[TI] tinker x fries kruising Bonte Jaopie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: tinker x fries kruising Bonte Jaopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 14:38

Goed dan ... Nuage, zeer bedankt, maar HOE KAN DIT NU WEER? Hoe krijg je die foto er nou vanaf mijn codebalkje toch gewoon op? Ik moet nog een hoop leren, wat dit betreft (en ik was al zo blij dat ik er in elk geval IETS voor de Bokkers te zien op had gekregen, dus toch weer ergens een schakeltje gemist). Nu ja, met vallen en op staan komen we er uiteindelijk wel, geldt ook voor het inrijden van je jonge paard meestal, huh? Ik wil ook nog proberen mijn profiel aan te passen en uit te breiden, maar dan moet ik eerst weer eens de Bokt-aanwijzingen heel goed gaan doornemen. Is het waar dat je (per reply? of per topic?) max. 2 foto's mag plaatsen? Ik had zoiets gehoord/ En in je profiel, hoeveel mag je er daaronder zetten? GESTELD AL, dat het me lukt, natuurlijk?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:07

In je profiel mag je zoveel foto's plaatsen als jij wilt!
In reacties in topic is idd 2 foto's de max.
Maar als je zelf een topic maakt op In The Picture (speciaal foto gedeelte van bokt) dan mag je geloof ik 14 foto's in 1 keer plaatsen.

De link die je gaf is prima. Als je de rest van je foto's ook zo upload dan ben je er al bijna. Wat je dan doet is [img] voor de link plaatsen en [/img] na de link. En dan zie je de foto Haha! Dat is ook de reden waarom ik jouw foto kon plaatsen, omdat jij de link al had gegeven.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 15:22

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 15:29

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:31

Afbeelding

[img]de fotolink[/img] Knipoog
Hij is overigens MOOOIIII!!!!
Laatst bijgewerkt door Cars op 31-12-07 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 15:31

Okee, ik ben nog steeds aan het klunzen, de eervorige wilde dus niet, toen heb ik gewoon de code met de vorige (wel gelukte) foto vergeleken en enigzins aangepast overgetypt als bericht. Geen idee wat ik nou gedaan (of misdaan) heb, maar de eerste keer was dus meer geluk dan wijsheid. Ik moet nog VEEL oefenen, want snappen doe ik er niks van. Hoe dan ook, Bonte Jaopie van de andere kant, dit keer.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:48

je ziet bij Joapie idd heel veel fries terug, ik vind het wel een verscrikkelijk mooi paard.

dat fotoos plaatsen komt vanzelf, heb er zelf ook weken mee geworsteld Haha!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 16:09

Ga nu heel even er tussenuit, Jaopie moet naar binnen, het knallen neemt buiten nu wel heel erg toe en dan halen de eigenaren van zijn weidemaatjes de paarden naar binnen. Hij is nog NOOIT met OUd en Nieuw naar binnen gezet, maar hij heeft ook pas sedert 3 maanden weidemaatjes. Ik weet niet hoe hij NU gaat reageren als hij nu weer opnieuw helemaal alleen in de weide achterblijft. Hij staat 5 min. fietsen van mijn huis, dus .... Daarvoor stond-ie tegenover mijn huis in Zuidlaarderveen, 24/7 in de wei, drie jaren lang, maar hij moest de belering eens in, en daar had ik liever een prof-beleerder voor, meneer is niet altijd even gemakkelijk gebleken in de jaren dat ik 'm "handelde. Belering is inmiddels enorm meegevallen, maar ik laat hem daar (staat ie ook 24/7 in de wei trouwens) het winterseizoen staan. Waarom? Tja, hij heeft daar weidemaatjes (had hij eerder nooit, na verschillende vergeefse pogingen, van Shet tot Haflinger, schopte ze allemaal de wei rond ...) EN ze hebben daar een buiten en BINNENbak (en ikzelf heb daar de nodige aanspraak, begeleiding of les, naar behoefte, van degene die hem beleerd heeft). Dus...... eerst maar eens gaan fietsen!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:21

Fiets ze! Haha!

