[TI] [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mira283

Re: [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:07

Kreeg een smsje van mijn leaser dat ie was uitgebroken. We hebben net alle hulpteugels eraf gehaald in de hoop dat het beter werd. Want hij gaat door alle teugels heen. Wat ik denk is dat hij er onderuit probeerd te komen. Amigo is netjes aan de hulpen maar als het moeilijk word dan piept ie er tussenuit

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:08

dan is t kwestie van herhalen, oefening baart kunst.

En ik heb t niet over hulpteugels verder, pessoa of bijzet moet genoeg zijn.
Anders evt van buiten bitring, longe over het hoofd, door de binnen bitring?

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:28

Pessoa krijgt ie voor elkaar te gaan bokken alleen de touwtjes werken. Dat van de buiten bitring over het hoofd naar binnen werkte 3x keer...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:40

hem eens flink op zijn hasses geven en gewoon flink aan t werk zetten?? al dan niet met touwtjes of andere hulp middelen...
is een elastiek niks voor je?

:o bij gizmo helpt momenteel alleen de harde aanpak de lieve zachte aanpak helpt niet echt

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:59

ja laat m lekker bokken, hij word vanzelf een keer moe.
Als je elke keer ingrijpt door de confrontatie weg te halen leert hij het nooit?

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:05

Hoe harder ik hem aanpak hoe hysterischer hij word. Ik haal niet meteen de teugels eraf hoor. Ben laatst z boos geworden en heb hem door de bak heen gejaagd tot ie zo moe was en toen ging het weer 2x goed met longeren maar omdat elke keer te doen...

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:15

je hoeft niet uit je dak te gaan tegen hem, jaron word dan ook een blinde vluchter.
Wat ik doe,is in rust wel mijn punt bereiken, als hij het goed doet belonen, als hij het fout doet negeren en overnieuw, is hij stout, zweepje tegen zijn bil of achtervoet.(flauw zwiepje) slaan etc helpt in ons geval iig niet

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:24

Ik sla hem ook niet verrot echt zo ben ik niet. Wel een tikje als hij weer inkakt maar verder niet. Ik beloon hem ook als ie het goed doet. En ik kan heel veel hebben maar het is een keer genoeg. Terwijl als ik lange teugel werk doe hij compleet anders is. Ik wil het longeren met dubbele lijnen nog proberen. Maar als dat niet werkt haal ik een instructrice erbij wil mijn paard niet verklooien

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:26

tis even zoeken soms,maar je komt er wel uit.
Iemand die mee kijkt die er verstand van heeft is beter dan goed bedoelde adviezen opvolgen.

misschien een tip, 1e x lange lijnen, gooi er evt een bijzet aan.jaron vond het eng, en wil vluchten, had zo net iets meer te vertellen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:26

echt slaan doe ik ook niet al was dat de eerste paar keer met longeren wel nodig bij giz...
die kwam gewoon bloedlink met ze oren in ze nek naar me toe gerend met nog net niet tanden ontbloot...
eerst werd ik bang en stopte ik met longeren maar later dacht ik van ja als ik hem nu zijn zin geef dan blijft hij door gaan

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:28

Heb je niet een longeerbak met houten omheining tot je beschikking ? Of dat je er met hem heen kan?
Hij weet nu dat hij kan "uitbreken"wanneer hij minder tot geen zin heeft......

Ik merk dat mijn paardjes niet moeilijk kunnen gaan doen , er is geen hoek en als ze niet willen luisteren , laat ik ze nog iets harder werken....

Denk niet dat je iets aan mijn verhaal hebt , maar je weet in ieder geval dat ik met je mee probeer te denken... !!

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:36

@Snackie ik ga dat gewoon proberen
@lepel die hebben ze wel maar wil hem leren dat het in de bak ook kan.
@Nathalientjuh Amigo heeft dat ook bij mij geflikt... Toen heb ik hem een beste lel verkocht en hij heeft het niet weer gedaan.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:38

is het misschien een tip om b.v met prikpaaltjes een longeer cirkel te maken dit doe ik ook als ik wil longeren heb 20 prikpaaltjes tot mijn beschikking en flink wat draad en maak daarvan mijn longeer cirkel

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:47

Die heb ik wel op stal worden gebruikt voor losspringen. Zal dat eens proberen als er geen andere in de bak rijden

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:52

mira kan je dr anders niet eens los longeren zonder lijn?? maar b.v gewoon los in de bak en dan gewoon met een elastiek of bijzet erbij?? dan kan ze eigenlijk gewoon bokken enzo zonder dat jij nog aan de longe hangt en zo wat meer afstand kan houden zodat t ook niet gevaarlijk kan worden

