[TI] Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:29

Die verdikking, dat is waarschijnlijk een licht geval van CPL. Heeft mijn tinker ook last van. Zodra ik minder suiker voer en mokthee (chevadonyll), en genoeg beweging geef, trekt het langzaam weg :)

Sarah_Elise

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 00:08

Bedankt! Daar ga ik eens even wat meer info over opzoeken :) Die mokthee klinkt ook wel interessant.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 07:59

8nnemiek, wat is dat mokthee? en hoe dien je het toe?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 08:59

Mokthee is eigenlijk gewoon een kruidenmix van kruiden tegen vochtophopingen, kruiden die de lymfeklieren ondersteunen, kruiden die bloedzuiverend en ontstekingsremmend werken, en afvalstoffen helpen afvoeren.. Je doet een eetlepel kruiden in een liter water, dat laat je een tijdje trekken, en dat doe je over het voer. De kruiden voer je er gewoon bij, dat hoef je niet te filteren. Ik geef het al jaren en ik merk echt verbetering, en als ik een tijdje gestopt ben komen klachten vaak weer langzaam terug.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 10:10

Maar een liter water met kruiden over het voer, dat is best veel. Dan moet je ook aardig wat voeren en in combi met niet te veel suikers is dat best lastig. Hoe doe jij dat? Mijn paard krijgt voer in hoeveelheden van handjes..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:02

Je kan er ook wat minder water bij doen :)
Ik geef zelf ook maar een paar handjes, maar mijn brok neemt vrij veel water op dus ik laat het een tijdje staan zodat het een soort slobber wordt. Ze zijn er gek op. Ook al is het erg waterig, dat slurpen ze hier ook graag op :9

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 09:11

waar koop je die mok thee?

kan het op paarden drogist niet vinden

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 10:07

Ik gebruik ook de mokthee bij sally. Vorig jaar hielp het super.
Nu ben ik deze week er weer mee begonnen hopelijk gaat het weer zo werken.
Ik bestel mijn chevadonyll bij animo ruitersport. Met een paar dagen heb ik het binnen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 10:19

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 10:21

site opent niet helaas

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 10:31

heb besteld

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:31

Sorry dat ik hier zo kom binnenvallen, mijn paard heeft last van regenrot. Alleen nu lees ik overal dat je dat moet behandelen met betadineshampoo, nu is dit nergens meer te verkrijgen.. Is er nog een ander middel waar je het mee kan behandelen ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:32

Hibiscrub :j
Mijne afgelopen zomer ook rainrot gehad, geen betadine te vinden
dus dan maar met hibiscrub, werkte prima!
Kun je kopen bij de apotheek

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:53

Hallo iedereen,

Ik heb vandaag mijn fries behandeld tegen mijt, morgen ga ik de borstels en fleece dekens wassen, maar nu zit ik met 1 probleem ze heeft een gloednieuwe waterdichte winterdeken op die draagt ze nu 2 weken, ik vind het zonde om deze te wassen want dan istie gelijk niet meer waterdicht en ze is geschoren dus kan ook niet zonder?

Zouden de mijten gewoon dood gaan op een behandeld paard met onbehandeld deken? Of zou ik de deken met een lichte spray kunnen doen en dan te drogen hangen en tijdelijk een fleece op?

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:23

Na al 2 jaar vechten tegen mok... al 7 maanden honing smeren, sebacil behandellingen preventief (met ruime tijd er tussen enz. ) zag ik vandaag *tromgeroffel*....

Grijze gladde huid!!! *\o/*

Heb alle honing enz uit de haren gewassen. Alles goed droog gemaakt en heb vervolgens nu de zals van de DA met antibiotica kuur er op gesmeerd om de bacterie nu te lijf te gaan (eerst kon dat niet doordat korsten in de weg zaten) ik zag zelfs al enkele mini haartjes. Dus nu de final behandeling hopelijk. Als ze naar buiten gaat smeer ik er wel nog een dikke laag honing op maar dat is om rotzooi tegen te gaan. Daarna schoonwrijven met een warm vochtig doekje, meteen erna drogen en weer antibiotica er op. En ofc vervolgens in een droge schone stal! :D ben benieuwd of we het nu echt weg krijgen

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:09

Anouk1605 schreef:
Na al 2 jaar vechten tegen mok... al 7 maanden honing smeren, sebacil behandellingen preventief (met ruime tijd er tussen enz. ) zag ik vandaag *tromgeroffel*....

