[TI] scheren van een tinker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Re: scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 11:57

Mijne gaat op 6 november onder het scheermes door. Verdoofd door DA...het kan niet anders.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:02

dta vind ik helemaal zielig.
nou die van mij is nog nooit geschoren en ga ik nooit doen ook. saat helmaal nergens op bij koudbloeden. lekker NATUURLIJK anders zijn ze helemaal uit hun ritme met winter en zomer.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:23

Hallo ik heb even een vraagje tussendoor. Ik heb een Tinker van vier jaar. Hij is dus nog nooit geschoren omdat hij in februari is ingereden. Ik heb hem nu al denk bijna een maand een deken op. Maar hij heeft al een behoorlijke vacht. Hij word vier tot vijf keer in de week gebruikt. Maar de laatste weken heb ik hem een dikkere deken op gedaan omdat zijn vacht nog dikker werd. Maar nu staat hij weer te zweten onder de deken. Wat moet ik nu doen????? De hele tijd deken verwisselen is toch ook niet goed. Stel dat ik hem ga scheren moet ik dan na het scheren deze deken weer opdoen of moet hij nog een dikkere deken op. En dan is het denk ik het beste om hem nu te scheren of niet??? Maar als het dan gaat vriezen kan hij dan gewoon met een 300 grams deken na buiten hoe werkt dat??
Laatst bijgewerkt door sjanien op 27-10-06 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:23

gipsyboy schreef:
nou die van mij is nog nooit geschoren en ga ik nooit doen ook. saat helmaal nergens op bij koudbloeden. lekker NATUURLIJK anders zijn ze helemaal uit hun ritme met winter en zomer.

1. Je post is lichtelijk onduidelijk.

2. Wanneer een tinker intensief gebruikt wordt gedurende de wintermaanden is het net zo goed een paard als een warmbloed, met vaak een nog dikkere vacht, wat logischerwijs ook gaat zweten en hier hinder van kan ondervinden, dus scheren is dan vaak de meest logische oplossing.
Dat er dan verdoofd moet worden, is nou iets wat kan gebeuren en waar de tinker in de meeste gevallen geen schade van zal ondervinden.

3. Een zomer/winter ritme wordt veroorzaakt door temperatuur, lichturen per dag en lichtintensiviteit. Heeft absoluut niets met scheren te maken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:26

Lekker bekrompen reactie GipsyBoy... Clown

Biancanij, nu scheren en dan gewoon met deze huidige deken op.. Wanneer je bij vriesweer merkt dat je paard het echt koud krijgt, kun je een warmere deken opdoen..

Leonoor, temperatuur heeft nauwelijks invloed op de wintervacht -anders zouden de paarden nu absoluut nog geen wintervacht hebben, het is net zo warm als in het voorjaar en als sommige zomerdagen. Het gaat om het aantal lichturen en is tevens genetisch bepaald.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:01

Weet je wat zielig is gipsyboy? als een paard kompleet over zijn toeren, giga uit zijn pan gaat en daar allerlei verwondingen mee oploopt waarbij hij ook de mensen om zich heen zal verwonden. Denk je nou echt werkelijk dat ik het zo doe als het ook anders kan? Cool

Maar ik begrijp dat ik een vrijwilliger heb gevonden die mijn paardje vast wil houden bij het scheren, ik kan je mijn adres wel pb-en als je wilt, daarna ben jij geheid zielig. Je mag ook eerst even een uurtje ofzo met mijn Tinker doorbrengen en dan iets bij hem doen wat met gevoel op de huid en bijv. zoemend geluid te maken heeft al is het maar 3 haartjes van zijn oren afknippen...ik daag je hierbij uit Vork

Die van mij heeft geen lange haren maar het zit heel dik op elkaar. Zweet dagelijks bij het niks doen laat staan bij het werk. Hij kan bij mij na het rijden niet rollen in het zand oid, moet dus alles met dekens laten drogen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:36

Als het echt niet wil is het inderdaad het beste om gewoon door de DA te laten verdoven. Anders krijg je een heel drama waar brokken van komen, en bovendien een paard wat helemaal nooit meer zoiets toe gaat laten.
Dat je nu moet verdoven hoeft trouwens niet te betekenen dat je dat altijd zult moeten doen hoor. Jordy was bij het scheren dan wel altijd al braaf, maar bij bijvoorbeeld de tandarts brak hij echt de tent af, dan ging hij compleet door het lint. De tandarts en de stalhouder hebben zelfs ooit eens een half uur geprobeerd hem weer te vangen nadat de tandarts iets wilde doen in een paddockje van 10 x 5 meter Nagelbijten / Gniffelen
Nu is hij nadat zijn tanden een paar keer zijn gedaan te doen zonder verdoving, en hij geeft geen kik meer Lachen