Jaopie is gaaf! Idd veel friese kenmerken, maar dat heeft ook zeer zeker z'n charmes!
Lukt het nu wel met de hulp van Nuage en Cars?

crazymolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:11

Hallo,
ik heb helaas niet alles gelezen, maar het gaat om Tinker-fries-kruising. Ik heb een Tinkermerrie, heel sportiv gebouwd, ze is ingeschreven bij de ECHA in duitsland als Irish Cob Cross bred. Zij heeft 2007 een veulen van de fries Rintje V gehad, wat nu volle papieren van de ECHA heeft gekregen en is ingeschreven als Barockpinto. Ze heeft een veulenpremie met 40 P gekregen. In duitsland willen ze de bonte fries terug en de naam is dan Barockpinto. Geen Tinkertyp, moet zo veel fries inzitten als mogelijk. Bekende namen zijn ook Bonte Bart en NIKO. Moeten jullie maar googlen.
Mijn veulen was toen all verkocht, daar was ze nog niet eens geboren. Maar nu is mijn merrie weer drachtig van de zelvende hengst en dit veulen will ik zelf houden. Ik weet niet of ik hier fotos kan bijzetten, maar op mijn website www.dominicushoeve.com zijn er fotos van het veulen.
Afbeelding

crazymolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:19

nog meer fotos
Afbeelding

Afbeelding

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 07:21

WHOAAHHH! Dat is me een prachtig mooi veulen, lijkt heel erg op mijn paard Jaopie in je eerste foto, nog heel jong. Ergens in dit topic staat ook een aanklinkbare link, en dat zie je een babyfoto van Jaopie (en daarna een van zijn halfzus en halfbroer) en daar is-ie ongeveer even oud, die foto staat ok in zijn paspoort, hij is ook Irish Cob Crossbreed ingeschreven. Dat "duitsland" verhaal heb ik al eens gehoord, ik koop geregeld het dikke duitse blad PFERDEMARKT, daar staan deze kruisingen ook als Barockpinto vermeld. Van Nicole Adriaansen (bekend van Friezenschilderijen en wandtegels, haar kun je ook googlen, hoorde ik een tijd terug al dat men daar bezig is (in Dtsl.) om zgn. "bonte Friezen" te creeren, en dat daar dat zo veel mogelijk Friese kenmerken in moeten zitte. Het gekruis met Tinkers vinden ze daarniet heel wenselijk, omdat je ook vaak typische Tinkerbelijningen uit krijgt, wat ze dan weer niet willen. Maar ja, wil je die bonte factor, heb je niet zo heel veel keuze. Men probeert a la Bonte Willem ook wel Fries x Bonte KWPN te kruisen, maar dat gaat dan weer heel vaak ten koste van het eerlijke karakter en het behang. Mensen die dat behang er dan afhalen, tsja, dat vind ik dan ook weer iets als een Afhaanse Windhond kopen en dan de tondeuze er over halen. Houden we nou van lekker barok, stevig en behang of niet?
Zelf ben ik nogal erg gecharmeerd van Tinker-Fries kruisingen, dat Tinkeraspect heeft juist veel charme voor mij. Ik zou bar moeilijk kunnen kiezen tusen beide rassen, heb in het verleden steeds Friezen gehad, maa die waren niet bont en dat heeft mij toen doen besluiten "nou es voor iets anders te gaan", en tsja hou je van behang, en bont, dan Tinker. Alleen kwam ik door een stom toeval , op zoek naar een Tinker, op zo'n kruising uit (dat hele verhaal is op dit topic van begin tot einde te volgen
Ik weet dat velen neerkijken (vooral degenen die "bonte Friezen" willen fokken, haha, alsof zoiets KAN ..) op de invloed van Tinkerbloed in dit soort kruisingen. In (vooral Duitse) bladen staan dit de Barockpinto's ook vaak aangeprezen met "ZONDER Tinkerbloed" er bij vermeld. Alsof het dan om een schande gaat dat er zo'n bloedinvloed bij zit. Vind ik altijd wat denigrerend overkomen. Desalniettemin zou ik zelf zeer graag nog een veulen kopen dat kruising Tinker x Fries is, zoals jouw veulen! Dus niet: Fries x Bonte KWPN-er, dat boeit mij niet. Hou het in gedachten, en laat mij eens weten of er zoiets te koop is of komt, liefst een merrieveulen, en ook zwartbont. Weet je ZEKER dat he veulen-op- komst niet te koop is? Ik hou mij aanbevolen? Je kunt ook PB-tje sturen, of via mijn website contact met me pnemen? Waneer is het uitgerekend?

crazymolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 08:22

Hallo,
nee, het volgende veuelen will ik echt zelf houden Haha! , jammer genoeg dat ik cheyenne II all heb verkocht, maar ze staat nog bij ons gestallt. En ik heb met de eigenaar afgesproken, dat ik haar eerste veulen mag kopen. Toen ik Cheyenne heb laten keuren bij de ECHA om de papieren voor Barockpinto te krijgen, hebben ze me gezegd dat ik met dit veulen onder de top van de fokkers van de Barockpinto zit, en dat somige fokkers eerst na vele generaties fokken zo een mooi veulen hebben. Helaas was Cheyenne toen ll verkocht, ik vind het heel jammer, ze is ook nog zo braf. Maarja, de mensen van de ECHA hebben gezegd, ik zou nog een keer met de zelvende hengst fokken, dus dat heb ik gedaan. Mijn droom is verde te fokken, inmiddels zijn hier veel op bokt en ook in duitsland wat graag zo een bonte fries willen hebben Knipoog
Molly, mijn Tinker, is niet de typische Tinker, zij is heel sportiv gebouwd en darom ideaal voor het fokken van de barockpintos. Ze is bont zoals een Tinker, heeft ook veel maanen en staart, maar ze is niet zo ploemp (?? hoe zeg je dat, ben duits Haha! ) zo dik en langzaam als een tinker. Kijk onder de foto. Molly is de eerste en achter ze komen "normaale tinker" , dit was na 4 uuren rijden op de meinweg in Herkenbosch. Molly was fit, en toen all drachtig, en de echte tinker heel moe.
Afbeelding

