[TI] Welke hengst voor dekking 2007?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dobbel

Re: Welke hengst voor dekking 2007?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:41

precies wat ik zeg niet meer en niet minder, ik ga niet de hele lezing hier uitleggen, messchien kan een ander dat beter die is geweest.

maar ik zou het niet dus, een paar cm oke, maar soms zie je verschillen van bv 15 cm, nou ik zou de gok niet nemen,

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:45

ok.. maar de reden omdat?? veulen er niet uitkomt oid?
"ze zeggen" veulen past zich aan aan de baarmoeder. ben ik het ook niet mee eens. ik pak als MAX 20 cm. Maar kijkend naar"

Maiden
Hoe veult ze
Bouw van merrie
etc

daar kan je je keuze op baseren.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:59

onder Tommie komen geen merries kleiner dan 145 cm.
lijkt me ook niet gezond om met een groter verschil te fokken al zegt 'men' dat het wel kan.

oeppsss offtopic

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:59

Caye schreef:
ok.. maar de reden omdat?? veulen er niet uitkomt oid?
"ze zeggen" veulen past zich aan aan de baarmoeder. ben ik het ook niet mee eens. ik pak als MAX 20 cm. Maar kijkend naar"

Maiden
Hoe veult ze
Bouw van merrie
etc

daar kan je je keuze op baseren.

Dat houd ik dus ook aan Ja Een iele merrie, maiden, van 1,40 stuur ik naar een andere hengst. Een stevige merrie van 1,48 die gaat er gewoon onder.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:14

Het was een lezing over geboorte problemen, en inderdaad omdat het veulen te groot kan zijn, aanpassen aan de baarmoeder gaat niet altijd op.
20 cm vind ik echt een te groot verschil
(nu naar de lezing)

had best goeg geweest als meer mensen die bijgewoond hadden, was echt enorm leerzaam.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:08

ik denk ook wel dat je dan risico's gaat nemen als merriehouder. Zeker wanneer je merrie maiden is en de hengst meer dan 15 cm groter is.
Maar anderzijds, kaylen was ook echt enorm groot. Terwijl Maxolo niet zo enorm veel groter als Shak is.. maar ik begrijp je punt, is wel veel meer risico natuurlijk.

Ik zou ontzettend graag kleine maatjes fokken, maar voor de verkoop is daar totaal geen markt voor, helaas helaas... vandaar dat ik wel altijd een grotere hengst erop zet (nou is dat niet zo moeilijk met Shak Knipoog ) maar wil wel een veulen met een uiteindelijke stokmaat van (zeker) 1.45 fokken

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:50

Daarom als Maiden zet ik ze niet onder offie als ze klein zijn Knipoog
Maar als ze meerdere veulens heeft gehad.
Daarbij NIEMAND weet BIJNA wat er voor onze hegnsten zit. Zijn ze ouders klein en is hij extreem groot?? zijn zijn ouders groot en is hij klein gebleven> JE weet niet wat hij door vererft..

Nu ja.. na zo veel jaar wij ondertussen wel Haha!
Dus een kleine hengst kan best groot door fokken Knipoog tenslotten was Cayuse ook maar 151.. en zijn broer uit een EVEN GROTE Merrie.. 169 Knipoog * offcourse met Offspring als papa

Maar een GOEDE hengstenhouder speelt daar op in. En stelt ook alternatieve welke hengst wel geschikt is *LOL* iig Ik wel.
Voor de merrie een groot plezier en ook voor je naam. Mensen kunnen nog zo veel willen maar IK bepaal of ze er op mogen of niet

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:22

Ik heb de hengst Gilbert van de Bergh van prive stal de Mispelhoeve voor mijn merrie Dilayla. Zie voor foto's hun site.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:55

Ik zou willen dat ik voor dit jaar een hengst voor mijn tinker kon uitzoeken. Maar helaas ik wil eest dat onze tinker merrie gekeurd wordt zodat ze in het stamboek staat Lachen
Ik wil geen rasloze veulens fokken, maar de eerste keuring is pas over een hele tijd...

