[TI] Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:12

Hier ook een vraag, mijn paard heeft ook 'iets' op haar achterbenen en haar hoofd, da is er bij geweest maar dat werd mij ook niet duidelijk, mompelde iets over betadine en thats it.
Bij de achterbenen lijkt wel of ze verhaart, als ik erover heen wrijf dan laten de haren los, maar geen kale plekken oid.
Op haar hoofd heeft ze onder haar voorpluk een kale plek, en iets lager meerdere korstjes en als die eraf zijn kleine kale plekjes, ook heeft ze veel jeuk aan haar hoofd, achterbenen lijkt ze geen last te hebben.

Iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe het beste te behandelen? Met name haar hoofd is lastig met bijvoorbeeld wassen, ben bang dat het in haar ogen komt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:54

Dat op het hoofd klinkt mij in de oren ten gevolge van irritatie door vliegen of warmte, dat hebben al mijn Tinkers momenteel ook in meer of mindere mate. Ik smeer de ergste in met vliegenspul, bij de andere doe ik er niks aan, eventueel zou je een vliegenkap kunnen aanschaffen. Dat op de benen, zo kan mijt beginnen, maar de mijne heeft zoiets ook wel eens gehad, en een andere Tinker ook. Inderdaad geen jeuk, was vanzelf ook binnen een paar dagen/weken verdwenen, ook de draver op stal had dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:09

Op het hoofd heb ik ook het idee warmte, is begonnen op het moment van verharen.
Vliegenkap heb ik geprobeerd maar was geen succes helaas.

Op de benen heeft ze al een tijdje en word ook niet minder, vorig jaar heeft ze dit ook gehad, elke keer op verschillende plekken van haar lichaam maar wel met name de benen, ik heb geen paard met sokken trouwens.

noortje0953

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:45

Help! Mijn pony heeft iets op er benen heb van de dierenarts al 3 verschillende shampoos aangeraden gekregen heb al badedas betadine omiverol en hibiscrub geprobeer maar het blijfr gewoon, het zijn bulten voelen aan als korsten alleen op haar benen maar heb er net 1 gevonden op haar nek als ik er 1 afhaal is die wit/geelig van binnen :(

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:08

sommige mensen zeggen al een paard witte benen hebben dat ze daarvoor gevoeliger zijn.
mok kun je ook behandelen met een bak met chloor zal ook moeten helpen. maar zo te zien een ouder bericht hoe is het nu met je paard?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:13

Noortje, heeft de DA niet gezegd wat het is? Kun je een foto maken?
Zonder te weten wat het is, is het lastig om een advies te geven ;)
Zitten er rimpels in de kootholtes?

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 10:56

Mok bij nouk was weg. Ondertussen van stal verhuist, voer is ietwat veranderd en ze heeft tegenwoordig een mooie droge stal. Maar toch ineens veel droge mok in haar sokken.

Nu wik ik de sokken er af halen, maar ze is niet bekend met het scheerapparaat, en ik zelf ook niet. Ik weet wel dat ze snel bang is met vreemde dingen bij haar achterbenenn. Nu wil ik haar dat niet aandoen in deze nieuwe stressvolle situatie. Is het een idee als ik het gewoon afknip?

BoRo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 23:03

Heeft iemand ervaring de sokken met een vlooien kam te kammen? Zou je dan mijt kunnen zien? (of een andere hele fijne kam)

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:00

Mijten zijn microscopisch klein én zitten het merendeel van de tijd in de korsten/huid.
Die ga je dus never nooit niet kunnen zien..

BoRo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:44

ok! Bedankt Geodeo, volkomen duidelijk. Dan hoef ik dat dus niet te proberen!

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:01

Ik gooi dit topic even omhoog... Mijn tinker heeft mogelijk ik weet het bijna zeker mijt in haar rechter sok.. Nu lees ik verschillende dingen dat zou werken, sebacil? Betadine scrub? Byemite?

