[TI] Hengstenkeuring ICS in Schijndel, 1 maart 2009

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Hengstenkeuring ICS in Schijndel, 1 maart 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:22

Ik kan me toch niet voorstellen dat ITS Bandit is afgekeurd op het rastype. Van Celtic Mist en Bing kan ik me dat wel voorstellen. Het zijn mooie hengsten maar ik denk idd niet het paarden zijn die binnen het Irish Cob ras vallen.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:24

Ik kan me vergissen hoor, maar was Bandit niet afgekeurd op zijn vlakke achterhand?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:25

Bandit was niert afgekeurd op type meen ik, had enkele 7's

Of ben ik echt alles al kwijt?

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:27

Caira schreef:
Ik kan me toch niet voorstellen dat ITS Bandit is afgekeurd op het rastype. Van Celtic Mist en Bing kan ik me dat wel voorstellen. Het zijn mooie hengsten maar ik denk idd niet het paarden zijn die binnen het Irish Cob ras vallen.

Ik heb het niet over het ras type, Bing viel wel binnen het ras type.
Daar had hij een mooi cijfer voor .

Ik heb het over de rontgenfoto,s die eigenlijk bij elke goedgekeurde hengst gemaakt zouden moeten worden, die in gezet worden voor dekdienst.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:28

Bandit had volgens mij een 6 voor zijn bovenlijn.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:29

Volgens mij Starjo is er al eerder verzocht om deze discussie niet meer hier te voeren. Zou jij je daar aub ook aan willen houden?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:34

Ik vind wel dat je een ietwat vertekend beeld hebt, starjo.
Maar daarnaast haal je zeker wel punten aan waar ik me in kan vinden. Rontgen en sperma-onderzoek hebben echter een hoog prijskaartje en sluiten bij lange na niet alles uit. Ga maar eens na wat er bij de rontgen precies wordt onderzocht.
Het ICS heeft hiervoor gekozen, de redenen zijn mij onbekend... als je dit anders wilt zien, zal je met daden richting het bestuur moeten komen en niet alleen met woorden naar het grote publiek.
De hengstenhouders kunnen inderdaad alsnog zelf kiezen om de hengst rontgenologisch te laten keuren. Ik zou daar iig wel voor kiezen, want vind het zelf ook belangrijk.

Dat je Bing op een rij zet met Celtic Mist en Bandit vind ik wel wat flauw. Er zijn meer hengsten (en niet te vergeten, merries!) die niet aan het ideaal voldoen, maar er wel voldoende doorkomen.
Bij Bandit bijvoorbeeld gaf een 6 voor de bovenlijn een terechte doorslag, dit heeft imo niets met het luxere type te maken.
Dat Bing er bij het ICS niet doorkomt en bij de andere stamboeken wel, terwijl hij rontgen en sperma OK is, is puur gebaseerd op wat de jury van hem vond en niet van 'het luxere type'. Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd hoe hij is beoordeeld. Ik heb dit ook gemist en vond hem zelf een prachtige hengst voor zijn type.

edit: mosterd na de maaltijd denk ik, maar heb het nu al getypt

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:09

TROS. geweldig bedacht esmee,

Ik hoop ook dat we straks met de 3 stamboeken een goede samenwerking zouden kunnen krijgen, de eerste stap in de goede richting is gezet.

Ik ben er zelf helaas niet bijgeweest, ik moest naar het ziekenhuis, maar vind het super dat er nu strenger gekeurd wordt,

Starjo, als je het niet eens bent met de uitslag, kan je je beter wenden tot het bestuur, en dat niet hier.
Dat werkt meestal toch het beste.

bandit dus over zijn bovenlijn, kan je zo wie zo niet vergelijken, vind hem imo echt niet echt licht.

en celtic mist, tja naar mijn persoonlijke mening, past die inderdaad niet bij het ICS, maar dat vind ik persoonlijk ook van Bing. maar dat is puur persoonlijk hoor.

Ik heb verder prachtige fotos gezien van prachtige paarden.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:27

sorry, was pb

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:50

:n Ik wil zeker geen discussie voeren , maar gewoon even mijn mening uiten. Dat mag toch hier op bokt??
Je hoeft me niet direct aan te vallen en in de verdediging te gaan , zo denk ik er gewoon over klaar.

