[TI] Welk voer voor (mokgevoelige/chronisch zieke) tinker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Welk voer voor (mokgevoelige/chronisch zieke) tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:42

ik geloof je wel hoor met die streptococcen vermeerdering,maar hoe zit dat dan op het land,daar poepen ze toch ook.
Weet je dat het weer wat jullie nu hebben 10 graden en regen ideaal is voor de vermeerdering van alles wat slecht is,parasieten ,schimmels,bacterien.Dus het zal de stal niet veel ontlopen wat betreft de enge bacterien enzo.
Mijn stal is wel erg schoon hoor ik heb een tic,iedereen neemt me ook in de maling die het ziet.....

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:56

De pest is dat in een stal, hoe proper ook, de mest lekker warm blijft, door het stro. De groeiende bacteriën en gisten houden de temperatuur lekker op peil (37 graden is de meest ideale temperatuur). Ook bevindt zich onder de stro-laag een anaërobe ruimte (door het stro wat nat is geworden van de urine, urine bevat eiwitten en mineralen in een dusdanige verhouding dat die een ideale voedingsbron zijn), waarin zich oa de bacterie die rotstraal veroorzaakt, behoorlijk snel vermeerdert.

Buiten is ten eerste de temperatuur veel instabieler en in dit seizoen ook veel kouder. Het sap van de mest trekt vrijwel direct de bodem in (in het grondwater), dit gebeurt hetzelfde met de urine. Doordat het meteen wegzakt, hebben bacteriën minder kans om er vat op te krijgen, omdat zij liever niet in de winderige openlucht leven. Er wordt nauwelijks een anaërobe ruimte gecreëerd.

Voor bijna alle bacteriën, schimmels en parasieten is een vochtige windstille omgeving van ongeveer 37 graden het meest ideaal. Uitzonderingingen zijn er wel, maar niet erg veel. Buiten zie je dan ook nauwelijks schimmelvorming, maar hebben mijn paarden in de schuilstal gepoept, zit er binnen 12 uur al een wit waasje over. De baceriën en schimmels vermeerderen zich dan wel, maar net als in je koelkast bijvoorbeeld, zie je dat het een heel stuk minder snel gaat. Leg voor de grap eens een stukje kip, wat je in je handen hebt gehad, afgedekt in een zakje in de koelkast, en afgedekt buiten in de zon als het rond de 30 graden is. Je zal zien dat buiten in de zon het stukje kip veel sneller stinkt als het stukje wat in je koelkast ligt (ca 7 graden). het stukje kip in de koelkast zal ca 18 uur geen rottingsverschijnselen vertonen, terwijl het stukje kip buiten na 3 uur al behoorlijk erg stinkt.

Jouw stal zal ongetwijfeld erg schoon zijn, maar bij het gros van de stallen is dit niet het geval, aangezien vrijwel niemand meer als 2 keer per dag uitmest.

PS: je zou voor je fries een zalf op basis van siliconen kunnen proberen, dit vormt een dun filmpje over de huid, welke een goede bariëre voor bacteriën vormt. Bijvoorbeeld Pro-care Handcreme
http://www.rmsupply.co.uk/LabGUARD_ProCARE.htm
Laatst bijgewerkt door DianneM op 03-12-07 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:59

nee dan kunnen ze inderdaad beter buitenstaan,ik vroeg het mij alleen af,bedankt voor je uitleg,dit is je werk he,leuk!!
even iets anders ,doe jij je eigen wormtelling?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:05

Nee, dat gaat gewoon naar de dierenarts Lachen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:25

hmmm heel relaxt om op een berg te wonen!! Ja ik kan ze momenteel weinig anders bieden dan blub. zelfs de paddock is blubs. de stallen en de beton plaat ervoor niet maar die plaat is niet zo hele breed en in de stal staan ze soms wel te eten, althans gam en gwenn. nap blijft liever buiten.
maar niet alles is gelukkig enkel diep alleen zoeken ze idd ook niet perse het droogste stukje op, denk dat ze die derrie niet zo hinderlijk vinden als dat wij zouden Lachen

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:31

Wormtelling?

Ik zal wel een kortzichtige tinkereigenaar zijn maar weet echt niks van al deze verhalen. Waarschijnlijk komt dat ook doordat ik gelukkig niet met die problemen te maken heb gehad. Paardjes hebben geen mok bijvoorbeeld. En inderdaad ook niet als ze in de modder staan. Ik heb een overtuiging die nergens op is gebaseerd: maar ik was de sokken absoluut niet als ze in de blub staan. Je ziet toch dat veel mensen (jullie vast niet denk ik, maar je weet wat ik bedoel) die sokken echt meerdere malen per week afspuiten omdat ze willen rijden en het is smerig. Maar dan kom je op een gegeven moment door de vetlaag heen. En als het eenmaal vochtig is in de sok dan gaat het er volgens mij heel moeilijk weer uit.

