Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
starjo schreef:dobbel schreef:Nee dat klopt, maar ik vind kythof dan ook zeker niet bij het ics thuishoren, maar dat is puur mijn persoonlijke mening he.
MR Jenkings vond ik een prachtige hengst, maar was ook zeker niet zwaar, athans in mijn gedachten dan. kan dat mis hebben natuurlijk.
maar dat maakt verder ook niets uit, iedereen heeft er zo zijn gedachten over, maar om nou te stellen dat je het dom vind dat je op de achterbenen afgekeurdt wordt, terwijl de fotos goed zijn, is natuurlijk niet handig zo op bokt, het zijn 2 verschillende stamboeken, met 2 verschillende ideen.
als ik de foto van kythof bekijk, en dat is goed genoeg kan ik met Biggels ook wel gaan, Maar ik vind dat hij niet thuishoort bij het ics. te luxe. en zal er nu ook zeker niet doorkomen, en dat vind ik dus een goede zaak hoor.
Ik vind het dus positief dat ze strenger keuren, als ze ooit besluiten of ook fotos te gaan maken, zou dat helemaal super zijn,
[/quote
draaakje schreef:maar ragna, is dat niet voor een deel aan de fokkers zelf om een hengst te kiezen, dat doe je niet alleen op hoe de hengst er zelf uit ziet, maar als het even kan probeer je ook een beeld te vormen van zijn nakomelingen.
een stamboek bekijkt onder andere welke hengsten rastypisch zijn en of ze iets toevoegen aan het stamboek, maar gelukkig ben je als merrie houden nog altijd vrij in de keuze tussen deze hengsten. het lijkt me ook moeilijk om een hengst op zijn nakomelingen te beoordelen, als ik een mooie/goede hengst heb en deze zet ik op een merrie (hoeft niet eens niet goed te zijn, maar gewoon niet passend) welke ervoor zorgt dat het uiteindelijke fok product niets is... dan zou die goede hengst dus voor het stamboek niet meer goed zijn??
en natuurlijk is het dan aan zowel de merriehouder als de hengstenhouder om te kijken of de combinatie goed is, want als ik zelf een hengst zou hebben zou ik deze niet graag op een oncorrecte merrie zetten, in het belang van mijzelf.
toch?
Citaat:Ik denk dat hengsten met slechte nakomelingen vanzelf niet meer gebruikt zullen worden, daar geloof ik idd wel in.
Nakomelingenkeuringen zijn bij de tinkerstamboeken vooralsnog niet haalbaar gebleken omdat er simpelweg te weinig veulens zijn ieder jaar. Je moet geloof ik toch al snel 18 veulens kunnen laten zien en sommige hengsten halen dat tijdens hun gehele dekcarriere niet eens.
desillies schreef:De discussie die ik een tijd terug startte over röntgenen leverde minder reacties op dan hier![]()
![]()
Je kunt natuurlijk alle hengsten verplicht op de foto zetten maar wanneer worden alle merries dan geröntgent?
Mariska_28 schreef:desillies schreef:De discussie die ik een tijd terug startte over röntgenen leverde minder reacties op dan hier![]()
![]()
Je kunt natuurlijk alle hengsten verplicht op de foto zetten maar wanneer worden alle merries dan geröntgent?
Een merrie geeft in heel haar leven misschien max 5 veulens ofzo.. En hengst kan er per dekseizoen wel 100 krijgen bij wijze van spreken. Daarom heeft een hengst veel meer impact.
starjo schreef:Caira schreef:Ik kan me toch niet voorstellen dat ITS Bandit is afgekeurd op het rastype. Van Celtic Mist en Bing kan ik me dat wel voorstellen. Het zijn mooie hengsten maar ik denk idd niet het paarden zijn die binnen het Irish Cob ras vallen.
Ik heb het niet over het ras type, Bing viel wel binnen het ras type.
Daar had hij een mooi cijfer voor .
Ik heb het over de rontgenfoto,s die eigenlijk bij elke goedgekeurde hengst gemaakt zouden moeten worden, die in gezet worden voor dekdienst.