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:42

@crazymolly

Ik denk dat je maar weinig tinkers kent, want er zijn er zat die niet dik en langzaam zijn en absoluut geen moeite hebben met een rit van 4 uur.

crazymolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:19

Oh nee, zo was het zeker niet bedoelt, sorry. De rit was trouwens 7 uur, en de tinkers hadden niet de zelvende conditie.Mollywas na 7 uur nog lekker aan draven. Je heb gewoon het verschill tussen Molly en een gewoone tinker gezien. Ikmeen dat niet kwaad, maar een typische tinker is meer koudbloed typ, en Molly is meer warmbloed, mischiens ook tinker met volbloed gekruist. En omdat de meeste tinker meer koudbloed zijn, willen de fokkers van Barockpintos niet deze typ.
Ik vind de gewoone tinker een net paard, maar het is toch anders. Ik ben geen wat de een of andere ras leuker vind dan de andere. ik vind elke ras heeft iets bezonders. Heb zelf nog een Fjord, een ijslander-mix en een shetty.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:21

crazymolly schreef:
Hallo,
Ze is bont zoals een Tinker, heeft ook veel maanen en staart, maar ze is niet zo ploemp (?? hoe zeg je dat, ben duits Haha! ) zo dik en langzaam als een tinker. Kijk onder de foto. Molly is de eerste en achter ze komen "normaale tinker" , dit was na 4 uuren rijden op de meinweg in Herkenbosch. Molly was fit, en toen all drachtig, en de echte tinker heel moe.

Weer een typisch voorbeeld van een vooroordeel. Beetje jammer is dat toch altijd...

crazymolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:14

dat is geen vooroordeel, dat is gewoon het ras van de tinker. We zijn met 20 tinkers buiten geweest 7 uur, en dat is toch logisch dat ze dan ook wat moe zijn. Zeker zijn er ook sporttinkers, maar dat heb je bij Fjord ook. Maar de ras tinker is meer koudbloed typ. Daarom zijn ze zo geliefd. Dat is toch niet kwaad bedoelt Ach gut
Waarom voel je je nu zo aangevallen door mij? Is toch leuk dat de tinker zo een lieve rustige ras is???? Maar warom de barockpintokokker dat niet willen, dat de tinker erbij is, weet ik ja ook niet, omdat de tinker voor mij ja nog meer de richting barock is dan een warmbloed, maar dat is dan zo. Ik heb hier toch nooit iets tegen tinker gezegd?? Ik heb gewoon gezegd dat MIJN tinker niet de typvolle tinker is. Als ik tinker dom vind, dan zou ik zeker geen zelf hebben, of niet???????

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:20

crazymolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:34

dat ziet er zeker na fries uit. Heel mooie merrie. Weet je niet wie de vader en de moeder is?

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:37

crazymolly schreef:
dat ziet er zeker na fries uit. Heel mooie merrie. Weet je niet wie de vader en de moeder is?

Moeder is Molly of zoiets. Een tinkermerrie in ieder geval. Staat ingeschreven bij ICS. Vader is onbekend. Wat ik weet is dat moeder drachtig uit Duitsland is gekomen en dat deze merrie in Nederland is geboren....

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 11:25

Nou Luct, aan de foto's te zien is jouw paard zeker niet een 100% Tinker, ik zie toch ook erg veel Fries aandoende lijnen (rug-kont, en het hoofdje ook, halsaanzet). Als de moeder ook nog eens uit Duitsland komt (zie voorgaande verhalen, is de kans zeker wel groter dat we het hier weer hebben over een Barockpinto, zoals men dat daar noemt).
Mooie merrie trouwens. Hoe oud?

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:16

Zeker naar aanleiding van de verhalen en de vergelijkingen met de friezen bij mij op stal, weet ik gewoon dat Lynn geen 100% tinker is. Maar het is een prachtig mooie meid met flink wat pit.

