[TI] [HK]Waar het hart van vol is loopt de mond van over deel 11.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mnkortleve

Re: [HK]Waar het hart van vol is loopt de mond van over deel 11.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 01:08

Gelukkig nieuw jaar.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 01:41

Mooi gedaan Denise!

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 02:38

Iedereen weg hier????? Tjoe......

Trusten mensjes!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 02:43

Lucy_1 schreef:
Iedereen weg hier????? Tjoe......

Trusten mensjes!

Nu kom ik pas :+

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 03:24

truste iedereen

happy new jaer

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 03:26

Dag lieve kijkbuiskinders :+
Ow nee wacht, hallo lieve mensjes!

Iedereen een voorspoedig, gezond en welvarend gelukkig 2010 met veel mooie momenten en gezellige uurtjes samen!

Ik zag mooie kaartjes voorbij komen weer, leuk!

Hier een erg drukke dag achter de rug. Heb vanmiddag even snel snel wat kunnen lezen. Zag dat jullie het over ADHD/ADD hadden en las de opmerking van Mirjam of er iets aan te doen valt oid. Wil daar nog even op inhaken, want zo makkelijk komt dat onderwerp niet ter sprake.

We zijn allemaal mensen met onze eigen karaktereigenschappen, verschillende opvoedingen en denkwijzes. Een normale manier van doen en laten bestaat eigenlijk niet, maar toch zijn er in deze maatschappij naast bepaalde normen en waarden... nog ongeschreven gedragsregels die als standaard en 'normaal' worden gezien. We leven in een maatschappij waarin men vaak in hokjes denkt, vaker dan men beseft. Hele onschuldige dingen vaak. Want waarom zou je iemand willen genezen of behandelen die gewoon zichzelf is, maar anders dan anderen? Wat is er mis mee als je de wereld op je eigen manier beleeft? Doet eigenlijk niet iedereen dat? Maar beseft de één net wat meer dan de ander over zichzelf, of juist bij een ander?

Ik dwaal af, maar zelfs met afdwalen wordt mijn punt wel duidelijk hoop ik. ADHD/ADD is een voorbeeld, wat gezien wordt als gedragsafwijkingen... maar in mijn ogen zijn dit zaken waar de omgeving nog meer mee moet leren leven dan degene zelf die 'het' zelf met zich meedraagt.

Iedereen heeft zijn of haar eigen rugzakje en krijgt her en der wel wat steun en hulp uit onverwachte hoeken, bewust of onbewust. Het is eigenlijk eeuwig zonde dat velen een stempel nodig hebben om begrepen of geaccepteerd te worden. Want maakt het een mens beter? Er leiden meerdere wegen naar Rome zeggen ze wel eens, deze uitdrukking kan je echt overal bijhalen. AD(H)D is een rugzakje die wel of niet in het oog springt, maar bevat een boomstam die nooit alleen gedragen wordt en niet gemakkelijk kleiner wordt. Maar wel lichter kan worden en gemakkelijker gedragen kan worden met wat hulp van buitenaf.

Het deed eerlijk gezegd een beetje pijn als men vraagt of zoiets behandeld kan worden, alsof het een ziekte is :o
Een 'last' die ik gelukkig driedubbel meedraag, want je maakt je leven pas bijzonder als je alles uit je leven haalt wat in je eigen vermogen ligt.

Goed, nogmaals een gelukkig nieuwjaar allemaal!
Jullie zullen wel denken dat ik hier straalbezopen op de bank zit. Maar niets daarvan, ik heb welliswaar 1 druppel alcohol binnengehad na het proosten.
Ik ben nu even op mijn eigen manier het verleden jaar aan het afsluiten en vooruit aan het kijken naar het komende jaar. Een drempel die ik graag neem, maar toch elke keer wel weer groter is als verwacht :o

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 04:41

Goeienacht!!!!

Zag van Lois nog een update om 10 voor 12 :')

En wat zwaardere kost van Leon, waar ik ondanks het tijdstip nog op wil reageren. Ook ik ben nuchter, ik was de BOB :D .

Ik kan me niet voorstellen dat er hier iemand is die denkt dat ADD of ADHD een ziekte is waarvan je "moet genezen" in het belang van een ander. Behandelingen bestaan ook niet alleen om te genezen, maar ook voor leren omgaan met wat dan ook.

En iedereen denkt in hokjes, dat is het kader wat je hebt. Dingen die minder voorkomen, zijn ook minder bekend. Dus heb je ook nog eens de extra ballast dat je de mensen om je heen moet informeren als je wilt dat ze ergens rekening mee houden, omdat ze het anders gewoon niet weten of je niet begrijpen.

