[TI] [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:56

Wat een knapperd is Denz.... :~

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:23

Nou Mona heeft zojuist de koppeling gehad aan de friese ruin en fjord en ging meteen goed. Niets aan de hand. Super trots.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:53

En ze willen zometeen, aangezien het nu aardig weer is en de paardjes allemaal rustig zijn (en er slecht weer en wind aan komt) nog paar keer paar paardjes erbij zetten zodat vanmiddag de hele kudde bij elkaar staat.
Was ik van mn stress af, zit die er nu alweer behoorlijk in....

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:28

Tnx :o

oo fijn dat het goed gaat..
gewoon goed opletten, gaat het niet.. uit elkaar halen.

Tamadine

Re: [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:30

Ja ik heb heel duidelijk aangegeven wanneer ze moeten stoppen (als mona gaat rennen) en vertrouw erop dat ze dat ook doen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:33

tamadine t zal vast goed komen ...

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:35

dat probeer ik dr ook al een uur wijs te maken :P

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:41

Ben je er zelf bij Tamadine? Als ze gewoon lekker de ruimte hebben, komt het samenvoegen van de kudde echt wel goed hoor. Stress is nergens voor nodig Wij maken het eigenlijk nooit tot zelden mee dat de introductie niet lekker verloopt.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:48

T komt wel goed tamadine.als t vanmorgen al goed ging met de introductie dan heeft mona al een houvast voor de rest van de groep.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:54

Tamadine schreef:
Haaai
Nou einde van de middag weer bij Mona geweest. Ging met zenuwen heen, aangezien ik het toch wel moeilijk vind te zien dat ze met wat stress staat en het niet fijn vind alleen te zijn. Dat breekt wel een beetje mijn hart.
Maar vandaag was ze eigenlijk best goed. Je merkt wel dat ze duidelijk aangeeft dat ze wel een maatje wilt, maar ze hinnekt niet meer, gisteren wel erg veel, en ze was best relaxt vandaag. Ze liep me weer heel lief door het hele land te volgen en daarne liep ze zelfs bijna helemaal los mee naar dr stalletje. Maar ze kwam op een plek waar ze nog niet geweest was, dus wilde ze eerst even onderzoeken haha. Toen moesten we dr alsnog met halster even halen. Maar alles super relaxt.
Morgen word Mona gewoon in dr landje gezet en de friese ruin en fjord gewoon in hun landje ernaast. Wel doen we het draadje achter in de weide gewoon los, dus ze kunnen bij elkaar komen. Alleen moeten ze daar nog achter komen dan. Dit gaf me even fijner gevoel dan ze direct te confronteren en bij elkaar te ' gooien'. Maar Mona is helemaal weg van die fries, want is net een maand hengst af. Als ze ovder draad staan te knuffelen pist ze zich rot. Daarnaast staan ze samen naast elkaar op stal en heeft een laag schot, en dat gaat ook erg goed. Er is een kans dat ie dr gaat dekken, maar dat gebeurd ook alleen maar als Mona dat echt wil, want als ze echt niet wil dan gebeurd t ook niet, daar is ze wel mans genoeg voor. Daarnaast is de kans dan heeeeeeeel klein dat ze drachtig raakt. Mocht het zo zijn, so be it, vind ik wel leuk eigenlijk haha.
Als ze straks dan een week met die fries en fjord staat en de fries is 100% niet meer vruchtbaar dan gaan ze met zijn 3en de kudde weer in. Zo heeft Mona al wat houvast aan de twee paardjes en staat ze er niet helemaal alleen voor.
Sinds vandaag voel ik me ook echt wel goed, aangezien ik zie dat Mona het allemaal goed oppakt. Ik had het allemaal heel anders verwacht, maar gelukkig doet ze het echt super. Ik ben echt super trots op mijn jonkie!! Dappere knol van me!!! :-)

Ellie, nogmaals heel veel sterkte. En het gevoel zal idd slijten. Toen Stafanja was overleden heb ik idd na een paar dagen haar spullen opgehaad. Ik word en werd echter heel erg bijgestaan door mijn medicijnen (enti-depresiva) en op dat moment werd ik heel erg afgevlakt en ging het eigenlijk wel vrij makkelijk. De klap is uiteindelijk later wel gekomen. Maar uiteindelijk is de dood ook wel iets anders als verkoop, maar op dit moment zal het voor jou niet anders voelen. Maar nogmaals herhaal ik mezelf weer; hou voor ogen waarom je het gedaan hebt.

