

Zadelmak maken kan ik daarvoor al doen.
Daarna word ze weggebracht.. Dat zal langer duren dan 3 weken, maar ik bedoel dat ik er dan wel 3 weken optimaal bij kan zijn in het echt doorrijden en verder beleren.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:07

je laat ze inrijden dus? Shania word ook western beleerd toch?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:07

bedoel je met zadelmak maken dan echt alleen het zadel erop kunnen leggen? En dan laat je de rest door iemand anders doen en dan verder zelf inrijden?
Zoiets of doen jullie het anders?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:10

Zadelmak is in mijn ogen dat ze alle gangen normaal beheerst met zadel.. En dat ik er eens op gehangen heb, gezeten heb.. Kleine stapjes.. Voor doorrijden word ze weggebracht.

Ik breng haar naar Paul Minnaar, www.eqix.nl , mijn instructeur.
Hij gaat ook begeleiden met zadelmak maken. En hij gaat er dan alle westernknopjes opzetten tijdens het doorrijden. En dan is het ook de bedoeling dat ik een of 2 keer per week naar hem kom en les met haar volg.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:10

@nathalie: ik maak ze voorzichtig zadelmak (over een lang tijdsbestek, verder veel grondwerk.) Zelf erop om ze ruitermak te maken en later onder begeleiding verder doorrijden. Vooral het reageren op stemhulp,wijken voor druk en mijn lichaamstaal vind ik belangrijk.
Of ik moet echt extreme dingen tegen komen zoals bv singeldwang. Dan zou ik wel de hulp van experts inroepen denk ik,al hoop ik dit niet mee te maken Lachen

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:11

Shania kent het zadel al.. Dus die is in princiepe zadelmak.. Maar dat noem ik dan weer niet zadelmak.. Snap je het nog.. Ik leg er wel eens voor de lol een zadel op enzo.. Maar verder ligt het er maar op zeg maar..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:12

hahaha ik bedoel met zadelmak ook wel idd siets visie. alle gangen met zadel op beheersen Knipoog

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:17

ieder zijn methode toch Knipoog
ik moet weer aan de bak .

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:19

gelukkig zijn die dingen en keuzes voor mij nog ver weg Lachen ...kan me er nog flink in verdiepen wat ik wil....(al wil ik het wel LATEN doen, dat weet ik zeker)
Ik neig naar western, maar vind die zadels zo afgrijselijk zwaar....(al heb je geloof ik ook een kunststof Wintec versie Lachen )
Moet alleen nog uitzoeken waar ik eens een paar keer western stijl kan rijden want nu spreekt het me alleen vanaf foto's en papier aan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:21

Ik heb Aman destijds zelf ingereden. Weet nog niet of ik dat zelf weer zou doen... Lachen Ben een stuk ouder en wijzer geworden... Clown

Veulen van Aman gaat na een half jaar toch naar de opfok, en eer die twee jaar om zijn zien we dan wel weer... Lachen

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:23

Wat waren de grootste onverwachte dingen waar je tegen aanliep toen je het zelf deed Maya?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:24

Mijn Westernzadel weegt niet zo heel zwaar.. Kan hem makkelijk tillen.. En op den duur krijg je er ook handigheid in natuurlijk.. Lachen

Volgend jaar gaan we een zadel voor Shania aanschaffen.. Weet alleen nog niet waar.. Ik neig naar Arthur, maar die komt niet aan huis dus zullen we met haar naar daar moeten.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:31

Ja maar weet je wat het is.....ik weeg nu 76-77 kilo (er moet na de derde nog een 5 kilo af..ik ben zo'n fijn voorbeeld van iemand die bij elke zwangerschap 35 kilo aankomt..YIKES)...en dan straks een jong paard (pas volgroeid rond de 6 jaar)...en daar dan nog 16 kilo zadel bij....zit je toch al snel op meer dan 90 kilo....vind ik zo veel als je ook kunt kiezen voor een Wintec...

misschien pieker ik teveel..maar ja...eerste echt eigen paard en ik wil het zo graag allemaal goed doen.. Clown Haha!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:34

Uhm.. Nathalie..
Ik weeg denk ik 80/90 kilo.. Te zwaar dus.. En ik rijd ook vrolijk paard hoor.. En mijn zadel weegt denk ik een kilo of 10.. Maximaal.. Die moderne westernzadels zijn allemaal stukken lichter!

En wintec westernzadel.. Tsja, niet mijn voorkeur.. Maar als je graag jezelf kapot rijd.. En je paard erbij omdat dat kunstof westernzadel totaal geen pasvorm heeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:36

nathalie2302 schreef:
Wat waren de grootste onverwachte dingen waar je tegen aanliep toen je het zelf deed Maya?

Dat is het probleem. Toen ging álles gelijk goed Clown Lachen Ik was 14, Aman was 2,5 (jaja Clown ). Hoe we haar zadelmak hebben gemaakt? Nou eehmm... Clown

Mijn pa had haar aan het halster vast, zijn overall aan met heel veel appeltjes erin (van die kleine van een bepaalde boom, waren nl handzaam Haha! ) En ik stond op een baal stro (grote van 300 kg) op een verhoging waardoor ik vanaf die baal op haar rug kon laten zakken (ik had wel een cap op Vork ) en ging zo zitten. Ondertussen voerde mijn vader haar dus appeltjes. Dat hebben we voor een aantal keren gedaan, en toen heeft m'n vader haar vooruit getrokken om te leren lopen met een ruiter op haar rug. Na een paar weken konden we een rondje over de beton lopen en kon ik het alleen doen.