Wat zeggen jullie ervan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:01

Sebacil werkt goed, maar tegenwoordig gebruik ik vooral cydectin. Dat spuit je gedeeltelijk over de rug en gedeeltelijk tussen alle vier de sokken en dat doodt de mijten en meteen ook wormen die gevoelig zijn voor moxidectine. Het werkt beter, langer en is gemakkelijker vind ik.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:40

Oke dan ga ik daar de dierenarts eens voor bellen :) denk niet dat ik dat zonder dierenarts kan krijgen?!

hinke_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:11

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en eventuele oplossingen:

Mijn merrie heeft heel veel bultjes over haar gehele lichaam; op haar borst vooral, op de plek van de singel, de hals, op haar rug. Het zijn bultjes die jeuken; als je krabbelt heb je gele korreltjes onder je nagels en de huid eronder is dan rozig en een beetje 'nat'. De korstjes laten los en dan komt er een beetje wondvocht vrij, volgens mij is dat het 'natte'.

Deze bultjes zijn gekomen/verergert sinds mijn meisje weer meer op het gras staat nu het kouder is en het land schraler. Eerder stond ze in de paddock met hooi en had ze ook wel wat bultjes, maar niet zo veel.

De dierenarts weet niet wat het is en zegt dat ik moet wassen met biotex, maar ik kan niet zeggen dat dit echt werkt. Ook nu het kouder wordt is het wassen van een paard wat 24/7 buiten staat niet heel reeel :(

Herkennen jullie dit beeld? Weten jullie wat het is? En nog belangrijker; hebben jullie een oplossing?

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:26

Mijn mini hengstje heeft dit laatst gehad... Kun je die bultjes er zeg maar af trekken waarbij er dan echt een ronde dikke korst afkomt met allemaal haren erdoor?

Die van mij zat in ieder geval ook helemaal onder de bultjes en ik trok dus zulke dikke korstjes eraf. Daar onder zat dan ook een roze nattig wondje waarbij wat wondvocht zat.

Hij had last van regenschurft...

Bij mij is het gekomen toen hij op een weitje kwam waar hij haast niet uit de wind kan staan. Hij heeft wel een afdakje maar als het regent, regent het daar vaak onder.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 23:11

Is regenrot of regenschurft. Als de weerstand afneemt dan kan de bacterie toeslaan. Goed ontsmetten met Betadine en het paard droog houden. Ik heb wel eens een pony gezien met een enorme plakkaat rainrot. Is erg pijnlijk, maar het geneest wel weer. Ze blijven er wel gevoelig voor bij natte weersomstandigheden als de vacht gaat broeien.

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:54

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Het lijkt een open geschuurd plekje op zijn neus, maar aan de andere kant zit er ook een klein plekje. Kan niet van hoofdstel of halster zijn. Ook zijn het hele kleine bultjes lijkt wel. Kan dit door bepaalde voeding of iets komen?

Afbeelding

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 01:15

Wannabeanky schreef:
Iemand enig idee wat dit kan zijn? Het lijkt een open geschuurd plekje op zijn neus, maar aan de andere kant zit er ook een klein plekje. Kan niet van hoofdstel of halster zijn. Ook zijn het hele kleine bultjes lijkt wel. Kan dit door bepaalde voeding of iets komen?

[ Afbeelding ]

Het lijkt wel wat kaal? Is het nog verergert?LLastig om te zien wat het is.

hinke_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:34

Bedankt voor het meedenken. Ik heb tijdens de vorige 'episode' de dierenarts laten komen. Hij herkende het niet als regenschurft. Ik denk dus ook niet dat het dat is, het beeld ziet er toch wat anders uit. Ik zal binnenkort eens foto's maken. Ik ben haar op het moment regelmatig aan het wassen met betadine/biotex. Jammergenoeg zie ik nog weinig verbetering. DA dacht wellicht een huidbiopt te kunnen nemen, maar verwachtte niet dat hier veel uit zou komen. Blijft dus onduidelijk...