Grijze gladde huid!!! *\o/*

Heb alle honing enz uit de haren gewassen. Alles goed droog gemaakt en heb vervolgens nu de zals van de DA met antibiotica kuur er op gesmeerd om de bacterie nu te lijf te gaan (eerst kon dat niet doordat korsten in de weg zaten) ik zag zelfs al enkele mini haartjes. Dus nu de final behandeling hopelijk. Als ze naar buiten gaat smeer ik er wel nog een dikke laag honing op maar dat is om rotzooi tegen te gaan. Daarna schoonwrijven met een warm vochtig doekje, meteen erna drogen en weer antibiotica er op. En ofc vervolgens in een droge schone stal! :D ben benieuwd of we het nu echt weg krijgen

Helpt honing daar echt voor ja? :wow:

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 16:06

Honing met curcuma gemengd :) helpt heel goed maar langzaam. Nu laatste beetjes met zalf van de da. ^^

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:15

Goedemorgen,

Ik ben ten einde raad, wie o wie kan mij helpen.
Ik heb een tinker nu al 5jaar, altijd behandeld met sebaciel en de laatste tijd met neocidol.
Dit gaat goed tegen de mijten, stamp niet, jeukt niet ect. alleen de korsten op zijn voorbenen op knie hoogte blijven maar zitten en komen en zijn de laatste tijd ernstig (lees stukke huid, rode huid, hele ophopingen van korsten)
Ik was soms ( 1x in de week ) met tea tree shampoo om het zacht te maken en de korsten eruit te kammen maar verder weet ik echt niet meer wat ik er aan moet doen.
Heb toen ik hem net had een zalf gehad van dierenkliniek Emmeloord dit werkte toen erg goed maar ik heb geen idee meer hoe die zalf heet ;(
Daarna heb ik nog een keer de DA erbij gehad en kreeg ik neocordisol ( als ik het goed schrijf ) om er op te doen maar dit werkte helemaal niet en maakte het zelfs erger, ik had ook echt het gevoel dat ze echt niet wisten wat ze er mee aan moesten.

Nu zit ik te denken aan drainage compositum? om het dan van binnenuit te bestrijden, wie heeft hier ervaringen mee?

Ik weet echt niet zo goed meer wat ik er mee aan moet dus alle tips die jullie hebben zijn welkom :o

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:21

Goedemorgen...

Ik ben ook een beetje ten einde raad..

Mijn tinkermerrie van 9 jaar heeft 4 maanden op stal gestaan en staat nu weer in een HIT-actief stalling
Die 4 maanden op stal heeft echt voor ellende gezorgd... Mijt & Mok in overvloed!
Mijt heb ik nu helemaal weg behandeld en blijft ook weg.
Maar de mok blijft maar terug komen of zitten en als ik het behandel slaat ze het licht uit me ogen.
Ik heb al gesmeerd met hydrocortiderm, uiercreme, sudocreme..
Gewassen met betadine shampoo, kootholtes uitgeschoren..
heb er een ook een tijdje niets aangedaan maar dat hielp ook niet..

heeft iemand van jullie een wondermiddel?

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:28

Ginootje schreef:
Goedemorgen...

Mijn tinkermerrie van 9 jaar heeft 4 maanden op stal gestaan en staat nu weer in een HIT-actief stalling
Die 4 maanden op stal heeft echt voor ellende gezorgd... Mijt & Mok in overvloed!
Maar de mok blijft maar terug komen of zitten en als ik het behandel slaat ze het licht uit me ogen.

Vraag een keer clindacutin en pretnocutin aan de dierenarts dit werkt heel goed!

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:41

zanakuzies schreef:
Ginootje schreef:
Goedemorgen...

Vraag een keer clindacutin en pretnocutin aan de dierenarts dit werkt heel goed!

Oke! :) Als ik de dierenarts de volgende keer zie (Ik hoop dat dat nog even duurt) dan zal ik het vragen!

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:44

Okee dat is misschien dan ook wel wat voor mij om te vragen, ik denk namelijk dat wij met het zelfde probleem zitten Ginootje.

Is het een soort zalf?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:07

De open wondjes doe echt zeer. Heel af en toe heeft die van mij ook rasp achter de knieën en dan doe ik er trekpleister uierzalf op (de tubes met kruiden, niet de potten) en dat verzacht de korsten, helpt de huid genezen en de pijn is weg omdat de huid niet meer open barst. Blijkbaar is het beetje calendula, citronellal en geranium in combinatie met de vette creme genoeg om de boel te laten helen. Ik laat hem eerst aan de tube snuffelen voordat ik het erop doe. Hij heeft nu een paar plekjes op 1 achterbeen, en heeft wel door dat die creme de pijn weghaalt. De haren achter de knieën knip ik kort, dan groeien de korsten er snel uit.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:47

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:09

Ik heb hem gewassen met shampoo die een geïrriteerde huid verminderd en daarna flinke klodder MSM zalf er opgedaan en het lijkt een stuk beter te gaan.. dit herhaal ik ongv 1x in de week en elke dag zalf erop.. het lijkt zachter en niet geiriteerd.