[TI] Hengstenkeuring ICS in Schijndel, 1 maart 2009

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:05

[quote="dobbel"]
Nee dat klopt, maar ik vind kythof dan ook zeker niet bij het ics thuishoren, maar dat is puur mijn persoonlijke mening he.

MR Jenkings vond ik een prachtige hengst, maar was ook zeker niet zwaar, athans in mijn gedachten dan. kan dat mis hebben natuurlijk.

maar dat maakt verder ook niets uit, iedereen heeft er zo zijn gedachten over, maar om nou te stellen dat je het dom vind dat je op de achterbenen afgekeurdt wordt, terwijl de fotos goed zijn, is natuurlijk niet handig zo op bokt, het zijn 2 verschillende stamboeken, met 2 verschillende ideen.

als ik de foto van kythof bekijk, en dat is goed genoeg kan ik met Biggels ook wel gaan, Maar ik vind dat hij niet thuishoort bij het ics. te luxe. en zal er nu ook zeker niet doorkomen, en dat vind ik dus een goede zaak hoor.

Ik vind het dus positief dat ze strenger keuren, als ze ooit besluiten of ook fotos te gaan maken, zou dat helemaal super zijn,
[/quote
Laatst bijgewerkt door starjo op 03-03-09 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:07

Super starjo :)
ALV afwachten dus!

edit: oops je pb is nu openbaar ;)

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:18

starjo schreef:
dobbel schreef:
Nee dat klopt, maar ik vind kythof dan ook zeker niet bij het ics thuishoren, maar dat is puur mijn persoonlijke mening he.

MR Jenkings vond ik een prachtige hengst, maar was ook zeker niet zwaar, athans in mijn gedachten dan. kan dat mis hebben natuurlijk.

maar dat maakt verder ook niets uit, iedereen heeft er zo zijn gedachten over, maar om nou te stellen dat je het dom vind dat je op de achterbenen afgekeurdt wordt, terwijl de fotos goed zijn, is natuurlijk niet handig zo op bokt, het zijn 2 verschillende stamboeken, met 2 verschillende ideen.

als ik de foto van kythof bekijk, en dat is goed genoeg kan ik met Biggels ook wel gaan, Maar ik vind dat hij niet thuishoort bij het ics. te luxe. en zal er nu ook zeker niet doorkomen, en dat vind ik dus een goede zaak hoor.

Ik vind het dus positief dat ze strenger keuren, als ze ooit besluiten of ook fotos te gaan maken, zou dat helemaal super zijn,
[/quote

_O- oeps idd foutje
sorry, de rest krijg ik niet weg

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:52

draaakje schreef:
maar ragna, is dat niet voor een deel aan de fokkers zelf om een hengst te kiezen, dat doe je niet alleen op hoe de hengst er zelf uit ziet, maar als het even kan probeer je ook een beeld te vormen van zijn nakomelingen.
een stamboek bekijkt onder andere welke hengsten rastypisch zijn en of ze iets toevoegen aan het stamboek, maar gelukkig ben je als merrie houden nog altijd vrij in de keuze tussen deze hengsten. het lijkt me ook moeilijk om een hengst op zijn nakomelingen te beoordelen, als ik een mooie/goede hengst heb en deze zet ik op een merrie (hoeft niet eens niet goed te zijn, maar gewoon niet passend) welke ervoor zorgt dat het uiteindelijke fok product niets is... dan zou die goede hengst dus voor het stamboek niet meer goed zijn??
en natuurlijk is het dan aan zowel de merriehouder als de hengstenhouder om te kijken of de combinatie goed is, want als ik zelf een hengst zou hebben zou ik deze niet graag op een oncorrecte merrie zetten, in het belang van mijzelf.
toch?

Citaat:
Ik denk dat hengsten met slechte nakomelingen vanzelf niet meer gebruikt zullen worden, daar geloof ik idd wel in.

Nakomelingenkeuringen zijn bij de tinkerstamboeken vooralsnog niet haalbaar gebleken omdat er simpelweg te weinig veulens zijn ieder jaar. Je moet geloof ik toch al snel 18 veulens kunnen laten zien en sommige hengsten halen dat tijdens hun gehele dekcarriere niet eens.

De hengsten waar ik van weet dat ze niet vererven. Zijn zeker veel gebruikte hengsten! Maar deze moeten niet bij naam genoemd worden! En het was maar een mening of idee hé.
Maar bij verschillende andere stamboeken die ook niet super groot zijn wordt dit toegepast.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:02

Heb maar een paar filmpjes...... En nauwelijks foto's....