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 21:01

blijkt niks te zijn, slechts een ophoping van vettig iets, opgedroogd zweet en viezigheid (hij laat zijn hoofd niet echt poetsen), gelukkig!

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 21:11

Oh gelukkig maar! Hier een paard die ik behandel tegen mijt, die ook nog schimmel blijkt te hebben.. boeeh!

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 21:21

Ik heb 2 vragen,

1. Paardlief (Arabier) heeft last van mok wat maar niet weggaat, heb geweekt in biotex om korsten eraf te krijgen, benen zo kaal mogelijk en droog, alleen staat die dus 24/7 buiten met paddock wat na al die regen niet meer droog is, waardoor ik elke dag aan t spoelen en drogen ben en nu is het niet meer open, alleen wel weer al die korsten. Mokcreme wordt ook gesmeerd
Iemand tips hoe ik dit oplos ?

2. Ander paardlief (welsh a) heeft allemaal schilfers op haar huid en tussen manen en staart aanzet, tis erg vet en plakt ook aan de wortelaanzet van de haren. Iemand een idee wat dit is ? ze vergaat van de jeuk.

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:51

SternPhoto schreef:
Ik heb 2 vragen,

1. Paardlief (Arabier) heeft last van mok wat maar niet weggaat, heb geweekt in biotex om korsten eraf te krijgen, benen zo kaal mogelijk en droog, alleen staat die dus 24/7 buiten met paddock na al die regen niet meer droog is, waardoor ik elke dag aan t spoelen en drogen ben en nu is het niet meer open, alleen wel weer al die korsten. Mokcreme wordt ook gesmeerd
Iemand tips hoe ik dit oplos ?

2. Ander paardlief (welsh a) heeft allemaal schilfers op haar huid en tussen manen en staart aanzet, tis erg vet en plakt ook aan de wortelaanzet van de haren. Iemand een idee wat dit is ? ze vergaat van de jeuk.

1. Ik zou vanaf nu de haren op de benen weer laten groeien zodar de vacht de huid beter kan beschermen. En probeer eens zonnebloem olie op de benen te smeren als ze droog zijn, olie werkt waterafstotend. Ook lees ik wel eens dingen over sudocreme, moet een wondermiddel zijn voor mok. Ik denk niet dat je er vanaf zal komen als het paard 24/7 in een natte bak staat, maar ik hoop dat je het minimaal kunt houden!

2. Hier een fries die dit ook heeft, maar dit bleek schimmel te zijn. Misschien eens wassen om de korsten weg te krijgen, hier kun je bijboorbeeld groene zeep voor gebruiken. Mocht het terug komen zou ik er even een veearts naar laten kijken.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:20

Groene zeep heb ik nog dan ga ik vandaag wassen.

Oke olie kopen Thx !!

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:09

Hoi bokkers,

Hier ook een mokgevoelig paardje.. een kruising tinker met een beetje sok. Een aantal weken geleden begon ze met stampen en heb ik haar ontmijt. Jeuk is nu weg. Ook geen korsten oid. Wel schilfers.

Maar ze houdt een soort van verdikkingen in de kootholte. Deze heb ik in het ruime jaar dat ik haar nu heb vrij vaak gevoeld. Ze worden soms minder, verdwijnen maar komen dus weer terug. Ik heb uierzalf, sudocreme en ehbo-zalf (wolvet) geprobeerd maar ik heb niet het idee dat 1 van die middeltjes dé oplossing is.

Iemand ideeën?

Ik zat zelf nog te denken aan wassen met betadine shampoo (lastig dat het slecht te verkrijgen is maar goed).

Paard staat op vrijwel onbeperkt droog hooi en krijgt geen noemenswaardige hoeveelheden aan brok. Ik voer eggersmann mineral bricks en ze krijgt na het rijden iets basisbrok.