Die reactie van Gipsyboy slaat helemaal nergens op. Fijn als je alles natuurlijk wilt houden, maar laat anderen ook in hun waarde. Mijn paard werkt practisch iedere dag flink, en dat gaat niet met zo'n vacht, dan voelt hij zich gewoon niet fijn. Waarom zou ik dan niet die vacht eraf halen zodat hij zich beter voelt?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:13

Ik ben normaal geen voorstander van scheren en dekens maar soms heb je geen keus. Als je paard s winters 24 uur per dag staat te zweten bij temperaturen boven nul en hij wordt daar ziek van moet je wel. Helemaal als de DA het aanraad.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:15

Uiteraard op DA-advies..tot in de puntjes besproken en de beste manier voor mijn paardje gekozen. Veiligheid staat boven alles. Hij is me te dierbaar om brokken mee te maken!

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:32

gipsyboy schreef:

Zucht, dit is nu weer zo een typische PENNY reactie. Stoom uit je oren
Noch logisch na kunnen denken, noch kunnen typen. Gestoord
Wat leer je eigenlijk op die school. Verward
Lees eerst het topic eens voordat je gelijk op je toetsenbord begint te rammen Koe

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:46

Voor Gipsy-boy de penny girl is er een speciaal toppic, in de huiskamer www.rakker de penny-pony Haha!

Djowy wordt zondag geschoren, de dierenarts heeft sedalin (in Duitsland is dat er nog gewoon) achtergelaten. Is voor hem wel prettig als het in alle rust gebeurd.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 18:04

Jessie wordt niet geschoren, al heeft ze met dit weer wel flink last van haar vacht, in de zin van dat ze het echt warm heeft. Maar ik hoop gewoon op wat kouder weer Clown
Scheren is niet echt een optie voor mij, aangezien ze dan een deken op moet, en ik niet voor dekens ben, en daarnaast staat ze 20 minuten van mij af, en ik heb niet de gelegenheid om elke dag 2x haar deken te checken.. (ivm studie in Groningen).
Dus we stappen wat langer in en uit, en tja.. een vieze harige Tink nemen we op de koop toe Knipoog Bovendien staat het zo lief, dat lange haar.. Lovers

maar mensen die hun tinker echt veel en intensief rijden (doen wij ook, maar niet dagelijks Knipoog ) ga ik er niet om veroordelen. Iedereen wil toch het beste voor z'n paard (politiek correct antwoord of niet? Haha! )

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 18:22

Zo maakt ieder zijn keuzes op basis van wat haalbaar is, mogelijk is binnen de tijd/stalling/principes.

Daar hoeft een ander niet raar over te doen, denk dat er best zijn die liever niet hadden geschoren als het niet nodig was. Ik ben er daar iig 1 van.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 18:30

Berdien schreef:
maar mensen die hun tinker echt veel en intensief rijden (doen wij ook, maar niet dagelijks Knipoog ) ga ik er niet om veroordelen. Iedereen wil toch het beste voor z'n paard (politiek correct antwoord of niet? Haha! )

Heel politiek correct, kan JP nog een lesje van leren!!

Bij Djowy zijn gewoon na een minuut of 20 de knollen op en heeft ie geen puf meer. Zelf van de weide komt ie nat.....
Zo dik dat haar en zoveel!!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:33

Dekens zijn inderdaad niet te doen als je paard ergens staat zonder toezicht IMO. Het risico dat ze verstrikt raken in de deken of hem af krijgen.... Dat laatste is Jordy al een paar keer gelukt trouwens. Hij heeft zelfs eens alleen nog om zijn achterbenen gehangen, en de borstsluiting zat nog vast! Verward
Hij zou hem maar besluiten af te doen met zijn geschoren velletje midden in de winter ofzo. brrr.
Overigens is Jordy met dit weer gewoon de wei op gegaan overdag in zijn blote kont, geschoren en al, hij had het anders veel te warm.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 22:06