Jess, lekker bezig geweest met follow up, wat leuk!
Mooie foto's.

Mira, fijn dat longeren goed is gegaan. Soms moet je net ff een foefje gebruiken wat helpt.

Jolanda, doe jij nooit grondwerk/loswerk met je paardje? (dus paardje los in bak of roundpenn)

Lepel moet ff bijkomen. Neem gerust je tijd :-)

Nee ik doe geen grondwerk. zelden een keer parelli. maar ik merk zelf dat Dana hier niets aan vind. Haar halfzusje vind dit wel leuk om te doen :)

fayem89 schreef:
zal ook eens foto's maken van die ouwe haha.. staan wel enkele in mn profiel van hem.
maar zal binnenkort eens nieuwe maken.
Jaaa dat dacht ik ook, heel de dag op stal staan vind ik niks en de winter duurt nog zo lang.

Wat een flinke voorpluk :D

Tamadine schreef:
En ze willen zometeen, aangezien het nu aardig weer is en de paardjes allemaal rustig zijn (en er slecht weer en wind aan komt) nog paar keer paar paardjes erbij zetten zodat vanmiddag de hele kudde bij elkaar staat.
Was ik van mn stress af, zit die er nu alweer behoorlijk in....

ik denk dat het wel snor zit. Als ze de paarden uit elkaar halen als 't fout gaat. ze hadden misschien enkele dagen kunnnen wachten zodat die 3 een 'team' waren en elkaar kunnen beschermen indien nodig.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:56

Ha ha ha, ik ben ook gewoon een stresskip als t om mn kindje gaat, hahaha.
Maar ben dr niet bij, want als ik er bij wil zijn, dan kan het pas over 2 weken ongeveer (aangezien ik alleen het weekend dan kan overdag en het as weekend behoorlijk slecht weer word). En daarnaast vertrouw ik ze wel, dus zal wel goed komen hoor, maar toch. Kans is groot dat ik dr weer in de stress vind vanavond van alle indrukken en zoiets breekt mijn hart gewoon...

Ellie, hoe gaat het met jou?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:59

Maar elk wezen maakt stress mee in het leven, een stressvrij bestaan bestaat simpelweg niet. Ik bedoel, stel dat je merrie ooit gedekt zou worden, dan zou ze ook een bepaalde vorm van stress ondergaan. Idem voor de dracht en de bevalling (HELP er ligt opeens een veulen naast me). Keuringen, wedstrijden, ritten op andere locaties, inrijden en beleren voor de kar. Allemaal triggers die bij een (jong) paard stress kunnen veroorzaken. Maar stress is niet verkeerd, want het leert men vanzelf te relativeren.

Oftewel, maak jezelf er niet druk om, dat voelt je mooie dametje ook dondersgoed aan, en voel je ook niet schuldig of vervelend als ze wat anders is dan anders omdat ze opeens in een kudde van 6 staat ipv van 3. Want die gebeurtenissen zijn voor een goed doel ;)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:07

can i get an amen! :D tis precies zo :j

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:09

ik denk ook dat het gewoon even kijken is wie de leider is en wie niet. zolang ze niet met z'n alle tegen 1 gaan is het prima. Geloof me dat wil je niet mee maken :=

Op de vorige stal stonden paarden in kuddes. Als ze dan gingen verschuiven (dragende merries en de niet dragende weer splitsen) dan gingen ze altijd met minimaal 3 a 4 paarden zodat ze toch een groepje hadden. heb een keer gezien dat ze 1 hele dominante merrie erbij gingen doen. dat paardje werd echt afgemaakt. Wist zich gewoon geen raad.. Een kudde groep heeft een vaste leider, en degene die daar onder staan beschermen ook de leider. Bovendien kunnen zei dan ook eens hun 'slag' slaan. En de zwakste schakels doen dat idem dito. zo is de natuur. uiteindelijk besloten die merrie er toch uit te halen.. Dat was echt zielig. maar met een groepje van maar 10 paarden zie ik dat niet zo snel gebeuren. Dit waren groepen van 25 paardjes..

