@Chevano: Mijn paard heeft ook manenecxeem. Wat ik doe:
Voor dat het 10 graden word de ecxeemdeken op doen. (van pagony) Incl. Hoofdkap omdat ze der oren ook schuurt. Dit is meestal in maart begin april.
Vervolgens spuit ik haar staart en manen elke dag in met Defendog. Dit is een niddel tegen vlooien en teken wat gebruikt wordt bij honden. Je kunt dit bij de Dierenarts kopen.
Als ze dan toch heeft geschuurt smeer ik op de plekken verzachtende gel. (weet de naam even niet) Dit helpt ook voor de haargroei.
Sinds vorig jaar kon ik haar manen vlechten. Nu zitten de manen redelijk plat onder de ecxeemdeken. Als ik niet vlecht zit het helemaal ikn de knup en verdraaid onde de deken. Denk dat dat ook jeukt. Kijk maar naar jezelf als je bijvoorbeeld met lang haar los gaat slapen dat jeukt ook.
Als het regent ga ik niet in de weer met een regendeken. De deken droogt namelijk even snel en misschine wel sneller dan de vacht van andere pony's in het weiland. Tenzij het dagen achter elkaar gaat regenen.
Ik heb al van alles geprobeerd en dit werkt bij mij het beste, dat wil niet zeggen dat het bij jou ook helpt. Elk paard is weer anders.
Vanavond zet ik een paar foto's hier neer van April die haar veulen verdedigt... Ben nu op mijn werk namelijk.