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:00

Hebben ook vrijgesprongen en dat vond ie wel erg leuk. Los rennen in de bak vind ie ook erg leuk om compleet uit zijn dak te gaan. Ik zal het eens proberen van het afzetten en los gooien in de bak.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:16

Haaai allemaal
Vanmiddag was ik lekker uurtje eerder van werk gegaan, zodat ik Mona in de kudde ff kon zien. Ik kwam aanrijden en toeterde zoals ik altijd doe en ze begon zoals altijd gelijk te hinneken en kwam gelijk naar het hek rennen. Zo lief, was zo bang dat onze band anders zou worden nu ik haar niet meer volledig zou verzorgen.
Mona doet het erg goed in de kudde, sommige dominante krijgt zij al aardig aan de kant. Ik denk niet dat ze hoogste in rang word, maar wel dat ze weer aardig hoog gaat komen. Kwestie van tijd, maar tot nu toe zijn er eigenlijk geen gevechten.
Toen heb ik nog paar min met Mona in de bak bezig geweest. Ff klein beetje grondwerk. Meelopen en rennen gaat onwijs goed, achteruit zit er ook nog prima in, alleen wijken voor druk aan de weerszijden/kont daar is ze nog niet relaxt genoeg voor, dus dat laten we even achterwege. Daarvoor moet ze nog ff meer op dr gemak zijn. Maar aangezien ze aangeeft prima in de bak te kunnen met uitkijk op de paarden neem ik dr altijd ff mee, zodat ze daar ook helemaal op dr gemak raakt straks.
As week gaan 2 paardjes bij de schuilstal verhuizen. Heb besloten als die verhuist zijn Mona in de kudde te houden. Als er drukte is in de stallen merk ik gewoon dat ze er moeite mee heeft dat ze opgesloten staat. En als die twee paardjes weg zijn is er genoeg ruimte in de schuilstal.
Zo weer heel verhaal haha, maar gaat dus top met Mona. Gisteren is ze wel aangevallen voor twee oudjes die los staan in en rondom de stallen, maar heb nu met eigenaresse afgesproken dat ik die op paddock mag zetten als ik met Mona bezig ben, en dat ging dus erg fijn vandaag. Want ze heeft beste ondiepe snee-en op dr flank nu van gisteren. Ze stond echt opgesloten in een hoekje.
Maar in de kudde doet ze het onwijs goed en ben echt super trots op mijn beessie!!

Mira, is de bak voor de helft afzetten met lijn niet een idee. Dan lijkt het wel alsof je ruimte hebt van de bak, maar is het toch afgezet.
Leuke foto.

Jess, ik hoop dat je word aangenomen, en wat een leuke foto's.

Andrea, leuk topic.

Juul, leuke foto's

Lepel, fijn dat alles goed gaat!

Nathalie, zo te lezen gaat het bij jullie ook helemaal goed. Jij hebt zeker ook geen electriciteit waar jij zit toch?

Ellie, hoe gaat het nu met jou?

Faye, gecondoleerd!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:45

tamadine ik heb agregaat(hoe schrijf je dat?) in de bunker staan daar kan ik stroom vanaf pakken gaat me waterkoker aan kan ik thee lurken enzo

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:46

ah lekkerrr,mijn stalgenoot heeft een waterkoker, vind ik niet erg hoor :P

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:47

Wij hebben de.luxe van een stopcontact haha. Mis alleen de wc

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:49

Ik heb hier een heel huis ter beschikking, met verwarming, elektriciteit enal. :Y)
Handig hé, je paard aan huis :D

Heeft ook wel zen nadelen, je hebt geen leuke stalgenoten bijvoorbeeld..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:50

jaaa okee,jaloers!!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:51

Heb bijvoorbeeld ook geen rijbak aan huis. De weide is momenteel weer een dretsboel, dus dan grits je een lekker vuil paard uit de wei :P Wordt ooit wel beton gegoten voor de stal, liefst ook een stuk zand :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:52

maakt niet uit, ze staan aan huis.
Ach,die van mij staat 3 km verderop,ook niet erg!

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:56

stopcontact is hier wel,buitenverlichting is bijna helemaal aangelegd inmiddels,maar geen toilet aanwezig.Behalve als de stalhouder thuis is en de waakhonden buiten liggen(ik waag me niet aan een paar herdersmonden)
koud water hebben we ook,en een eigen zadelkast die afsluitbaar is.
kortom ik mag denk ik ook niet klagen!