Ik ben het helemaal met je eens dat het zeker geen eenrichtingsverkeer moet zijn!!
Waar ik heb gewerkt spraken we ook over "behandelingen". Niet omdat er iets mis was met het kind en die zichzelf niet mocht zijn. Maar omdat er problemen uit voort kwamen waar het kind zelf en de omgeving last van had. Bij ons werden beide "behandeld", ouders en kind, zodat ze samen dichter bij elkaar kwamen en elkaar beter begrepen. Ook school werd erbij betrokken, zodat een leraar zich ook kon aanpassen. (het kind klinkt beetje onvriendelijk, weet het even niet anders te zeggen)

Ik denk dat we hier allemaal het beste met elkaar voor hebben. En ik vind het heel prettig als daar ook over gepraat kan worden :j Het is alleen soms lastig om de juiste woorden te vinden.

Iedereen de allerbeste wensen voor 2010!!!!!!!!!!!!!!! Hopelijk gaat het veel mooie dingen brengen!

Ga zo maar eens mijn bedje opzoeken. Het nieuwe jaar ingeluid met vrienden. Was erg relaxt en gezellig en de komende dagen heb ik geen honger meer :D .

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 05:49

ik duik zo mijn bed in, hoop dat iedereen een leuke avond heeft gehad!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 06:26

Ik kom ook net thuis en wil op Leon zijn mening oid nog even een terug komen vooral omdat mijn naam er bij gezet word, want ik bedoel zeker niet of dit ''behandelbaar'' is maar de personen (kinderen, volwassenen) die hier last van hebben hebben er soms zo'n last van dat het leven voor hun zo ingewikkeld is/lijkt dat ze er soms baat bij hebben om medicijnen te slikken zodat er wat meer rust in hun komt.
Genezen zal niet misschien niet mogelijk zijn, maar het leven zal vaak wel wat makkelijker zijn.
Ik vind het wel jammer Leon dat je het op die manier gelezen heb want ik heb het zeker niet op die manier bedoeld ik denk niet in hokjes oid
Ik heb ook kinderen die druk zijn wie weet wat daar later uit komt ik leef er mee en ik ben er gelukkig mee :Y)
Er zijn op het consultatiebureau dus wel bepaalde dingen normen waar je kind aan moet voldoen en anders word hij/zij wel in een vakje geschoven.
Er word werk van gemaakt als ze met een bepaalde leeftijd iets niet kunnen alles moet volgens het boekje.
Mijn kinderen gaan ook niet volgens het boekje en daardoor heb ik ook het nodige gezeur al gehad en dan denk ik aan hulp in huis verplicht en niet 1 malig maar veel vaker.
Ik ben er van beschuldigd dat ik mijn kinderen mishandel omdat ze onder de blauwe plekken zaten, kan ik er wat aan doen dat ik van die rauwdauwers heb.
Ik vind dit een zeer kwetsend onderwerp omdat wij hier heel veel problemen mee hebben gehad, van kinderen afpakken tot.. nog erger.
Doet me ook veel pijn om zoiets te lezen. ;(
Het spijt me. |(

Bravour was doodsbang heeft rondjes gelopen en de hele tijd staan trillen.
Ik heb geprobeerd om hem bij Bonny te zetten helaas was zij het er niet mee eens.
Toen bij Grainey maar dat was ook geen optie hij bleef vervelend tegen haar doen.
Ik heb hem maar in zijn eigen hok laten staan met de radio luid aan.

Ik ben nu al bijna het klokje rond wakker zonder te slapen dus het word tijd dat ik naar bed ga, heel gek maar ik heb eigenlijk nog geen slaap. :+

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 06:43

goedemorgen allemaal,
de meesten draaien zich op dit tijdstip nog vast eens lekker om onder de wol ;-)

Nogmaals iedereen en heel gelukkig nieuwjaar!

wil graag op leon inhaken maar ik zie de 'problemen 'nooit zo met iemand met adhd of add.
merk het verschil niet echt bij mensen indien ze dit hebben ja of nee :+
misschien omdat mijn goede nicht borderline heeft en add ofdat ik op een NAH afdeling werk.
mensen zijn zoals ze zijn met een eigen IK.
Iedereen is bijzonder,in welk hokje je ook past ;-)
pfff tis te vroeg hihi, hopelijk kunnen jullie er een beetj wijs uit :-)

ik ga de hondjes uitlaten, naar de paardjes en werken.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 11:30

Goeiemorgen.....