Wij hebben vandaag een feestje gevierd Clown Omdat de 2 kruidvat apparaatjes het logischerwijs toch voor gezien hielden zat er niks anders op dan verder met een "echte". Kon een fije aesculaap lenen zo vaak ik wilde omdat ik verwachtte het hele ritueel van oefenen weer minstens een paar weken te moeten doen. Vanavond was het plan om hem met het apparaat uit overal te aaien en krabben, wat met het snoer (want levensgevaarlijk...) heen en weer te zwiepen en dan morgen weer een klein stapje verder. Maarja het ging allemaal onverwacht erg lekker dus het ding maar eens aangezet. Sja en om een lang verhaal kort te maken meneer is nu kaal Haha! Het ging echt SUPER, kon nog niet echt teveel richting hoofd maar daar was ie al kort dus dat scheelt. Ben zo beretrots op dat beest dit hadden we nooit verwacht.
Ok er zijn alles bij elkaar wat weekjes werk in gaan zitten maar dat is het dubbel en dwars waard geweest.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:53

Djowy is geschoren, muv het gedeelte waar het chabrak ligt en zijn sokjes. Ik zal vanavond foto's plaatsen. Knipoog

noortjeput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 14:32

Helaas, maar ik ga deze week celtic ook scheren. Ik wou het dit jaar zonder deken proberen omdat zijn manen er toch wat van gaan slijten. Nu heb ik net les gehad en hij is drijfnat, dus dan maar scheren en weer onder een deken !
Boos!

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:27

Nou vandaag geschoren, heel wat haren eraf Knipoog
We hebben er bewust voor gekozen om Djowy's been te scheren tot onder zijn spronggewricht i.vm. rasp wat hij momenteel heeft.

Hier een foto voor het scheren:
http://i83.photobucket.com/albums/j297/ ... 290014.jpg

En na het scheren:
http://i83.photobucket.com/albums/j297/ ... 290016.jpg

Moet eerlijk zeggen dat ik nogal schrok van het baardloze bekkie. Ik ken Djowy niet anders dan met een enorme baard en altijd ruzie met gespen enzo. Nu is dat verleden tijd.
Denk dat hij zich er een stuk beter door voelt Haha!

Overigens adviseerde de da ons om 4 streepjes sedalin te geven; Djowy werd hanteerbaar na 9 streepjes! Bijna een volle spuit dus!
Hoe vinden jullie 'm? Cool

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:29

Alhoewel het totaal niet belangrijk is hoe het staat, ik vind het hem zeker wel staan! Hij is er nog knapper op geworden!

Hoe ging het scheren? (dat met die haren en gespen...ik ken het hihi).

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:39

Nou, ik had het nog niet zo vaak gedaan (dit was de 3e keer) en had Sneppie om advies gevraagd. We hebben het chabrak-gedeelte laten zitten voor evt druk van het zadel, bovendien zweet hij nooit zo onder het chabrak.
We zijn dus op zijn rug begonnen, toen naar onderen, benen etc en toen de andere kant en toen naar voren. Koppie op het laatst (toen dus nog even 2 extra streepjes Sedalin gegeven Knipoog )

Tussendoor regelmatig het mes olieëen en af laten koelen en het koolstoffilter schoon maken. Het ging eigenlijk wel heel erg goed en vlot Knipoog

Op de foto na het scheren vind ik dat je nog goed kan zien dat ie nog onder invloed is van Sedalin, maar ik vindt hem ook knapper geworden Haha!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:19

Ik vind het super goed gelukt.
Kom het nog wel even in real live bekijken.
Zijn koppie kan ik zo niet zo goed zien maar ik vind m er nog echt als Tinker uitzien hoor.
Toppie!!!

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:37

hee noet alles goed gegaan zie ik Haha! . Hij ziet er keurig uit hoor !! Op de tweede foto kijkt hij wel bedonderd! Zo van, ze hebben iets met me gedaan, ben er alleen nog niet achter wat het is Verward
Voorlopig geen ruzie meer met gespen en baardharen Knipoog Ik vindt ze altijd luxe uitzien zonder die sik eraan Haha!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:43

Ik zit te twijfelen of ik Amy ook zou scheren..
Ik rijd bijna iedere dag intensief en het is nu eenmaal een zweter..
Dus iedere keer is ze drijfnat..
Ze staat nu ook al een tijdje onder een deken.. Om haar vacht korter te houden zeg maar..

Ik vraag me af watvoor grams deken ik dan op zou moeten leggen als ze geschoren is.
Heb nu een 200 grams deken liggen.
Moet er dan deze winter nog een zwaardere deken op?

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:39

Ik heb met de haren mee geschoren, dus Djowy is niet kaal, heeft nu een 150 gr. regendeken op.
Net gevoeld, is lekker warm.

Als het heel extreem koud wordt (vorst) krijgt ie er een onderdekentje bij van 200 gr.