Heb wel al hele gave foto's voorbij zien komen.... *D

frenia

Re: Hengstenkeuring ICS in Schijndel, 1 maart 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:48

ik ben druk bezig met de 3jarigen... ben nu aan Milo...
duurt dus nog vast wel hééééél eventjes voor ze online staan :+ O:)

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:09

De discussie die ik een tijd terug startte over röntgenen leverde minder reacties op dan hier :D :+
Je kunt natuurlijk alle hengsten verplicht op de foto zetten maar wanneer worden alle merries dan geröntgent?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:24

desillies schreef:
De discussie die ik een tijd terug startte over röntgenen leverde minder reacties op dan hier :D :+
Je kunt natuurlijk alle hengsten verplicht op de foto zetten maar wanneer worden alle merries dan geröntgent?

Een merrie geeft in heel haar leven misschien max 5 veulens ofzo.. En hengst kan er per dekseizoen wel 100 krijgen bij wijze van spreken. Daarom heeft een hengst veel meer impact.

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:30

Ja dat is waar een hengst geeft meer invloed op een stamboek dan een merrie.

Want een goede fokmerrie kan ongeveer 15-20 veulens geven tewijl een hengst er gemakkelijk 100 in een dekseizoen kan geven!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:57

ragna, ik snapte je gedachte gang ook zeker wel, maar kan me er meer in vinden waarom het (wellicht nog!) niet word gedaan. ik vind het zeker wel iets om op te letten hoor! maar mijn reactie was meer bedoelt dat ik nu vind dat het stamboek daar niets mee kan.
ik snap niet helemaal wat je bedoelt met vererven in deze zin:
--De hengsten waar ik van weet dat ze niet vererven. Zijn zeker veel gebruikte hengsten!--
(wat vererven ze dan niet?? :S)

ik snap ook wel dat merries minder "steng" beoordeeld worden. al vind ik het wel erg dat er gefokt word met merries die iets hebben waarvan niet zeker is dat het om erfelijke kwalen gaat. als syl zomerexceem/vroege atrose/slechte beenstand/ enz. zou hebben dan zou ik of niet met haar fokken, of willen weten of het erfelijk is.
maar ik snap zelf ook dat dit erg betrekkelijk is, niet alles is te onderzoeken of het komt door bijv. een trauma of dat het bij de geboorte al was. en dan heb ik het nog niet eens over de kosten ;)

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:02

Mariska_28 schreef:
desillies schreef:

Een merrie geeft in heel haar leven misschien max 5 veulens ofzo.. En hengst kan er per dekseizoen wel 100 krijgen bij wijze van spreken. Daarom heeft een hengst veel meer impact.

maar er word toch net al (terecht) opgemerkt dat het om de kwaliteit gaat en niet om de kwantiteit, de meeste hengsten dekken er maar een stuk of wat per jaar, meestal minder dan 6 :D
en ik ken merries die echt wel 12 veulens krijgen dus rontgenen bij de merrie is dan zeer zeker belangrijk....

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:44

starjo schreef:
Caira schreef:
Ik kan me toch niet voorstellen dat ITS Bandit is afgekeurd op het rastype. Van Celtic Mist en Bing kan ik me dat wel voorstellen. Het zijn mooie hengsten maar ik denk idd niet het paarden zijn die binnen het Irish Cob ras vallen.

Ik heb het niet over het ras type, Bing viel wel binnen het ras type.
Daar had hij een mooi cijfer voor .

Ik heb het over de rontgenfoto,s die eigenlijk bij elke goedgekeurde hengst gemaakt zouden moeten worden, die in gezet worden voor dekdienst.

Maar als Bing wel goed gekeurt had geweest dan was niemand over het niet nemen van foto's gevallen toch?
Kijk ik wil niemand aanvallen hoor.
Maar wat ik vaak niet snap is dat achteraf er gekonkelt word over de richtlijnen van EEN Stamboek.
JE doet mee en weet van te voren dat er niet op sperma en rontgefoto's worden gemaakt, dus stem je daar mee in anders vint Ik dat je bij dat stamboek niet je paard aanmoet bieden.
En als hij dan afgekeurt word dan gaan we daar over vallen.
Wat ik vind is dat je nu drie stamboeken hebt en Zelf de keus heb bij welke je wil zijn.
Als je bij meerdere stamboeken wilt zijn zal je aan hun richtlijnen vast zitten.
En wat ik al zeg ik val niemand hier aan, maar het is wel iets wat MIj altijd stort als er keuringen zijn geweest en die niet uitpakken zoals iedereen zou willen dat men dan over bepaalde dingen gaat vallen
En tuurlijk zullen er veel dingen zijn PER stamboek die niet kloppen.
Maar dan moeten ze veranderd worden en als het stamboek dat niet doet dan moet iemand zelf daar zijn conclusie uit trekken en denken dat hij niet bij dat stamboek thuis hoort.
Laatst bijgewerkt door Whis_Serada op 03-03-09 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:07

kijk dat punt zocht ik wish....

achteraf als iets niet na zin is gegaan is alles altijd verkeerd.
net als de voorbrengers, die dan alles fout hebben gedaan,
breng hem dan zelf voor... maar dat doen ze ook niet!!

ik ga ook niet met m'n korte benen naast bv araghon rennen, dus geef ik hem aan hun... het enigste wat ik dan kon doen is vertellen hoe we het hadden geoefend, en daar hielden ze echt wel rekening mee.....

