nathalie2302 schreef:Wat waren de grootste onverwachte dingen waar je tegen aanliep toen je het zelf deed Maya?
Dat is het probleem. Toen ging álles gelijk goed
Ik was 14, Aman was 2,5 (jaja
). Hoe we haar zadelmak hebben gemaakt? Nou eehmm... 
Mijn pa had haar aan het halster vast, zijn overall aan met heel veel appeltjes erin (van die kleine van een bepaalde boom, waren nl handzaam
) En ik stond op een baal stro (grote van 300 kg) op een verhoging waardoor ik vanaf die baal op haar rug kon laten zakken (ik had wel een cap op
) en ging zo zitten. Ondertussen voerde mijn vader haar dus appeltjes. Dat hebben we voor een aantal keren gedaan, en toen heeft m'n vader haar vooruit getrokken om te leren lopen met een ruiter op haar rug. Na een paar weken konden we een rondje over de beton lopen en kon ik het alleen doen.
(letwel, dit eerste zadelmak maken was dus in de schuur, met een ruimte van 2 m breed waar die pony dus stond, ene kant de betonnen muur, andere kant de strobalen, 'bodem' was ook van beton.)
Weer een hele tijd later was m'n zadel gereed (Wintec 2000 vzh met eigengemaakte boom). Dat opgezadeld, en toen met twee teugels gaan rijden. Ene aan hoofdstel met bit, en andere aan het halster, eerst een week of wat alleen op de halsterteugels gereden, en daarna de bitteugels erbij aangenomen maar losjes. Uiteindelijk de bitteugels steeds ietsjes strakker genomen, en zo gaan sturen. Na een maand of wat zaten de drie gangen, rem en stuur er dus op. En toen ging ik langs de weg inrijden. Na een half jaar was ze ingereden en klaar 
Iets over groen en groen, en heel erg veel geluk hebben dus...