Ik wil je niet bang maken hoor. Want uit je verhalen te horen is ze alles behalve dominant. En een veulen afpakken zijn gewoon de hormonen. Deed m'n vorige huurpony ook.. die ging zelfs spontaan melk geven. Dus die is ook verplaatst van kudde :P

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:11

@tamadine,een beetje t zelfde als gisteren.kreeg vanmorgen wel te horen dat ik evt 3 ponys mag poetsen v/d stalhouder.dat zijn dus 4 poetspaardjes.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:15

Ha ha thnx voor jullie lieve woorden!!
En ik heb idd mee gemaakt dat Mona werd 'aangevallen' toen ik haar op dr eerste plaatsje had gezeg. Ze is toen echt opgejaagd door alle 6 de paarden, waaronder een Shire (vandaar dat ze nu bang is voor grote paarden denk ik) en is ze zelfs door shire proof hekken gegaan. Was echt heel erg. Daarom zie ik het liever nu even niet, want dat beeld is me altijd bij gebleven.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:15

elliecuijk schreef:
@tamadine,een beetje t zelfde als gisteren.kreeg vanmorgen wel te horen dat ik evt 3 ponys mag poetsen v/d stalhouder.dat zijn dus 4 poetspaardjes.

Dat is wel leuk. Lekker even bezig zijn dat is ook wel een goede afleiding!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:20

ah lekker ell!

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:34

Wat ontzettend leuk voor je Ellie!

Straks maar weer langs Miggs kijken of het longeren wil en mijn bijrijder gooi ik er mooi even op :P

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:36

Ik zou me geen zorgen maken over Mona hoor! Dat komt vast helemaal goed.
In de opfok van Gijs doen ze de nieuwe paarden er altijd in koppels bij, eerst 1 week met zijn tween op stal en dan in de groep erbij (max 8 per stal). Aan het begin kon je heel duidelijk de koppels eruit halen, die trokken echt naar elkaar toe, maar nu merk je er niets meer van. In de zomer stonden ze met een stuk of 30 op het land en dat gaat ook heel goed. 80% kennen ze als, omdat die in de winter in de stal ernaast stonden en in de paddock ernaast buiten. Maar ook de nieuwe paarden zijn keurig geïntegreerd in de kudde, ruimte zat op t land, dus dan doen ze ook gewoon 'losse' paarden erbij. 2 van die nieuwe zijn koudbloedjes (een haf en een fjord) en staan nu bij Gijs op stal, vorig jaar stond ie tussen enkel warmbloed paarden.
Vorig jaar was ik toevallig op stal toen ze de enters naar binnen haalden voor het staleizoen, stallen open, paarden kwamen binnen stormen liepen zo een stal in, verdeelde zich vanzelf. Grappig om te zien :)

Fijn ellie!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 14:57

AHHH! DIAZ IS ONTSNAPT!
Ze loopt los op de weg! en rent achter auto's aan!

Mijn man ging de pony's buiten zetten voor het eerst zonder mij.
Aangekomen bij de wei doet hij haar halster af, draait ze zich om, en rent zo de wei uit! De weg op!
Ze is al een kwartier aan het heen en weer oversteken, teruglopen naar stal maar net niet, en weg aan het rennen.
Verder is iedereen aan het werk -O-
Hopelijk heeft hij haar snel!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:02

ohh nachtmerrie zeg! even afstand houden, zorgen dat de stallen open staan. sterkte!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:04

Oh nee Karlijn! Niet erachteraan gaan rennen. Rustig proberen te blijven, door ademen... T komt goed..
Laat je het even weten als ze weer netjes op stal staat?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:09

Karlijn, moet je er niet heen dan.
Als Diaz bijna terug is, zorg dan ieder geval voor dat de weg geblokkeerd is.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 15:18

Ze is terug!!!

@ Tamadine, ik kan er niet komen nu.. geen rijbewijs, geen auto niets. (mijn man was haar in de wei aan het zetten toen ze ontsnapte)