(letwel, dit eerste zadelmak maken was dus in de schuur, met een ruimte van 2 m breed waar die pony dus stond, ene kant de betonnen muur, andere kant de strobalen, 'bodem' was ook van beton.)

Weer een hele tijd later was m'n zadel gereed (Wintec 2000 vzh met eigengemaakte boom). Dat opgezadeld, en toen met twee teugels gaan rijden. Ene aan hoofdstel met bit, en andere aan het halster, eerst een week of wat alleen op de halsterteugels gereden, en daarna de bitteugels erbij aangenomen maar losjes. Uiteindelijk de bitteugels steeds ietsjes strakker genomen, en zo gaan sturen. Na een maand of wat zaten de drie gangen, rem en stuur er dus op. En toen ging ik langs de weg inrijden. Na een half jaar was ze ingereden en klaar Clown

Iets over groen en groen, en heel erg veel geluk hebben dus... Clown Lachen

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:38

hahaha...zoals gezegd Sita..heb er helemaal geen verstand van...van westernzadels...heb er ooit eens mee op een draver gereden die western bereden zou zijn maar niet was (en waarvan de eigenaar was vergeten te melden dat hij al een hele poos stilstond)
Ik heb gelukkig nog meer dan genoeg tijd om me erin te verdiepen...
Vind de Wintec VZ zadels trouwens super...ken verschillende mensen die daar heel tevreden over zijn en wij hebben voor Rohan ook een Wintec 2000 (ook omdat ze fijn licht zijn voor de kinderen...en vanwege de verwisselbare boommaat)..maar zoals gezegd..heb met het western zadel geen ervaring...leek me alleen qua gewicht een uitkomst...

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:39

De gewone wintec zadels zijn inderdaad wel heel goed! Ja Niks over te zeggen..
Maar dat westernzadel.. Ik weet t niet.. Ben dr niet weg van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:42

Nathalie, sowieso zou ik pas als het paard volgroeid is een 'echt' zadel kopen Lachen Dus pas vanaf een jaar of 6/8 ergens. Daarvoor kan je makkelijk met een Wintec vzh toe. Jonge dieren veranderen zoveel in hun bespiering de eerste maanden, dan is het zonde om daar een zadel van 1500 euro voor aan te schaffen en het weer weg te moeten doen. Het is zo'n enorme investering, een goed zadel...

En daarnaast, een westernzadel is zwaar, klopt, maar het voordeel is wel van western dat het het gewicht beter over de rug verdeeld dan een engels zadel Lachen En paarden kunnen veel hebben...

Ik heb Aman dus ingereden met een Wintec, jaren goed bevallen, en daarna niet meer, toen dus via western, boomloos, bij huidig zadel uitgekomen Lachen

Overigens, had je dit topic al gezien? --> viewtopic.php?f=16&t=828321&view=unread#unread

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:42

Whoa Maya...wat een verhaal....hehehe..als je daarmee een topic zou openen hier had je een ware "reller"
Ik heb echter nu al besloten dat ik het laat doen...en denk ook niet dat ik daar de komende 4 jaar nog van afwijk...al weet je het natuurlijk nooit...de Belgen moeten ook nog ingereden worden Haha!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 21:45

Sita_ schreef:
Heb je op Prada gereden ook Leon?

Nee, ben daar niet geweest! Had via sms contact met Joyce vandaag.

Euhm tsja, toen ik aan het sms-en was, moest ik aan dit topic denken en dat onderwerp dus waar Joyce over begonnen was, moest toch nog ff checken he hahahahah. Zo erg ben ik echt niet hoor, Nathalie. Moet er bij mensen tenslotte ook niets van hebben Clown ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:48

Mja... vandaar dus, nu ben ik een stuk ouder en wijzer, dus lang niet zo onbevangen en meer voorzichtiger. Ik weet niet of ik het nu zelf nog eens zou doen, een paard inrijden Lachen Het hangt van het paard af, de situatie en gewoon alles...

Aan de andere kant. Ik heb dit jaar wel voor het eerst op een driejarige tinker gezeten (verzorgpony Elsa van bokker Sylvia). En die kende ik daarvoor ook nog niet (naja, paar keer mee gewandeld langs de weg Clown )

Maar toch, zelf een paard inrijden heeft wel wat, alles wat je nl doet, is 'jouw schuld' dus alles wat je bereikt (of verpest) heb je puur en alleen aan jezelf te danken Lachen En je kan alles naar jouw wensen en believen doen + je weet zeker wat er allemaal mee gebeurt (of juist niet Lachen ).

Maar ik vind het ook erg goed als iemand juist inschat dat hij/zij het zelf niet kan, en het dier wegstuurt, dat vind ik ook heel positief Lachen

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:56

Bloos kan het weer niet bijhouden ben nog ergens op blz 38. weet t niet eens precies meer ...
dus uh nog niet bijgelezen Vriendjes zijn?

Dromen Dit weekend met Sayla weer heerlijk genoten van het mooie weer Cool en morgen dus echt in nieuwe functie aan de slag Whoosh!

Van mam nieuwe computer gekregen maar die wil niet op internet en toen ineens laptop ook niet meer Bloos! --> maar da's gelukkig weer opgelost Cool anders kon ik nu niet op bokt Clown

Doei!