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:57

nielsd schreef:
Ik zou willen dat ik voor dit jaar een hengst voor mijn tinker kon uitzoeken. Maar helaas ik wil eest dat onze tinker merrie gekeurd wordt zodat ze in het stamboek staat Lachen
Ik wil geen rasloze veulens fokken, maar de eerste keuring is pas over een hele tijd...

Als de merrie tijdens de dracht gekeurd wordt en je voor een ggk hengst hebt gekozen heb je toch een stamboek veulen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:58

inderdaad dan heb je gewoon een stamboek veulen,

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:58

wanneer je de merrie dekt en in het zelfde nog naar de keuring gaat krijgt je veulen het jaar erop gewoon volpapier hoor... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:00

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:05

Zo te zien heeft ze wel wat tinkerkenmerken, ik zou er mee naar de keuring gaan.
En vooral een hengst uitzoeken die haar kan verbeteren.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:06

Mag ik wat realistisch posten?? Bloos

Ik weet niet of dit idd een echte tink is.. En of de jury dat ook vind.
Je kan altijd naar keuring!! maar de mogelijk heid IS> dat alsde jury vind van niet.. dat je de ring wordt uit geplaatst... en geen opname is Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:08

Als ik een hengst neem, dan zou ik een hengst nemen met veeeel behang, zodat er meer kan komen.
Wat wel een pluspunt is van mijn tinker, is dat ze ontzettend soepel is, en goede gangen heeft.

Caye: wees maar eerlijk hoor Lachen Ik liever eerlijke meningen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 00:01

Nou, dan ben ik ook maar eerlijk. Ik vind het een echte pony. Een bonte weliswaar maar met weinig tinkerkwaliteiten. Het hoofd is te fijn, er zit vast iets van Welsh in en het lichaam is ook niet van een tinker.
Wil je haar laten dekken dan zou ik een hengst van rond de 1.50 nemen van het cob-type. Krijg je meer zwaarte en meer behang. En dan dus van een bewezen hengst. En dan het veulen laten keuren. Ik denk dat het voor de moeder weinig zin heeft. Kost je een hoop geld en een 2e premie zit er zelfs niet in ben ik bang. Niets ten nadele van je pony maar ik zie haar echt niet als een goede tinker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:02

En welke hengst zou dan goed zijn voor haar?
Ik zit niet zo in de tinkerwereld, meer in quarters.

En als ik een veulen van mijn tinker (pony, wat dan ook Tong uitsteken) zou krijgen, zou het dan nadelen hebben als hij alleen gergistreerd is?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 18:27

nielsd schreef:
En als ik een veulen van mijn tinker (pony, wat dan ook Tong uitsteken) zou krijgen, zou het dan nadelen hebben als hij alleen gergistreerd is?

Geen nadelen Lachen

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:20

ivm de hoogte. Een tinker van 1m52 op een stevige fjord van 1m40, zou dat nog gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:23

Ik denk het wel, ik zie geen probleem daarin Lachen

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:25

ik wil nl ietsjes de hoogte in gaan, maar ook niet te veel. En ik hou van 'forse' paarden.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 22:40

nielsd schreef:
En welke hengst zou dan goed zijn voor haar?
Ik zit niet zo in de tinkerwereld, meer in quarters.

jij moet een hengst kiezen die JIJ mooi en lief vind. En waar jij van denkt.. YES dat is hem

geregistreerd of niet... het gaat om jou X factor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 22:42

Ik vind dat het ook bij de merrie moet passen, je kan niet zomaar elke hengst op elke merrie zetten omdat ik hem mooi vind.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 22:45

Ja en nee...
soms niet soms wel . hoe gaat ik dit beetje begrijpelijk verwoorden Haha!

hmmzz ff denken.. ik vind.. het belangrijkste * ik heb ook merries waar ik mee fok ander erassen dan Knipoog *
eerst kijken wie vind jij nou leuk/mooi geweldig etc

daarna kijk je van die selectie.. welke vind ik het beste bij mijn merrie passen.
Wat verbeterd hij. etc

Nou ik kijk toch vaak * als het voor me zelf is *
bouw.. maar zeker ook de uitstraling die ik mooi vind Bloos
ik dnek dat ik dit morgen gaat doen Haha! want ben nu zo moe Gaaaap dat ik niet normaal meer kan uitleggen Nagelbijten / Gniffelen wahaha