Jammer dat ik nou net gemist heb vanacht Leon... Alhoewel het niet verstandig was geweest van mij om na een fles champagne nog te proberen iets te verwoorden.... :o

In ieder geval.... Ben het hier wel mee eens....

snowdon schreef:
Iedereen heeft zijn of haar eigen rugzakje en krijgt her en der wel wat steun en hulp uit onverwachte hoeken, bewust of onbewust. Het is eigenlijk eeuwig zonde dat velen een stempel nodig hebben om begrepen of geaccepteerd te worden. Want maakt het een mens beter? Er leiden meerdere wegen naar Rome zeggen ze wel eens, deze uitdrukking kan je echt overal bijhalen. AD(H)D is een rugzakje die wel of niet in het oog springt, maar bevat een boomstam die nooit alleen gedragen wordt en niet gemakkelijk kleiner wordt. Maar wel lichter kan worden en gemakkelijker gedragen kan worden met wat hulp van buitenaf.

Vroeger zaten alle kinderen gewoon in 1 klas. En lagen de eisen veel minder hoog. Ik merk dat de eisen per jaar heel erg om hoog gaan op de scholen. Het is ongelofelijk wat een kind op de kleuterschool op deze dag eigenlijk al moet weten en leren. En als je een kind hebt wat moeite heeft met concentratie, ja, dan wordt 'ie "even" binnenste buiten gekeerd en getest op allerlei zaken... Het doet mij pijn dat je inderdaad eerst een stempel nodig hebt, voordat het gedrag van je kind geaccepteerd/getolereerd wordt. Maar als je dat in deze tijd niet meer doet, dan krijg je kind het veel moeilijker dan nodig zou zijn in mijn ogen. En daarom gaan ze bij mij die hele malle molen in...
Mijn middelste zoon heeft PDD NOS... En die heeft het op de kleuterlschool echt zwaar gehad voor zo'n jong kind. Een juf die hem niet begreep en de pest aan hem had. En pas na de onderzoeken "kreeg" ze begrip voor hem. Was voor mij te laat, want toen hij in aanmerking kwam voor een rugzakje heb ik gekozen voor speciaal onderwijs in Rotterdam. Hij gaat nu elke schooldag 's morgens weg met de taxi en komt 's middags weer terug. Heeft het daar super naar zijn zin, kleinere klasjes, 2 juffen en alles loopt verder via school zoals logopedie, Cesartherapie, fysio, etc. etc. En de kinderen "herkennen" elkaar. Heel mooi om te zien, maar ook pijnlijk dat blijkbaar zo'n school nodig....

Nu kan ik het niet meer geordend krijgen in mijn kop... Komt teveel naar boven.... Snap wel wat je bedoelt Leon, maar denk dat het ook het moment en de situatie is waarin je als persoon op dat moment zit. Het is voor het ene mens veel zwaarder als voor een ander. En dat is afhankelijk van diverse factoren. Vind het jammer dat jij zo'n moelijke tijd doordat alles hebt gehad, maar vergeet niet dat je een mooi mens bent geworden en misschien wel door dat!

We zijn de drempel weer over! Iedereen een mooi, gelukkig, gezond en liefdevol 2010!

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 11:32

Mirjam :(:)
Arme Bravour!

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 12:08

Goeiemorgen allemaal!

Voor iedereen hier wens ik een heel bijzonder, mooi, gelukkig en gezond jaar! Hopelijk mogen we weer veel met elkaar delen, en leren we elkaar nog beter kennen!
;)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 12:28

Happy Newyear everyone! :D

Het was erg gezellig en 5 uur voordat ik sliep.

En nu eerst......koffie ;)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 12:29

Iedereen de beste wensen voor 2010!

Ben het met je eens Leon, ik zag pas in een topic waar AD(H)D als ziekte werd gezien en de mensen die het hebben als patiënten.
Gedragsafwijking vind ik ook een foute benaming.
Het is ander gedrag en anders denken, maar daarom zeker niet slechter dan 'normaal'.
Je moest eens weten hoeveel briljante mensen AD(H)D hebben, hun ideeën zijn zo goed, juist omdat ze anders denken.
Op http://www.hersenstorm.nl kun je er veel over lezen en niet alleen over de 'negatieve' kant en de 'nadelen' van AD(H)D, maar ook juist over de mogelijkheden.
En het is zo zonde dat kinderen als anders, lui, dom, vervelend etc. worden bestempeld, terwijl ze bij een positieve kijk op AD(H)D gestimuleerd zouden kunnen worden juist zichzelf te zijn zoals ze zijn. En niet iets waar ze niet aan kunnen voldoen, met alle gevolgen voor hun zelfbeeld van dien.
Dat zij en hun inzichten niet raar, vreemd en vervelend zijn, maar juist mooi en uniek.