Of praat ik nu onzin? Haha!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:34

Nee, je praat zeker geen onzin.. Ik was ook nooit de sokken van mijn paarden. Juist omdat je dan inderdaad de huid nog meer ontregelt. De enige die ik was is Kato ALS ze vliegenmaden heeft. Als je ze niet wast, zijn ze ondanks de modder binnenin nog gewoon droog en schoon bij mijn paarden, zelfs in de koten. Terwijl de drek van de buitenkant af kan lopen..

Toen ik Bonita haar sokken nog regelmatig waste omdat ze meemoest naar de keuring, had ze behoorlijk ernstige mok.. Toen ik minder ging wassen, zag ik ook de mok verbeteren..

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:39

Hoe komen ze dan aan die vliegenmaden? Ik heb dat nog nooit gezien namelijk.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:43

doordat de groene of blauwe metaalvleesvlieg eitjes legt in de sokken als ze stinkpoten hebben, zoals pellie het beschrijft. Dikke groene pus dus, die behoorlijk meurt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:44

maar hoe komen ze nou aan maden?zitten er dan wondjes of is het er vochtig ofzo?
Ik weet wel dat het heel snel gaat,vanaf dat de blauwe vlieg eitjes legt tot het moment van made is maar een paar uur,dit even ter informatie,anders denken andere mensen misschien dat je nooit naar je paarden kijkt.......
En wat is die vieze groene pus dan?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:48

Als de mok gaat smetten, zoals bij Kato het geval was, voordat ik de juiste behandelmethode voor haar gevonden had, dan krijg je een zodanige ontsteking van de benen, dat het natte mok wordt. Dan komt er in plaats van kleine korstjes een dikke groene pus uit de benen. Daarin leggen de vliegen hun eitjes en inderdaad, binnen een paar uur kruipen er maden in. Kato kreeg natte mok van onder andere Hydrocortiderm en vaak wassen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:50

jeetje heftig,maar ze is er nu toch vanaf?gelukkig...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:53

Ik heb de laatste pagina's niet echt meer gevolgd, maar misschien is dit nog iets voor de tinkers die nog steeds met mok zitten:
[VS] Equifyt Balance & Natural base, zonder melasse
Ik heb zelf (gelukkig) geen ervaringen met mok, maar een kennis van me wel, haar paard heeft jarenlang mok gehad, maar was er met dit voer heel snel vanaf Lachen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:07

oh ja daar zou ik nog even op reageren Ja

nap heeft het nooit zo erg gehad. wel gelig en alle 4 poten toen ik hem kocht. alleen nu blijft linksvoor wat pruttelen af en toe. het is lang redelijk rustig geweest tot een aantal weken terug. nu is het dus weer rustig. maar gelukkig alleen gelige vloeisel.

ik was hier dus ook nooit he, behalve nap zijn 2 pootjes heeeeeel af en toe maar die haat dat dus doe het zo min mogelijk. ik heb wel wat haartjes kort geknipt, om de plekken iets lucht te geven. bekapper zegt alles er af knippen maar no no, dan voorzie ik idd nog meer problemen.

nap heeft ook hele ribbelige kogels, lijkt lidtekenweefsel? kato heeft dat toch ook he?

dit is zijn achterbeen en hier groeit nu haar op
Afbeelding

Afbeelding

en zo'n ribbel maar dan met wat haar
Afbeelding

mystic, ik ken dat voer niet nee.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:14

Ja, dat heeft kato ook, echt van die dikke huidplooien. Tot vorig jaar smette het ook tussen die plooien. heb er niet echt duidelijke foto's van.. Maar bij kato zaten de haren helemaal vastgeplakt tegen elkaar..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 00:03

Ik heb toch nog een vraag.
Degene die een paardje hebben met mok problemen.
Is dat een paardje wat gefokt is in Nederland bij een normale goede fokker. ??
Of is het een paardje uit Engeland / Ierland??

Daarnaast is stro nu niet zo goed voor een paard met mok problemen.
Ga je zelf maar na als je een wagentje stro op het handje gelost hebt.
Dan zitten je armen vol met rode spikkels, of te wel je hebt een goede huid irritatie.
Dit kan ook gebeuren bij de paarden die in een dik stro bed staan. de harde stro stengels irriteren de kootholte en geven daar de huidbeschadiging. zodat een of andere bacterie of schimmel de kans krijgt om in de huid te komen.

Dus de vraag is, wie heeft mok en staat op stro.??

Wie zijn veearts neemt een afstrijkje van de mok plek en onderzoekt dat??