Ik zeg ook niet dat ik het oneens ben met Bing zijn punten, zie ook wel dat hij eigenlijk iig voor NU niet bij het ICS thuis hoort qua type.
Ik was zeker trots op mijn punten hoor, had zowieso geen zessen dus super toch. *D

En ik zet hem ook niet op een lijn met Bandit en Celtic Mist, dit was gewoon zoals ik het op dat moment zag dat zij eigenlijk ook te luxe waren voor dit stamboek. In mijn ogen dan. :wow:
En dat Bandit is afgekeurd voor de bovenlijn , weet ik ook wel maar toch is hij ook luxer dan de rest wat daar liep. Vind het beiden super mooie hengsten en zijn wel mijn smaak qua type ,ook waanzinnige mooie hengsten uitstraling, dus was zeker niet afzeikerig bedoeld :n

Maar goed ga er nu maar mee stoppen , want zo krijg je toch weer discussies wat zeker ook geen zin heeft en niet de bedoeling was .
Voor mij en Bing was dit weer een super ervaring, vond het leuk om ook zo'n grote keuring mee te maken ,en ben zowieso toch wel trots op mijn kanjer

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:30

alle eigenaren van de afgekeurde hengsten balen, en terrecht je eigen paard is immers goud waard.... maar om nou achteraf iemand iets te verwijzen, nee...
het ics heeft een bepaalde lijn die ze handhaven. ik vind bing voor zijn type bv gewelkdig, maar nee niet voor het ics ( snap je me)
wat is nou 3 jaar?? het zijn puppy's die volop in de groei zijn.. even iets stress of wat dan ook en ze tonen weer anderes dan bv thuis....
geef die puppy's even de tijd, ze komen er vast wel... en anders niet, maar dat wil dan niet zeggen dat jouw paard geen goud meer waard is...
keuren ben ik ook zeker voor, het ics denkt daar anders over, maar ik zet ze thuis al op de foto bij eigen da dan weet ik zelf iig dat het goed zit. die keuze heb je als eigenaar dan zelf in de hand...

dat de stamboeken bij elkaar op de keuringen komen, is een supoer begin lijkt mij...
nu nog wat hengstenhouders die elkaar daglicht gunnen en we zijn echt net de "tros"zoals esmee super bedacht heeft!!!!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:33

stalnijmegen schreef:
nu nog wat hengstenhouders die elkaar daglicht gunnen en we zijn echt net de "tros"zoals esmee super bedacht heeft!!!!

Dat hengstenhouders elkaar het daglicht niet gunnen is toch meer uitzondering dan regel toch? Tenminste, wat ik er van merk.

Inderdaad zijn er nog een boel hengsten als ze 3 zijn erg puppie. Maar beenwerk zal niet echt zwaarder worden naarmate een hengst ouder wordt.

Starjo, je hebt een prachtige hengst, maar de redenen waarop Bing is afgewezen zijn dezelfde redenen waarom ik met Baggio niet op de ICS keuring ben geweest ooit. Tpye is gewoon niet zwaar genoeg, pech gehad daarin. Geluk op hele andere en vele andere vlakken ;)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:56

fraske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:57

nou ik hoop dat die stamboeken helemaal niet samen gaan, het zijn er niet voor niets 3 ;)
vind dat nsvt en gcdha goed bezig zijn, rontgen zou altijd en overal verplicht moeten zijn als je wilt fokken!!
een keer een veulentje voor jezelf okee das weer een ander verhaal, maar als je het puur doet om het ras te verbeteren dan hoort daar ook rontgen bij , en dan maakt het geen hol uit voor welk type je valt want dat is een hele persoonlijke smaak . :o
en het is logisch dat het wat kost maar het gaat toch niet om de centen zoals er altijd gezegt word :Z
ze zouden het zelfs ook bij de merrie moeten doen veulen bestaat toch niet alleen uit vaders zit toch ook wat van moeders bij.
bij honden en katten moeten ook allebei de ouderdieren goed zijn waarom bij een paard niet??

en gelukkig houden we allemaal van onze bonte (okee ook eenkleurige)grote,kleine,dikke,dunne,harige,wat minder harige,vieze,schone,enz... vriendjes en beoordelen ze ons ook niet en zijn ze altijd blij als we bij ze zijn.(okee als dan ook nog wat lekkers bij je hebt). :9 :D

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:59

snowdon schreef:
Bing is niet lichter als zijn halfbroer Kythof en paps Mr Yenkins op die leeftijd toch?

Kythof, hier dacht ik 4jr:
http://www.irishcobsociety.net/Photos/07/0710269.jpg

You have got a point indeed :o

Maar ik heb wel gezien dat Baggio gewoon niet bij ICS-doelstellingen past en ik vermoed zomaar dat een Bing dat probleem ook heeft.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:02

Nee dat klopt, maar ik vind kythof dan ook zeker niet bij het ics thuishoren, maar dat is puur mijn persoonlijke mening he.

MR Jenkings vond ik een prachtige hengst, maar was ook zeker niet zwaar, athans in mijn gedachten dan. kan dat mis hebben natuurlijk.

maar dat maakt verder ook niets uit, iedereen heeft er zo zijn gedachten over, maar om nou te stellen dat je het dom vind dat je op de achterbenen afgekeurdt wordt, terwijl de fotos goed zijn, is natuurlijk niet handig zo op bokt, het zijn 2 verschillende stamboeken, met 2 verschillende ideen.

als ik de foto van kythof bekijk, en dat is goed genoeg kan ik met Biggels ook wel gaan, Maar ik vind dat hij niet thuishoort bij het ics. te luxe. en zal er nu ook zeker niet doorkomen, en dat vind ik dus een goede zaak hoor.