Ze is 4 jaar, zou dit jaar eind mei 5 worden. Tandarts dacht dat ze jonger was, maar de vorige eigenaresse heeft haar met een half jaar gekregen en ik neem haar verhaal wel aan van de tijd dat ze Lynn in haar bezit heeft gehad.
Dus waarom zou ik daar aan twijfelen.

Ze is nu drachtig van mijn hengst Hugo. Ben heel benieuwd wat er uit gaat komen. Na de bevalling ga ik voor Lynn wel een nieuw baasje zoeken, want wij zijn niet echt goed team heb ik ontdekt tot mijn grote verdriet... Want ik vind haar nog steeds geweldig mooi.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 18:07

Was je instructrice niet meer geïnteresseerd, Lies?
Ze is idd wel een prachtmeid, maar vind d'r idd ook vanaf het begin al geen volle tinker.

crazymolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 18:46

wat? deze mooie merrie doe je verkopen? Mag ik vragen waarom ,en mischiens wat meer informatie? Ik vind ze zooo prachtig.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 21:27

EVEN WEER EEN UPDATE: over de vader van mijn paard Jaopie, (zie alle eerdere correspondntie hierover), ik had dus een PB gekregen van Caressa van Dijk, en ja, Remco S. was inderdaad (volgens haar) gekocht door Ted Kop Jansen, zij raadde mij aan daar een mail nartoe te sturen, gedaan en nu heb ik antwoord van SANDRA Kop Jansen: ze hebben navraag gedaan, maar NIEMAND weet zich een Fries met die naam te herinneren. ZUCHT .... Ik vrees dat ik het nu toch op moet geven. Ik heb hier geprobeerd, op Marktplaats, op Paardenmarkt-plaza, op Friese Paarden Forum, waar niet eigenlijk?!? De vader van mijn paard schijnt IN HET NIETS te zijn opgelost. Ik zou niet weten waar ik nu nog verder moest zoeken. Het is verd..... toch een in het FPS ingeschreven paard? Hoe kan zoiets dan?!? GRRRRRR....
Aan de andere kant, het MAG dan zeker niet, en ach, denk ik da ook weer, je bent (bijna) dagelijks) bezig met je eigen KNOLLIE. en ja, is het nou zo belangrijk om te vergelijken met zijn vader? Gisteren trouwens, hahah, in de binnenbak, waren mensen bezig geweest met spring-dingen , en er lagen nog allerlei cavaletti op de grond. Iemand had de hoek van de bak afgezet (anders drukt een jong paard dat wel eens open), en die balk lag ook op de grond. Ik met Jaopie er heen rijden, hij dacht: hmmm? wat IS dit, idioot hoog die benen optrekken om over dat platte balkje heen te komen... Maar toen! Op de tweede hoefslag van binnenaf, lag een rij van 7 cavaletti (plat op de grond) en dat vond meneer dus heel interessant. Ik was dus nog bezig lekker los te rijden, gaat-ie ineens naar binnen afwijken. Een fractie van een seconde dacht ik: hee halloo, ik heb dit niet aangegeven, TOPt ik zag, wat zijn bedoeling was: hij wilde op die rij balkjes af. Ik heb heb laten gaan en ja hoor, een bovht en KLONKERDEKLONKERDEKLONK over die 7 balkes heen. Ik kwam niet meer bij! Niet dat hij ook maar EEN balke over kon stappen zonder KLOINK dat aan te raken (ze stonden voor KWPN-ers op DRAF-afstand) maar ik heb me rot gelachen. Elke keer als ik gewoon voltetjes, of gebroken lijntje, iets dan ook maar wilde, was zijn smoel HELEMAAL gericht op DIE RIJ BALKJES. Uiteindelijk zijn we er wel 12 keer overheen gegan (niet in draf echter, dat durfde ik niet, ik was bang dat hij zou vallen, IKZELF had hetwel met hem gedurfd, maar ja, 't is de afstand, hij is geen KWPN-er huh?) en elke keer natuurlijk weer kloinkboink.... Wat een leuk paard heb ik toch. Heerlijk. Lekker jong en stronteigenwijs (van de week stond-ie weer met de BELEERDER midden in het bietenveld, klap pets met zweep, nee hoor, meneer dramde gewoon door, ja, beleerder ER NAAST dan, he, als je er op zit heb je geen enkel probleem met Jaopie, maar ON THE GROUND, kan hij nog wel eens een soort TANK zijn. Ach, veel te lang verhaal, dit. Wat ik eigenlijk bedoel is: jammer, ik krijg waarschijnlijk het spoor van die Remco S. niet meer te pakken. Nou ja, is het maar zo dan. Uiteindelijk moet je het natuurlijk gewoon uitzoeken met je eigen knollie, dus, ik begin de speurtocht naar zijn vader maar een beetje op te geven. Waqt vinden jullie Bokkers?