Drie vragen en wil iedereen daar een normaal antwoord opgeven.
Het gaat hier niet om de discussie maar gewoon een soort mini onderzoek.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 06:47

Irish heeft op alles gestaan, zaagsel, stro, aubiose, rubberen matten. Geen verschil. Ze komt uit Ierland, 10 jaar geleden. afstrijkjes worden er niet meer genomen, heb ik vaak zat gehad, maken geen verschil.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 08:33

even vraagje:

wie heeft er tegen de mok wel es MSM Zwavel geprobeerd?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:09

voor ariebren:
ik denk dat napoleon ook import is, gezien zijn leeftijd en gam komt uit engeland.
ze staan hier (ALS ze binnen staan) op rapsodie en ik heb nog nooit een schraapsel of uitstrijkje laten maken door een DA.

ellepel, ik voer nu sinds 4 dagen msm zwavel Ja gam 3 schepjes per dag en nap 2 schepjes. nu ik dit gebruik kan ik een aantal andere middeltjes laten staan (voor nap de zeewier, reinigingsdruppels, brandnetel en voor gam de laminaze en feel good mineralen)

welk effect het zichtbaar gaat hebben weet ik dus nog niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:16

wat zijn die feel good mineralen dan?
laminaze klinkt me als iets voor de voeten?
kan dat kloppen?

die msm is dat trouwens poeder wat over het eten moet?
ben een beetje research aan het doen naar msm,wil het zelf ook gaan geven maar dan tegen de zomereczeem en een peesblessure,vroeg me af of het ook zo werken tegen mok

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:33

Hoi

king kwam als veulen uit Wales en is nu ruim vijf jaar in Nederland.
Sinds 2 maanden heb ik hem op vlas gezet. Want met een stro maakt hij er echt een natte vieze bende van.
En hij heeft mok in de knie holtes van zijn voorbenen.

Hij krijgt nu 2x daags mok-care van VSM. en van de week ga ik hem weer proberen te wassen met sebacil.

P.s zoals jullie schrijven ik probeer nergens mijn gelijk te halen. Verdrietig En iedereen heeft toch zijn eigen mening sorry als ik blijkbaar bij iedereen verkeerd overkom. ik ben blij dat king het er goed op doet op zijn jaarlijks inentingen anders kan ik bij ons op stal mijn spullen oppakken en de andere tinker eigenaren ook bij ons op stal. (en hun tobben ook al jaren met mok en zijn ook op vlas overgegaan)

Ik wens iedereen alle goeds met zijn paardjes.
En ik wens iedereen een gezellige sinterklaas toe. Ik weet niet of jullie al kinderen hebben. maar in iedergeval een fijne avond morgen. Haha!
Ariebren schreef:
Ik heb toch nog een vraag.
Degene die een paardje hebben met mok problemen.
Is dat een paardje wat gefokt is in Nederland bij een normale goede fokker. ??
Of is het een paardje uit Engeland / Ierland??

Daarnaast is stro nu niet zo goed voor een paard met mok problemen.
Ga je zelf maar na als je een wagentje stro op het handje gelost hebt.
Dan zitten je armen vol met rode spikkels, of te wel je hebt een goede huid irritatie.
Dit kan ook gebeuren bij de paarden die in een dik stro bed staan. de harde stro stengels irriteren de kootholte en geven daar de huidbeschadiging. zodat een of andere bacterie of schimmel de kans krijgt om in de huid te komen.

Dus de vraag is, wie heeft mok en staat op stro.??

Wie zijn veearts neemt een afstrijkje van de mok plek en onderzoekt dat??

Drie vragen en wil iedereen daar een normaal antwoord opgeven.
Het gaat hier niet om de discussie maar gewoon een soort mini onderzoek.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:01

jeetje die foto's wat een ramp,gek dat dat altijd mensen overkomt die goed voor hun paarden zorgen,ik heb altijd de indruk dat mensen die nooit goed opletten de minste problemen hebben
Wat betreft de vragen hier boven;mijn paard staat op stro,is gefokt in n.l,het is wel een fries maar wat huidproblemen betreft ontlopen ze elkaar niet veel......
Ik ben zelf met wat schubbetjes naar het lab. gegaan,daar kwam uit een schimmel en een stafillococ aereus,de schimmel was snel onder de knie dat geld niet voor die bacterie...een resistente jongen.......

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:13

geerke schreef:
gek dat dat altijd mensen overkomt die goed voor hun paarden zorgen,ik heb altijd de indruk dat mensen die nooit goed opletten de minste problemen hebben

Misschien helemaal niet zo gek! Paarden die weinig krachtvoer krijgen, weinig suikers, hebben over het algemeen ook minder last van mok. En veel borstelen en trekken en wassen van de sokken irriteert de huid, wat ook weer mok kan veroorzaken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:17

dat is waar ,wassen is niet goed,mijn fries krijgt helemaal geen krachtvoer,maar bij deze problemen en foto's die ik hier zie is het een kleine jongen met zijn twee plekjes.....wat een elende voor paard en eigenaar,ik heb het met jullie te doen......

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:24

geerke schreef:
jeetje die foto's wat een ramp,gek dat dat altijd mensen overkomt die goed voor hun paarden zorgen,ik heb altijd de indruk dat mensen die nooit goed opletten de minste problemen hebben

Misschien valt het ze wel gewoon niet op Haha!

Nou hebben mijn paarden er ook nooit last van, maar ik geef meteen eerlijk toe dat ik nooit in de sokken kijk. Heb er ook geen aanleiding toe gehad tot nu toe.

Mijn vorige tinker had trouwens wel mok dus ik denk dat de oorzaak toch echt per paard verschillend is. Die werd namelijk precies hetzelfde gehouden als mijn paarden nu.