Arme Bravour :(:)

Het is inderdaad triest, Lies, dat mensen eerst een stempel moeten hebben voor er begrip voor opgebracht kan worden.
Het oordelen wat een mens doet is een oerinstinct, je moest immers in een fractie van een seconde weten of je met vriend of vijand te maken had (van wie ben joe d'r één?). Dat oordelen doen we vandaag de dag nog steeds en we zoeken graag bijval van anderen in ons oordeel en laten ons oordeel graag in woord en gedrag blijken.
Terwijl het leven voor iedereen zoveel fijner zou zijn met wat meer leven en laten leven.
De zaken niet binnen een bepaald stramien willen trekken of anders maar afstoten, maar laten zijn zoals ze zijn.

Ik kan Leon zijn reactie goed begrijpen, veel dingen hadden heel anders kunnen lopen als er anders mee omgegaan was.
Je weet dat je er niks meer aan kunt veranderen, maar af en toe kan het zo'n pijn doen ;(
Ik weet dat je vooruit moet kijken, en dat het je ook gevormd heeft tot wie je bent, maar die knokpartij om daar te komen laat ook zeker zijn sporen achter.
Ik denk dat Leon, Lies, Mirjam en nog meer hier dat ook herkennen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 12:42

Lees net in een ander topic dat Ruud van Petra in het ZH ligt, is vannacht onwel geworden, moet nu nog ter observatie blijven.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 12:48

:wave:

Happy New Year!!

Zware gesprekken op deze mooie nieuwe dag, in het nieuwe jaar...
_Rhiannon_ schreef:
En het is zo zonde dat kinderen als anders, lui, dom, vervelend etc. worden bestempeld, terwijl ze bij een positieve kijk op AD(H)D gestimuleerd zouden kunnen worden juist zichzelf te zijn zoals ze zijn. En niet iets waar ze niet aan kunnen voldoen, met alle gevolgen voor hun zelfbeeld van dien.
Dat zij en hun inzichten niet raar, vreemd en vervelend zijn, maar juist mooi en uniek.

Hier ben ik het wel mee eens. Mijn broertje is ook heel druk, wordt ook door veel mensen in het hokje ADHD geplaatst, maar dat heeft ie niet, hij heeft het Syndroom van Noonan. Dat drukke hoort er ook bij, ik ben het gewend, vind het wel gezellig :D Maar ook ik merk dat ie een hele andere kijk op de wereld heeft, hij is heel open en vol ideeen waar ieder ander kind van zijn leeftijd niet aan zou denken.

Nou we zijn allemaal de drempel over, hoe zwaar of hoe licht het ook was :)
Mirjam :(:)
Leon :(:)
Liesbeth :(:)

Hier was het lekker rustig vannacht.. Ik was niet thuis, maar was ook niet bang dat er iets geks met Balou zou gebeuren. Toen ik thuis kwam, direct wezen kijken en daar lag mevrouw. TE SLAPEN NOTA BENE!! Ze had lekker een nieuw gat gegraven en daar lag ze lekker in te pitten. Maar toen vrouwtje kwam, kon ze toch nog even hinniken en uit d'r kuil komen :D Niks aan de hand dus..
Fijne dag allemaal!

Anita67

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 12:58

hoi hier een berichtje van een bank/bedligger( hernia)

Kreeg tranen in me ogen over jullie add /adhd.
Me zoon heeft asperger/ pdd-nos .

Ik ben ook niet 'normaal' dus hoort ook niet in het normale hokje.
Net als de rest van het gezin, een man die autie kan zijn , de oudste die nooit vrienden heeft .

sorry ben ook wat emo........word ook een beetje erg zat dat gedoe om de hernia.....
kan nog geen bordje van de tafel pakkenbv!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

verder wens ik jullie alle goeds voor het nieuwe jaar die weer dalen en hoogte punten zal geven.

liefs Anita

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:00

Balou slapend 2010 ingegaan :D
Heeft jouw broertje dan ook problemen met zijn hart, Nathalie?

Anita :(:)
Zit er al wat verbetering in je rug?

ellieellende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:03

Goedemorgen!

Wat kun je bepaalde zaken toch altijd mooi verwoorden Leon en idd zoals Lies al zegt door het rugzakje wat iedereen heeft, het een is wat voller dan het ander, is iedereen geworden tot wat hij nu is, en ik denk dat ik voor velen spreek hier als ik zeg dat we stuk voor stuk mooie mensen zijn door allemaal ons eigen rugzakje te dragen en soms helpen met het dragen van het rugzakje van een ander!