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:12

Petra, jij bevalt me steeds meer :D

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:24

Nou kijk ik hoef niet persee te bevallen hoor hihihi
En ik heb ook van veel zaken geen verstand.
Maar ik vind wel dat dit soort berichten altijd veroorzaken dat EEn stamboek in zwart daglicht komt.
Ongeacht om welk stamboek het gaat.

Kijk mijn merrie is toevallig een ICS merrie maar als het mij n iet zou bevallen dan stap ik over.
Dat is dan mijn goed recht en moet ik niet zeuren over hoe of wat.
Ik blijf bij mijn mening dat er best drie stamboeken mogen zijn(ze zijn er nu eenmaal) maar het bij elkaar op de keuring komen vind ik ook dat het moet kunnen.
En als een eidere dan ziet hoe het bij de ander gaat en daar bij zijn eigen stamboek iets van leert.
Dan hebben we over een aantal jaar hopelijk drie stamboeken die niet ver van elkaar afliggen.
Maar toch hun eigen tintje hebben.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:27

jullie moeten gewoon niet zeiken gewoon doen waar je zelf zin in hebt

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:27

Onze Hugo,

helaas zijn filmpje en foto's niet zo duidelijk ,verders was Hugo niet meer zo schoon als toen we thuis vertrokken,hij had zich zo op staan fokken en druk staan maken
dat ie kleddernat van het zweten was ,verders wilde die nog erg graag gaan liggen rollen, zijn toen maar buiten met hem gaan staan,maar het witte was er toen al af. :o

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:29

zegt mn vriend dus :P En gelijk heb je Peet, als het stamboek je niet bevalt, waarom laat je dan je hengst daar keuren...

Ik vond Bing geweldig (en mn dochter helemaal) maar inderdaad ik vond zijn been werk te licht om in het cob type te vallen. Evenals de foto's van Kythof, die vind ik ook niet in het type vallen.

Iedereen heeft zijn eigen mening en zit bij het stamboek waar hij zich goed voelt en dat is ieder zijn recht. Ik heb ook mijn mening over het NSvT die ga ik hier dan ook toch ook niet helemaal zwart zitten maken.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:30

Goed punt, Petra !!

Edit : Wow, wat is Hugo toch een béér geworden :wow: :wow: :+: .

Ik vind het overigens een erg goede zaak dat er ook mensen van het NSvT op de ICS-keuring aanwezig waren, dat is toch een begin hé, en we moeten tenslotte ergens beginnen ... ;-)

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:32

Hugo is prachtig!!! hij ziet er super uit!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:34

is zeker een goed punt! achteraf is er altijd wel iets wat je kunt bedenken.
maar dat staat los van dat ik echt toch wel jammer vind. ik zie dit dan ook niet als slecht voor het stamboek, deze keuze is gemaakt, en ik sluit me er bij aan. maar dat wil niet zeggen dat ik het wel heel leuk en zinnig zou vinden als ze er in de toekomst wel wat mee zouden gaan doen. mijn bedoeling is zeker niet om een stamboek zwart te maken, anders had ik me er niet bij aangesloten :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:37

:+: Ben wat bevooroordeelt, maar Hugo :+:

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:37

Ik vind ook sommige dingen zonde hoor Draakje dat zet ik ook in mijn eerste bericht.
Alleen doe je er op dat moment niks aan.
Het is en blijft ook een moment opname en een jury sport waar de mens beslist op dat moment.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:40

klopt, denk ook eerlijk gezegd, las even mijn berichtjes terug, dat dit niet helemaal het juiste topic is :)
en ook al was dit wel het juiste topic, de enige die er wat aan veranderd is het stamboek zelf :)

vind wel, als ik zo door alle foto's heen kijk dat nederland trots mag zijn op de mannen die het land vertegenwoordigen :P
er zitten echt een hoop hele knappe kerels bij!

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:40

Ik vind Hugo ook echt onwijs gaaf.
Ik vond hem bij Lies al super maar nu hij aan het uitzware is vind ik hem helemaal prachtig