Ik vind het dus positief dat ze strenger keuren, als ze ooit besluiten of ook fotos te gaan maken, zou dat helemaal super zijn,

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:05

Mag ik eens iets op merken. Ik denk dat men nu strenger begint te keuren omdat er teveel hengsten zijn voor de huidige populatie aan merries. Maar wat ik dan ook zou doen is niet alleen strenger keuren. Ook eens gaan kijken wat de hengsten vererven. Want en hengst die niets vererft wat voor waarde heeft die binnen een stamboek?

En de hoeveelheid is niet belangrijk!!!
Iedereen kent dat zinnetje wel het is niet de kwantiteit dat telt maar de kwaliteit!!

wisky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:05

Heeft er nog iemand foto's gemaakt?
Ik was te zenuwachtig om foto's te maken.
Ik heb er zelf ook maar een paar van mijn eigen paardje.
Wie heeft er nog foto's van Araghon,hij was als derde al aan de beurt?

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:06

wisky in ben bezich aan jouw hengst!!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:06

Heb je ook zeker een goed punt hoor Ranga,

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:09

Mijn foto's komen er echt aan hoor. Had gisteravond geen puf meer. Doe het even rustig aan maar deze week zullen ze zeker wel online staan.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:12

maar ragna, is dat niet voor een deel aan de fokkers zelf om een hengst te kiezen, dat doe je niet alleen op hoe de hengst er zelf uit ziet, maar als het even kan probeer je ook een beeld te vormen van zijn nakomelingen.
een stamboek bekijkt onder andere welke hengsten rastypisch zijn en of ze iets toevoegen aan het stamboek, maar gelukkig ben je als merrie houden nog altijd vrij in de keuze tussen deze hengsten. het lijkt me ook moeilijk om een hengst op zijn nakomelingen te beoordelen, als ik een mooie/goede hengst heb en deze zet ik op een merrie (hoeft niet eens niet goed te zijn, maar gewoon niet passend) welke ervoor zorgt dat het uiteindelijke fok product niets is... dan zou die goede hengst dus voor het stamboek niet meer goed zijn??
en natuurlijk is het dan aan zowel de merriehouder als de hengstenhouder om te kijken of de combinatie goed is, want als ik zelf een hengst zou hebben zou ik deze niet graag op een oncorrecte merrie zetten, in het belang van mijzelf.
toch?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:20

Ik denk dat hengsten met slechte nakomelingen vanzelf niet meer gebruikt zullen worden, daar geloof ik idd wel in.

Nakomelingenkeuringen zijn bij de tinkerstamboeken vooralsnog niet haalbaar gebleken omdat er simpelweg te weinig veulens zijn ieder jaar. Je moet geloof ik toch al snel 18 veulens kunnen laten zien en sommige hengsten halen dat tijdens hun gehele dekcarriere niet eens.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:25

Ik denk dat 80% van de dekkingen door een paar hengsten gedaan worden.. De rest zijn mensen die zelf met hun eigen hengst dekken, of mensen die "eens gek doen".

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:55

ragna schreef:
Mag ik eens iets op merken. Ik denk dat men nu strenger begint te keuren omdat er teveel hengsten zijn voor de huidige populatie aan merries. Maar wat ik dan ook zou doen is niet alleen strenger keuren. Ook eens gaan kijken wat de hengsten vererven. Want en hengst die niets vererft wat voor waarde heeft die binnen een stamboek?

En de hoeveelheid is niet belangrijk!!!
Iedereen kent dat zinnetje wel het is niet de kwantiteit dat telt maar de kwaliteit!!

:o Hier heb je een goed punt ragna. Dit is mij dus persoonlijk uitgelegd afgelopen zondag bij het secretariaat, dat er al heel veel goedgekeurde hengsten zijn in het ICS. En daardoor strenger keuren.
Niets mis mee.

En idd kwaliteit gaat voor kwantiteit.dus ook rontgenen hoort daar dan bij ,waar ik dus de hele tijd op doel,maar dit niet mag zeggen, en iedereen nu alleen maar denkt dat ik het erg vind dat Bing is afgekeurd, daar gaat het niet om. Ik heb Zondag ook wel meegekregen dat hij heel anders van type is dan , wat ze graag willen zien bij ICS, en dat hij daar eigenlijk niet thuis hoort, heb ik geen problemen mee hoor. ;)

Maar om toch nog even de rontgen aan te kaarten, Ik heb vandaag een mailtje gestuurd naar het bestuur van ICS, en het dus gevraagd hoe het zit. Heb een keurige mail terug gehad en goede uitleg gekregen :j
Het wordt waarschijnlijk naar voren gebracht in de ledenvergadering, dus conclusie , de leden hebben het laatste woord,( en ik dacht dat het stamboek het niet wilde) ;( Zo werdt het ook geschreven he, de ledenvergadering heeft het laatste woord.

Dus misschien toch :$ :$ kwestie bij de leden??, vandaar dat er niet over gesproken mag worden.