Mirjam :(:) Mijn ouders kunnnen je een handje geven, die zijn vroeger ook absoluut geen vrienden geweest met het consultatiebureau... Ik weet niet eens meer wat er allemaal mis geweest zou zijn met mij, maar volgens mij is het toch best goedgekomen met me ;)
En ik heb je kinderen al eens mee mogen maken, en ik heb al eerder gezegd dat ik hoop dat ik ook ooit zo'n vrolijke, levensgenieters op de wereld mag zetten! Sterker nog, ik hoop dat ik voor mijn kinderen net zo'n toffe mama mag worden!

Arme Bravour, gaat het weer wat beter nu?

Jeetje, ik hoop dat het niet ernstig is voor Petra en Ruud, :(:) sterkte voor Ruud Petra!!

Dan rest mij alleen om nogmaals te zeggen dat ik iedereen het aller- aller beste wens voor 2010, en tot snel! Ga nu maar eens douchen en naar de jaarlijkse familie nieuwjaarsborrel.... denk dat ik met de auto ga.... iets teveel bubbels gezien vanacht :+

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:06

Goeiemorgen!!!!

Het heeft hier gisteren gesneeuwd, dus er ligt een dun mooi wit laagje. Gaf toch wel wat extra sfeer als je dan buiten staat. Niet te lang, want het was kkkkkkoud!

Werkse TK!!

Balou lekker geslapen in haar kuil :D

Ben het ook eens met wat Leon schrijft :j .
Maar ik voelde ook de kritiek hoe erover gedacht zou worden en daar kwam mijn reactie vanuit. Zo denk ik in ieder geval niet :n en kon me niet voorstellen dat Mirjam het zo bedoelde. Het is lastig om de juiste woorden te vinden als het om iets gevoeligs gaat.
Maar besef ook dat er mensen zijn die niet bereid zijn om zich aan te passen of de moeite doen om iets te begrijpen :\ En dat dit ongelooflijk zwaar moet zijn :(:)

Mirjam, dat is bij jou ook een latertje geworden! En gelukkig zit de stress er voor Bravour bijna op.
Dat klinkt wel erg heftig wat je schrijft :oo :(:)

Lies, een hele fles champagne voor jezelf %)
En ben het helemaal met je eens dat er veel teveel druk op kinderen staat! En ik vind de klassen absurd groot, hoe kun je nu inspelen op de verschillende behoeftes van 30 kinderen.
Citaat:
En die heeft het op de kleuterlschool echt zwaar gehad voor zo'n jong kind. Een juf die hem niet begreep en de pest aan hem had.
:(:) wat zal dat k*t voelen.

Goedemorgen Denise!
Citaat:
Het is ander gedrag en anders denken, maar daarom zeker niet slechter dan 'normaal'.
:n Zijn er veel mensen die je dit gevoel geven?

Ruud in het ZH :oo , oh bah, hopen dat het mee valt. Wat een ellende krijgen ze toch over zich heen :(
Petra, sterkte meid!!

Anita, geloof graag dat je er zo klaar mee bent dat je niks kan :(:)
En ook al ervaringen met onbegrip :(:)

Ellen, ook lekker aan het bubbelen geweest :D
Dan zijn lieve woorden voor Mirjam!

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:06

Whis_Serada schreef:
Nou hier begint het jaar goed.
Ruud ligt in het ziekenhuis in den-haag.
Werd onwijl rond twee uur vannacht, ambulance gebelt en die hebben hem naar den-haag gebracht delft had geen plek.
Hij moet ter Observatie blijven aan de hart monitor.
Ik nu heel even 2uurtjes liggen en dan mijn dingen regelen hier
Net thuis

Petra! Heel veel sterkte voor Ruud! Hoop dat hij gauw weer naar huis mag en dat het allemaal mee mag vallen! :(:) :(:) :(:)

Wil wel even opmerken dat ik mij en mijn kinderen absoluut niet zielig vind hoor. Ik heb schatten van kids en weet dat ze hier thuis erg gelukkig zijn. Gewoon omdat ze zichzelf mogen zijn en ik en mijn hubbie zielsveel van hun houden! En dat maakt of "breekt" ook een kind! Daar ben ik me ook heel goed van bewust!

Anita! Sterkte ook jij :(:)

Eevee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:11

Good Morning :wave:

Ik lees allemaal niet zulke leuke berichten zo aan het begin van het nieuwe jaar......
Voor iedereen die het nodig heeft een hele hele dikke :(:)

Ik ga nu eerst is even kijken of ik miljonair ben........ :P

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:12

Ik had geen ene Euro :( ;( |(

Eevee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:15

Wauw 10 euro....... :D